مدارک لازم برای سفر به ترکیه

زمان مطالعه: 1 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/09
بازدید: 94531
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ترکیه یکی از توریست پذیرترین کشورهای همسایه ایران است که به دلیل جاذبه‌های متنوعی که در خود دارد، سالانه مسافران و گردشگران زیادی را از ایران و جهان به سمت خود جذب می‌کند. اما برای مسافرت حتما باید از خود بپرسید که چه مدرک هایی برای رفتن به ترکیه نیاز دارد؟ آیا این مسئله برای سفر هوایی با تور ترکیه یا سفر زمینی با ماشین شخصی متفاوت است؟ آیا به ویزا نیاز دارید یا همان پاسپورت (گذرنامه) هم کافی است؟ اگر اقامتی طولانی داشته باشید چطور؟ آیا سفر بدون پاسپورت هم امکان پذیر است؟ و به طور کلی سفر به این کشور چه شرایطی داشته و چه قوانینی را برای ورود و خروج از آن باید رعایت کنید. همراه لحظه آخر باشید تا شما را جهت تهیه مدارک لازم برای سفر به ترکیه در سال 1402 آماده کرده و درباره سوالات فوق صحبت کنیم.

مدارک لازم برای سفر به ترکیه

همه چیز درباره ترکیه - در رابطه با کشور ترکیه بیشتر بدانید.

آیا برای سفر به ترکیه پاسپورت لازم است؟

ترکیه یکی از معدود کشورهایی برای ما ایرانیان است که برای سفر به این کشور ما را مجبور به تهیه ویزا نکرده و به همان پاسپورت یا گذرنامه کفایت می‌کند. البته که سفر بدون پاسپورت به ترکیه ممکن نیست و هرطور شده باید آن را تهیه کنید. حتی اگر به جای سفر هوایی تور ترکیه بخواهید با ماشین شخصی از مرزهای زمینی وارد خاک ترکیه شوید، بازهم به گذرنامه نیاز خواهید داشت و این پاسپورت باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. البته در این صورت به گواهینامه بین‌المللی نیز احتیاج دارید. پس مدارک لازم برای سفر به ترکیه شامل پاسپورت و در صورت سفر زمینی با ماشین شخصی، شامل گواهینامه بین‌المللی هم هست.

البته توجه داشته باشید که با پاسپورت معتبر نهایتا 90 روز یا 3 ماه می‌توانید در ترکیه حضور داشته باشید و برای اقامت طولانی مدت‌تر جهت تحصیل یا تجارت باید ویزا تهیه کنید. درباره ویزا ترکیه و نحوه تهیه آن در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

محبوبترین تورهای ترکیه

 

آیا برای سفر به ترکیه ویزا لازم است؟

همانطور که در پیشتر گفتیم مدارک لازم برای سفر به ترکیه شامل ویزا نمی‌شود مگر اینکه قصد اقامتی طولانی مدت (بیش از 90 روز) را داشته باشید. در واقع این صورت مسافر محسوب نمی‌شوید و برای کار یا تحصیل نیاز به ویزا دارید.

ویزاهای ترکیه بسته به دلیل و مدت سفر شما متفاوت است. به عنوان مثال شما می توانید برای اهداف توریستی و گردشگری خود ویزای کوتاه مدت بگیرید. در این نوع ویزا تنها یکبار می توان وارد ترکیه شد و تا 90 روز می توان از آن استفاده کرد. در ویزاهای چند ورودی، امکان چند بار ورود به ترکیه نیز وجود دارد. در برخی از شرایط هم می توان از ویزای ترانزیت استفاده کرد که مدت زمان آن سه ماه است. در حال حاضر برای مقاصد توریستی و تفریحی می توان بدون ویزا به مدت 90 روز در ترکیه به گشت و گذار پرداخت. فقط باید به خاطر داشته باشید که در طول این مدت نمی توانید به فعالیت های تجاری، اقتصادی یا تحصیلی بپردازید و این شرایط تنها برای توریست ها فراهم شده است. 
اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید، می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی از این کشور اقدام کنید. برای افرادی که درخواست کار در ترکیه را دارند، ویزای کاری صادر می‌شود. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، می‌توانید بسته به شرایط خود ویزای کاری با مدت زمان محدود یا ویزای کاری با مدت زمان نامحدود را دریافت کنید. گاهی از اوقات نیز دلیل سفر شما به ترکیه اقدامات درمانی است. نگران نباشید، چون در این شرایط هم می‌توانید از ویزای درمانی که مخصوص دریافت خدمات درمانی در ترکیه است استفاده کنید. مدرک‌های مورد نیاز برای اخذ ویزای ترکیه بستگی به روشی دارد که از طریق آن اقدام به دریافت ویزا می‌کنید. بهترین کار این است که یک یا دو ماه قبل از مسافرت خود نسبت به دریافت ویزا اقدام کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید. 

مدارک لازم برای سفر به ترکیه

شهر استانبول - معرفی کامل استانبول یکی از زیباترین شهر های ترکیه

مدارک لازم برای اخذ ویزا ترکیه

مدارک لازم برای گرفتن ویزا ترکیه شامل بیمه مسافرتی، مدارک مربوط به رزرو هتل، بلیت برگشت، مدارک مربوط به ازدواج، مدارک مورد نیاز برای اثبات دلیل سفر، مدارک تحصیلی با ریز نمرات برای ویزای تحصیلی، مدارک مربوط به سابقه کاری برای ویزای کاری است و در صورتی که هر کدام از آنها همراهتان نباشد، ممکن است به مشکل بخورید. افسر گذرنامه تمام مدرک های مربوطه را با دقت بالا چک می‌کند. اینکه دلیل شما برای رفتن به ترکیه چیست، نوع ویزای مورد نیاز را مشخص می کند. اگر اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید، بهتر است از یک وکیل متخصص یا افرادی که رابطه با این موضوع اطلاعات کافی دارند کمک بگیرید. این افراد تجربه کافی در مورد پروسه گرفتن ویزا را دارند و می‌توانند به بهترین شکل ممکن به شما کمک کنند.

واحد پول ترکیه - واحد پول ترکیه را شناخته و ارز این کشور را به همراه خود داشته باشد.

عوارض خروج از کشور برای ترکیه چه قدر است؟

برای خروج از کشور باید عوارض خروج پرداخت کنید. حالا اینکه می خواهید به ترکیه یا هر کشور دیگری سفر کنید مهم نیست. هزینه عوارضی که مسافر باید پرداخت کند به زمینی یا هوایی بودن نوع سفر او بستگی دارد. اگر تصمیم گرفته اید به صورت هوایی به کشور ترکیه مسافرت کنید، باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید که در سال ۱۴۰۲ برای سفر عادی اول ۴۰۰ هزار تومان و برای سفرهای عادی دوم و سوم، به ترتیب مبلغ ۶۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، ثبت شدن کد ملی بر روی فیش عوارض خروج از کشور است.

ارز خارجی : زمانی که می‌خواهید به کشور دیگری سفر کنید، باید ارز هم همراه خود داشته باشید. اگر با ریال سفر کنید، بدون شک با مشکلات متعددی رو به رو خواهید شد. برای سفر به ترکیه بهتر است دلار کافی بخرید و با خود به همراه داشته باشید. ارز مسافرتی برای خروج هوایی برای هر مسافر، سیصد دلار خواهد بود. با این حال اگر بخواهید زمینی سفر کنید، چنین ارزی به شما تعلق نمی گیرد.

پرداخت عوارض خروج از کشور

راهنمای سفر به استانبول - همه آنچه درباره سفر به استانبول باید بدانید

سخن لحظه آخر
ترکیه، کشوری اروپایی-آسیایی است که به دلیل جاذبه های گردشگری، دانشگاه ها و جاذبه های اقتصادی متعددی که در دل خود دارد، میزبان مسافران و مهاجران متعددی است. اگر تصمیم گرفته اید سری به این کشور زیبا بزنید و از امکانات متعددی که در آن وجود دارد بهره مند شوید، باید مدارک لازم برای سفر به ترکیه را قبل از این سفر به صورت کامل مهیا کنید و همراه خود داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم مدرک هایی که برای سفر به این کشور نیاز خواهید داشت را بررسی کنیم. امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کند سفر راحت‌تر و بی‌دردسرتری را تجربه کنید.

نظرات کاربران

  1. امیر امیر 1402/10/24
    1 نفر پسندیدند
    سفر به ترکیه ویزا میخواد|؟
  2. محسن شیری محسن شیری 1402/10/17
    4 نفر پسندیدند
    خوبیش اینه توی مدارک سفر به ترکیه ویزا نیازی نیست بقیش حله
  3. مهران مهران 1402/10/11
    13 نفر پسندیدند
    جز پاسپورت چیز دیگه ای نمیخواد؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 125 کاربر