لواسان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/20
بازدید: 4399
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

لواسان یا به اصطلاح لواسون، از شهرهای مهم شهرستان شمیرانات محسوب می شود که به شهر مرفه نشین های استان تهران شهرت دارد. عده ای حتی این منطقه را با نام بورلی هیلز یا سوئیس تهران می شناسند. یک منطقه خوش آب و هوای شمالی که به خاطر هوای فوق العاده مطبوع و چشم انداز بی نظیرش به شهرت رسیده و محبوب پایتخت نشینان شده است.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. لواسان کجاست؟
  2. تاریخچه لواسان تهران
  3. جاذبه های طبیعی لواسان
    1. سد زیبای لتیان، جاذبه دیدنی لواسان
    2. آبشار ناران شهر لواسان
    3. آبشار دیدنی برگ جهان، جاذبه دیدنی در اطراف لواسان
    4. دشت زیبا و سرسبز هویج
    5. غار لوخمیره جاذبه تاریخی و طبیعی لواسان
    6. آبشار کفترلو، آبشاری با پوشش گیاهی فوق العاده
    7. از بازدید منطقه حفاظت شده ورجین غافل نشوید
    8. پارک ملی لار، زیبا ترین جاذبه لواسان
  4. روستا های گردشگری شهر لواسان
    1. روستایی زیبا و سرسبز به نام روستای تاریخی افجه
    2. روستای سینک یا سینه کوه
    3. روستای کند علیا شهر لواسان
  5. آثار تاریخی لواسان
    1. قلعه باستانی باغ دره
    2. قلعه دختر معروف به قلعه بند
    3. حمام راحت ‌آباد، حمامی متعلق به دوران قاجار
    4. تپه باستانی حصارک لواسان
    5. خانه نظام‌السلطان و درخت چنارک محله گلندوک
  6. جاذبه های مذهبی لواسان 
    1. تکیه سرده روستای برگ جهان
    2. امامزاده اسماعیل (ع) شهر لواسان
    3. امامزاده عبدالله جائیج
    4. امامزاده فضلعلی (ع)
    5. مسجد جامع امام حسن عسگری (ع) شهر لواسان

 

لواسان تهران

 

لواسان طبیعتی از جنس شمال ایران دارد و وقتی وارد این منطقه می شوید گویی با مناطق بکر و خوش منظره مازندران و گیلان رو به رو هستید. این منطقه به قدری جاذبه های دیدنی و زیبا دارد که فرقی نمی کند اهل طبیعت باشید یا جاذبه های تاریخی؛ تمام آنچه از یک شهر توقع دارید لواسان یک جا تقدیم شما می کند.

لواسان کجاست؟

 

لواسان در فاصله 11 کیلومتری شمال شرق تهران قرار گرفته و طبیعت سرسبز و فوق‌العاده این شهر از دامنه‌ شمالی شروع شده و تا سد لتیان ادامه دارد و چشم انداز فوق العاده از دریاچه سد لتیان و رودخانه جاجرود ساخته است. منظره ای که مشابه آن را در هیچ کجای دیگر ازتهران و حتی ایران نمی‌توانید ببینید. از شگفتی های این دره می توان به پوشش گیاهی زیبایش اشاره کرد که در هر فصل منظره ای منحصر به فرد و بی بدیل را می سازد.

 

لواسان کجاست

 

تاریخچه لواسان تهران

لواسان، از دو بخش لو و آسان تشکیل شده است. لو به لبه و تیغه کوه گفته می شود و آسان به معنی بالا آمدن و بلند شدن می باشد. در واقع چنین می‌توان نتیجه گرفت که کلمه لواسان به معنی محل برآمدن خورشید است. لواسان را در گذشته نام کوه دماوند بوده است و پس از گذشت مدتی لواسانات به غرب و جنوب غرب دماوند تقسیم شد.

این منطقه در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی به شهر تبدیل شد ونام محله‌هایش برگرفته از نام روستاهایش است.

لواسان در سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای ۱۸٬۱۴۶ نفر جمعیت بوده‌ است که شامل ۹۳۱۸ نفر مرد، ۸۸۲۸ زن و ۶۱۳۰ خانوار می باشد.

 

تاریخچه لواسان

 

جاذبه های طبیعی لواسان

اگر به دنبال مکانی بسیار زیبا و با پوشش گیاهی خاص برای آخر هفته هستید، پیشنهاد می کنیم تجربه یک سفر یکروزه به لواسان را از دست ندهید. در منطقه لواسان به قدری مناطق دیدنی و گردشگری وجود دارد که باورتان نمی شود در نزدیکی تهران چنین طبیعت زیبا و سرسبزی وجود داشته باشد. در ادامه به معرفی زیباترین مناطق گردشگری طبیعی در لواسان پرداخته ایم.

 

جاهای دیدنی لواسان

 

سد زیبای لتیان، جاذبه دیدنی لواسان

سد لتیان با دارا بودن امکانات رفاهی  و تفریحی مناسب، یکی از مناطق پرطرفدار برای خانواده ها بوده تا آخر هفته بسیار خوب را در کنار یکدیگر داشته باشند. اگر علاقمند به کوهنوردی هستید، کوهپیمایی در کوه های این منطقه را از دست ندهید. همچنین این منطقه مورد علاقه بسیاری از دوچرخه سواران است تا در دامنه زیبای کوه ها رکاب بزنند و از آب و هوای فوق العاده آن لذت ببرند.

برای علاقمندان به ماهیگیری نیز سد لتیان بهترین گزینه است. تفریحاتی همچون اسکی روی آب و قایق سواری نیز در کنار دریاچه مستقر است تا مسافرین دست خالی از این منطقه بازنگردند.

 

سد لتیان لواسان

 

آبشار ناران شهر لواسان

پدیده ای به نام آبشار ناران، که گردشگران بسیاری از نقاط مختلف جهان جذب این منطقه می شوند. آبشار دائمی ناران در شمال روستای کند علیا از توابع لواسان کوچک قرار دارد و ارتفاع این آبشار ۱۰ تا ۱۵ متر است.  حجم آب آبشار در فصل بهار افزایش می‌یابد و منظره بسیار زیبایی را برای گردشگران می سازد. در فصل بهار شاهد مراتع سرسبز هستیم که همچون نگین می‌درخشند. جریان آب باعث به وجود آمدن شیارهایی روی صخره‌های سنگی شده است که زیبایی آبشار را چندین برابر کرده است.

حوضچه کوچکی که در پای آبشار قرار دارد بهترین فرصت برای علاقمندان به شنا است تا در فصل تابستان که آب و هوای معتدلی دارد تنی بر آب بزنند.

 

آبشار ناران لواسان

 

آبشار دیدنی برگ جهان، جاذبه دیدنی در اطراف لواسان

برگ جهان یا (بلگی جهان) در 13 کیلومتری شهر لواسان قرار دارد. این روستای ییلاقی در دامنه جنوبی البرز قرار دارد. دلیل نام گذاری این منطقه بخاطر شباهت آن به برگ چنار است. زمانی که در بلندی بایستید و به این منطقه نگاه کنید، شباهت آن را به برگ چنار متوجه خواهید شد.

رودخانه برگ جهان از دامنه کوه ها سرچشمه گرفته و در نهایت وارد سد لتیان می شود. برای دیدن آبشار بسیار زیبای آن، پیشنهاد می کنیم در فصل بهار حتما به این منطقه سر بزنید زیرا در کنار طبیعت شگفت انگیزش، آبشار بسیار پر آب بوده و آب و هوای مطبوعی دارد.

 

آبشار روستای برگ جهان

 

دشت زیبا و سرسبز هویج

قطعا نام دشت هویج به گوشتان خورده است. عده ای با توجه به نامش توقع دیدن منظره ای پر از هویج را داشته اند. البته خیلی هم عجیب نیست؛ زیرا طبق گفته ساکنین منطقه درگذشته در این دشت هویج بوده است. دشت هویج که به آن دشت گرچال (گودال آتش) نیز گفته می شود، یکی از جاذبه‌های روستای افجه می باشد.

برای رسیدن به این دشت زیبا، باید ماشین خود را در روستا پارک کنید و با گذر از مسیری سربالایی با شیب تند و باغ های گردو،  آلبالو و گیلاس را که رد کنید بعد از دو ساعت به مقصد می رسید.

 

دشت هویج شهر لواسان

 

غار لوخمیره جاذبه تاریخی و طبیعی لواسان

غار لوخمیره که به آن زندان‌ خانه لار یا روخمیره نیز گفته می‌شود واقع در دو کیلومتری شمال غرب روستای برگ جهان است. این غار حدود 30 متر طول داشته و ابعاد آن حدودا به بزرگی دو متر در دو متر می رسد. در نزدیکی این غار چند غار دیگر نیز وجود دارد که اغلب با غار لوخمیره اشتباه گرفته می شود.

آبشار کفترلو، آبشاری با پوشش گیاهی فوق العاده

آبشار کفترلو در دره ای بسیار زیبا در۶ کیلومتری شمال روستای کند علیا قرار گرفته است. برای بازدید از این آبشار باید حدود ۱٫۵ ساعت پیاده‌روی از روستا داشته باشید. البته می‌توانید این مسیر را با خودرو بروید، اما از دیدن زیبایی های بین مسیر محروم خواهید شد. برای دیدن مسیر سرسبز، کوچه باغ های بسیار زیبا و باغ های گیلاس و آلبالو پیشنهاد می کنیم این فرصت را از دست ندهید و حتما کمی پیاده روی را به جان بخرید. در فصل تابستان و بهار این منطقه به قدری سرسبز و خوش آب و هوا است که لذت پیاده روی را برای شما صد چندان خواهید کرد.

 

غار لوخمیر و آبشار کفترلو لواسان

 

از بازدید منطقه حفاظت شده ورجین غافل نشوید

در سال 1361 منطقه ورجین به عنوان منطقه ای حفاظت شده مشخص شد. راه ارتباطی اصلی این مسیر از گردنه قوچک در شرق تهران(تهرانپارس) است. این منطقه به لحاظ زیستی اهمیت بالایی دارد و حیواناتی همچون قوچ، پلنگ، گرگ، خرس قهوه ای، میش البرز مرکزی، بز، گراز و… در این منطقه زندگی می کنند. پوشش گیاهی این منطقه دارای گیاهان دارویی بسیاری از جمله نظیر بومادران، زالزالک زرد، ازمک، بنفشه معطر، ریواس، کاکوتی کوهی، بارهنگ سرنیزه‌ای، و غیره می باشد.

نکته بسیار جالب در رابطه با این منطقه این است که در فصل بهار نباید به این منطقه سفر کنید. زیرا این فصل، فصل زایش حیواناتی همچون قوچ، بز و میش است و به خاطر آرامش این حیوانات بهتر که به این مناطق در بهار سفر نکنیم.

پارک ملی لار، زیبا ترین جاذبه لواسان

اگر به دنبال یه منطقه طبیعی هستید که تمام زیبایی هایش را یک جا تقدیم شما کند باید به دشت لار بروید. پارک لار جزو زیباترین مناطق گردشگری طبیعی است که چشم هر مسافری محو تماشای زیبایی های بی نهایت این مکان می شود. این منطقه به دلیل طبیعت فوق العاده اش جزو مناطق امنیتی محسوب می شود. اگر علاقه به دیدن بام ایران از نزدیک ترین نقطه را دارید بعد از لواسانات در نزدیکی پلور و منشا به این دشت بروید. 

وجود گونه های جانوری متعدد از دیگر زیبایی های این منطقه است. گونه هایی همچون: مارهای سمی، قزل آلا خال قرمز، عقاب طلایی، بز کوهی، فلامینگو و… در این منطقه زندگی میکنند. بهتر است قبل از رفتن به این دشت از شرایط و قوانین آن مطلع شوید. به عنوان مثال در فصل بهار تا تاریخ 15 خرداد اجازه ورود خودرو به این پارک داده نمی شود.

 

پارک ملی لار

 

روستا های گردشگری شهر لواسان

در اطراف شهر لواسان روستاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که هر کدام جذابیت بصری خاص خودش را دارد. در ادامه به معرفی چندین روستای توریستی در اطراف این شهر می پردازیم.

روستایی زیبا و سرسبز به نام روستای تاریخی افجه

یکی از دیدنی ترین جاذبه های لواسان، روستای ییلاقی افجه است.روستایی خوش آب و هوا که بهترین زمان سفر به آن، تابستان و اوایل پاییز است. این روستای سرسبز به لطف باغ های بسیار زیبا و درختان گردو، گیلاس، آلبالو و همچنین مزارع گندم و جو در فصل بهار و تابستان بسیار تماشایی و زیباست. روستای افجه رودخانه و آبشارهای فراوانی دارد که آب لازم برای کشاورزی از این طریق تامین می شود.

آبشار پسچویک یا پسکوهک، از معروف‌ترین جاهای دیدنی افجه است که در شمال شرق آن قرار دارد. این آبشار 15 متر ارتفاع دارد و با وجود طراوت و سرسبزی روستا همچنین درختان سر به فلک کشیده افرا، منظره ای فوق العاده ای را پدید آورده است.

قبل از رسیدن به دشت هویج، آبشاری موآب با ارتفاعی بالغ بر ۱۸۰ متر، از جمله جاذبه های دیدنی روستای افجه است. این آبشار بهترین مکان برای گردشگران است تا قبل رسیدن به دشت هویج در آنجا اتراق کرده و استراحت کنند.

اگر به کوهنوردی علاقه دارید و روستای افجه را انتخاب کرده اید، باید گفت این روستا در مسیر صعود به قله های آتشکده، یخچال، ساکا، مهرچال قرار دارد.

 

روستای افجه لواسان

 

برای علاقمندان به بناهای تاریخی نیز این روستا جاذبه هایی در دل خود جای داده است. حمام تاریخی روستای افجه، به دستور شاه عباس ساخته شده است و نکته بسیار جالب درباره حمام این است که مردم روستا همچنان از حمام استفاده می کنند و خزینه را تعطیل کرده و به صورت حمام نمره درآورده اند. این بنا در سال 1382 جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در اطراف لواسان روستاهای بسیار زیبا کم نیست، اما روستای افجه به دلیل دسترسی بسیار آسان برای ساکنین تهران و لواسان و همچنین وجود دشت بسیار زیبایی که در آنجا وجود دارد(دشت هویج)، بیشتر مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

پیشنهاد میکنیم حتما برنامه ای یک روزه برای بازدید از روستای بسیار زیبای افجه برای آخر هفته خود قرار دهید.

روستای سینک یا سینه کوه

سینک که با نام سینه کوه در گذشته نام داشت و در گذر زمان به نام سینک تغییر یافته، امروزه نیز با همین نام خوانده می شود. این روستا در  20 کیلومتری شمال شرق استان تهران قرار دارد. روستای سینک در دو طرف رودخانه افجه قرار گرفته و جزو مناطق بسیار خوش آب و هوا لوسان محسوب می شود که بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. قرار گیری روستا در کنار رودخانه نعمت بزرگی است و سبب شده، آب و هوای متمایزی نسبت به روستاهای اطراف خود داشته باشد.

در اطراف روستا حفاری هایی صورت گرفت و آثار تاریخی بسیاری که متعلق به دوران پیش از اسلام و حتی زرتشتیان است، کشف شد. همین موضوع اهمیت این روستا و قدمت بالای آن را نشان می دهد. نکته جالب در مورد روستای سینک لهجه و گویش اهالی روستا است که متمایز از دیگر مناطق روستاهای لواسان است. 

 

روستای سینک

 

روستای کند علیا شهر لواسان

روستای کند علیا در 46 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته و برای رسیدن به این روستا باید حدود یک ساعت رانندگی کرد. این روستا، جزو روستاهای مرتفع محسوب شده و در فاصله 2050 متری از سطح قرار گرفته است.

روستای کند از دو بخش علیا و سفلی تشکیل شده و از 1700 نفر جمعیت روستا، 80 درصد جمعیت در کندعلیا زندگی می کنند و مابقی در کند سفلی دره پایین دست این روستا ساکن هستند.

