واحد پول کشورها

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/09
بازدید: 128058
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

واحد پول کشورها چیست؟ یکی از مهم‌ترین مسائلی که در امور مختلف از جمله مسافرت، مهاجرت، دادوستد، خرید و فروش و... مهم است، واحد پول کشورهای مختلف است. هر کشور واحد پول مخصوص به خود را دارد که واحد پول کشور ایران ریال است. در این بخش قصد داریم در مورد واحد پول کشورهای مختلف از جمله کشورهای آسیایی، آسیای شرقی، کشورهای خاورمیانه، کشورهای اروپایی، کشورهای آمریکایی و... صحبت کنیم و ببینیم در هر کشور واحد پول رایج چیست؟ اگر قصد مهاجرت، سفر و یا به طور کلی کسب اطلاعات در این خصوص را دارید، همراه ما باشید تا اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهیم. 

واحد پول

مقدمه‌ای بر واحد پولی

پول از زمان‌‎های قدیم تا امروز، ابزاری برای اندازه‌گیری و تبادل ارزش یک کالا و خدمات است. در واقع در زمان خرید و فروش و یا ارائه خدمات، پول است که به عنوان ارزش کار و یا کالا در بین مردم ردوبدل می‌شود و زندگی بر اساس همین ابزار می‌چرخد. لازم است بدانید بیشتر کشورها واحد پول خاصی دارند که در این بین نیز برخی از کشورها از واحد پول کشورهای دیگر استفاده می‌کنند. جالب است بدانید در دنیای امروز 197 کشور مستقل و غیرمستقل و 164 واحد پول رسمی وجود دارد.

مسئله دیگری که دانستن آن خالی از لطف نیست این است که در حال حاضر 35 کشور مستقل و غیرمستقل از یوروی اروپا و 10 کشور از دلار آمریکا استفاده می‌کنند. اما بد نیست بدانید که در حال حاضر پول رایج جهان که همه چیز به آن بستگی دارد، دلار آمریکا است. در کنار تمام این‌ها، هشت کشور از فرانک آفریقای غرب، 6 کشور از فرانک آفریقای مرکزی و 6 کشور کارائیب، از دلار کارائیب استفاده می‌کنند.

واحد پول کشورهای آسیایی

واحد پول آسیای شرقی

آسیای شرقی قسمتی وسیع از قاره آسیا است که در شرق آسیا قرار گرفته است و کشورهای مختلف از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، تایوان، ویتنام، لائوس، کامبوج، تایلند، مالزی، اندونزی، فیلیپین و برونئی را در بر گرفته است.

قاره آسیا - جاذبه های گردشگری و آب و هوا + لیست شهرهای مهم

واحد پول کشورهای خاورمیانه

خاورمیانه منطقه‌ای در جنوب غربی آسیا است که کشورهای زیادی از جمله ایران، عراق، ترکیه، سوریه، لبنان، اردن، فلسطین، مصر، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، بحرین، قطر و عمان را در بر می‌گیرد. در این بخش قصد داریم به بررسی واحد پول کشورهای خاورمیانه بپردازیم:

نام کشورواحد / کد ایزوعلامت اختصاری
 ایرانریال ( IRR )
اماراتدرهم ( AED )د.إ
 روسیهروبل ( RUB )
آذربایجانمنات ( AZN )
ارمنستاندرام ( AMD )դր
گرجستانلاری ( GEL )
قبرس شمالیلیره ( TRY )
 قبرس جنوبییورو ( EUR )
سریلانکاروپیه ( LKR  )
چینیوان (  CNY )¥
مالزیرینگیت RM
ژاپنین ( MYR )¥
سنگاپوردلار ( SGD )$
بحریندینار ( BHD )AU$
 هندروپیه ( INR )
ترکیهلیر ( TRY )
عراقدینار ( IQD )ع.د
عربستانریال ( SAR )
 عمانریال ( OMR ) 
 سوریهپوند یا لیره (SYP )£
 فیلیپینپزو ( PHP )
 اردندینار ( JOD )د.ا
قطرریال ( QAR )
 کره جنوبیوون ( KRW )
 کویتدینار ( KWD )د.ک
 مالدیوروفیه ( MVR )Rf
 ازبکستانسوم ( UZD )лв
 افغانستانافغانی ( AFN )؋
اندونزیروپیه  ( IDR )Rp
 میانمارکیات ( MMK )K
برونئیدلار ( BND )$
بنگلادشتاکا ( BDT )
 بوتاننگولتروم  ( BTN )Nu.
 پاکستانروپیه ( BTN )
 تایلندبات ( THB )฿
 تاجیکستانسامانی ( TJS )ЅM
تایواندلار جدید تایوان ( TWD )NT$
ترکمنستانمنات ( TMT )T
 تیمور شرقیدلار ( USD )$
فلسطینشکل نو ( ILS ) د.ا    
قرقیزستانسوم  ( KGS )лв
قزاقستانتنگه ( KZT )лв
 کامبوجریال ( KHR )
 لائوسکیپ  ( LAK )
 لبنانلیره ( LBP )£
مغولستانتوگروگ ( MNT )
 نپالروپیه ( NPR )
ویتنامدانگ  ( VND )
 یمنریال ( YER )

