کمپ در طبیعت

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/05
بازدید: 6467
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از هیجان انگیزترین کارها و تفریحاتی که یک فرد می‌تواند تجربه کند، کمپینگ در دل طبیعت است. تصور کنید در میان جنگل هستید و پس از یک پیاده‌روی طولانی حالا برای استراحت در گوشه‌ای می‌نشینید. صدای پرندگان را شنیده و غروب زیبا خورشیدها را می‌بینید. پس از آن آتشی درست کرده و چای می‌نوشید، شام می خورید و سپس به خواب راحتی فرو می‌روید. صبح با نسیم خنک چشم‌هایتان را باز کرده و منظره فوق‌العاده طلوع خورشید را در دل طبیعت تماشا می‌کنید.
بی‌شک این حس و حال با هیچ اتمسفری قابل مقایسه نیست و به همین دلیل است که بسیاری از افراد عاشق کمپینگ در طبیعت هستند و همواره به این تفریح مشغول هستند. شاید ندانید که کمپینگ واقعا چیست، در این مطلب قصد داریم تا شما را با کمپینگ در طبیعت آشنا کرده و توضیحات جامع و کاربردی را در رابطه با این تفریح بیان کنیم.

 

کمپ در طبیعت


کمپینگ چیست؟

اگر شما قبلا به یک پیک‌نیک در دل طبیعت رفته و شب را در آنجا مانده‌اید، چنین فضایی را پیش از این تجربه کرده‌اید، در حقیقت شما در یک کمپینگ طبیعت بوده‌اید و با چنین فضایی غریبه نیستید. 
به صورت کلی کمپینگ در طبیعت به یک فعالیت تفریحی در فضای باز گفته می‌شود که می‌توان آن را به صورت انفرادی و گروهی انجام داد؛ همچنین در آن افراد برای ماندن در طبیعت چادر یا سرپناهی را بنا کرده و شب را در آن می‌مانند. فضای هیجان انگیز و اتمسفر فوق‌العاده از مهمترین ویژگی‌های کمپینگ در طبیعت است و به همین دلیل بسیاری از افراد به این نوع تفریح علاقه‌مند هستند.

 

طبیعت ایران - با طبیعت شگفت انگیز ایران آشنا شوید🌴🍁🌸 معرفی بهترین جاذبه های طبیعی ایران + عکس


اگر از تفریحات درون شهری خسته شده‌اید و دوست دارید تا یک فضای تازه و فوق‌العاده را تجربه کنید، بهترین گزینه برای شما کمپینگ در طبیعت است زیرا بودن در اتمسفر طبیعت به شما کمک می‌کند تا به خود واقعی‌تان باز گردید و جلوه‌های تازه‌ای از خود را مشاهده کنید. کمپینگ به شما کمک می‌کند تا استعدادها و توانایی‌های تازه‌ای در خود یابید و از این پس از این مهارت‌های کشف شده بهره‌مند شوید.
هیجان کمپینگ در طبیعت و حس سرزندگی و نشاطی موجود در آن با هیچ تفریحی در داخل شهر قابل مقایسه نیست و برای افرادی که عاشق ماجراجویی هستند، کمپینگ بهترین گزینه برای تفریح کردن به حساب می‌آید.

 

کمپینگ


راهکارهایی برای برگزار کردن کمپینگ

برای این که بتوانید یک کمپینگ حرفه‌ای را برگزار کنید، لازم است تا چند نکته بسیار مهم را در نظر گرفته و به آن‌ها توجه کنید:

  • نکته اول این است که برای انتخاب محل استراحت سعی کنید تا سطح مناسبی را انتخاب کنید، هم از نظر شیب و هم از نظر عوارض طبیعی در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد؛ سپس چادر خود را در این مکان بنا کنید.
  • بی‌شک مهمترین بخش کمپینگ چادر زدن و در چادر ماندن است و به همین دلیل لازم است تا تمام نکات لازم در رابطه با برپایی چادر را دانسته تا پس از آن بتوانید به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهید.
  • موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب محل مناسب برای طبیعت‌گردی‌تان است. شما باید به پارامترهای مختلفی در انتخاب محل کمپینگ توجه کنید تا در هنگام سفر با مشکلات مختلفی مواجه نشوید. 
  • به عنوان مثال اگر در ابتدای تجربه خود از این نوع تفریح هستید و برای اولین بار کمپینگ می‌کنید، سعی کنید تا محل‌های کم خطرتر و نزدیکتر به شهر را انتخاب کرده و کمپینگ در طبیعت را در آن برگزار کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در وهله اول هم از خطرات دورتر باشید و در صورت مشکل بتوانید سریعا به شهر برگردید. 
  • موضوع آخری که در یک تور کمپینگ و تور طبیعت گردی لازم است به آن توجه شود ایمنی کمپ است، رعایت اصول ایمنی به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن کمپ خود را برپا کنید. رعایت اصول ایمنی و ضروری از مهمترین کارهایی است که می‌‌تواند به افزایش امنیت کمپ شما کمک کند؛ همچنین تجربه خوبی برای شما به وجود آورد. یک بی‌احتیاطی کوچک در کمپینگ، می‌تواند حوادث ناگوار و جبران ناپذیری را به وجود آورد و به همین دلیل باید به مسائل ایمنی توجه بسیار زیادی داشت.

 

کمپینگ دردل طبیعت

 

وسایل کمپینگ

برای این که یک کمپینگ حرفه‌ای داشته باشید، لازم است تا وسایل سنگین و زیادی را به همراه خود نبرده و تا حد امکان تجهیزات ضروری و لازم را انتخاب کنید و یک کوله سبک برای خود داشته باشید. تجهیزات لازم برای کمپینگ به دو بخش تقسیم می‌شوند، بخش اول وسایل عمومی کمپینگ و بخش دوم وسایل ایمنی و اضافه است.
از مهمترین تجهیزات کمپینگ که در دسته وسایل عمومی قرار می‌گیرند و لازم است تا حتماً به همراه خود به کمپ آورید، می‌توان به کیسه خواب، چادر ،کفش مناسب برای پیاده‌روی، زیرانداز، آب و مواد خوراکی، ظروف غذاخوری شخصی، تجهیزات الکترونیکی، لباس و کوله پشتی اشاره کرد.
دسته دیگر وسایلی که می‌توانید با خود به کمپینگ آورید، وسایل ایمنی هستند که وجود آن‌ها به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز مشکل به سرعت آن را برطرف کرده و نگذارید تا چنین اتفاقی کمپینگ شما خراب کند. از وسایل ایمنی که لازم است تا همراه خود به کمپینگ آورید می‌توان به جعبه کمک‌های اولیه، لامپ‌های ال‌ای‌دی آویزدار، چراغ‌های خوراک پزی و... اشاره کرد.

 

وسایل کمپینگ


بهترین مکان های داخلی برای کمپ کردن

خوشبختانه کشور ما پر از مناظر طبیعی و بکر برای کمپینگ کردن است و همین مسئله باعث شده تا شاهد گروه‌های بسیار زیادی در کشور باشیم که کمپینگ را تجربه می‌کنند. 
فارغ از اینکه در کدام یک از شهرهای ایران زندگی می‌کنید، شما این امکان را دارید تا به راحتی در اطراف شهر خود یک طبیعت بکر و فوق العاده را پیدا کرده و برای تور طبیعت‌گردی برنامه‌ریزی کنید. هر جایی که امکان چادر زدن و دور بودن از فضای شهری در آن فراهم است، یک مکان مناسب برای کمپینگ در طبیعت است.
پیش از آغاز تور کمپینگ لازم است تا به چند نکته توجه داشته باشید. در وهله اول اگر تا به حال چنین فضایی را تجربه نکرده‌اید، بهتر است تا سفر اول خود را با یک تور حرفه‌ای همراه شوید و کمپینگ را با آن‌ها تجربه کنید، زیرا زندگی در طبیعت قوانین خاص خودش را دارد و رعایت نکردن آن به معنی افتادن در دل خطر است.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر برای اولین بار قصد دارید تا کمپینگ انفرادی را تجربه کنید حتماً نکات ایمنی پیش و در حین سفر را دانسته و به آن‌ها توجه داشته باشید تا یک کمپینگ بی‌خطر را تجربه کنید.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

1. جنگل دالخانی

جنگل دالخانی که در رامسر مازندران قرر گرفته، یکی از بهترین جنگل‌های ایران به شمار می‌رود. این جنگل یکی از بهترین جنگل‌های کمپ در طبیعت محسوب می‌شود. مه همیشگی که در میان برگ و شاخه درختان قرار دارد از دیگر زیبایی‌های این جنگل است.

دنج بودن، نزدیک به جاده اصلی، آب و هوای خنک، امکان کوهنوردی از دیگر ویژگی‌های این جنگل به حساب می‌آید که باعث شده جنگل دالخانی در لیست بهترین طبیعت برای کمپینگ محسوب شود.

 

جنگل دالخانی و کوه دماوند

 

2. اطراف کوه دماوند

دماوند به کوهپایه‌هایش معروف است که همین امر باعث شده که طرفداران این کوه روزافزون افزایش پیدا کند. اگر دوست دارید تا نما و پرتگاه استپ‌های سبز و دشت‌های پرگل را مشاهده کنید، حتما کمپ خود را به سمت غرب برپا کنید.

علاوه بر زیبایی، دریاچه‌هایی نظیر: دریاچه تار و دریاچه هور هم در این منطقه قرار دارد که از بکرترین مناطق کوه دماوند به حساب می‌آید. همچنین در این دریاچه‌ها می‌توانید، ماهیگیری هم انجام دهید تا تجربه کمپینگ در طبیعت را تکمیل کنید.

3. ساحل درک

ساحل درک در استان چابهار قرار دارد که از زیباترین و عجیبترین منطقه در ایران هم به شمار می‌رود. در این کویر بی‌نظیر می‎‌توانید اتصال کویر به دریا را مشاهده کنید که در کمتر طبعیتی این زیبایی رخ می‌دهد. در اطراف این ساحل چابهار می‌توانید متصل شد درختان نخل و صخره‌های بلند را مشاهده کنید. علاوه بر آن دریای عمان و اقیانوس هند در این مکان بهم پیوند می‌خورند.

 

ساحل درک و عشایر

 

4. مسیرهای عشایری

یکی از جاهایی که می‌توانید کمپینگ خود را برپا کنید، مسیرهای عشایری‌ها است که در این کمپینگ می‌توانید با سبک زندگی مردمان عشایر آشنا شوید. شهرهایی که عشایر از آنجا عبور می‌کنند، عبارت‌اند از: اردبیل، لرستان، کردستان، ایلام، خوزستان و شیراز .

5. روستای برغان

هنگامی که به کردان و روستای آغشت کرج سفر کردید، پیشنهاد می‌شود از روستای دنج و زیبا برغان دیدن کنید. اگر قصد دارید تا در نزدیکی تهران کمپینگ بنا کنید، روستای برغان یکی از بهترین مناطق محسوب می‌شود که در نزدیکی این روستا رودخانه درخشانی جریان دارد؛ این رودخانه درخشان و زیبا از رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد.

 

دره عشق شهرکرد و روستای برغان

 

6. دره عشق شهرکرد

هنگامی که به شهرکرد ایران سفر کنید، چیزی جز زیبایی و جذابیت را مشاهده نمی‌کنید. در این شهر می‌توانید سالانه گردشگران زیادی را مشاهده کنید که سالانه به این مقصد سفر می‌کنند؛ همچنین برخی افراد در اطراف این شهر کمپ برپا می‌کنند تا طبیعت گردی را تجربه کنند. دره عشق یکی از بهترین نقاط این شهر پرطرفدار به حساب می‌آید که طبیعت بکر و منحصربه‌فردی دارد.

