آب و هوای کاشان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/15
بازدید: 14747
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کاشان یکی از شهرهای تاریخی کشورمان است که در مرکز ایران واقع شده است. شهرستان کاشان بخشی از استان اصفهان محسوب می شود و به دارالمومنین معروف است. این شهر دارای قدمت 7.500 ساله بوده و یکی از شهرهای زیبای ایران است، که همه ساله گردشگران زیادی در فصول مختف سال، خصوصا در فصل گلاب گیری از آن دیدن می کنند. جالب است بدانید که کاشان اولین سکونت گاه شهرنشینی بشر بر روی زمین با تمدن سیلک و همچنین اولین تمدن آریایی می باشد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. هوای کاشان
  2. هواشناسی کاشان
  3. بهترین زمان سفر به کاشان

گلاب گیری کاشان - مراسم گلاب گیری کاشان را کی و کجا ببینیم؟

هوای کاشان

آب و هوای کاشان دارای دو بخش کوهستانی و کویری می باشد. موقعیت جغرافیایی این شهر که تاثیر زیادی بر آب و هوای کاشان داشته، این شهر را از شمال و شمال غربی به استان قم، از طرف شرق و شمال شرقی به آران و بیدگل و دشت کویر، از طرف جنوب به شهرستان نطنز و از طرف غرب به شهرستان دلیجان منتهی می کند. با توجه به سیستم های هواشناسی این شهرستان دمای هوا در ارتفاعات مختلف متفاوت می باشد. در بخش های مرتفع سردسیر بوده و در دامنه ها معتدل، جلگه و به خصوص حاشیه کویری گرمیسر می باشد. آب و هوای کاشان از بخش های جنوب و غرب تحت تاثیر سلسله جبال مرکزی ایران قرار گرفته است. روستاها در دامنه کوهستان عموما از آب و هوای لطیف و معتدلی برخوردار است. ولی از قسمت شمال شرقی که به زمین های شوره زار کویر مرکزی متصل می شود و همچنین در قسمت جلگه ای کاشان هوا به تدریج خشک و گرم می شود. با توجه به آمارهای سازمان هواشناسی ایران دلیل خشکی آب و هوای کاشان، مجاورت آن با دشت کویر می باشد.

سازمان هواشناسی - به وضعیت آب و هوای مناطق مختلف کشور توجه کنند.

هواشناسی کاشان

در پژوهش های هواشناسی ایران، از نظر وسعت اقلیمی، شهر کاشان در اقلیمی با زمستان های نسبتا سرد و تابستان های بسیار گرم و خشک قرار گرفته است. دمای هوا در تابستان ها به مرز 40 درجه سانتی گراد نیز رسیده و حتی از آن عبور می کند. در اثر صعود هوا در فصل تابستان در سطح منطقه پست کاشان و برخورد آن ها با دامنه ها و سرد و متراکم شدن هوا، بارندگی ایجاد می شود. آب و هوای کاشان با وزش بادهای کویری در طول روز از حرارت و خشکی برخوردار است و با توجه به نسیمی که در ساعات شبانگاهی از سمت کوهستان می وزد، رو به تعادل می رود. عموما بارندگی هایی که در کاشان رخ می دهد عوامل خارجی دارد و بر اثر توده های باران زای خارج از منطقه شکل می گیرد. همچنین توده هایی که از سمت غرب و مدیترانه و توده های سودانی که وارد ایران می شوند، بر آب و هوای کاشان تاثیر گذار می باشند. وجود ارتفاعات و ناهمواری ها مانعی موثر در مسیر این سیستم ها است. از دیگر عوامل باران زا در شهرستان کاشان می توان به جابه جایی یا همرفتی اشاره کرد، که بر اثر صعود هوای گرم همراه با بخار آب و سرد شدن آدیاباتیکی آن تا نقطه شبنم، باران حاصل می شود. می توان گفت که منشاء بارندگی های بهاری کاشان نیز به همین دلیل است.

همانطور که گفتیم اقلیم کاشان کوهستانی و کویری می باشد. در قسمت کوهستانی شاهد پوشش گسترده برف، هوای سرد و مرطوب و میزان نم نسبی بالا و اعتدال دما و همچنین شکل گیری رودهای دائمی چشمه ها، قنات ها و سفره های پر آب هستیم. برخلاف دشت های گرم و سوزان کاشان در بلندی های جنوبی و غربی بارش قابل ملاحظه ای را شاهد هستیم، طوری که میزان بارش ها در برخی مناطق تا دو برابر متوسط بارش دشت کاشان می رسد. در دشت کاشان بر اثر خشکی و نبود بارش چهره ای کویری و حتی با پوشش های سفید نمکی روبرو هستیم. در برخی از شهرهای کاشان از جمله نیاسر شاهد کاهش دمای هوا و ایجاد پوشش گیاهی هستیم که به علت وجود رودخانه های جاری و بارش باران های فصلی در این شهر می باشد. شهرهایی چون قمصر، قهرود، جوشقان، نیاسر، برزک، کله، ارمک، رهق، ازناوه، اردهال، استرک و... از جمله مناطق خوش آب و هوای کاشان می باشد، که باقی آن ها نیز در دامنه ها و ارتفاعات کرکس با مناظر زیبای طبیعی و آب و هوای ییلاقی و کوهستانی می باشند.

با توجه به سیستم کوپن در تقسیم بندی اقلیمی، آب و هوای کاشان از نوع BWhsa می باشد و آب و هوای گرم و بیابانی دارد، در این فرمول B خشک بودن را نشان می دهد، W نشان دهنده شدت خشکی است که در آن مقدار باران سالانه (13.5) کمتر از میزان دمای سالانه به سانتی گراد (19.7) است. در این سیستم h نشان دهنده متوسط دمای سالانه بیش از 18 درجه سانتیگراد است و s علامت بارش باران در فصول سرد سال یا زمستان است و a می گوید که دمای گرم ترین ماه سال در کاشان از 22 درجه بیشتر است. بر پایه روش تقسیم بندی اقلیمی دومارتون که براساس ضریب خشکی است و دو عامل مهم دما و باران را مد نظر دارد. چون ضریب خشکی آب و هوای کاشان 4.5 است، براساس این سیستم این شهر دارای آب و هوای بسیار بسیار گرم و خشک می باشد، به گونه ای که بیشتر گردشگران ترجیح می دهند در فصول سرد سال مانند بهمن ماه به این شهر سفر کنند.

جاهای دیدنی کاشان - شما میتوانید برای تماشای بهترین مراکز تفریحی و تاریخی کاشان بر روی لینک کلیک کنید.

بهترین زمان سفر به کاشان

توصیه ما هم به شما این است که اگر می خواهید از زیبایی ها و آثار تاریخی فراوان موجود در این شهر لذت ببرید، فصول سردتر سال مانند بهار، پاییز و زمستان را برای سفر به کاشان انتخاب کنید. البته مراسم گلاب گیری کاشان را در فصل بهار و در ماه اردیبهشت فراموش نکنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 106 کاربر