واحد پول کشورهای اروپایی

قاره اروپا، یکی از قاره‌‎های نسبتا کوچک اما با جمعیت زیاد است. این قاره در نیم کره شمالی قرار گرفته است و مساحت آن 10 میلیون کیلومتر مربع است. این قاره در قسمت پنه خشکی اوارسیا با قاره آسیا مشترک است. قاره اروپا دومین قاره از نظر تراکم جمعیت شناخته می‌شود و از 50 کشور تشکیل شده است که 27 تا از آن‌ها عضو اتحادیه اروپا هستند. در میان این 27 کشور، 19 کشور از یورو استفاده می‌کنند. در ادامه واحد پول تمام کشورهای اروپایی را بررسی می‌کنیم. 

نام کشورواحد / کد ایزوعلامت اختصاری
انگلیسپوند ( GBP )£
 اتریشیورو ( EUR )
 فرانسه
 اسپانیا
ایتالیا
 پرتغال
سوئیسفرانک ( CHF )CHF
 هلندیورو ( EUR )
بلاروسروبل ( BYR )Br
 بلژیکیورو ( EUR )
 بوسنی و هرزگوینمارک ( BAM )KM
 بلغارستانلو ( BGN )лв
 کرواسیکونا ( HRK )kn
چککرونا ( CZK ) 
 دانمارککرون ( DKK )kr.
فنلاند
یورو ( EUR )
 
آلمان
 یونان
 مجارستانفورینت ( HUF )Ft
 ایسلندکرونا( ISK )kr
 ایرلندیورو ( EUR ) 
لیتوانیلیتاس (LTE)Lt
موناکویورو ( EUR )
 نروژکرون ( NOK )kr
 لهستانزلوتی ( PLN )
 رومانیلئو (  RON )lei
 صربستاندینار ( RSD )Дин.
 اسلواکیکرونا (SKK)Sk
استونییورو ( EUR )
سوئدکرون ( SEK )    kr
 اکراینگریونا ( UAH )
 واتیکانیورو ( EUR )

واحد پول کشورهای آفریقایی

نام کشورواحد / کد ایزوعلامت اختصاری
 آفریقای جنوبیراند ( ZAR )R
 زامبیاکواچا (ZMW )ZK
 سوداندینار ( SDG )£
 کنیاشیلینگ ( KES )KSh,
مراکشدرهم ( MAD )DH
 ماداگاسکارآریاری ( MGA )Ar
موریسروپیه ( MUR )
مصرلیره ( EGP )£
 نیجریهنایرا ( NGN )CFA
الجزایردینار ( DZD )دج
کامرونفرانک ( XAF )FCFA
 جیبوتیفرانک ( DJF )Fdj
اتیوپیبیرر ( ETB )ብር
گامبیادالاسی ( GMD )D
 غناسدی ( GHS )GH₵
 لیبیدینار ( LYD )ل.د
 سنگالفرانک ( XOF )CFA
سیشلروپیه ( SCR )
 سومالیشیلینگ ( SOS )S
تانزانیاشیلینگ ( TZS )TSh
 تونسدینار ( TND )د.ت
 زیمباوهدلار ( ZWL )ZK

واحد پول کشورهای آمریکایی

کشورهای آمریکایی به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی است. در واقع این مسئله به دلیل دو دسته شدن قاره آمریکا است. در ادامه در خصوص واحد پول کشورهای آمریکایی شمالی و جنوبی صحبت می‌کنیم. 

ایالت متحده آمریکا - تاریخچه، نام ایالات، جاهای دیدنی    

کشورهای آمریکای شمالی و واحد پول آن‌ها

آمریکای شمالی، قاره‌ای است که در نیم کره شمالی و قسمتی از نیم کره غربی واقع شده است. در حال حاضر این قاره حدود 24.7 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد و به عنوان سومین قاره بزرگ دنیا شناخته می‌شود. قاره آمریکای شمالی 580 میلیون نفر جمعیت دارد. در این قاره 23 کشور وجود دارد که از ارزهای رایج مثل دلار آمریکای شمالی و دلار کارائیب استفاده می‌کنند.

کشورهای آمریکای جنوبی و واحد پول آن‌ها

همان‌طور که از نام این قاره پیداست، قاره‌ای در نیم کره‌‎های شمالی و جنوبی است. برخی از افراد معتقد هستند که این قاره، قاره‌ای جداگانه است. قاره آمریکای جنوبی 17.8 کیلومتر مربع مساحت داشته و از 15 کشور تشکیل می‌شود. از جمله ویژگی‌‎های این قاره می‌توان به تنوع زیست بومی و فرهنگی، رودخانه آمازون، جنگل‌‎های بارانی آمازون و... اشاره کرد. کشورهای آمریکای جنوبی و واحد پولی آن‌ها شامل دلار آمریکای شمالی، پزو آرژنتین، پزو شیلی، پزو کلمبیا، دلار گیانا، پزو اوروگوئه و.. است. در جدول زیر واحد پول کشورهای این قاره نمایش داده شده است.

نام کشورواحد / کد ایزوعلامت اختصاری
 آمریکادلار ( USD )$
کانادادلار ( CAD )$
مکزیکپزو ( MXN )Mex$
 آرژانتینپزو ( ARS )$
 برزیلرئال ( BRL )R$
کلمبیاپزو ( COP )$
 ونزوئلابولیوار ( VEF )Bs
 پروسول ( PEN )S/.
 کوباپزو ( CUC )$
شیلیپزو ( CLP )$
اروگوئهپزو ( UYU )$U
اکوادوردلار ( USD )$
 پانامابالبوآ ( PAB )B/.
 جامائیکادلار ( JMD )J$
 کاستاریکاکولون ( CRC )
 هندوراسلمپیرا ( HNL )L
 پاراگوئهگوارانی ( PYG )Gs

واحد پول کشور استرالیا و قاره اقیانوسیه

قاره اقیانوسیه یک قاره کوچک و کم جمعیت است. این قاره جزایر مختلفی در اقیانوس آرام دارد. قاره اقیانوسیه به 4 بخش تقسیم می‌شود که شامل استرالزی، ملانزی، میکرونزی و پلی‌نزی است. جالب است بدانید که قاره استرالیا بزرگ‌ترین جزیره دنیا شناخته می‌شود؛ اما در میان قاره‌‎های دیگر کوچک‌ترین است. واحد پول کشور استرالیا و قاره اقیانوسیه در جدول زیر نمایش داده شده است؛ اما باید بدانید در این قاره ارزهای مختلفی بکار برده می‌شود. به طور مثال دلار استرالیا، دلار آمریکای شمالی و دلار نیوزلند اصلی‌ترین آن‌هاست.

پرچم کشور ها - مشاهده ی پرچم تمامی کشور ها

پول‌‎های رایج دنیا

اگر بخواهیم در خصوص پول‌‎های رایج دنیا یا معروف‌ترین واحدهای پول صحبت کنیم، بدون شک دلار آمریکا در رأس قرار می‌گیرد. در معاملات بین‌المللی معمولا دلار آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از رایج‌ترین پول‌‎های دنیا را معرفی می‌کنیم:

  • دلار آمریکا: دلار آمریکا با میانگین حجم معاملات روزانه، حدودا 6.6 تریلیون دلار، رایج‌ترین پول دنیا شناخته می‌شود.
  • یورو (Euro): یورو واحد پولی مشترک بین 19 کشور اروپایی است که روزانه 2.3 تریلیون از معاملات در بازار جهانی فارکس با این واحد صورت می‌گیرد.
  • ین ژاپن (JPY): ین ژاپن واحد پول ژاپن است که در بین ارزش واحد پول کشورها رتبه سوم را دارد. علامت اختصاری واحد پول ژاپن JPY است. این ارز 1.2 تریلیون معاملات روزانه را از آن خود کرده است.
  • پوند انگلیس (GBP): پوند یکی از قدرت‌مندترین پول رایج دنیا در بین واحد پول کشورها است که 968 میلیارد دلار از معاملات روزانه را از آن خود کرده است.
  • یوان چین (CNH): یوان چین رتبه پنجم پول‌‎های رایج نیا را دارد و روزانه 536 میلیارد دلار از معاملات روزانه با این واحد پول انجام می‌شود.
  • دلار استرالیا (AUD): در بین علائم واحد پول کشورها، دلار استرالیا با علامت اختصاری AUD شناخته می‌شود. روزانه حجم زیادی از معاملات با این واحد پولی انجام می‌گیرد.
  • دلار کانادا (CAD): دلار کانادا رتبه هفتم را داراست که 467 میلیارد دلار از معاملات جهانی با این واحد پول انجام می‌شود.
  • فرانک سوئیس (CHF): این ارز برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول مناسب بوده و قدیمی‌ترین پول جهان را داراست که در طول زمان‌‎های مختلف ثبات خود را حفظ کرده است.

