حمام رومی آنتالیا

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/24
بازدید: 1859
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در ساحل آرام و شنی سیده، در استان آفتاب‌زده آنتالیا، آثار باستانی مربوط به رومی‌ها وجود دارد. این منطقه گردشگری و تفریحی مشرف به دریای فیروزه‌ای مدیترانه و در میان درختان سر به فلک کشیده کاج در گورسو قرار گرفته است. حمام رومی آنتالیا عنوان معروف‌ترین و برترین مقصد گردشگری کشور ترکیه را دارد. حمام رومی با بافتی قدیمی و سبکی خاص در معماری و جاذبه‌ای تاریخی محسوب می‌شود.

حمام رومی آنتالیا

آشنایی با حمام رومی آنتالیا

حمام رومی آنتالیا توسط امپراتور روم نرون در قرن سوم ساخته‌اند. بخش بزرگی از این بنای تاریخی در قرن ششم بر اثر آتش‌سوزی آسیب دیده اما تا قرن چهاردهم به عنوان حمام قابل استفاده بوده است. در قرن بیستم حمام رومی که حتی از جاده اصلی به دلیل وجود ساختمان‌های بلند اطراف آن، دیده نمی‌شد، مورد توجه قرار گرفت. اما پس از شناخت و بررسی جهت بازسازی و مرمت و بازگردانی حمام رومی به گردشگری اقدام شد.

همه دیوارهای و کف حمام رومی آنتالیا از نمای داخل با تخته سنگ‌هایی از جنس مرمر ساخته شده است. قسمت‌های بیرونی دیوارها از آجر و سنگ‌کاری‌های چشم‌‌نوازی از سنگ‌های ریز و درشت تشکیل شده که باعث جذابیت هرچه بیشتر آن می‌شود. طاق‌های این حمام با گچ سفید بسیار و با ظرافت بالا طراحی شده است. تخمینی وجود دارد که می‌گوید کل سازه با کاشی پوشش داده‌اند.

در حمام رومی آنتالیا مجسمه‌هایی از امپراتورهای روم، خدایان باستان و تابوت‌های آن‌ها قرار دارد. در نهایت این بنای زیبای تاریخی در اوایل قرن بیستم (سال 1962) به عنوان موزه باستان شناسی مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت. گفته می‌شود چهار حمام متعلق به دوره روم وجود دارد که قدیمی‌ترین آن‌ها، تأسیسات 9 متری در شرق میدان شهر، از اولین نمونه‌های آن است.

زیبایی حمام رومی آنتالیا

تاریخچه حمام رومی آنتالیا

حمام رومی آنتالیا از 5 اتاق طاقدار تشکیل شده است که هر کدام برا اساس معماری متفاوت رومی عملکرد خاصی دارد. از قسمت‌های تشکیل دنده این حمام می‌توان به اتاق آب سرد، اتاق آب گرم، گرم‌خانه و سونا، پانسیون و استخر که همگی به شکل بیضی هستند، اشاره کرد. روبه‌روی این حمام بنای تاریخی سپتیوس سوروس قرار دارد که ورودی آن با 8 ستون است.

تمامی این اتاق‌ها دارای سیستم گرمایشی خاص هستند که در کف اتاق به صورت کوره‌های گرمایی تعبیه شده است. ناگفته نماند که در دیوارهای حمام رومی آنتالیا سیستم گردش هوای گرم وجود دارد. انرژی این سیستم توسط دریچه‌هایی با حمایت صفحات پوششی قرار گرفته روی میخ‌های دیوار، تامین می‌شود. در گذشته جوانان ورزشکار پس از اتمام تمرین و فعالیت‌های ورزشی خود از این حمام استفاده می‌کردند. در واقع از رختکن‌ها برای استراحت و تعویض لباس بهره می‌بردند.

تفریحات آنتالیا - سرگرمی تفریحات به یادماندنی در آنتالیا ترکیه

مسیرهای دسترسی به حمام رومی

گردشگران علاقه‌مند به آثار تاریخی و توریستی می‌توانند برای دسترسی به حمام رومی آنتالیا از انواع وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. برای رفتن به خیابان لیمان در منطقه سیده باید با مترو، تاکسی و یا اتوبوس سفر کرد. اما اتوبوس راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه برای بازدید از حمام رومی خواهد بود. این مکان تاریخی 24 ساعته و در تمام 7 روز هفته آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است.

در ساحل سیده، در کنار اثر تاریخی حمام رومی آنتالیا تفریحات مهیج، رستوران‌ها، هتل‌های لوکس و مراکز خرید متنوعی وجود دارد. از این رو برای گردشگرانی که به تفریح و بازدید از آثار باستانی علاقه‌مند هستند، مناسب است. پس می‌توانید علاوه بر دیدن حمام رومی در فضایی سرسبز با درختانی انبوه، روزهای باقی‌مانده سفرتان را در این ساحل زیبا سپری کنید.

بندر قدیمی آنتالیا - بندر قدیمی‌ای در آنتالیا از معروف ترین بنادر این شهر

کلام آخر

حمام رومی آنتالیا، نه تنها به عنوان محلی برای بهداشت فردی بوده بلکه از آن برای تجمعات نیز استفاده می‌کردند. در واقع می‌توان اشاره کرد که حمام رومی پیش درآمدی برای مابقی حمام‌های ترکی است یا به طور خلاصه حمام رومی آنتالیا جد حمام‌های ترکی محسوب می‌شود. این موزه تاریخی با بافتی خاص به سبک معمارهای ترک، در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا روح هر انسان هنر دوست را نوازش می‌کند. فضای سرسبز و آبی آسمان، نقش نور و سرمه‌ای برای چشم‌ها را دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حمام رومی آنتالیا را امپراتور نرون، درست مانند فانوس دریایی ساخته است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر