سازمان هواشناسی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 3742
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سازمان هواشناسی یکی از ارگان های بسیار مهم در کشور ایران به شمار می آید و تمامی افرادی که به سفر کردن علاقمندند باید به هنگام انتخاب زمان سفر به اخبار این سازمان در رابطه به وضعیت آب و هوای مناطق مختلف کشور توجه کنند، از این رو قصد داریم در این بخش از سایت لحظه آخر به معرفی سازمان هواشناسی ایران بپردازیم، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

معرفی سازمان هواشناسی ایران

سازمان هواشناسی در واقع یک ارگان دولتی می باشد که در سال 1334 هجری شمسی تأسیس شده است، این سازمان در ابتدا با عنوان اداره کل هواشناسی کشور و زیر نظر وزارت راه و ترابری فعالیت خود را آغاز نمود، اما پس از مدتی این اداره کل به عنوان یک سازمان مستقل شناخته شده و در سال 1338 به عضویت سازمان هواشناسی جهانی درآمد. خوب است بدانید که سازمان هواشناسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که سازمان ها و ارگان های متعدد می توانند با استفاده از نتایج تحقیقات و فعالیت های این سازمان در جهت بهبود و پیشرفت شرایط کشور در زمینه های مختلف استفاده کرده و برنامه ریزی های مناسبی انجام دهند. از دیگر نکاتی که باید در رابطه با سازمان هواشناسی بدانید این است که این سازمان در زمینه های مختلف نظیر هواشناسی هوانوردی، هواشناسی کشاورزی، هواشناسی دریایی، هواشناسی فیزیکی، کاوش های جوی، اقلیم شناسی، آلودگی هوا و غیره نیز فعالیت می کند.

 

آب و هوای تهران - برای اطلاع از آب و هوای تهران و همچنین شرایط اقلیمی این شهر مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

وظایف سازمان هواشناسی ایران

سازمان هواشناسی وظایف متعددی دارد که پیش بینی وضعیت هوا تنها یک مورد از آن ها می باشد، در ادامه لیستی از مهم ترین وظایف این سازمان را مشاهده می نمایید:

  • انجام تحقیقات در زمینه شناخت کامل اتمسفر و تمامی پدید های جوی
  •  تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمار هواشناسی و ارائه نتایج آن ها 
  •  انجام برنامه ریزی های حیاتی مرتبط با وضعیت آب و هوای مناطق مختلف کشور 
  • حفاظت از جان و مال مردم ایران در مقابل خطرات مرتبط با آب و هوا و همچنین شرایط اقلیمی کشور
  • اطلاع رسانی در رابطه با وضعیت آب و هوا و همچنین هواشناسی ایران 

 

پیش بینی وضعیت آب و هوا

پیش بینی وضع هوا یکی از فعالیت هایی است که از گذشته تا به امروز همواره مورد توجه بوده و تقریبا از قرن 19 میلادی به عنوان یکی از علوم هواشناسی شناخته شد. خوب است بدانید که برای پیش بینی وضعیت آب و هوای یک منطقه باید به فاکتور های مهمی نظیر دما، میزان رطوبت هوا، فشار جو، وضع ظاهری آسمان، جهت وزش باد و غیره توجه شود.همانطور که پیش تر اشاره کردیم، پیش بینی وضعیت آب و هوای کشور یکی از مهم ترین وظایف و مسئولیت های هواشناسی می باشد، سازمان هواشناسی با در اختیار داشتن امکاناتی نظیر رادار های هواشناسی، ایستگاه های هواشناسی می تواند وضعیت آب و هوای نقاط مختلف کشور را پیش بینی کرده و گزارشات، اخطار ها و اطلاعات مربوطه را در اختیار عموم مردم قرار دهد.

خدمات سازمان هواشناسی ایران

سازمان هواشناسی کشور از خدمات و سرویس های بسیاری را برای اطلاع رسانی به مردم استفاده می کند که عبارتند از سیستم هوانما، سامانه پیامکی، تلفن گویا، نماشگر های لمسی و میز خدمات الکترونیکی هواشناسی که در ادامه به معرفی برخی از آن ها از آن ها می پردازیم.

  • سیستم هوانما : سیستم هوانما یکی از خدماتی می باشد که به تازگی توسط سازمان هواشناسی در اختیار مردم قرار گرفته است، این سرویس در فرودگاه ها، پایانه های مسافربری و ایستگاه های راه آهن قابل دسترس بوده و وضعیت آب و هوای مناطق مختلف کشور را از طریق نمایشگر های مخصوص به شکل گرافیکی نشان می دهد.
  • تلفن گویا : سیستم تلفن گویا سازمان هواشناسی ایران با شماره تماس 134 به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به سوالات مردم کشور در رابطه با وضعیت آب و هوایی شهر های ایران می باشد
  • سامانه پیامکی : سامانه پیامکی یکی دیگر از خدمات سازمان هواشناسی می باشد که مردم می توانند با استفاده از آن ها از وضعیت آب و هوایی کشور مطلع شوند، لازم به ذکر است که شماره سامانه پیامکی سازمان هواشناسی ایران 20134 می باشد، برای اطلاع از نحوه استعلام وضعیت آب و هوای شهر های مختلف کشور از طریق سامانه پیامکی می توانید به مقاله هواشناسی در بخش اطلاعات مفید سایت لحظه آخر مراجعه نمایید.

 

آب و هوای کیش - دمای هوای کیش به تفکیک فصل

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر