آب و هوای تفلیس

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 26227
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جمعه

10 فروردین 1403

8.84°C

آسمان صاف

8.84°C8.84°C
رطوبت هوا53%
سرعت باد0 m/s
طلوع7:18
غروب19:52

به طور کلی تفلیس دارای آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب و با تأثیرات قابل توجه قاره ای نیمه خشک محسوب می شود. معمولاً آب و هوای تفلیس در فصول مختلف متغیر است. این شهر تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های متوسط، سرد و نیمه خشک را تجربه می کند. تفلیس در طول سال بارندگی های قابل توجهی را شاهد است و معمولاً دوره خشک غیر نرمال در این شهر مشاهده نمی شود. بیش بینی آب و هوای گرجستان به شدت تحت تأثیر توده های هوای خشک (آسیای میانه / سیبری) از شرق و توده های هوای اقیانوسی (اقیانوس اطلس / دریای سیاه) از غرب است.

آب و هوای تفلیس

وضعیت آب و هوای تفلیس؛ هواشناسی تفلیس

تفلیس در مقایسه با شهرهای دیگر گرجستان دارای آب و هوای نسبتاً ملایم است، متوسط دما سالانه تفلیس 13.3 درجه سانتی گراد می باشد و معمولاً ژانویه سردترین ماه سال با میانگین دمای آن 2.3 درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود، همچنین پیش بینی آب و هوا تفلیس نشان می دهد؛ جولای گرم ترین ماه با دمای میانگین 24.9 درجه سانتی گراد شناخته می شود.
این شهر 20 تا 25 روز در سال سفید پوش می شود. علت این موضوع کوه های اطراف هستند که غالباً ابرها را درون و اطراف شهر به دام می اندازند که همین موضوع مسبب باران، برف و کاهش دما در تفلیس می شود. بیشترین میزان بارندگی در این شهر فصل پاییز و بهار است. همچنین بادهای شمال غربی در بیشتر روزهای سال در اغلب مناطق تفلیس غالب است و وزش بادهای جنوب شرقی نیز در این منطقه معمول است.

آب و هوای تفلیس

با کدام تور به تفلیس سفر کنیم؟

آب و هوای گرجستان

 گزارش‌ها در خصوص پیش بینی آب و هوای گرجستان می گوید: گرمترین روز سال در تفلیس 31 ژوئیه و در مقابل سردترین روز سال 23 ژانویه است. آب و هوای گرجستان به شدت تحت تأثیر ابرها قرار دارد، بر اساس پراکندگی ابرها در تفلیس 12 آوریل ابری ترین روز سال و در مقابل 2 آگوست صاف ترین و پاک ترین روز سال محسوب می شود.

آب و هوای تفلیس در بهار

آب و هوا تفلیس در اوایل فروردین متوسط و بهاری است و متوسط دمای هوای در این وقت از سال بین 5 الی 15 درجه در نوسان است. بیش بینی آب و هوای تفلیس در نیمه بهار و در ماه اردیبهشت کمی متفاوت است، در این زمان آب و هوای تفلیس به شدت افزایش می یابد و معمولاً دمای هوا بین 10 الی 15 درجه سانتی گراد متغیر است. در آخرین ماه بهار آب و هوای تفلیس بسیار مطبوع و دلپذیر می باشد چرا که دمای هوا در این ماه سال بین 10 درجه سانتی گراد تا 21 درجه سانتی گراد متغیر است که این هوای مطبوع بستر انواع تفریحات و گردشگری را فراهم می کند.

آب و هوای تفلیس

راهنمای سفر به تفلیس - راهنمای کامل و جامع سفر به پایتخت زیبای گرجستان

آب و هوای تفلیس در تابستان 

آب و هوای تفلیس در اولین ماه تابستان جوی گرم را پدید می آورد، معمولاً در این ماه متوسط دمای تفلیس بین 14 تا 27 درجه سانتی گراد متغیر است. در اواسط تابستان آب و هوای گرجستان به شدت به سمت گرما میل می کند، به طوری که در این زمان از سال مردم تفلیس دمای 17 تا 31 درجه سانتی گراد را تجربه می کنند. جولای گرم ترین ماه سال در تفلیس محسوب می شود که شاخص متوسط گرما در روزهای این ماه سال 32 درجه سانتی گراد است. در اواخر ماه تابستان آب و هوای تفلیس با کاهش دما مواجهه می شود و دمای هوا در اواخر تابستان معمولاً بین 18 تا 23 درجه سانتی گراد متغیر است. 

آب و هوای تفلیس

معرفی شهر تفلیس گرجستان - همه آنچه که باید در مورد پایتخت گرجستان بدانید!

آب و هوای تفلیس در پاییز 

آب و هوا تفلیس در پاییز بسیار لذت بخش است، در این فصل از سال درجه حرارت هوا گرچه در حال نوسان است، اما مسافرت و گردشگری به این ناحیه به شدت به گردشگران خارجی پیشنهاد می شود، طبیعت و آب و هوای گرجستان در آبان ماه به شدت مشهور و رویایی است. عموماً آب وهوای تفلیس در مهر ماه با کاهش یک الی چند درجه‌ای مواجهه است که این موضوع شرایط را برای آب و ماه تفلیس در آبان ماه دل‌انگیز تر می کند. 

