برج دختر استانبول

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/26
بازدید: 4123
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر می‌خواهید به یکی از جذاب‌ترین و شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول بروید، حتماً برج دختر استانبول را انتخاب نمایید. سومین شهر توریستی جهان که دارای پیشینه تاریخی بسیار غنی است، استانبول نام دارد. این شهر مرکز اقتصادی و فرهنگی ترکیه محسوب می‌شود. برج دختر استانبول به عنوان سمبلی در شهر استانبول قرار دارد و روی جزیره کوچکی در میان تنگه بسفر جای گرفته است. این برج مکان بسیار دیدنی برای گردشگران بوده و یکی از بهترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های شهر استانبول به حساب می‌آید.

برج دختر استانبول

معرفی برج دختر استانبول

برج دختر استانبول یا قلعه دختر به شکل نمادی از منطقه اسکودار تبدیل شده و تنها اثر باقی‌مانده از دوران بیزانس است. در این شهر موقعیت مناسبی دارد و سبب شده که هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این برج به استانبول بروند. تاریخچه عظیمی که این برج دارد یکی از مهم‌ترین دلایل معروفیت آن است. این برج در میان آب‌های استانبول قرار گرفته که در هنگام غروب آفتاب فضای بسیار دیدنی را به وجود می‌آورد. اگر به شهر استانبول سفر کردید حتما از این برج دیدن نمایید.

برج دختر استانبول

تاریخچه برج دختر استانبول

اولین فانوس دریایی استانبول، برج دختر یا قلعه دختر نام دارد. این قلعه علاوه بر کاربرد‌های زیادی که دارد، با افسانه‌های مختلفی هم مشهور شده است. قدمت برج دختر به دوران بیزانسی ترکی یعنی هزار سال پیش باز می‌گردد. برج دختر با نام‌های لپندروس و دامالیس به معنای گوساله هم شناخته می‌شود. چندی بعد امپراتور روم شرقی نام آکلارا برای این برج انتخاب کرد. آکلارا به معنای قلعه کوچک است. زمانی که قسطنطنیه توسط عثمانی‌ها برج دختر استانبول را تسخیر کرد، ساختمان اصلی آن به طور کامل از بین رفت. پس از این قضیه سازه چوبی را پدید آوردند که در سال ۱۷۱۹ به طور کامل سوخت و تخریب شد. در آن زمان یکی از معماران مشهور استانبولی این بنا را با استفاده از سنگ بازسازی کرده و در سال ۱۹۶۴ به وزارت دفاع تغییر پیدا کرد.

برج دختر بعد از ۱۸ سال به شرکت‌های دریایی واگذار و پس از ۵ سال درب‌های این مکان به روی عموم باز شد. هم اکنون در محله برج دختر موزه‌ای وجود دارد که رستوران کوچکی در آن میزبان بسیاری از مهمانان است. انواع غذاهای ترکی و بین‌المللی در این رستوران وجود دارد. بازدید از موزه داخلی این برج رایگان است و می‌توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.

تور ترکیه - تور ارزان ترکیه به مقصد توریستی ترین شهر های ترکیه

برج دختر استانبول

معماری برج دختر استانبول

یکی از معماران مشهور و نامدار استانبول که داماد ابراهیم پاشا نوشهری بوده، نمونه سنگی این بنا را بازسازی کرده است. بعد از این ماجرا یک کیوسک شیشه‌ای و بیک گنبد سرب اندود را به برج دختر استانبول اضافه کرده‌اند. امضای سلطان محمود دوم توسط خوشنویس معروفی به نام رحیم احمدی روی سنگ مرمر این بنا حکاکی شده و فانوسی را در سال ۱۳۵۷ را روی آن نصب شده است. این فانوس در سال ۱۹۲۱ به سیستم روشنایی اتوماتیک تبدیل شد و در بالای اتاق برج گنبدی سنگی قرار گرفت. در مرکز آن میله‌های مرتفع قرار دارد که ارتفاع کلی برج را به ۲۳ متر می‌رسانند و بدنه آن از بتن ساخته شده است.

جاهای دیدنی ترکیه - آشنایی کامل با بهترین جاذبه‌هایی که در سفر به کشور ترکیه می‌توانید تجربه کنید!

برج دختر استانبول

افسانه های برج دختر استانبول

افسانه‌های زیادی درباره برج دختر استانبول در بین مردم رایج شده است. بسیاری از مردم داستان‌های مشهور شاهزاده و مار، افسانه هیرو و لیندر و افسانه دلاوری به نام بطال را به این برج نسبت می‌دهند‌. در ادامه ماجرا می‌توانید توضیحاتی درباره این داستان‌ها مطالعه نمایید.