7. اطراف رودخانه سیروان

از آنجا که رودخانه سیروان به عنوان یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر کردستان محسوب می‌شود؛ اما این رودخانه فقط به جاذبه ختم نمی‌شود و اطراف آن می‌تواند محلی برای کمپ در طبیعت باشد. همچنین بهترین زمانی که می‌توانید از این رودخانه دیدن کنید، فصل بهار است که گیاهان به سرسبزترین زمان خود می‌رسند.

 

تنگه واشی و رودخانه سیروان

 

8. تنگه واشی

تنگه واشی را می‌توان به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌ها و کمپیگ در ایران دانست که هرساله تعداد زیادی از طبیعت‌گردان از این منطقه دیدن می‌کنند. اگر قصد دارید تا تنگه واشی را از نزدیک ببینید باید به 17 کیلومتری شمال غربی فیروزکوه حرکت کنید.

جاجرود کجاست؟ - اطلاعات کلی درمورد جاجرود + موقعیت مکانی + راه های دسترسی و عکس

نکات مهم کمپینگ در زمستان که باید به آن ها توجه کنید

برای کمپینگ در فصل زمستان باید برخی نکات را در نظر بگیرید تا لذت حضور در طبیعت را جایگزین احساس سرما کنید. این نکات عبارتند از:

چک کردن شرایط آب و هوایی

مهمترین رکنی که در کمپ پیش رو باید مورد بررسی قرار دهید، شرایط آب و هوایی می‌باشد. توجه داشته باشید برای تمامی روزهایی که قرار است در طبیعت کمپ داشته باشید، شرایط جوی را بسنجید تا با اتفاق غیر منتظره‌ای روبرو نشوید. لازم به ذکر است که بگوییم با توجه به شناختی که از خود دارید، اگر نسبت به سرما عاجز هستید، بهتر است برنامه کمپ را به فصل دیگری موکول کنید. 

غذای مناسب

برخی غذاها همچون ساندویچ که در کمپینگ‌های تابستانی بسیار لذت‌بخش هستند، در زمستان اصلا گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند، به همین دلیل توصیه می‌کنیم تعدادی کنسرو و سوپ آماده خریداری کنید تا ضمن رهایی از دردسر غذا درست کردن، بتوانید برای وعده‌های غذایی از آن‌ها تغذیه کنید. همچنین چای و قهوه همراه همیشگی کمپینگ در زمستان می‌باشد. 

همراه داشتن هیزم

به حد کافی هیزم همراه خود داشته باشید تا هم برای گرما از آن ها استفاده کنید و هم طبخ غذا. 

چه لباسی برای کمپ در طبیعت مناسب است؟

یکی از مواردی که باید برای کمپ در طبیعت به آن توجه داشته باشید، لباس‌هایی است که با آن‌ها درحال طبیعت‌گردی هستید. لباس هر محیط باید مناسب آن محیط باشد تا افراد بتوانند نهایت لذت را ببرند. لباس‌هایی که می‌توانید در طول فصول گرم بپوشید، عبارت‌اند از:

  • لباس نخی و آستین کوتاه
  • شلوارک
  • عینک آفتابی مناسب
  • کلاه آفتابگیر
  • کرم ضد آفتاب
  • جوراب‌های اضافه
  • سویشرت نخی برای کمپینگ شب
  • بارانی نازک

همچنین لباس‌هایی که برای فصول سرد سال مناسب است، عبارت‌اند از:

  • کاپشن گرم
  • تیشرت نخی
  • اسکارف
  • جوراب پشمی
  • شلوار چندلایه
  • دستکش ضخیم
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 101 کاربر