مقایسه زندگی در ایران و ترکیه

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/15
بازدید: 14338
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور ترکیه و ایران با یکدیگر همسایه هستند و سالانه هزاران ایرانی به کشور ترکیه مهاجرت یا سفر می‌کند. هزینه‌ی زندگی در ترکیه بسیار پایین‌تر از ایران است و در این کشور آرامش و رفاه بیشتری وجود دارد. در این مطلب سعی داریم به مقایسه زندگی در ایران و ترکیه بپردازیم و جزییاتی را در رابطه با زندگی در ترکیه و اقتصاد و جمعیت و فرهنگ این کشور در اختیارتان قرار دهیم.

مقایسه ایران و ترکیه

مقایسه ایران و ترکیه از نظر اقتصادی

ترکیه یک کشور توریستی بوده که تمامی هزینه‌های آن از ایران پایین‌تر است به همین دلیل این کشور اولین انتخاب مردم ایران برای سفر و مهاجرت به حساب می‌آید. همچنین مهاجرت به ترکیه در واقع پلی برای رسیدن و مهاجرت کردن به کشورهای دیگر است. مردم این کشور مسلمان هستند و فرهنگ و رسومی نزدیک به ایران مخصوصا در بخش‌های دینی و مذهبی دارند.
اگر بخواهیم به مقایسه‌ی اقتصادی ایران و ترکیه بپردازیم باید در همین ابتدا بگوییم که ارزش پول ترکیه از ارزش پول ایران بالاتر است و همین موضوع باعث برتری ترکیه نسبت به ایران می‌شود. در بخش هزینه‌ها نیز می‌توان گفت که هزینه‌های رستوران‌ها در ایران پایین‌تر از ترکیه است و اگر به یک رستوران در ترکیه بروید باید مبلغ بیشتری نسبت به ایران بپردازید. اما این موضوع در بخش اقلام رزومه و هزینه‌ی خوراک مانند گوشت، مرغ، نان و برنج برعکس است و هزینه‌ی اقلام در ایران بیشتر می‌شود.

با توجه به تورم بالا در ایران، شاهد قیمت‌های نجومی در بخش مسکن هستیم. هزینه مسکن در ترکیه بیش از 50 درصد ارزان‌تر از ایران است. در واقع از لحاظ اجاره و خرید مسکن ترکیه امتیاز بالاتری را دریافت می‌کند زیرا قیمت‌های مسکن در ترکیه نصف ایران است و با توجه به درآمد مردم چندان نجومی به حساب نمی‌آید.
اگر به دنبال دانستن هزینه تور ترکیه هستید باید بدانید که هزینه‌ی حمل و نقل در ترکیه بسیار بالاتر از ایران است و ایران در این بخش وضعیت بهتری نسبت به ترکیه دارد. البته شایان ذکر است که امکانات حمل و نقل ترکیه نیز بسیار بهتر و پیشرفته‌تر از ایران بوده در نتیجه این هزینه‌ی بالا تا حدودی قابل قبول خواهد بود.
در ترکیه اکثر مردم از لحاظ مالی در وضعیت متوسط روبه بالا هستند. این یعنی شرایط اقتصادی و هزینه‌ها خوب و قابل است. این در حالی است که با شرایط فعلی در ایران قشر متوسط روبه نابودی رفته و مردم ایران به دو دسته‌ی سرمایه‌دار و فقیر تقسیم شده‌اند. به طور کلی وضعیت اقتصادی کشور ترکیه به لطف مهاجران و گردشگران زیادی که دارد بسیار خوب است و سرمایه‌گذاری‌های زیادی هم در این کشور انجام می‌شود.

مقایسه ایران و ترکیه

پرطرفدارترین تورهای ترکیه در ماه ها و فصول مختف

مقایسه ایران و ترکیه از نظر جمعیت

در سال ۲۰۲۰ جمعیت ایران به ۸۴.۳ میلیون نفر رسید اما جمعیت ترکیه از جمعیت ایران بیشتر است و باید بگوییم که تا سال ۲۰۲۰ جمعیت این کشور به ۸۴.۵ میلیون نفر رسید. البته شایان ذکر است که نرخ رشد جمعیت در ترکیه در ۲ سال اخیر ۱.۵ درصد بوده و تقریبا ثابت مانده است. در نتیجه می‌توان گفت که جمعیت ترکیه رو به سقوط است. تراکم جمعیت در ترکیه ۱۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع بوده و تراکم جمعیت در ایران ۵۲ نفر در هر کیلومتر است. البته وسعت ایران نیز از ترکیه بیشتر است.

مقایسه ایران و ترکیه

پایتخت ترکیه _ قبل از سفر به پایتخت ترکیه راجب این شهر بیشتر بدانید!!

مقایسه ایران و ترکیه از نظر نظامی

همانطور که می‌دانید ترکیه یکی از بزرگترین‌ ارتش‌های جهان را دارد و پس از آمریکا بزرگترین ارتش ناتو متعلق به این کشور است. طبق یک بررسی در بخش نظامی در سال ۲۰۱۷ ترکیه در لیست قدرتمندترین ارتش‌های جهان قرار گرفت و در جایگاه هشتم واقع شد. این در حالی بود که جایگاه ایران در آن سال در این لیست جایگاه ۲۲ بود. کشور ترکیه صنایع دفاعی بسیار قوی نیز دارد و از جدیدترین فناوری‌ها و امکانات نظامی نیز برخوردار بوده است. نیروهای مسلح یا همان ارتش ترکیه موسوم به TSK، به صورت مستقیم تحت نظر وزارت دفاع این کشور اداره می‌شوند. نیروهای TSK شامل سه خط اصلی نیروهای زمینی، دریایی و هوایی می‌شوند. همچنین گارد ساحلی و ژاندارمری نیز از جمله زیر شاخه‌های آنها هستند. 
در سه سال گذشته ترکیه بودجه نظامی خود را به طور قابل توجهی افزایش داده است؛ بخش اعظم افزایش بودجه ارتش این کشور مربوط به خرید تجهیزات مدرن، نظیر انواع جنگنده و سامانه‌های ضدهوایی و همچنین اورهال ستون‌های زرهی می‌شود. ترکیه از جمله مشارکت کنندگان در ساخت جنگنده F-35 بوده اما به دلیل خرید سامانه‌های ضدهوایی از روسیه، مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد. از نظر آماری، ترکیه رتبه هشتم از بین 126 ارتش جهان را از آن خود کرده است. ترکیه دارای نزدیک به 4 هزار دستگاه انواع تانک، بیش از 7 هزار و پانصد دستگاه انواع خودروی زرهی و بیش از 1 هزار فرونده انواع پرنده و هواپیمای جنگی است. برای مقایسه با ایران، بد نیست بدانید که طبق رتبه بندی مجله Global Firepower، ایران رتبه چهاردهم جدول را به خود اختصاص داده است.

مقایسه ایران و ترکیه

همه چیز درباره ترکیه - با دیدنی ها، پرچم، شهرهای مهم و آداب و رسوم کشور ترکیه آشنا شوید. 

زندگی در ترکیه بهتر است یا ایران

از آنجایی که ترکیه قوانین آزادانه‌تر و رفاهی‌تری دارد و از سوی دیگر هزینه‌های زندگی در ترکیه بسیار پایین‌تر از ایران است در نتیجه می‌توان گفت که زندگی در این کشور بهتر و موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. اما مهاجرت یکی از چالش‌های بزرگ زندگی بشر است و پذیرفتن این تصمیم برای هر کسی آسان نخواهد بود. البته قطعا فرهنگ‌هایی در ترکیه وجود دارد که شاید کمی با فرهنگ ما ایرانیان متفاوت باشد اما اقتصاد این کشور نسبت به ایران به قدری بهتر است که همه‌ی مردم را به مهاجرت مشتاق می‌کند. همچنین در ترکیه بسیاری از محدودیت‌های ایران وجود ندارد و تمامی امکانات این کشور مشابه کشورهای اروپایی در اختیار مردم قرار گرفته است.

کشور ایران - هرآنچه که درباره کشور ایران لازم است بدانیم!

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر