جمعیت ترکیه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 24962
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جمعیت ترکیه چقدر است؟ ترکیه یکی از کشورهای آسیایی و اروپایی است که قسمت بیشتر آن در قاره آسیا و قسمت کوچکتر آن در اروپا واقع شده است، مساحتی که این کشور به خود اختصاص داده است حدود 790 هزار کیلومتر است. ترکیه با این مساحت سی و ششمین کشور بزرگ در کره زمین است. ترکیه جمعیتی برابر هشتاد و دو میلیون نفر دارد و از این نظر نیز جایگاه 16 را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. این کشور با دریای مدیترانه، سیاه و اژه همسایه است و به همین جهت اقلیم بسیار خوبی برای پذیرش گردشگران و توریست ها دارد. از مهم ترین شهرهای ترکیه می توان به استانبول، آنتالیا، ازمیر، کوش آداسی، بدروم، وان، آنکارا، آلانیا، ترابزون، قوینه و ازمیر اشاره کرد، پیشنهاد می کنیم در زمان سفر به این کشور با تور ترکیه حتما از این شهرها دیدن کنید زیرا هر یک مورد خاص و جذابی برای نمایش دادن در اختیار شما قرار داده است.

از آنجایی که ترکیه یکی از کشورهای توریست پذیر دنیا است، تور ترکیه در میان ایرانیان از محبوبیت بالایی برخوردار است. همچنین تاریخ کهن این سرزمین امپراطوری هایی مانند روم، یونان و سلجوقیان را به خود دیده است و همین امر باعث به وجود آمدن بناهایی بی بدیل و زیبا شده و به همین دلیل گردشگران استقبال بی نظیری از این کشور می کنند. علاوه بر توریست ها و مسافران، افراد زیادی تمایل دارند هر ساله به این کشور مهاجرت کنند و در آن به صورت دائم اقامت داشته باشند. از آنجایی که ترکیه با ایران فاصله کمی دارد و در واقع کشور ایران یکی از همسایه های کشور ترکیه است، ایرانیان زیادی به این کشور مهاجرت می کنند و تعداد ایرانی هایی که اقامت ترکیه را دریافت کرده اند در سال های گذشته با افزایش رو به رو بوده است. 

جمعیت ترکیه

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

بررسی جمعیت کشور ترکیه 2022

معمولا آمار و ارقام مربوط به رشد و یا کاهش جمیعت، اطلاعات خوبی را در اختیار کسانی قرار می دهند که قصد دارند محل زندگی خود را تغییر دهند. این آمار اگر رو به افزایش باشد، نشان دهنده بهتر شدن شرایط برای زندگی است و کشوری با این مزایا، می تواند محل خوبی برای اقامت باشد. یکی از کشورهایی که می تواند مقصد بسیاری برای زندگی باشد، کشور ترکیه است. جمعیتی که در حال حاضر در ترکیه در حال زندگی است، حدود 1.1 درصد از جمعیت کل دنیا را به خود اختصاص داده است. میانگین سنی در این کشور حدود 31 سال بوده و 57 میلیون نفر از ترک ها را افراد بین 15 تا 64 سال تشکیل می دهند. ضمنا امید به زندگی در این کشور حدود 78 سال است. 

202286,787,583
202185.042.738
202084.339.067
201983.429.615
201882.340.088

جمعیت ایران - جمعیت ایران هم اکنون چقدر است؟ در ایران تعداد دخترها بیشتر است یا پسرها؟ برای پاسخ روی لینک کلیک کنید.👉👉

جمعیت ترکیه از 1960 تا امسال

در قرن نوزدهم میلادی، جمعیت کشور ترکیه مانند بسیاری از کشورها افزایش پیدا کرد. در سال 1960 جمعیت موجود در ترکیه 28 میلیون نفر بود، اما با گذشت زمان و رشد صنعت و بهبود شرایط زندگی و کاهش مرگ و میر، میزان جمعیت کشور ترکیه نیز رو به افزایش گذاشت. در هر دهه از قرن 19، به طور میانگین حدود 10 میلیون نفر به جمعیت ترکیه اضافه شده است و این رشد جمعیت به جایی رسیده است که در حال حاضر این کشور حدود 85 میلیون نفر جمعیت دارد. 

