هواشناسی ایران

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/24
بازدید: 2639
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ایران کشور پهناور می باشد که چهار اقلیم متفاوت را در خود جای داده است، هر یک از این اقلیم ها وضعیت آب و هوایی مخصوص به خود را دارند و گردشگرانی که قصد سفر به نقاط مختلف کشور را دارند باید اطلاعاتی در رابطه با هواشناسی ایران داشته باشند، به همین جهت در این مقاله به بررسی وضعیت هواشناسی ایران خواهیم پرداخت، بنابراین اگر قصد سفر به هر یک از نقاط ایران را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

هواشناسی ایران 

ایران در واقع یک فلات مرتفع می باشد که در یکی از گرم ترین مناطق کره زمین قرار گرفته است، بیش از 50 درصد کل مساحت کشور را مناطق کویری و نیمه کویری اشغال کرده اند آب و هوای در این مناطق بسیار گرم و خشک می باشد، از طرفی حدود یک سوم کشور را مناطق کوهستانی تشکیل می دهند که اغلب آن ها دارای آب و هوای سرد هستند، مناطق جلگه ای نیز بخش بسیار کوچکی از کشور را در بر می گیرند از این رو نمی توان در رابطه با هواشناسی ایران اظهار نظر کلی کرد.

معرفی اقلیم های چهارگانه ایران

همانطور که در بخش ابتدایی مقاله اشاره کردیم، ایران کشور بسیار پهناور می باشد که چهار اقلیم مختلف را در خود جای داده است و ما در ادامه به معرفی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

 

 

اقلیم گرم و مرطوب

این منطقه اقلیمی در واقع شامل نوار ساحلی دریای خلیج فارس می باشد که از مصب رود اروند آغاز می شود و تا خلیج گواتر در سیستان بلوچستان ادامه دارد، جالب است بدانید که طول این نوار ساحلی بیش از 2 هزار کیلومتر می باشد. 

در این منطقه شاهد آب و هوای بسیار گرم و مرطوب هستیم، البته توجه داشته باشید که میزان بارندگی در اقلیم مذکور بسیار کم می باشد و رطوبت هوا ناشی از تبخیر آب دریای خلیج فارس است، آب و هوای این بخش از ایران در فصل زمستان بسیار معتدل و مرطوب می باشد و بهترین زمان سفر به منطقه اقلیمی گرم و مرطوب این فصل است، در صورتی که قصد دارید در زمستان به مناطق مذکور سفر کنید باید توجه داشته باشید که در این فصل شاهد بارش باران (به مقدار کم) در منطقه هستیم.

از دیگر نکاتی که در رابطه با منطقه اقلیمی گرم و مرطوب باید بدانید این است که اختلاف دمای شب و روز در این قسمت از ایران بسیار کم می باشد، همچنین لازم به ذکر است که علت گرمای شدید و همچنین رطوبت بالای هوا در این منطقه جغرافیایی تابش مستقیم و نسبتاً عمودی خورشید می باشد.

 

 

اقلیم سرد و کوهستانی

حدود یک سوم مساحت کل کشور ایران را مناطق اقلیمی سرد و کوهستانی تشکیل می دهند، این بخش شامل رشته کوه های البزر، زاگرس، دامنه های غربی رشته کوه زاگرس، فلات مرکزی ایران و مناطق کوهستانی موجود در شرق و مرکز کشور می باشد.

آب و هوای مناطق اقلیمی سرد و کوهستانی در زمستان ها بسیار سرد و در تابستان معتدل می باشد، بنابراین اگر قصد سفر به مناطق مذکور را دارید بهتر است تابستان را برای سفر انتخاب کنید.

جالب است بدانید که میزان بارش برف در اقلیم سرد و کوهستانی بسیار زیاد می باشد، همچنین توجه داشته باشید که اختلاف دمای شب و روز در این مناطق به مقدار قابل توجهی بالا است.

 

 

اقلیم گرم و خشک

همانطور که پیش تر اشاره کردیم بیش از نیمی از مساحت کل کشور را مناطق کویری و نیمه کویری تشکیل داده اند، این مناطق دارای آب و هوایی عجیب می باشند و در صورت سفر به آن ها با روز های بسیار گرم و شب های سرد مواجهه خواهید شد، لازم به ذکر است که اختلاف دمای میان شب و روز مناطق کویری بسیار زیاد می باشد، همچنین گردشگران تور کویر باید بدانند میزان بارندگی در بخش های کویری کم بوده و در مقابل میزان تبخیر آب و همچنین تابش آفتاب بسیار زیاد است.

 

 

اقلیم معتدل و مرطوب

سواحل جنوبی دریاچه خزر و مناطق شمالی کشور که در میان دریای خزر و کوه های البزر قرار دارند به عنوان مناطق اقلیمی معتدل و مرطوب شناخته می شوند که دارای آب و هوایی بسیار معتدل می باشد، خوب است بدانید که میانگین دمای هوا در فصل تابستان در مناطق مذکور حدود 25 درجه سانتی گراد بوده و اختلاف دمای شب و روز تا حدودی زیاد است.

همانطور که از نام این اقلیم پیدا است، آب و هوای منطقه بسیار مرطوب بوده و میزان بارش باران در این مناطق بسیار زیاد می باشد، بهترین زمان سفر به این مناطق از کشور، اواخر بهار و اوایل پاییز می باشد چرا که در مواقع مذکور آب و هوای منطقه بسیار معتدل و خنک بوده، به همین جهت گردشگران تور شمال می توانند در بهترین شرایط جوی از سفر خود لذت ببرند.

نحوه اطلاع از وضعیت آب و هوای شهر های مختلف کشور

با توجه به اینکه وضعیت آب و هوای هر شهر و یا کشور در فصل های مختلف و حتی در روز و شب متغییر است، گردشگران باید پیش از سفر از وضعیت آب و هوای منطقه مطلع شوند. سازمان هواشناسی کشور ایران در زمینه پیش بینی وضعیت آب و هوا شهر های مختلف ایران فعالیت می کند و سرویس های بسیاری برای اطلاع رسانی دارد که برخی از مهم ترین آن ها سیستم تلفن گویا 134، سامانه پیامکی 20134، سیستم هوانما و غیره.

برای اطلاع از نحوه استعلام وضعیت آب و هوا می توانید به مقاله هواشناسی در بخش اطلاعات مفید سایت مراجعه کنید.

امیدواریم با مطالعه این بخش از سایت لحظه آخر اطلاعات کلی در رابطه با هواشناسی ایران و انواع مناطق اقلیمی موجود در کشور کسب کرده باشید و این اطلاعات در سفر به شهر ها و مناطق مختلف برایتان مفید واقع شود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر