مقایسه زندگی شهری و روستایی

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/09
بازدید: 63744
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

زندگی شهری و روستایی تفاوت های بی شماری با یکدیگر دارند؛ مواردی همچون مراکز خرید لوکس، رستوران های بزرگ، بانک های متعدد، دفاتر کار، هتل ها، سینماها و مراکز تفریحی از جمله امکاناتی هستند که تنها در شهرها دیده می شوند. همچنین شهرنشینان از امکاناتی نظیر ارتباطات و تکنولوژی، اتوبان، خدمات درمانی پیشرفته تر و مدارس باکیفیت تری هم بهره مند می شوند در حالی که این موارد با سطح پایین تری در روستاها وجود دارد. از طرفی آب و هوای پاکیزه، مناظر بکر و زیبا، آرامش مواردی است که با زندگی شهری عجین شده اند.

مقایسه زندگی شهری و روستایی

مقایسه زندگی شهری و روستایی از نظر مسکن

همان طور که شاهد هستید در سال های اخیر با نوسات بی سابقه قیمت مسکن روبرو هستیم که منجر به رشد روزافزون قیمت خانه و کاهش قدرت خرید مردم شده است. با این وجود نوسانات قیمت در شهر بسیار بیشتر از روستا بوده و تفاوت قیمت ها فاحش می باشد. از مبحث تفاوت قیمت ها که بگذریم، زندگی شهری درگیر تجملاتی است که به ندرت نظیر آن را در روستاها می بینیم؛ برای مثال بعضا مشاهده می کنیم که هزینه دکوراسیون یک خانه در شهر به تنهایی هزینه ساخت یک خانه در روستا می باشد! در شهر مردم برای خوردن سوپ، بستنی و برنج قاشق های مجزا خریداری می کنند حال آن که این موارد و نظیر آن در زندگی روستایی تنها با یک قاشق انجام می شود.

روستای زرگر - زیباترین روستای آبیک در استان قزوین

مقایسه زندگی شهری و روستایی

مقایسه زندگی شهری و روستایی از نظر شغل

طبعا موقعیت های شغلی و فرصت های پول درآوردن در شهر بسیار بیشتر از روستا می باشد اما باید درنظر بگیریم که جمعیت شهری هم نسبت به جمعیت روستایی چندین برابر است. در شهر حتما باید هزینه ای را صرف ایجاد، ساخت یا اجاره محیط کار کرد و امکانات مختلفی را در آن تعبیه نمود ولی در شغلی که اغلب روستاییان به ان مشغول هستند دامداری و کشاورزی است که نیاز به سرمایه اولیه هنگفنی ندارد و هرآنچه که سرمایه گذاری شود صرف تولید می گردد. جامعه ای که کارِ با تحرک بالا انجام می دهد همواره در سلامت به سر می برد ولی بیماری هایی نظیر چاقی، سینوزیت، دیابت، کمردردهای مزمن، چربی خون، سکته های مغزی و قلبی زاییده کار و زندگی شهری می باشند.

روستای استخرگاه - روستای استخرگاه رودبار روستای بکر و دست نخورده

مقایسه زندگی شهری و روستایی

مقایسه زندگی شهری و روستایی از نظر تغذیه

تغذیه و خورد و خوراک روستایی ها بسیار سالم تر از شهری ها می باشد چراکه لبنیات، سبزیجات، میوه جات و گوشت تازه مصرف می کنند و از آن جایی که خود نسبت به تهیه این مواد اقدام می کنند، از هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نکرده و به همین خاطر تا سنین بالا در سلامت کامل به سر می برند. اما در شهر مواد خوراکی و غذاها دارای درصد قابل توجهی از افزودنی ها و مواد شیمیایی هستند که در گذر زمان باعث بروز بیماری های جسمی و روانی می شود. می توان گفت عمر کوتاه ثمره زندگی شهری می باشد که در ظاهر همه از آن بیزار هستند ولی در نهایت تحت اجبار به آن تن می دهند. شهری ها به دلیل تغذیه نامناسب و سبک زندگی غلط دچار بیماری های مختلفی می شوند که این امر هزینه های هنگفتی را بر سیستم درمانی کشور تحمیل می کند.

مقایسه زندگی شهری و روستایی

مقایسه زندگی شهری و روستایی از نظر امنیت

امنیت در زندگی روستایی جایگاه ویژه ای دارد زیرا افراد ساکن در روستا نسبت به یکدیگر شناخت کافی دارند و به همین خاطر بزه کار اجاره رشد پیدا نمی کند اما همین تبه کاران در شهر بیشتر فرصت جولان دارند به طوری که همه روزه در سطح شهرها شاهد تقابل مجرمان و مامورهای امنیتی هستیم. این مجرمان هرروز آسایش و امنیت بخشی از جامعه را مختل می کنند و استرسی مخرب را به آن ها تحمیل کنند که تبعاتی جبران ناپذیر را به دنبال دارد ولی در روستا اضطراب های این گونه وجود خارجی ندارند و معمولا امنیت بالایی را در آن ها شاهد هستیم.

روستای کانلیکا - روستای کانلیکا روستایی لاکچری در استانبول که باید ببینید

مقایسه زندگی شهری و روستایی

مقایسه زندگی شهری و روستایی از نظر حمل و نقل عمومی

با توجه به امکانات و تسهیلاتی که در شهر ارائه می شود، زندگی شهری بسیار راحت تر از زندگی روستایی می باشد؛ برای مثال در شهرهای بزرگ به راحتی و توسط مترو می توانید در مدت زمان کوتاهی از یک سوی شهر به سوی دیگر شهر بروید. افزون بر مترو، تاکسی و اتوبوس هم برای رفاه حال شهروندان در نظر گرفته شده تا به راحتی بتوانند در سطح شهر جابجا شوند ولی وجود این امکانات در روستا امکان پذیر نمی باشد.  

نظرات کاربران

  1. ج ج 1402/12/26
    1 نفر پسندیدند
    روستا جای خوبیه برای زندگی اما بهتون ساده بگم که تو شش هفت سال پیش با سیاست های غلط و گرونی و... همه مهاجرت کردن و از روستای ما رفتن الان کلا امید به زندگی افراد باقی مونده بشدت کم شده . واگه با این اوضاع پیش بره نهایتا پونزده سال دیگه روستای ما کاملا متروک خواهد شد . حجم مهاجرت از روستا رو بهتون بگم ک جمعیت روستا سال90 هشتصد نفر سال 95 هفتصد نفر و اکنون هنوز آمار نگرفتن ولی بدون شک احتمالا400نفر ساکن باشن. دولت باید کاری کنه وگرنه واقعا وحشتناک میشه اوضاع که صد البته الان وارد روستای ما بشید از افسردگی پیر خواهید شد
  2. سحر سحر 1402/10/25
    12 نفر پسندیدند
    من اصلا از خلوتی روستا خوشم نمیاد شلوغی شهرو بیشتر دوست دارم
  3. سحر غلامرضا امینی 1402/11/22
    3 نفر پسندیدند
    لعنت تو زندگیه شهری من متنفرم ازشهر زندگی درروستای پیشرفته یاشهرکوچک مثل باغبهادران استان اصفهان عالیه لعنت برشلوغی وآلودگیه هوا
  4. محمد زارع محمد زارع 1402/10/20
    15 نفر پسندیدند
    واقعا زندگی روستایی خیلی حال و هوای خوبی داره

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 154 کاربر