 

برج دختر استانبول

داستان شاهزاده و مار

داستان شاهزاده و مار درباره برج دختر بر سر زبان بسیاری از مردم ترکیه است. طبق روایات قدیمی پادشاه قسطنطنیه دختر بسیار زیبایی داشته که به او عشق بسیاری می‌ورزید. یکی از روزها، غیب‌گویی درباره این دختر خبر ناگواری را به پادشاه می‌رساند. او به پادشاه می‌گوید که شاهزاده شما در سن ۱۸ سالگی بر اثر گزش مار از دنیا خواهد رفت. به همین دلیل پادشاه دستور می‌ دهد که برجی در منطقه بسفر بسازند که ارتفاع زیادی داشته باشد تا دختر، از گزند مار در امان بماند. پس از سال‌ها که روز تولد ۱۸سالگی دختر می‌رسد،  پادشاه با سبدی پر از میوه به دیدن شاهزاده می‌رود. دختر خوشحال می‌شود و تمام سبد میوه را باز می‌کند. ماری که درون میوه‌ها پنهان شده بود از درون آن‌ها خارج شده و دختر را در برابر چشمان پدر نیش می‌زند. دختر پادشاه در این زمان می‌میرد و به همین دلیل این برج با نام برج دختر معروف شده است.

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

برج دختر استانبول

افسانه هیرو و لیندر

یکی دیگر از افسانه‌هایی که مربوط به برج دختر در استانبول می‌شود، افسانه هیرو و لیندر است. روزی از روزها یک دختر زیبارو به نام هیرو قسم یاد می‌کند که برای پاکدامنی خود تا آخر عمرش از همه دور می‌ماند. در یکی از روزها مردی به نام لیندر با قایقی از کنار برج دختر عبور می‌کند و عاشق دخترک می‌شود. برای اینکه بتواند پاسخ مثبتی از دختر بگیرد هر شب به سمت جزیره برج شنا می‌کرد، تا هیرو را ببیند. پس از گذشت زمان‌های زیادی هیرو به لیندر دل می‌بندد و ماجرای عشقی به صورت یک تراژدی تمام عیار تبدیل می‌گردد.

یکی از شب‌هایی که لیندر به سمت هیرو شنا می‌کند هوا بسیار طوفانی بوده و موج‌های زیادی در دریا وجود داشته است. هیرو که منتظر معشوق خود بود، فانوس را در بالای برج روشن می‌کند. طوفان که بسیار شدید بوده باعث خاموشی فانوس بالای برج می‌شود. از این رو لیرو مسیر خود را گم می‌کند. صبح زود که هیرو از خواب بیدار می‌شود جسد بی‌جان لیندر می‌بیند. او در این زمان نمی‌تواند طاقت بیاورد و خود را از بالای برج به پایین پرت می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد.

شهر آتلانتیس - آشنایی با شهر گمشده آتلانتیس افسانه ای + اتفاقاتی که بر سر این شهر امده

برج دختر استانبول

افسانه دلاوری به نام بطال

یکی دیگر از افسانه‌هایی که درباره برج دختر در کتب تاریخی وجود دارد مربوط به دلاوری به نام بطال است. در حکومت عثمانی سرزمین گشایی بسیار زیاد انجام می‌شد. عثمانی‌ها بسیاری از بخش‌های سرزمین امپراتوری روم را از آن خود می‌کردند. در این زمان آوازه دلاوری فردی به نام بطال به گوش امپراتوری روم رسید و او ترسید. امپراتور روم خانواده و دختر جوان خود را در برج دختر فرستاد. بطال که عاشق دختر امپراتور بود به سمت برج رفت و دختر او را سوار بر اسب جنگی‌ خود کرد. بطال تمام کشتی‌ها را به آتش کشید و از منطقه به شدت دور شد. داستان بطال و دختر پادشاه یکی از داستان‌های به یاد ماندنی این برج به شمار می‌رود.

شهر استانبول - معرفی کامل استانبول یکی از زیباترین شهر های ترکیه

افسانه دلاوری

برج دختر استانبول؛ در فیلم ها و بازی های کامپیوتری

داستان‌های تراژدی بسیاری که مربوط به گذشته برج دختر است در روزگار امروزی باعث آوازه بیشتر این برج می‌شود. در سال ۱۹۹۹ در یکی از نسخه‌های مجموعه مشهور جیمز باند، بخش‌هایی از این فیلم را در برج دختر تصویر برداری کرده‌اند. در یکی از بازی‌های مشهور کامپیوتری به نام (Assasin’s Creed: Revelations)  بخشی از این بازی با شخصیت اصلی به نام نیکولو پلو شروع می‌شود. این شخصیت در پایین برج دختر سازه پیچیده‌ای را برای پنهان کردن کلید ایجاد کرده است.

برج دختر استانبول

رستوران و کافه برج دختر استانبول

مکان‌های زیادی در برج دختر وجود دارد که برای صرف صبحانه، ناهار و شام می‌توانید به این مکان‌ها مراجعه نمایید. باید قبل از رفتن به هر کدام از رستوران‌های برج دختر، زمان رفتن خود را رزرو نمایید. برای صرف شام می‌توانید قبل از رفتن با مسئولان کافه در برج دختر هماهنگ کنید. ساعت سرو شام در این مکان ۲۰ و ۱۵ دقیقه به بعد است. منوی ناهار در رستوران‌های برج دختر بسیار متنوع بوده و ناهار از ساعت ۱۳ به بعد سرو می‌شود. منوی صبحانه در کافه برج دختر در روز‌های آخر هفته تفاوت دارد. ساعت سرو صبحانه بین ساعت ۹ صبح تا ۱۳ است. 

بهترین رستوران های استانبول - بهترین رستوران ها در استانبول برای صرف غذایی لذیذ

برج دختر استانبول

برگزاری انواع جشن در برج دختر استانبول

از این برج برای برگزاری عروسی هم استفاده می‌کنند. مسئولان برج دختر اطلاعات کامل را در اختیار شما قرار می‌دهند و با تماس با برج دختر می‌توانید اطلاعات کافی را به دست آورید.  برج دختر ظرفیتی حدود ۲۲۰ نفر دارد و خدمات نظیر ناهار و شام از انواع غذاهای ترکی و بین‌المللی در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای جشن تولد و مهمانی‌های خانوادگی هم می‌توانید از این برج استفاده نمایید.

برج دختر استانبول

اطلاعات بازدید از برج دختر استانبول

برج دختر استانبول به عنوان یکی از جاهای دیدنی استانبول دارای یک بخش آسیایی و یک منطقه اوسکودار است. برای بازدید از این برج می‌توانید از طرف اسکله کالا تاش سوار قایق شوید و بدون هیچ هزینه‌ای به این برج بروید. این قایق‌ها از ساعت ۹ صبح تا ده شب در اختیار شما هستند و هر نیم ساعت یک بار حرکت می‌کنند. برای برگشت هم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

بازدید از مکانی با قدمت بالا و افسانه‌ای مانند برجدختر قطعاٌ مشمول هزینه خواهد شد و جای تعجبی ندارد. بنابراین برای بازدید از این مکان باید بلیط تهیه کنید. ناگفته نماند که برای بازدید از برج تهیه بلیط کافی بوده و نیازی به رزرو نیست. پیشنهاد می‌شود تا در طی یک الی دو ساعت از این برج دیدن کنید.

برج دختر استانبول

مکان ها و جاذبه های دیدنی نزدیک برج دختر

مکان‌ها و جاهای دیدنی بسیاری در نزدیک برج دختر وجود دارد که می‌توانید پس از بازدید از برج دختر به دیدن آن‌ها بروید. کاخ دلمه باغچه که در فاصله ۱۷ کیلومتری این برج قرار گرفته است، یکی از مکان‌های دیدنی محسوب می‌شود. موزه معصومیت در فاصله دو کیلومتری و برج گالاتا در فاصله سه و نیم کیلومتری این برج قرار دارد. کاخ موزه توپکاپی و موزه ایاصوفیه مهم در فاصله ۵ کیلومتری از برج دختر قرار گرفته‌اند.

هتل های نزدیک برج دختر استانبول

از مهم‌ترین مواردی که قبل از رفتن به هر مسافرتی باید در نظر داشت، انتخاب اقامتگاه مناسب جهت استراحت کردن است. به همین سبب شناخت هتل‌های اطراف مکان زیبایی مانند برج دختر استانبول خالی از لطف نخواهد بود. هتل‌های نزدیک به این برج شامل هتل تالا استانبول، هتل سرا بوتیک، هتل ایکن، هتل نیو پالاس  هتل والی استانبول هستند.

برج دختر استانبول

رستوران های نزدیک برج دختر

از موارد ضروری دیگری که باید در سفر به آن توجه کرد، برگزیدن رستورانی مناسب جهت صرف غذا است. رستوران‌های نزدیک به برج دختر، تنوع غذایی بسیار بالایی دارند. رستوران‌هایی همچون دونرچی حمدی اوستا، رستوران سلیمیه پارک، رستوران لیپا و کافه رستوران بیبیز در نزدیکی این برج قرار گرفته‌اند.

سخن پایانی

اگر به شهر استانبول سفر کردید بازدید از برج دختر را در برنامه‌ریزی و گردش خود قرار دهید. شما می‌توانید پس از بازدید از این برج، مکان‌های دیدنی اطراف آن را مشاهده کرده و به رستوران‌های معروف اطراف برج دختر بروید. مردم شهر استانبول مردمانی بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند و شما می‌توانید تجربه بسیار جذابی از سفر به این شهر داشته باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر