رود ارس

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 32919
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

رود ارس با طبیعت بکر خود، از جمله رودهای معروف جهان به حساب می آید، اما کمتر افرادی را می توان یافت که از وسعت و بزرگی آن و همچنین قدمتی که دارد به صورت آشناییت داشته باشد! به همین علل ما در سایت لحظه آخر قصد داریم تا تمامی جوانب این رود مشهور و وسیع را مورد بررسی قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

رود ارس

 

رود ارس کجاست؟

به گزارش و اطلاعاتی که در این باره وجود دارد، می توان گفت که رود ارس در شمال غربی کشور ایران واقع شده که در مجاورت های کشورهایی نظیر نخجوان، آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته که این کشورها، کشورهای همسایه هم تلقی می شوند. همچنین این رود مرز مشترک این کشورها هم محسوب می شود. این رود به علت قرار گرفتن در استان آذربایجان شرقی از اهمیت بالایی برای تجارت برخوردار شده است.

همانطور که می دانید، رود ارس یکی از رودهای ایران و آذربایجان شرقی به شمار می رود که سرچشمه این رود از منطقه آرپا چای آناتولی است؛ اما در واقع این رود از ارتفاعات مین گول که در ترکیه قرار دارد، سرچشمه می گیرد که ارتفاع مین گول حدود 3152 متر تخمین زده شده که پس از ورود به مرز ایران به نخجوان یا همان جمهوری آذربایجان و سپس به رود کورا و دریای خزر می ریزد که یک مسیر 10072 کلومتری را طی می کند.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

شام رود ارس

در بستر این رودخانه حدود 805 جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که مردمان محلی به آن مناطق شام می گویند، همچنین در این جزایر کوچک و بزرگ هیچکس زندگی نمی کند. بر پایه و اساس قراردادی که میان ایران و جمهوری آذربایجان شکل گرفت؛ بدین صورت بود که 423 جزیره برای ایران و 382 جزیره برای جمهوری آذربایجان باشد. این جزایر فقط برای حیات حیوانات رودخانه قابل استفاده هستند.

همچنین برای اینکه جزایر را این دو کشور بهتر بشناسند نام های محدودی را بر روی آن ها گذاشتند که می توان به کثیری، قره قباح، پیرواتلر، بویدوز و خُرامه اشاره داشت.

طولانی ترین رود ایران - اطلاعات تکمیلی رود کارون را در این لینک مشاهده کنید.

عهدنامه گلستان و رود ارس

رود ارس در کتابان و منابع یونانیان با نام اِرساک و آرساک نام برده شده است؛ این تفاوت در زبان های عربی، ترکی و پارسی هم وجود دارد که در زبان عربی به الرّس و در زبان ترکی به اَرَز و در زبان پارسی به ارس نام دارد.

همچنین رود ارس علاوه بر وسعت و خروشانی که دارد به عنوان مرز هم برای ایران شناخته می شود؛ که این مرز از عهدنامه گلستان تعیین شده است. بر اساس عهدنامه گلستان، رود ارس مرزی میان ایران و روسیه به شمار می رفت اما بعد از مدتی مناطق شمالی این رود از ایران جدا شد و به روسیه پیوست.

 

مسیر رود ارس

 

بهترین زمان برای سفر به رود ارس

اگر قصد دارید با تور داخلی رود ارس را ببینید بهتر است بدانید که در ماه اردیبهشت و خرداد بهترین زمان برای سفر به این رود خروشان است؛ علت این امر هم بر این است که در این دوماه برف های موجود در کوه ها آب می شوند و به رود ارس سرازیر می شود. البته لازم به ذکر است بدانید در اطراف این رود می توانید از جاذبه های گردشگری دیگری هم دیدن کنید اما این را هم در نظر داشته باشید که به علت هوای کوهستانی که دارد در فصول زمستان بشدت سرد و توفانی می شود، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در فصول تابستان و بهار از این رود دیدن کنید.

اما این را نیز در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای سفر در افراد به علت شرایط بدنی متفاوت است و هرکس خودش تعیین می کند چه زمانی بهترین سفر به این رود می باشد.

مهمترین جاذبه های گردشگری رود ارس

از مهمترین جاذبه گردشگری که در رود ارس می توان به آثار تاریخی کلیسای استپانوس اشاره کرد. این کلیسا در محلی به نام قزل وانک به معنای صومعه سرخ قرار دارد که در فاصله 3 کلیومتری جنوبی این رود واقع شده است.

ماهیگیری رود ارس

اولین سوالی که برای افراد علاقه مند به ماهگیری پیش می آید؛ صید ماهی است که آیا این کار مجاز تلقی می شود یا غیر مجاز؟

همانطور که اشاره کردیم، رود ارس یکی از مهمترین رودهای ایران و جهان محسوب می شود که علاوه بر جاذبه گردشگری و اکوسیستمی، قابلیت و ویژگی هایی هم دارد که می توان به صید ماهی اشاره کرد. همچنین جالب است بدانید که صید ماهی در این رودخانه مجاز است و افراد می توانند در این رودخانه ده گونه ماهی گوناگون پیدا و صید کنند.

همپنین جالب است بدانید که حدود 6 نوع از آن ها نسبت به 4 نوع دیگر، بزرگ تر و مقاومت بیشتری دارند. به همین جهت یکی از ورزش هایی که در این منطقه می توانید پیدا کنید؛ صید ماهی محسوب می شود که طرفداران بسیاری هم دارد.

 

سرچشمه رود ارس

 

پل و سدهای رود ارس

سد ارس، از اولین سدهای بنا شده توسط ایران و جمهوری آذربایجان برای جلوگیری از هدر رفتن آب های رود ارس است. همچنین بعد از آن سدهای خداآفرین و قیز قالاسی با همکاری ارمنستان بنا شده که از معروف ترین اینها می توان به سد ارس اشاره داشت. همچنین بر روی این رود چندین پل هم احداث شده که معروف ترین آن خداآفرین در قره داغ نام دارد. برخی از پل هایی که وجود دارد عبارت اند از:

  • پل آهن جلفا
  • شوسه جلفا
  • پل پلدشت واقع در شهرستان ماکو
  • پل نوردوز واقع در مرز ارمنستان

عمق رود ارس

عمق این رود با توجه به مسیری که در حال طی کردنش است، متفاوت می باشد به عنوان مثال فاصله ای که از جلفا تا اصلاندوز طی می کند عرض حدود 30 متر و عمقی حدود 4 متر را دارد؛ اما در نزدیکی پلدشت عمق این این رودخانه به 2 متر و عرض آن به 90 تا 100 متر می رسد.

همانطور که تا به حال اشاره داشتیم رودخانه ارس یکی از مهمترین رودخانه های ایران به حساب می آید و سعی داشتیم تمامی دلایل و جوانب این رود را مورد بررسی قرار دهیم تا از عظمت و وسعت این رودخانه بیشتر آشنا شوید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 101 کاربر