مسجد دو محراب

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1401/09/14
بازدید: 1807
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مسجد دو محراب تفلیس
مسجد دو محراب تفلیس عکس
آدرس مسجد دو محراب تفلیس
مسجد دو محراب گرجستان

تفلیس شهری با جاذبه‌های فراوان است که مکان‌های مذهبی آن هم ارزش یک بار دیدن را دارند. مسجد دو محراب تفلیس حتی نامش هم کنجکاوی بعضی‌ها را به‌کار می‌اندازد که چگونه یک مسجد با دو محراب وجود دارد. این مکان به سایر جاذبه‌های دیدنی شهر تفلیس نیز نزدیک است. این مسجد یک نماد همدلی بین مردم تفلیس محسوب می‌شود که از نظر معنوی جایگاه بالایی دارد. مردم گرجستان با عقاید مختلف اما یک رنگ در کنار یکدیگر با صلح زندگی می‌کنند. مسجد دو محراب جزء مکان‌های دیدنی است که برای خودش داستان‌ها و روایات مذهبی دارد.

معرفی مسجد دو محراب تفلیس

مسجد دو محراب تفلیس برای مسلمانان شیعه و سنی ساخته‌ شده است. مسلمانان در کنار هم و به ‌خوبی در این مسجد نماز می‌خوانند و عبادت می‌کنند. ارزش معنوی این مسجد به همین همدلی میان شیعه و سنی است که سعی ‌شده همیشه حفظ شود. روایات و داستان‌ها از این سازش بین مذهب بسیار جدی گرفته می‌شوند. با وجود اینکه مسجد تاکنون معمولاً جای عبادت و ستایش پروردگار بوده، اما مسجد دو محراب به روی تمام بازدیدکنندگان باز است. گرجستان زمانی از خاک ایران بوده است و حال بعد از وقایعی که رخ‌ داده جدا از این خاک قرار دارد.

مسجد جامع دو محراب تفلیس نیز یکی از بنا‌های آن زمان است که تا امروز مردم تفلیس از آن نگهداری کرده‌اند. در گذشته مردم گرجستان مسلمان بوده‌اند و سپس با روی کار آمدن دوران معاصر تعداد مسلمانان کمتر شده است؛ اما به این دلیل نیست که عبادت در مسجد دو محراب تفلیس تعطیل ‌شده باشد. مسلمانان گرجستان هنوز هم در این مسجد گرد هم می‌آیند.

تاریخچه مسجد دو محراب تفلیس

ساخت این مسجد و داستان‌هایی که بر آن گذشته است تا حدودی برای گردشگران جالب به نظر می‌رسد. اولین بار که پرده‌ای مسجد تفلیس را به دو نیم تقسیم کرد، مسجد شیعیان توسط جمعی از کمونیسم‌ها آسیب دید. سلطان صفوی دستور ساخت این مسجد را داده بود. پس از اینکه مسجد نابود شد، مسلمانان شیعه درخواست یک مسجد را داشتند تا عبادات خود را به‌جای بیاورند. اهل تسنن تصمیم گرفتند تا وسط مسجد تفلیس یک پرده قرار دهند تا هر دو مذهب بتوانند عبادت کنند.

حکایت دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که برای اثبات خود به اشیاء مسجد اشاره می‌کند. در این داستان نقل است که شاه عباس مسجدی را بنا کرد که افراد کافر یا بدون دین به آن آسیب رساندند و از بین بردند. در این صورت مسلمانان اهل تسنن مسجد دو محراب را احداث می‌کنند و کنار مسلمانان شیعه قرار می‌گیرند. منبر و لوازم چوبی قدیمی از آن دوران در این مسجد وجود دارند که تمام این روایت را اثبات می‌نمایند.

معماری مسجد دو محراب تفلیس

معماری مسجد دو محراب با تاریخچه آن گره خورده است. زمانی که مسجد ساخته شد گرجستان عضوی از ایران و تماماً مربوط به دین اسلام بود. پس از آن با جنگ‌هایی که انجام شد عثمانی‌ها وارد این خاک شدند و استفاده از مسجد تفلیس را به سنی‌ها اختصاص دادند. مشخص نیست که دستور ساخت این مسجد دقیقاً توسط چه کسی صادر شده است؛ اما افراد محلی می‌گویند نادرشاه افشار نیز در ساخت این مسجد نقش داشت. مسجد جمعه تفلیس شباهت بسیار فاحشی به مساجد ایرانی دارد. مسلمانان شیعه و اهل تسنن سعی کرده‌اند تا به زیبایی هر چه تمام‌تر این مکان را زینت دهند.

داخل مسجد دو قسمتی است و شیعیان جدا از سنی‌ها عبادت می‌کنند. در زمان‌های قدیم این دو قسمت توسط پرده از یکدیگر جدا می‌شد، اما حالا کمی بین این دو قسمت دیوار کار شده است. اتحاد، همدلی و یکی ‌شدن مسلمانان شیعه و سنی یکی از اهداف مسجد دو محراب تفلیس بوده که برای مردم آنجا احترام بالایی دارد. در نزدیکی مسجد جامع تفلیس کلیسای مسیحیت و یهود وجود دارند و این مورد نشان‌دهنده صلح و اتحاد بین مردم گرجستان است. معماری این مسجد به گونه‌ای طراحی ‌شده که 8 مناره دارد. این مسجد با قدمت بیش از 140 سال در تفلیس ساخته ‌شده است.

سفری ارزان به کشوری اروپایی

بازدید از مسجد دو محراب تفلیس چه زمانی مناسب است؟

مسجد دو محراب گرجستان در هر فصلی با هر هوایی قابل بازدید است. روزانه در این مکان صدای اذان در نوبت‌های عبادت به گوش می‌رسد و مسلمانان هر دو مذهب در آن خداوند را ستایش می‌کنند. این مسجد در اطراف خود کلیساها و خانه‌هایی دارد که قدمت زیادی دارند. گردشگران می‌توانند حین بازدید از مسجد جامع تفلیس به این مکان‌های دیدنی سر بزنند. این مسجد در محلی ساخته ‌شده که شیب ملایمی دارد. حمام گوگرد تفلیس که بسیار معروف بوده نیز در نزدیکی مسجد دو محراب قرار گرفته است. داخل مسجد نیز حمامی با نام اوربلیانی با طراحی خاص قرار دارد.

کلام آخر

پس  از تخریب مسجد شیعیان برای نشان ‌دادن اتحاد بین شیعه و سنی مسجد دو محراب در تفلیس ساخته شد. این مسجد با وجود تمام تمایزاتی که بین دو مذهب وجود دارد، یک مکان دو قسمتی است. مسلمانان برای نمازخواندن به این مکان مقدس می‌آیند اما دو نماز متمایز خوانده می‌شود. با وجود تفاوت‌های جزئی بین دو مذهب احترام و اتحاد متقابل وجود دارد. معماری این مکان ارزشمند به سبک ایرانی اسلامی است اما داخل مسجد مانند مکان‌های مقدس ترکیه ساخته‌ شده است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر