آب و هوای اصفهان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 43072
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اصفهان یکی از توریستی ترین شهرهای ایران است که سالانه میزبان سیل عظیم توریست های داخلی و خارجی می باشد. در این بخش از سایت لحظه آخر ما قصد داریم به بررسی آب و هوای اصفهان و همچنین بهترین زمان سفر به اصفهان بپردازیم. از آن جایی که استان اصفهان در مرکز فلات ایران در دشت هایی به موازات زاینده رود قرار دارد، نواحی کوهستانی و جلگه ای را شامل می شود. مناطق این شهر دارای ارتفاعات متفاوتی از سطح دریا هستند که همین امر اقلیم های متنوع را به وجود آورده است. این استان از کوهستان های زاگرس در غرب به سمت کویر مرکزی در شمال و شرق امتداد یافته است. هر چه از سمت غرب و کوهستان های زاگرس به سمت شرق حرکت می کنیم، دمای هوا افزایش می یابد و بارندگی کاهش پیدا می کند.

بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر آب و هوا

 

 

جاهای دیدنی اصفهان-شهر زیبای اصفهان یکی از مهم ترین و توریستی ترین شهر های کشور ایران می باشد و جاذبه های گردشگری متعددی را در خود جای داده است.

 

نواحی مختلف شهر اصفهان

- ناحیه کوهستانی شمال شرق و شرق : این نواحی دارای آب و هوای سرد می باشد. شهر محبوب نطنز نیز در همین بخش و در دامنه بلندترین قله کوه کرکس قرار دارد.

- ناحیه جلگه ای جنوب شرقی : این نواحی از آبرفت زاینده رود تشکیل شده و در انتها به باتلاق گاوخونی می رسد.

- ناحیه کوهستانی اردستان : این بخش از طریق رشته کوه های کم ارتفاع موجود، به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. قسمت جنوبی شهرستان یزد را شامل می شود و قسمت شمالی شهرستان های کاشان، نائین و اردستان را در برمی گیرد.

- ناحیه کوهستانی غرب : غرب استان اصفهان هم دارای مناطق کوهستانی می باشد که طبیعتا آب و هوای این منطقه سرد می باشد. شهرستان های فریدون شهر و فریدن هم در این قسمت قرار دارند.
 

 

هواشناسی ایران - با مطالعه این مقاله با اقلیم آب و هوایی ایران به طور کامل آشنا خواهید شد.

 

آب و هوا در اصفهان

اصفهان شهری است که در آن می توانید فصول 4 گانه ایران را به وضوح مشاهده نمایید و آغاز و پایان هر فصل را کاملا حس کنید. گردشگران تور اصفهان بد نیست بدانند که این شهر زیبا دارای آب و هوای خشک و معتدل است ولی به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد می توان 3 نوع آب و هوا را برای آن در نظر گرفت:

- آب و هوای بیابانی : ویژگی مناطقی که دارای این نوع آب و هوا هستند تغییرات ناگهانی درجه حرارت، وزش بادهای تند و بارش باران می باشد.

- آب و هوای نیمه مرطوب : این نوع آب و هوا در مناطق غربی و جنوب غرب اصفهان دیده می شود. در این ناحیه هرچه به سمت ارتفاعات حرکت کنید، هوا خنک تر بوده و میزان بارندگی نیز افزایش می یابد.

- آب و هوای نیمه بیابانی : مناطق دارای آب و هوای نیمه بیابانی معمولا هوایی خشک را تجربه می کنند که گاهی هم بارندگی در آن رخ می دهد.

تحقیقات انجام شده نشانگر آن است که حداکثر درجه حرارت شهر اصفهان 40.6 درجه سانتی گراد و حداقل درجه حرارت آن منفی 10.6 درجه می باشد. میانگین میزان بارندگی های سالانه در این شهر حدود 117 میلی متر و تعداد روزهای یخبندان 76 روز اعلام شده است.

اغلب بادهایی که در شهر اصفهان می وزند، از سمت غرب و جنوب غرب می باشند؛ بادهای غربی تنها در 2 زمان وزیده می شوند (نیمه دوم اسفند ماه تا نیمه اول اردیبهشت ماه و اوایل شهریور ماه تا اواسط مهر ماه) اما بادهای جنوب غرب زمان خاصی ندارند و در فصول مختلف سال می وزند. می توان گفت نواحی بیابانی اصفهان تنها بخشی است که میزبان بادهای شدید می باشد. جالب است بدانید که اصفهان شهری آفتابگیر است و در اکثر مواقع سال از تابش آفتاب بهره مند می شود.

 

 

 آب و هوای اصفهان دفصل پاییز و زمستان

مترو اصفهان - همه چیز درباره خطوط و نقشه مترو نصف جهان!

 

آب و هوای اصفهان در فصول مختلف سال

همان طور که در بالا اشاره کردیم در شهر اصفهان 4 فصل متنوع ایران را به خوبی می توانید مشاهده کنید.

آب و هوای اصفهان در بهار

بهار را می توان مناسب ترین فصل مسافرت به اصفهان دانست. وجود هوایی دل انگیز و آفتابی شرایط مناسبی را بای گشت و گذار در دل شهر و بازدید از فضاهای دیدنی شهر ایجاد می کند. زیبایی های بی شمار در این فصل چهره ای شاداب و پرنشاط به شهر می بخشد که هر توریستی علاقه دارد از آن فضا بازدید کند.

 

 

مناسب ترین فصل سفر به اصفهان

 

آب و هوای اصفهان در تابستان

 با وجود هوای بسیار گرمی که در فصل تابستان شاهد آن می باشیم، اما توریست های زیادی این فصل را برای سفر به اصفهان انتخاب می کنند. در این فصل تعداد گردشگران تور اصفهان بسیار زیاد می باشد که اغلب آن ها به دلیل تعطیلی مدارس و برخی ارگان های دولتی، گرمای هوا را به جان می خَرند و راهی این شهر زیبا می شوند تا از تعطیلات خود استفاده کنند و خستگی به در نمایند. لازم به ذکر است که بگوییم به دلیل استقبال گردشگران، در این فصل هزینه سفر به اصفهان ممکن است کمی بالاتر از سایر فصل ها باشد.

 

 

آب و هوای تهران - برای اطلاع از آب و هوای تهران و همچنین شرایط اقلیمی این شهر مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

 

آب و هوای اصفهان در پاییز

پاییز هم زمان مناسبی برای سفر به این شهر زیبا می باشد. هوایی خنک همراه با بارش های ناگهانی که به ندرت رخ می دهند، فضای دلپذیری را ایجاد می کند تا بتوانید در خیابان های شهر قدم بزنید و یا از بناهای تاریخی شهر دیدن کنید.

 

تور اصفهان- با تور اصفهان لحظه آخری به نصف جهان سفر کنید و لذت ببرید.

آب و هوای اصفهان در بهار

در فصل زمستان سرمای هوا به اندازه ای زیاد می شود که گشت و گذار را برای توریست ها با مشکل مواجه می کنند. البته در فصل زمستان برف چندانی در اصفهان نمی بارد و اغلب بارندگی ها به صورت بارش باران می باشد. اگرچه این بارش ها ممکن است برای توریست ها چندان خوشایند نباشد ولی مردم اصفهان را بسیار خوشحال می کند. همان طور که در فصل تابستان کمی قیمت ها بالا می رود، در فصل زمستان به دلیل استقبال کمِ توریست ها، قیمت ها و مخارج مناسب تر بوده و سفر ارزان تری را می توانید در این شهر تجربه کنید.

اگر قصد سفر به این شهر تاریخی و پرجاذبه را دارید، پیشنهاد می کنیم که بازدید از زاینده رود، سی و سه پل، منارجنبان، عالی قاپو، مسجد جامع اصفهان، آکواریوم اصفهان، چهل ستون و میدان نقش جهان را از دست ندهید. مواردی که نام بردیم تنها تعدادی از جاذبه های دیدنی و تماشایی این شهر دوست داشتنی می باشند ولی مکان های جذاب دیگری هم وجود دارد که سفر شما را به اصفهان، خاطره انگیزتر هم می کند.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 128 کاربر