پایتخت کشورها - اطلاعات مربوط به پایتخت کشورها 

چه ارزهایی در ایران خرید و فروش می‌شوند؟

پول برخی از کشورهایی که در بالا ذکر شد از جمله دلار، یورو، درهم، لیر و غیره در ایران وجود دارند و در صرافی های کشور خرید و فروش می شوند و شما می‌توانید قبل از سفر ارز خود را به واحد ارزی کشور مقصد تبدیل کرده و به راحتی سفر خود را آغاز کنید. البته خرید بسیاری از ارزهای نامتداول نیز در ایران سخت و یا غیرممکن است که در این شرایط بهترین کار این است که شما پول خود را در ایران به یکی از ارزهای رایج در دنیا مثل دلار یا یورو تبدیل کنید و بعد از رسیدن به مقصد در صرافی‌های معتبر آن نسبت به خرید ارز آن کشور اقدام نمایید. این کار هم به صرفه تر است و هم به راحتی و بدون فوت وقت انجام می‌شود.

واحد پولی کشورهای مختلف

گران ترین پول جهان

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که دلار گران ترین یا با ارزش ترین پول دنیا است. در حالی که ارزهای بسیاری در دنیا وجود دارند که هر کدام از آن ها در مقایسه با دلار و حتی یورو ارزش بسیار بالاتری دارند. اما به هر حال باید بدانید که طبق آمارهای به دست آمده بیشترین ارز مبادلاتی دنیا دلار آمریکا با 47 درصد از سهم تمام معاملات دنیا می باشد. دلار همچنین 87 درصد از حجم معاملات بازار فارکس (بازار تبادل ارز خارجی) را به صورت روزانه در اختیار خود دارد. بعد از دلار پرکاربردترین ارز در دنیا یورو است که تقریبا 33 درصد از گردش فارکس با این ارز انجام می‌شود و همچنین سهم 28 درصدی از پرداخت‌های بانکی بین المللی را در اختیار دارد. اما با ارزشترین پول جهان پول کدام کشور است؟ در حال حاضر دینار کویت با ارزش ترین پول جهان است.

واحدهای پولی کشورهای جهان

باارزش‌ترین و کم‌ارزش‌ترین واحد پول مخصوص کدام کشورها است؟

در این مقاله در خصوص واحد پول کشورها صحبت کردیم. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت در حال حاضر باارزش‌ترین واحد پول، دلار آمریکا است. در مقابل آن ریال ایران در بازار جهانی ارزش کمتری نسبت به واحدهای پولی کشورهای دیگر دارد. در بخش ثبت دیدگاه می‌توانید سوالات و یا نظر خود را برای سایت لحظه آخر ثبت نمایید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. مینو مینو 1402/10/20
    0 نفر پسندیدند
    خیلی از این مطالب اطلاعات عمومی خوشم میاد کاش بیشتر از این مطالب بذارید
  2. رضا رفیعی رضا رفیعی 1402/09/08
    1 نفر پسندیدند
    عالی و کاربردی بود فقط کاش درباره ی تاریخچه واحد پول کشورها هم مینوشتین چون به خوبی نشون می‌داد که چجوری واحد پول کشورها در طول زمان تغییر کردن.
  3. رضا رفیعی سکینه 1402/09/11
    1 نفر پسندیدند
    واقعا ایده خوبی داری
  4. sara sara 1402/09/08
    1 نفر پسندیدند
    مقاله‌ی واحد پول کشورها مقاله‌ای بسیار مفید و آموزنده بود. من آن را به همه کسانی که علاقه‌مند به اقتصاد و تاریخ هستند، توصیه می‌کنم.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 134 کاربر