آب و هوای تفلیس

بهترین زمان سفر به تفلیس - چه بازه ای از سال به پایتخت گرجستان سفر کنیم؟

گزاراشات حاکی از دمای 17 الی 21 درجه سانتی گراد در مهرماه تفلیس می دهند که این کاهش مشهود دما آب و هوای گرجستان در آبان ماه یا اواسط پاییز را به 14 الی 17 درجه سانتی گراد می رساند. تغییر رنگ طبیعت تفلیس، آب و هوای مناسب، کمبود توریست در آبان ماه تفلیس را دلفریب تر می کند. روزهای آخر پاییز آب و هوای گرجستان به شدت با کاهش دما رو به رو است چرا که زمستان نزدیک است. بر اساس تحقیقات پیش بینی آب و هوای تفلیس بین 10 الی 9 درجه سانتی گراد تخمین زده می شود.

آب و هوای تفلیس در زمستان 

آب و هوا در اولین ماه زمستان، با یخبندان رو به رو است. معمولاً یک ماه تفلیس یخبندان را تجربه می کند و دمای هوا بین -0.5 درجه سانتی گراد و 6.4 درجه سانتی‌گراد متغیر است. آب و هوای گرجستان در ژانویه شرایط را کمی سخت تر می کند، چرا که ژانویه به سردترین ماه سال در تفلیس مشهور است. پیش بینی آب و هوا تفلیس در اواسط زمستان بین 4.2 درجه سانتی‌گراد و 2.4 درجه سانتی گراد مشهود است، اما این تمام ماجرا نیست آخرین ماه زمستان در تفلیس هم مانند دو ماه دیگر سرد و خشک است و متوسط دمای تفلیس در روز های آخر زمستان بین -1.6 درجه سانتی گراد و 5.8 درجه سانتی‌گراد در نوسان است؛ اما این کاهش دما همچنان پایدار نیست و با نوید فصل بهار این شهر با افزایش دمای 5 الی 6 درجه ای همراه است.

آب و هوای تفلیس

هزینه سفر به تفلیس - سفر به تفلیس چقدر آب می‌خورد؟

متوسط دمای هوای تفلیس

عموماً آب و هوای تفلیس همچون سایر نواحی جهان متنوع است، در این منطقه اغلب تابستان ها گرم و بیشتر صاف و در مقابل زمستان ها طولانی، بسیار سرد و نیمه ابری می باشد، تفلیس در تمام طول سال خشک است و میانگین و متوسط دمای هوا تفلیس معمولاً بین 10 تا 13 درجه سانتی گراد در ماه های مختلف متغیر است، گردشگران اواخر بهار و اواسط آبان را به منظور گردشگری، بر اساس بیش بینی آب و هوای گرجستان پیشنهاد می کنند.

بهترین فصل سفر به تفلیس چه زمانی است؟

بهترین زمان سال برای بازدید از شهر تفلیس را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی مورد بررسی قرار داد، اما به طور معمول آب و هوای تفلیس در آبان ماه بسیار توریست پسند است.

آب و هوای تفلیس

با شروع فصل بهار و تا اواخر تابستان تفلیس سبز است و معمولاً اوایل و اواسط تابستان روزهای تفلیس بسیار گرم می شود. با شروع فصل پاییز تنوع رنگ ها در تفلیس و آب و هوای متعادل در این منطقه مشهود است. در ماه مه تفلیس، بارانی ترین روز های خود را تجربه می کند.


طبقه بندی برخی از ماه های سال در تفلیس

عنوانماه
گرم ترین ماه سالژوئیه و آگوست
بارانی ترین ماه های سالمه و ژوئن
مرطوب ترین ماه سالمه
خشک ترین ماه سالژانویه
آفتابی ترین ماه سالجولای
سرد ترین ماه سالژانویه
بهترین آب و هوا در گرجستاناکتبر و نوامبر


هوای تفلیس؛ نکاتی در خصوص وضعیت آب و هوای تفلیس

آب و هوای گرجستان همواره به گونه ای است که هر گردشگر قبل از رفتن به این منطقه باید بداند تا متناسب با شرایط منطقه وسایل لازم برای سفر را آماده کند. بر اساس شواهد از ژانویه تا آوریل در این منطقه احتمال بارش برف وجود دارد و کمترین شاخص UV در تفلیس در ماه های ژانویه، فوریه، نوامبر و دسامبر، با متوسط حداکثر شاخص UV 2 می باشد، در تفلیس ژوئن با میانگین 15.2 ساعت روشنایی روز، به طولانی‌ترین روزهای سال در تفلیس مشهور است و هم چنین نوامبر با متوسط آفتاب 4.4 ساعت تابش خورشید کمترین میزان تابش سال را در تفلیس دارد.

 

نظرات کاربران

  1. مجید مجید 1402/09/25
    1 نفر پسندیدند
    آب و هوای تفلیس توی اوایل زمستون عالیه یکم سرده ولی می ارزه
  2. امیرحسین امیرحسین 1402/09/25
    0 نفر پسندیدند
    آب و هوای تفلیس با ایران خیلی فرقی نداره پس ما ایرانیا بعید میدونم زیاد اذیت شیم

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 103 کاربر