پرچم ترکیه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/10
بازدید: 51799
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پرچم ترکیه نمادی از همنشینی ستاره و ماه در سرخی خون است که با نام‌های درفش یا بیرق نیز شناخته می‌شود. این نمادها در گروه‌ها، سازمان‌ها و کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند و نمایش دهنده اعتقادات و پیشینه یک کشور یا بیان کننده هدفی است که آن گروه یا سازمان در پیش گرفته است. یکی از موارد مشترک بین همه کشورها، پرچم ها هستند. پرچم ها نماد یک کشور بوده و هر کشوری، پرچمی مخصوص خود دارد. به پرچم هر کشوری که نگاه کنید، در آن علائم و رنگ‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید که هر یک از آن در واقع بیان کننده نکته‌ای از تاریخچه یا مردم آن دیار است. انتخاب برخی از این علائم و رنگ‌ها با توجه به نکات روانشناسی انجام شده و در پشت هر یک از آنها راز و رمزی وجود دارد که کشف این رازها نیازمند آشنا بودن شما با فرهنگ و پیشینه آن کشور است. در این مطلب به بررسی این نمادها و تاریخچه پرچم کشور ترکیه پرداخته و همه چیز را درباره آن بررسی می‌کنیم. همراه لحظه آخر باشید.

پرچم ترکیه

سفر توریستی به سواحل ترکیه - دنیای متفاوت شهرهای ساحلی

پرچم کشور ترکیه؛ همنشینی ستاره و ماه در خون

وقتی به پرچم ترکیه نگاه می‌کنید، سه چیز توجه شما را به خود جلب می‌کند. رنگ قرمز پس زمینه و ماه و ستاره‌ای به رنگ سفید، سه چیزی هستند که کشور ترکیه برای معرفی خود آن ها را انتخاب کرده است و در این پرچم وجود دارد. طول این پرچم 3 متر و عرض آن دو متر است. یک ماه سفید رنگ در قسمت چپ پرچم و یک ستاره سفید رنگ در سمت راست دیده می شود. یکی از پرهای ستاره بین دو گوشه باریک هلال ماه، قرار گرفته است. پس زمینه این پرچم به رنگ قرمز است.

پرچم کشور ترکیه

تاریخچه قرمزی پرچم ترکیه

مردم ترکیه، قرمزی این پرچم را از خون هایی می دانند که در طی جنگ های یونان و ترکیه در سال های 1920-1922 ریخته شده است. در طی جنگ یونان و ترکیه که در آن جنگ تریه به پیروزی رسید افراد زیادی از سربازان ترکیه کشته شدند به شرحی که خون زمین نبرد را پوشانده بود، اتمام این جنگ به هنگام شب بود و نقش ماه و ستاره از آسمان درون خون قرمزی که زمین را پوشانده بود نقش بسته بود و آتاتورک پرچم ترکیه را، پرچمی قرمز با نقش ماه و ستاره ی سفید درون آن قرار دارد.

همه چیز درباره ترکیه - در رابطه با کشور ترکیه بیشتر بدانید.

طرح پرچم کشور ترکیه

نظریه های مختلف در مورد فلسفه پرچم ترکیه وجود دارد. عده ای بر این اعتقاد هستند که هلال ماه یک نماد اسلامی است. هلال و ستاره، نمادهای تاریخی امپراتوری عثمانی نیز محسوب می شوند. نظریه دیگری بیان می کند که هلال ماه از آسیای میانه و مردم سیبری سرچشمه گرفته است که خورشید، ماه و آسمان را می پرستیدند. عثمان اول، ترکان عثمانی را رهبری کرد، سلسله عثمانی را تأسیس کرد و بر امپراتوری عثمانی حکومت کرد. اطلاعات کمی در مورد عثمان اول وجود دارد. از این رو برای مورخان دشوار است که زمانی که صحبت از او می شود، بین واقعیت ها و افسانه ها تفاوت قائل شوند.

پرچم ترکیه در زمان عثمانی

تاریخچه پرچم ترکیه از زمان عثمانی

یکی از داستان هایی که در مورد پرچم ترکیه و نمادهای موجود بر روی آن وجود دارد به عثمان اول باز می گردد. این افسانه بیان می کند که شبی عثمان خوابی دید که در آن ماه از سینه های یک انسان مقدس خارج شده و در دست عثمان فرو می رود. درختی از شکم او جوانه زد و سایه آن همه دنیا را فرا گرفت. زمانی که عثمانی ها تصمیم گرفتند یک پرچم برای خود انتخاب کنند، که در آن یک ستاره هشت پر و یک ماه در یک زمینه سبز مشاهده می شد. بعدها این ستاره هشت پر به یک ستاره 5 پر و رنگ نیز به رنگ قرمز تبدیل گشت.

در سال 1844 پرچمی با یک ستاره 5 پر و یک ماه، به عنوان پرچم رسمی ترک ها انتخاب شد. تا سال 1936 این پرچم مورد استفاده قرار گرفت اما در ماه ژوئن 1936 کشور ترکیه تصمیم گرفت که در تغییراتی در پرچم ایجاد کند. این پرچم در ابعاد و اندازه های دقیقی ساخته شده و هر چیزی به طور دقیق در جای خود قرار دارد. 

الگوبرداری از پرچم کشور ترکیه

برخی افراد بر این باورند که ستاره و ماه پرچم ترکیه به معنای دوره اشکانیان ایرانی است نه اسلام، این باور از روی تاج های پادشاهان ایرانی شکل گرفته که در دوره اشکانیان، مردمان بسیار دیده اند. اما این مسئله را تاریخ ترکیه می تواند نقض کند و صحت دهد که این پرچم از دوره عثمانیان به وجود آمده است. کشورهای اسلامی نظیر جمهوری اسلامی ایرانی، طرح ها و نمادهایی را از این پرچم الگوبرداری کرد که میتوان به هلال احمر اشاره داشت که ایده هلال وسط آن از پرچم کشور ترکیه برداشته شده است.

نمادهای پرچم ترکیه

ماه و ستاره به کار رفته در پرچم ترکیه، نماد آیین و دین مردم این کشور است. این نمادها قبل از میلاد مسیح و در زمان پادشاهان قسطنطنیه رواج زیادی داشته است. بعد از این زمان، ماه و ستاره به المان هایی برای نشان دادن اسلام تبدیل شدند و به پرچم کشورهایی مانند تونس، الجزایر، پاکستان، ترکمنستان، مالزی و لیبی نیز راه پیدا کردند. در یک کلام می توان این گونه بیان کرد که ماه و ستاره موجود در این پرچم، نمادی از دین اسلام است که مردم ترکیه به آن گرایش دارند. جدای از شکل این دو نماد، رنگ آن ها نیز خود حرفی دیگر برای گفتن دارد. رنگ سفید ماه و ستاره موجود در پرچم کشور ترکیه به معنای پاکی روح مردم ترکیه است. قرمز بودن پس زمینه نیز به معنای پیشرفت کشور ترکیه در سال هایی است که پشت سر گذاشته است.

عکس پرچم ترکیه

موارد استفاده عکس پرچم ترکیه

یکی از جاهایی که از پرچم استفاده می‌شود، نهادهای دولتی، مدارس و وزارتخانه‌ها هستند. ساختمان فرمانداران، فرودگاه و هر ساختمان دولتی دیگر حتما باید در آن پرچم ترکیه آویزان باشد. روی لباس فرم نظامی ها نیز شما می توانید عکس پرچم ترکیه را مشاهده کنید. خلبان ها، نیروهای دریایی و ژاندارم ها هم عکس پرچم را بر روی لباس و یا کلاه خود دارند.

از دیگر جاهایی که می توان پرچم را دید، جشن ها و مراسم هایی است که در این کشور برگزار می شود. معمولا در مراسم هایی که مردم به خیابان ها می آیند، می توان پرچم را در دست آن ها مشاهده کرد. راهپیمایی ها و اعتراضات از جمله صحنه هایی هستند که ایم پرچم توسط مردم حمل می شود. مراسم تشییع جنازه نظامی ها نیز یکی از جاهایی است که این پرچم مورد استفاده قرار می گیرد. در هنگام تشییع فرد فوت شده، پرچم را بر روی تابوت وی قرار می دهند و آن را حمل می کنند. 

تصویر پرچم ترکیه

واحد پول ترکیه - واحد پول ترکیه را شناخته و ارز این کشور را به همراه خود داشته باشد.

نکات جالب در مورد پرچم کشور ترکیه

یکی از نکات جالب توجه در مورد پرچم ترکیه، احترامی است که مردم باید به آن بگذارند. ترک ها هم در گفتار و هم در نوشتار باید به این پرچم احترام گذاشته و از هر گونه بی احترامی نسبت به آن بپرهیزند. هم چنین این پرچم نباید سوزانده شود، نباید پاره شود و هیچ کس حق ندارد آن را پرتاب کند. اگر کسی از این دست بی احترامی ها نسبت به این پرچم نشان دهند، مجازاتی برای او در نظر گرفته می شود. ضمنا احزاب سیاسی، باشگاه ها، انجمن ها، سازمان ها و بنیادها حق ندارند بر روی این پرچم، آرم مختص خود را چاپ نمایند. از به احتزاز درآوردن پرچم هایی که کثیف، چروک، وصله دار و کمرنگ هستند خودداری می شود. کلا از آویزان کردن این پرچم در شرایطی که ارزش معنوی پرچم را از بین می برد، اجتناب می شود.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. m.reza m.reza 1402/12/10
    0 نفر پسندیدند
    یه نکته ای که بهش اشاره نکردین اینه که در زمان حکومت عثمانی ها پرچم ترکیه ستاره هشت پر بوده که الان به ستاره پنج پر تبدیل شده..
  2. سحر سحر 1402/12/10
    0 نفر پسندیدند
    این درسته که رنگ قرمز پرچم ترکیه نشان پیشرفت این کشور و رنگ سفیدیش نشونه پاکیزگیشه؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 105 کاربر