بهترین زمان سفر به کربلا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/14
بازدید: 49131
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

قبل از بررسی بهترین زمان سفر به کربلا بهتر است با این شهر مقدس بیشتر آشنا شویم. کربلا شهری در مرکز بغداد و در حدود 100 کیلومتری جنوب غربی بغداد واقع شده است، این شهر با جمعیت تقریبی 700000 نفر به عنوان محل نبرد حق و باطل و زیارتگاه امام حسین و حضرت ابوالفضل العباس شناخته می شود، بعد از مکه مقدس ترین منطقه برای مسلمان کربلا می باشد به طوری که هر سالانه تعداد زائران مکه مکرمه و کربلا حدودا با یکدیگر برابری می کنند. کربلا هر ساله میزبان حدودا 8 میلیون زائر در فصول مختلف است. این شهر علاوه بر جنبه زیارتی خود تاریخ  شیعیان را در خود گنجانده، به طور کلی بخش قدیمی و تاریخی این شهر با دیوار محصور شده است و عموم اماکن مسکونی و تجاری در جنوب این شهر قرار دارند. این شهر در طی سال های مختلف مرکز ظلم و جنگ حاکمان وقت بوده  و آخرین آسیب جدی این شهر در سال 2003 اتفاق افتاده است. گرچه امروزه وضعیت سفر به کربلا از نظر امنیت نسبت به چند دهه گذشته به مراتب بهتر شده است، اما باز هم نمی توان امنیت کامل را در این شهر مشاهده کرد. استقبال شیعیان در چند دهه اخیر و حضور باشکوه آن‌ها در اربعین سبب شده تا این شهر علاوه بر جنبه مذهبی و سیاحتی خود به قطب تجاری عراق تبدیل شود. در ادامه به بررسی بهترین زمان برای سفر به کربلا خواهیم پرداخت.

بهترین زمان سفر به کربلا

سفری سیاحتی به حرم امام حسین(ع)

بهترین زمان سفر به کربلا چه موقعی است؟

شاید جالب به نظر برسد که بدانیم سالانه حدوداً 30 میلیون زائر سفر با تور کربلا را در این شهر مقدس تجربه می کنند، همه ما می دانیم که علت این همه شکوه و جمعیت این منطقه از عراق به علت قرار گرفتن آرامگاه امامان معصوم شیعه است. کربلا که به عنوان یکی از مقدس ترین مکان های زمین توصیف شده است، همواره با عنوان یکی از مناطق توریست پذیر عراق شناخته می شود. بهترین زمان برای سفر کربلا می تواند بر اساس فاکتور های مختلفی نظیر آب و هوا، وجود جمعیت زیاد، مناسبت های مذهبی و ... متفاوت باشد، ما در این مقاله سعی کردیم بهترین موقع برای سفر به کربلا را بر اساس فاکتور های ابتدایی که عامل آگاهی هر زائر ایرانی است، مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر می خواهید از وضعیت سفر به کربلا آگاه شوید، به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید.

همه چیز درباره کربلا - یکی از محبوب ترین اماکن مذهبی دنیا

بهترین زمان سفر به کربلا از نظر آب و هوا

نخستین موضوعی که ذهن هر زائر را برای سنجیدن بهترین زمان سفر به کربلا درگیر می کند، آگاهی از وضعیت آب و هوا در کشور عراق است، چرا که یک زائر باید بداند چه لباسی مناسب برای این منطقه است، به طور کلی وضعیت سفر به کربلا را از نظر آب و هوایی در 12 ماه سال می تواند وابسته به دمای هوا و شرایط اقلیمی متفاوت باشد. بر اساس تحقیقات بهترین زمان برای رفتن به کربلا از نظر آب و هوا فروردین ماه، مهرماه و آبان ماه است و در مقابل نامناسب ترین زمان سفر به کربلا تیر ماه  و مرداد ماه است چرا که دمای هوا در این به 47 درجه سانتی گراد می رسد که زیارت و سیاحت را برای زائر دشوار می کند. سرد ترین ماه سال در کربلا بهمن ماه است که این سرما می تواند حس ناخوشاندی برای برخی از زائران داشته باشد، فارغ از ماه‌های گفته شده دی ماه نیز می تواند بهترین زمان سفر به کربلا باشد زیرا در این ماه آب و هوای کربلا در وضعیت متعادلی قرار می گیرد. به جز ماه های نام برده شده در متن با عنوان نامناسب ترین ماه های سال برای سفر به کربلا،  تمامی ماه ها زمان مناسبی برای سفر به این منطقه هستند.

بهترین زمان سفر به عراق

بهترین زمان سفر به کربلا از نظر مناسبت های مذهبی

کربلا شهری در مرکز عراق است که در حدود 100 کیلومتری جنوب غربی شهر بغداد واقع شده است، کربلا در واقع مرکز استان کربلا است که بسیار برای مسلمانان علی‌الخصوص شیعیان مقدس است، بر طبق آخرین تحقیقات میزان زائران این منطقه با میزان زائران خانه خدا در مکه برابری می کند. از آن جایی که این منطقه مقدس بسیار برای شیعیان حائز اهمیت است، پس بهترین زمان سفر به کربلا از نظر مناسبت های مذهبی می تواند وابسته به واقعه تاسوعا و عاشورای حسینی، اربعین، ولادت ائمه و ... مشخص شود، در طی چند سال اخیر وضعیت امنیتی کربلا شرایطی را فراهم کرده که اغلب زائران به جهت وجود امنیت بیشتر در مناسبت های مذهبی، برخی از روزهای تقویم قمری مانند اربعین حسینی را به عنوان بهترین زمان سفر به کربلا انتخاب کنند، چرا که این زمان می تواند بیشترین بستر امنیت را برای زائران رقم بزند. گرچه مناسبت هایی نظیر اربعین حسینی امنیت را برای این منطقه فراهم می کند، اما سیل عظیم جمعیت و مدت زمان محدود سبب می شود تا عده ای از مسلمان شرایطی را برای زیارت و سیاحت در این منطقه نداشته باشند، بنابراین این خود زائر است که بهترین زمان سفر به کربلا را معین می کند. به طور معمول بهترین فصل برای سفر به کربلا وابسته به مناسبت های مذهبی و میزان امنیت کشور عراق و ... می تواند متغیر باشد.

بهترین زمان کربلا

حرم امام حسین - محبوب ترین اماکن مذهبی در جهان

بهترین زمان سفر به کربلا از نظر وجود جمعیت

از آن جایی که کربلا یکی از قطب های شکوه و جلال شیعیان محسوب می شود، پس نمی توان آن را همواره خلوت، بدون زائر و یا بدون توریست داخلی یا خارجی مشاهده کرد. اگر وضعیت سفر به کربلا را از نظر آب و هوایی را بررسی کنید، بهترین زمان زیارت کربلا از نظر وجود جمعیت ماه های تیر، مرداد، دی و بهمن مشروط بر عدم مناسبت مذهبی است. اگر می خواهید شاهد حداقل جمعیت در این منطقه باشید و به راحتی از اماکن زیارتی یا سیاحتی کربلا بهره‌مند شوید، این 4 ماه زمان مناسبی برای سفر به کربلا است، اما فراموش نکنید که دمای ناملایم هوا و مناسبت‌های مذهبی موجود در این ماه ها می تواند شرایط را برای شما کمی سخت کند.

بین الحرمین - سفر به کربلا و زیارت از بین الحرمین می تواند بهترین تجربه برای شیعیان باشد و لحظات باشکوهی را رقم بزند

کلام آخر

با توجه به اهمیت مذهبی و تاریخی کربلا برای جامعه شیعیان، ملاک های شما برای سفر به این شهر ممکن است متفاوت باشند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود قبل از سفر، اطلاعات دقیق‌تری از منابع معتبر همچون سایت لحظه آخر و وضعیت تورهای فعال به مقصد کربلا دریافت کنید تا بهترین تصمیم را در خصوص زمان مسافرت خود بگیرید. و برای شرایط پیش رو خود را آماده کنید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. حامد حامد 1402/06/25
    4 نفر پسندیدند
    من اربعین همین امسال برای پیاده روی رفتم با اینکه درست نیست از گرما صحبتی بشه ولی واقعا هوا گرم بود حتی تا 47درجه و فوق العاده شلوغ ولی چندین مرتبه زیارت نصیبم شد که برم من کلا سه روز اونجا بودم و خیلی از لحاظ معنوی حس و حال خوبی داشت رسیدگی و مهماننوازی عراقیام که نگم براتون یه چیز دیگه اینکه من از جاده اسکندریه اومدم هم دو سمت موکب هم مسیر کوتاهتر تقریبا 40کیلومتر بود تا کربلا (جاده اسکندریه توی مسیر بغداد به کربلاست)
  2. لعیا لعیا 1402/05/23
    13 نفر پسندیدند
    سلام بر کربلا . در اربعین سال ۱۴۰۱ افتخار زیارت اربابم را پیدا کردم و با همسرم راهی کربلا شدیم.با اینکه گرما در این فصل بیداد میکرد، ولی خیلی لذت بخش بود و گرما و خستگی راه را اصلا" حس نمی کردیم. وقتی برای زیارت می رفتیم ، با آن همه ازدحام راحت زیارت میکردیم و دستمان به ضریح می خورد. ما پنج شب در کربلا ماندیم موقع برگشتن اصلا" نمی توانستیم دل از آنجا بکَنیم . کسی که واقعا" می خواهد برای زیارت به کربلا برود،گرمی هوا و خستگی و راه دور فقط بهانه است. آقاییم دوباره بطلب.
  3. لعیا لحظه آخر 1402/05/24
    6 نفر پسندیدند
    ممنون از اینکه تجربتون را با ما در میان گذاشتید
  4. محمد کرمی محمد کرمی 1402/05/19
    8 نفر پسندیدند
    من ترجیحم زمانهای خلوت ساله ولی میدونم حال و هوای اربعین یه چیز دیگس

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 188 کاربر