واحد پول ترکیه

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 150195
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

واحد پول ترکیه لیر یا لیره است که به‌صورت اختصاری به آن تله یا TL می‌گویند. البته ممکن است هنوز شک داشته باشید که tl واحد پول کجاست چون این نماد یا علامت واحد پول رسما به TRY تغییر داده شده ولی هنوز محبوبیت نام گذشته خود را دارد. نام زیر واحد لیره ترک هم کروش (قروش) است که هر صدتای آن معادل یک لیر می‌شود. اگر این توضیح مختصر برای‌تان به اندازه کافی روشن نبود، حق دارید؛ همراه لحظه آخر باشید تا با توضیحات موارد فوق سیر تا پیاز یکای پول ترکیه از جمله زیر واحد و علامت آن بررسی کنیم. در ادامه نیز بررسی می‌کنیم با توجه به مسافرت بالای ایرانیان به ترکیه، قیمت حدودی لیر به تومان و کاهش ارزش آن در سال‌های اخیر، بهتر است ارزهایی مثل دلار، یورو یا پوند همراه خود به این سفر ببرید یا از واحد پول این کشور استفاده کنید.

واحد پول ترکیه

مهاجرت به اروپا-مهاجرت اروپا بحث داغی است که همیشه مورد توجه افراد قرار دارد. اروپا دومین قاره کوچک دنیا است که از غرب با اقیانوس اطلس، از شرق با آسیا، از شمال با اقیانوس قطبی و از جنوب با دریای مدیترانه هم مرز می باشد.

لیر (لیره) واحد پول ترکیه

واحد پول ترکیه و همچنین جمهوری قبرس شمالی، لیر یا لیره ترک با کد ایزو 4217 و کد الفبایی TRY است. هر لیر برابر با 100 قروش است. لیره برای اولین بار به دستور عبدالمجید یکم و در سال 1843 با نام لیر عثمانی زده شد. به سکه‌های عثمانی لیر زرد می‌گویند. تا مدتی پیش واحد پول این کشور صفرهای زیادی داشت و به‌صورت یک میلیون لیر و صد میلیون لیر خوانده می‌شد، اما در سال 2004 این شش صفر حذف شد و در سال 2005 نیز یک صفر خود را از دست داد. از آن به بعد به آن لیر ترک جدید یا YTL (Yeni Türk lirası) گفته شد.

اما در سال 2009 نیز یکای پول ترکیه دوباره تغییر کرد و در نهایت به TL تبدیل شد. در واقع یک میلیون لیر قدیم امروزه همان یک لیر است. این تغییر آنقدر تازگی داشت که هنوز هم برخی زبانشان به بیان آن عادت نکرده است. روی اسکناس‌های ترکیه تصویر کمال آتاتورک، یکی از مهم تریم نخست وزیران ترکیه که نقش مهمی در شکل گیری این کشور داشته نقش بسته است. اسکناس‌های لیر به صورت 1، 5، 10، 20، 50، 100 و 200 لیری چاپ می‌شود. همچنین سکه‌ها در قالب 1، 5، 10، 25 و 50 قروش و یک لیری هستند.

ارزشتصویر جلو اسکانس لیرتصویر عقب اسکانس لیرابعاد
1 لیرپشت اسکانس 1 لیر 76*156 mm
5 لیرجلو اسکانس 5 لیرعقب اسکانس 5 لیر76*122 mm
10 لیرجلو اسکانس 10 لیرعقب اسکانس 10 لیر76*122 mm
20 لیرجلو 20 اسکانس لیرعقب اسکانس 20 لیر76*122 mm
50 لیرجلو اسکناس 50 لیرعقب اسکانس 50 لیر81*152 mm
100 لیرجلو اسکانس 100 لیرعقب اسکناس 100 لیر81*158 mm

واحد پول کشورها - برای سفرهای خارجی نیاز به دانستن واحد پول کشورهای مختلف واجبه!

کروش (قروش) زیرواحد پول ترکیه

کورش یا قروش یا در گویش استانبولی گروش به سکه‌ها یا همان پول خردهای ترکیه گفته می‌شود. درواقع هر 100 کروش معادل یک لیر است و آن را باید زیر واحد لیر دانست. در سفر به ترکیه برای خریدهای جزئی و کوچک وجود قروش الزامی است.

سکه های کروش زیرواحد پول ترکیه

علامت واحد پول ترکیه TL یا TRY یا YTL؟

علامت واحد پول ترکیه درحال حاضر TL و کد الفبایی آن TRY است. تا قبل از سال 2005 از کد TRY به عنوان واحد اختصاری لیر استفاده می‌شده است اما در حال حاضر فقط در جوامع بین‌المللی از این عبارت اختصاری استفاده می‌شود. نماد YTL هم بین سال‌های 2005 تا 2009 به مدت محدودی استفاده شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید رجب طیب اردوغان که در حال حاضر نخست وزیر ترکیه است، اعلام کرده که نماد اصلی واحد پول این کشور T است و آن را نشانه یک لنگر دانست که در بندرگاهی امن قرار گرفته و رو به رشد است. علامت تصویری لیر نیز به شکل است.

لیر واحد پول ترکیه

ارزش لیر ترکیه

تبدیل ارز برای گردشگران تور ترکیه در این کشور در بانک و با دریافت کمیسیون انجام می‌شود. چک‌های مسافرتی فقط در بانک‌ها و با نشان دادن پاسپورت قابل مبادله هستند. البته در این کشور برخی از مبادلات با دلار و یورو نیز امکان پذیر است. اگر دوست دارید بدانید که قیمت حدودی دلار، یورو و پوند به لیر به چه صورت است می‌توانید نگاهی به جدول زیر بیاندازید:

 

قیمت دلار در ترکیه

۱۸,۴۰۰ لیر

قیمت یورو در ترکیه

۳۰,۴۵۹ لیر

قیمت پوند در ترکیه

۳۵,۱۴۵ لیر

همه چیز درباره ترکیه - همه آنچه که باید در مورد ترکیه بدانید!

همچنین اگر می خواهید قیمت واحد پول ترکیه به تومان را بدانید یا قصد دارید تبدیل لیر به ریال انجام دهید باید بگوییم که در حال حاضر قیمت هر لیر ترکیه در بازار آزاد امروز تهران (دی ماه 1402) هر لیر ترکیه 172000ریال معادل 17200 تومان ایران است. البته این نرخ‌ها ممکن است بسته به شرایط بازار تغییر کنند. پس این قیمت‌ها حدودی در نظر بگیرید.

نرخ لیر ترکیه

در این مقاله همه چیز را درباره واحد پول ترکیه بررسی کردیم. درباره ارزش، معادلش با ارزهای پر کاربرد و پول ایران صحبت نمودیم و حتی گریزی هم به تاریخچه این پول زدیم. نکته آخری که باید در این مطلب به آن اشاره کنیم، پاسخ به یکی از سوالات شماست. یکی از سوالاتی که ممکن است برای تمام کسانی که قصد رزرو تور ترکیه را دارند، پیش بیایید این است که در سفر به استانبول و دیگر شهرهای ترکیه بهتر است دلار با خود ببریم یا لیر؟ در پاسخ باید بگوییم که فرقی ندارد از آنجایی که ترکیه یک کشور توریست‌پذیر است، تمام فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، جاذبه‌های گردشگری و... از شما دلار هم قبول می‌کنند. بنابراین اگر نگران ارزش پول هستید یا به هر دلیل دیگری ترجیح می‌دهید به جای لیر از دلار استفاده کنید، خیالتان راحت باشد که در طول سفر برایتان مشکلی پیش نخواهد آمد.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. ساجده ساجده 1402/10/27
    0 نفر پسندیدند
    من فکر کردم لاری واحد پول ترکیه باشه نه لیر
  2. شادی شادی 1402/10/19
    3 نفر پسندیدند
    برای سفر به ترکیه لیر ببریم ترکیه بهتره یا لیر ؟
  3. هاشم هاشم 1402/10/09
    3 نفر پسندیدند
    بعد به ₺ چی میگن؟ همون لیر دیگح؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 112 کاربر