آب و هوای گرگان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/15
بازدید: 15371
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جمعه

10 فروردین 1403

20.98°C

آسمان صاف

20.98°C20.98°C
رطوبت هوا35%
سرعت باد5.14 m/s
طلوع6:42
غروب19:11

گرگان در شرق دریای خزر قرار دارد و هوا در این منطقه نسبت به گیلان و مازندران کمتر شرجی است. در تابستان هوای گرگان گرم و شرجی است، در بهار و پاییز، هوای مطبوعی را تجربه می‌کند و در زمستان سرد و همراه با بارش برف و باران است. گرگان به دلیل کوهستانی بودن، در فصل زمستان بارش برف را دارد. میزان بارش در گرگان به نسبت مناطق غربی دریای خزر بسیار کمتر است و باعث شده تا هوای گرگان در فصل‌های خشک مطلوبتر باشد. بارش‌های گرگان از اوایل مهرماه شروع می‌شود و تا اواخر اردیبشهت ادامه دارد. نکته جالب دیگر اینکه، بخش‌های جنوبی گرگان، اقلیم کوهستانی و قسمت‌های شمالی، اقلیم نیمه مرطوب دارند. در ادامه بهترین زمان برای سفر به گرگان را بررسی خواهیم کرد.

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

آب و هوای گرگان

هوای گرگان

شهر گرگان مرکز استان گلستان است و با مساحت حدودی 40 کیلومترمربع در جنوب این استان واقع شده است. خوب است بدانید که این شهر در گذشته استرآباد یا استارباد نام داشته و از شهریور سال 1316 نام گرگان که برگرفته از کلمه عربی جرجان است برای آن انتخاب شد. این شهر که در ارتفاع 155 متری از سطح دریا قرار دارد، از سمت شرق به علی آباد کتول، از شمال به آق قلا، از جنوب به رشته کوه های البرز و از سمت غرب به کردکوی می رسد. بر اساس سرشماری هایی که در سال 1395 صورت گرفته، جمعیت این شهر تقریبا 350 هزار نفر بوده است. از نظر اقلیم طبیعی شهر گرگان به سه دسته کوهستانی، جلگه ای و کوهپایه ای تقسیم می شود که هر یک جذابیت های خاص خود را دارا می باشند. به طور کلی هوای گرگان معتدل مدیترانه ای بوده اما همان طور که می دانید وجود رطوبت هوا در شهرهای شمالی امری عادی و همیشگی است. بیشترین میزان رطوبت هوا در ماه های فروردین، آبان و بهمن می باشد. بارش باران در ماه های فروردین و دی به بیشترین حد خود می رسد. میانگین دمای سالانه در این شهر 17 درجه سانتی گراد و میانگین بارش سالانه در آن بین 600 الی 750 میلی متر می باشد. 

آب و هوای گرگان

وضعیت آب و هوا گرگان

هوای گرگان در فصل بهار : فصل بهار را می توان بهترین زمان سفر به گرگان دانست زیرا وضع هوای گرگان در این فصل بسیار مطلوب و خنک می باشد. از طرفی شرجی بودن هوا در بازه زمانی فروردین تا اوایل خرداد احساس نمی شود و همین امر سبب می گردد که افراد زیادی بهار را برای سفر به این شهر انتخاب کنند. در ماه اردیبهشت زیبایی های شهر به سرحد خود می رسد؛ دشت ها مملو از گل می شوند و جنگل ها طراوت خاصی دارند و گل ها شروع به رویش می کنند.

جنگل ناهار خوران گرگان - یکی از زیباترین و خاص ترین مناطق شمال کشور به حساب می آید.


هوای گرگان در فصل تابستان : با وجود این که گرگان شهری به دور از دریا می باشد و نسبت به سایر شهرهای شمال کشور فاصله بیشتری از دریا دارد میزان رطوبت کمتری در آن حس می شود ولی با این حال تحمل همین اندازه از رطوبت هوا هم برای بسیاری از گردشگران تور شمال سخت است. این افراد در صورتی که تمایل داشته باشند سفرشان را در فصل تابستان انجام دهند باید راهی مناطق ییلاقی و خنک شوند تا در هوای بهاری به گشت و گذار تابستانی خود بپردازند. 

گرگان

هوای گرگان در فصل پاییز : با آغاز فصل پاییز دوباره هوا خنک می شود و تغییر رنگ درختان زیبایی بی نظیری به شهر می بخشد. 
هوای گرگان در فصل زمستان : در فصل زمستان هوا خنک می شود و این کاهش دما همراه با بارش باران های دل انگیز می باشد. برخی از گردشگران تور شمال ترجیح می دهند که این فصل را برای سفر خود انتخاب کنند و در دل جنگل های انبوه شهر به تماشای آتش های هیزمی بپردازند. لازم به ذکر است بگوییم در فصل زمستان و همزمان با بارش برف، منظره ای حیرت انگیز در مناطق ییلاقی به نمایش درمی آید که تماشای آن برای هر بیننده ای جذابیت دارد. 

بهترین زمان سفر به گرگان

بازه زمانی اردیبهشت تا اوایل تیر ماه را می توان بهترین زمان سفر به شهر گرگان دانست. اغلب گردشگران فصل بهار را به عات سرسبزی و آب و هوای خنک بهترین زمان به سفر به گرگان و بازدید از این منطقه زیبا می دانند.

هواشناسی گرگان

برای اطلاع از هواشناسی گرگان و یا پیش بینی هوای گرگان می توانید به سایت سازمان هواشناسی ایران مراجعه نمایید و یا از طریق تلفن گویا به شماره 134 از وضعیت هوای گرگان مطلع شوید. 

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. سحر معظمی سحر معظمی 1402/09/25
    0 نفر پسندیدند
    آب و هوای گرگان و مازندران شبیه به هم نیستند؟
  2. سحر معظمی مریم رضوی 1402/10/06
    0 نفر پسندیدند
    چرا خیلی شبیهه
  3. شهاب شهاب 1402/09/25
    0 نفر پسندیدند
    توصیه میکنم اگه تا گرگان رفتید حتما خالد نبی رو که تو استان گلستانه هم برید ببینید.
  4. حمید اصغری حمید اصغری 1402/01/29
    6 نفر پسندیدند
    گرگان شهری زیبا است که اگر خدا بخواهد گوشه‌ای از زندگی خود در این دار فانی را می‌خواهم در آن بگذرانم

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 105 کاربر