نرخ رشد جمعیت ترکیه

یکی از نتایجی که در پی بررسی آمارهای بررسی جمعیت ترکیه به دست آمده است، افزایش نرخ رشد جمعیت است. اعداد و ارقام نشان می دهد که در سال های گذشته، نمودار جمعیت کشور ترکیه به صورت صعودی در حال حرکت است و هیچ گونه نزول و یا کاهشی در آن دیده نمی شود. البته میزان رشد جمیعت هر ساله نسبت به سال قبل اندکی با کاهش رو به رو بوده است. به عنوان مثال در سال 2000 میزان رشد جمعیت 1.5 درصد بوده است، اما این رقم به 1.09 درصد در سال 2020 رسیده است. نکته دیگری که از بررسی آمار مربوط به سرشماری می توان به آن پی برد، جمیعت زنان و مردانی است که در این کشور زندگی می کنند. حدود 50.2 درصد از جمعیت ترکیه را مردان و 49.8 درصد را زنان تشکیل می دهند.

جمعیت ترکیه

سرشماری جمعیت کشور ترکیه 

ترکیه برای آنکه بتواند به صورت لحظه ای آمار مربوط به جمیعت را در این کشور بیان کند، از سامانه ای که تطابق کامل با استانداردهای یورو استات دارد استفاده کرده و توانسته به این هدف دست پیدا کند. با استفاده از این سامانه، آمار نوزدانی که متولد می شوند و یا کسانی که فوت می کنند در سامانه وارد شده و به این ترتیب می توان به صورت لحظه ای جمعیتی که در این کشور زندگی می کند را مشاهده کرد. با استفاده از این روش، خطا در شمارش افراد جمعیت بسیار کاهش پیدا کرده است.

ترکیه برای آنکه بتواند در مسیر همگرایی با اتحادیه اروپا قدم بردارد، تمامی سیستم های آماری خود را با سامانه های آماری اتحادیه اروپا تطبیق داده است. بدین ترتیب، خارجی هایی که در ترکیه به صورت قانونی اقامت داشته و دارای یک آدرس مشخص هستند نیز در جمیعت ترکیه مورد شمارش قرار می گیرند. اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه، برای آنکه بتواند نرخ رشد جمعیت را افزایش دهد و مانع از کاهش جمیعت جوان موجود در کشورش شود، پیشنهاداتی را ارائه کرده است.

یکی از این پیشنهادات، افزایش تعداد فرزندانی است که در یک خانواده زندگی می کنند. اردوغان معتقد است برای حفظ ساختار فعلی ترکیه، در هر خانواده باید سه فرزند وجود داشته باشد. اما برای آنکه بتوان پویایی بیشتری را در یک کشور شاهد بود، باید تعداد فرزندان متولد شده در یک خانواده افزایش پیدا کند. برای تشویق خانواده ها برای داشتن فرزندان بیشتر، قانونی تصویب شد که در آن، بانوانی که فرزند دارند، در ازای نصف روز کار بتوانند حقوق یک روز را به طور کامل دریافت کنند. 

جمعیت جهان + جدیدترین آمار جمعیت کشورها در سال 2023 🌏

نسبت جمعیت ترکیه به وسعت آن

تراکم جمعیت و یا نسبت جمعیت به مساحت در هر کشور، در واقع بررسی تعداد نفرات در واحد مساحت است. معمولا واحد تراکم جمیعت نفر بر کیلومتر مربع است و بدین صورت مورد محاسبه قرار می گیرد که در آن تعداد نفرات در صورت کسر و مساحت منطقه مورد نظر در مخرج کسر قرار داده می شود. اگر بخواهیم تراکم جمعیت در ترکیه را به صورت کلی مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که در هر کیلومتر مربع از خاک این سرزمین 107 نفر در حال زندگی هستند.

در بررسی شهرهای ترکیه به صورت جزئی نیز تراکم جمعیت به این شرح است: در شهر استانبول بیشترین تراکم جمعیت دیده می شود. جمعیتی که در این شهر در حال حاضر وجود دارد، حدود 15 میلیون نفر است و تراکم جمعیت در این شهر نیز 3000 نفر به ازای هر کیلومتر مربع است. شهر کوجا با 441 نفر و شهر ازمیر با 364 نفر در یک کیلومتر متر مربع در رتبه های بعدی قرار دارند. استان تونجلی با داشتن تراکم جمعیتی برابر 11، کم تراکم ترین شهر ترکیه است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 105 کاربر