اختلاف ساعت ایران و کانادا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/09
بازدید: 182756
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ساعت به وقت کانادا

درحال محاسبه اختلاف ساعت

تاریخ امروز کانادا

24 آوریل 2024

ساعت به وقت ایران

درحال محاسبه اختلاف ساعت

تاریخ امروز ایران

5 اردیبهشت 03

اختلاف ساعت ایران و کانادا برای هموطنانی که قصد سفر تفریحی، تحصیل و یا اقامت دائم در کشور کانادا دارند موضوع ضروری می باشد. با توجه به به پهناور بودن کشور کانادا،در بخش های مختلف کانادا اختلاف ساعت وجود دارد. به همین دلیل اختلاف ساعت ایران با شهرهای مختلف کشور کانادا نیز متفاوت است. همین امر باعث شده است دائماً اختلاف ساعت شهرهای مهمی مثل ونکوور، تورنتو، مونترال، اوتاوا، کلگری و سایر شهرها پرسیده می شود.  با توجه به اهمیت این موضوع تا پایان همراه ما باشید تا بتوانید به راحتی از اختلاف ساعت ایران و کانادا اطلاع کسب نمایید. 

 ساعت کانادا

اگر نیاز به دانستن ساعت به وقت کانادا و  تنظیم ساعت خود با ساعت کانادا هستید، زمان نمایش داده شده در ابتدای صفحه وب سایت، ساعت دقیق کانادا را به شما نشان می دهد. این ساعت از منبع رسمی زمان کانادا گرفته شده است. بنابراین می توانید ساعت خود را بر اساس همین زمان تنظیم کنید.ساعت کانادا در شهرهای مختلف متفاوت است. البته این موضوع فقط در کانادا نیست. برخی از کشورهای جهان، به کشورهای چند زمانه معروف هستند و یکی از این کشورها نیز، کشور کانادا است.
کشور چند زمانه به کشورهایی گفته می شود که با توجه به طول جغرافیایی بسیار زیادی که دارند، در فواصل متفاوتی از نصف النهار مرکزی واقع شده و این تفاوت در فاصله، ساعات متفاوتی از شبانه روز را در آن ها رقم می زند. کشورهای روسیه، امریکا و استرالیا نیز در کنار کانادا به عنوان کشورهای چند زمانه معرفی می شوند. در کشور کانادا با شش منطقه زمانی مختلف مواجه هستیم که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت تا جزئیات بیشتری درباره ساعت کانادا بدانیم.

اختلاف ساعت ایران کاناد

اختلاف ساعت ایران با کانادا

اختلاف ساعت ایران و کانادا چقدر است؟ پاسخ این سوال برای افرادی که قصد سفر یا مهاجرت به این کشور را دارند بسیار مهم است. در صورتی که شما به کانادا سفر کرده و یا مقیم این کشور باشید، اطلاع از تفاوت ساعت ایران و کانادا به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با کشور ایران ارتباط بگیرید و در ساعات مشخصی با نزدیکان خود تماس بگیرید. این مسئله شاید در یک کشور نزدیک به ایران از نظر اختلاف زمانی چندان حس نشود؛ اما مسئله این است که اختلاف زمانی ایران با این کشور زیاد است و باید حتما از آن مطلع باشید. در ادامه قصد داریم در خصوص اختلاف زمانی کشور ایران با شهرهای مختلف کانادا صحبت کنیم و اطلاعاتی که لازم است در این زمینه داشته باشید را در اختیار شما قرار دهیم.

اختلاف ساعت ایران و کانادا چقدر است؟

جالب است بدانید زمان در کانادا از یک شهر به شهر دیگر متفاوت است. زمین هر 60 دقیقه 15 درجه می‌چرخد و از همین موضوع دانشمندان می‌توانند اطلاعاتی در خصوص تقسیم جهان به 24 منطقه زمانی کسب کنند که هر منطقه برابر با 15 درجه طول جغرافیایی است. در خصوص اختلاف ساعت ایران و کانادا باید گفت، ساعت ایران 8 ساعت و 30 دقیقه از ساعت کانادا جلوتر است؛ در واقع اگر هم‌اکنون ساعت کانادا 9 صبح باشد، ساعت ایران 5 30 عصر خواهد بود. اطلاع از اختلاف ساعت ایران و کانادا برای ارتباط با آشنایان و یا حضور در کلاس ها، جلسات، رویدادها و سایر برنامه‌ها برای مهاجرین ایران به کانادا امری ضروری است.

اختلاف ساعت ایران و کانادا ونکوور

ونکوور شهری در بخش غربی کانادا است؛ این شهر از جمعیت زیادی برخوردار بوده و در استان بریتیش کلمبیا قرار گرفته است. اختلاف ساعت ایران و کانادا ونکوور حدود 11 ساعت و نیم بوده که این اختلاف زمانی زیادی است؛ بنابراین حتما باید برنامه‌های خود را با این زمان تنظیم کنید.

اختلاف ساعت ایران و کانادا کبک_ مونترال

کبک یکی از وسیع‌ترین استان‌های کشور کانادا است که در شرق این کشور واقع شده است. جالب است بدانید این استان بعد از انتاریو، پرجمعیت‌ترین استان در کانادا است. شهر مونترال نیز در این استان قرار گرفته است و هر دوی این مناطق دارای اختلاف ساعت 8 و نیم ساعتی با ایران هستند. یعنی اگر کبک و مونترال ساعت 9 صبح باشد، ایران ساعت 8 و 30 دقیقه شب خواهد بود.

اختلاف ساعت ایران و کانادا انتاریو

استان انتاریو یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های کانادا است و شهرهای مهمی مثل تورنتو و اتاوا را در خود جای داده است. اختلاف ساعت ایران و انتاریو نیز هشت و نیم ساعت است و اگر در حال حاضر در انتاریو ساعت 9 صبح باشد، ایران ساعت 8 و 30 دقیقه شب خواهد بود.

اختلاف ساعت ایران و بخش‌های سیزده گانه گانادا

کانادا با وسعت زیادی که دارد، از 13 منطقه جغرافیایی تشکیل شده است. در این میان شاهد 10 استان و 3 ناحیه قطبی و شمالی هستیم. بخش‌های سیزده گانه این کشور در شش منطقه زمانی مختلف که به آن Time Zone می‌گویند تقسیم شده‌اند. همین مسئله سبب می‌شود تا کانادا با سایر کشورها از نظر زمان متفاوت باشد و اختلاف زمانی بین شهرهای آن دیده شود.

استان بریتیش کلمبیا (ویکتوریا – ونکوور)

۱۱ ساعت و نیم

استان آلبرتا (کلگری – ادمونتون)

استاندارد ۱۰ ساعت و نیم

استان ساسکاچوان (ساسکاتون – رجاینا)

۹ ساعت و نیم

استان منیتوبا (وینیپگ – چرچیل)

۹ ساعت و نیم

استان انتاریو (تورنتو – اتاوا)

۸ ساعت و نیم

استان کبک (کبک – مونترال)

۸ ساعت و نیم

استان نیوبرانزویک (سِینت جان)

۷ ساعت و نیم

استان نوا اسکوشیا (هالیفاکس)

۷ ساعت و نیم

استان پرنس ادوارد آیلند (شارلوت‌تاون)

۷ ساعت و نیم

استان نیوفاندلند و لابرادور

۷ ساعت

منطقه یوکان

۱۱ ساعت و نیم

مناطق شمال غربی

۱۰ ساعت و نیم

منطقه نوناووت

۹ ساعت و نیم

جالب است بدانید ساعت کانادا تا ابتدای نوامبر، بر اساس ساعت تابستانی یا DST تعیین می‌شود؛ بنابراین در صورتی که ساعت کانادا را در موبایل خود با اختلاف ساعت یک ساعت کمتر از ایران (بر اساس لیست بالا) دیدید متعجب نشوید و مطمئن باشید ساعت درست است.

محاسبه اختلاف ساعت ایران و کانادا

قبل از بررسی و محاسبه اختلاف ساعت ایران و کانادا، بهتر است با دو عبارت مهم یعنی UTC و GMT در ساعت جهانی آشنا شوید. این دو عبارت در محاسبه اختلاف ساعت ایران و کانادا به نصف‌النهار گرینویچ اشاره دارد. این نصف‌النهار در کشور انگلستان قرار گرفته است و مرجعی برای محاسبه زمان جهانی است. ساعت در نصف‌النهار گرینویچ، ساعت جهانی یا UTC نام دارد.

اختلاف ساعت ایران و کانادا در واقع مربوط به تفاوت در موقعیت جغرافیایی آن‌هاست که بر همین اساس ایران در نیم کره شرقی و کانادا در نیم کره غربی قرار دارد؛ همین مسئله سبب می‌شود تا ساعت ایران از کانادا جلوتر باشد. ایران در منطقه زمانی UTC+3:30 و کانادا در مناطق زمانی مختلف قرار گرفته است. به منظور محاسبه این اختلاف زمانی لازم است اختلاف ساعت ایران با UTC با اختلاف ساعت کانادا با UTC جمع شود که در ادامه با یک مثال ذکر کردیم:

منطقه زمانی شرقی کانادا (Eastern Time) UTC-5 است؛ بنابراین، اختلاف ساعت ایران و منطقه زمانی شرقی کانادا برابر با UTC-5 - UTC+3:30 = -8:30 است. این مسئله به خوبی بیانگر آن است که تهران 8:30 ساعت جلوتر از کاناداست. این مسئله را فراموش نکنید که در برخی از ماه‌های سال، کانادا از ساعت تابستانی یعنی DST استفاده می‌کند؛ در این حالت اختلاف ساعت ایران و کانادا یک ساعت کمتر می‌شود.

موقعیت مکانی ایران و کانادا

اختلاف ساعت ایران و کانادا در مقایسه با ساعت جهانی

در مطالب فوق در خصوص اختلاف ساعت ایران و کانادا در مقایسه با ساعت جهانی UTC صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم ایران در منطقه زمانی UTC+3:30 قرار گرفته است؛ اما کانادا مناطق زمانی مختلفی دارد. با توجه به اختلاف ساعتی که این دو کشور با هم دارند می‌توان گفت در حالت عادی 8:30 ساعت و در ساعت تابستانی 7:30 ساعت است. در ادامه اختلاف ساعت تهران یا ایران با ساعت جهانی را گفته‌ایم. بر این اساس می‌توان محاسبه کرد که اختلاف زمانی ایران و کانادا در مقایسه با ساعت جهانی چگونه خواهد بود:

  • ساعت در تهران 3:30 ساعت جلوتر از ساعت جهانی است.
  • ساعت در تهران 7:30 ساعت جلوتر از ساعت منطقه زمانی شرقی در کانادا است.
  • ساعت در تهران 6:30 ساعت جلوتر از ساعت منطقه زمانی مرکزی کانادا است.
  • ساعت در تهران 5:30 ساعت جلوتر از ساعت در منطقه زمانی غربی کانادا است.
     

ساعت کانادا جلوتر است یا ساعت ایران؟

این سوال صرفا در خصوص اختلاف ساعت کانادا مطرح نمی شود بلکه در زمان سنجش اختلاف ساعت میان تمامی کشورها، مبحثی تحت عنوان جلوتر و یا عقب تر بودن ساعت در مقصد مورد نظر مطرح می شود. جلوتر و یا عقب تر بودن ساعت مورد نظر با توجه به اختلاف ساعت یک کشور با ساعت جهانی محاسبه می گردد. هر چند می توان این اختلاف را با توجه به ساعت گرینویچ نیز در نظر گرفت اما این ساعت مشمول یک اختلاف 9/0 درصدی است.
طبق ساعت جهانی، مناطق مختلف کانادا از حیث زمان، نسبت به ساعت ملی ایران عقب تر بوده و زمانی که مناطق میانی کانادا ساعات اولیه بامداد را سپری می کنند، ایران ساعت اولیه صبح را آغاز نموده و اغلب فعالیت های تجاری در یک روز جدید را آغاز می کنند. این مبحث در خصوص تقویم روزانه بسیار حائز اهمیت است. تاریخ دقیق در بسیاری از فعالیت های تجاری جهت انجام تعهدات و یا دریافت حقوق مادی یا معنوی، مهم ترین بخش توجه به اختلاف ساعت را تشکیل می دهند.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. هانیا زمانی هانیا زمانی 1402/09/05
    0 نفر پسندیدند
    من یه چیزی رو متوجه نشدم یعنی کشور کانادا ساعت شهر های مختلفش فرق میکنه؟؟؟
  2. هانیا زمانی مائده 1402/10/19
    0 نفر پسندیدند
    ایالتای مختلفش با هم فرق داره دیگه
  3. آرش سحرابی آرش سحرابی 1402/09/05
    0 نفر پسندیدند
    چرا انقدر اختلاف ساعت داریم ؟؟؟؟ مگه میشه همچین چیزی🤔
  4. شیخی شیخی 1402/02/31
    11 نفر پسندیدند
    کانادا بعداز روسیه دومین کشور بزرگ جهانه و همین وسعتش باعث تفاوت در زمان طلوع و غروب در شهرهای مختلفش شده.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 154 کاربر