دلیل محبوبیت این روستا وجود باغ‌ها و کوچه‌باغ‌های دیدنی و آبشارهای متعدد در اطراف روستا است. روستای کندعلی آب و هوای سردی دارد و بهترین زمان برای بازدید از روستا فصل تابستان و بهار است.

از دیگر جاذبه های دیدنی کندعلی می توان به قلعه پیرزن، تپه های گوشواره، تپه شیر، بقعه امامزاده محمد شعیب (ع) اشاره کرد.

 

روستای کند علی

 

آثار تاریخی لواسان

شهر لواسان دارای جاذبه های تاریخی متعددی نیز هست و اگر برای دیدن مناظر طبیعی راهی این منطقه شدید حتما از آثار تاریخی آنجا نیز دیدن کنید.

قلعه باستانی باغ دره

قلعه باستانی باغ دره واقع در شمال محله ناران که قدمتش به دوره هخامنشیان و ساسانیان میرسد جزو آثار ملی لواسان محسوب شده و در سال ۱۳۸۲ نام این قلعه در میان آثار ثبتی ایران قرار گرفت.

قلعه دختر معروف به قلعه بند

قلعه دختر با نام قلعه بند که در شمال روستای برگ جهان قرار دارد جزو آثار ملی ثبت می باشد. این روستا در ارتفاع 2720 قرار گرفته اما متاسفانه از اين قلعه چیز زیادی باقی نمانده و در طول چند دهه‌ گذشته  مصالح آن برای بنا‌های روستا مورد استفاده قرار گرفته است.

 

قلعه دختر لواسان

 

حمام راحت ‌آباد، حمامی متعلق به دوران قاجار

حمام راحت آباد که متعلق به دوران قاجار و صفوی است در روستای راحت آباد جای دارد. این روستا در سال ۱۳۸۲ جزو آثار ملی ایران قرار گرفت. این بنای باستانی نیز بخش های مختلفش تخریب شده و بقایای زیادی از آن باقی نمانده است. حمام در جهت شمالی-جنوبی ساخته شده و دارای قسمت های مختلفی همچون رختکن، گرم‌خانه و خزینه است. مصالح استفاده شده در ساخت حمام؛ سنگ لاشه و ملات گچ می باشد و در  بدنه داخلی آن از ملات گل آهک استفاده کرده اند.

 

حمام راحت آباد

 

تپه باستانی حصارک لواسان

«تپه باستانی» به معنی کوه پست و پشته‌ای بلند از خاک یا شن میباشد که بر اطرافش مشرف است. این تپه باستانی که به آن تپه حاج نیز گفته می شود در جنوب محله گلندوک شهر لواسان قرار دارد و در سال 1365 نامش در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.

خانه نظام‌السلطان و درخت چنارک محله گلندوک

خانه نظام السلطان و درخت چنارک، واقع در محله گلندوک شهر لواسان است. این خانه جزو بازماندگان دوران قاجار بوده که در سال 1377 جزو آثار ملی ایران شناخته شد و نامش در لیست قرار گرفت. 

 

خانه نظام‌السلطان و درخت چنارک

 

جاذبه های مذهبی لواسان 

شهر لواسان دارای اماکن مذهبی و امامزادگان متعددی نیز می باشد که در ادامه به معرفی این بناها می پردازیم.

تکیه سرده روستای برگ جهان

تکیه سرده برگ جهان، یکی از مکان های محبوب برای مردم لواسان است و اهالی روستاهای مختلف در مناسبت های مختلف مذهبی در آنجا جمع شده و عزاداری می کنند. زمین هایی که در آن این مکان را ساخته اند حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ سال قبل وقف شده است. در گذشته در این مکان مراسم تعزیه خوانی نیز صورت می گرفت. ابتدا این تکیه دارای دیوارهای گلی و سقف طاق‌نما بود وسکوی بزرگ مربع‌شکلی نیز در وسط حیاط تکیه قرار داشت و از همین سکو برای اجرای مراسم تعزیه استفاده می کردند.

امامزاده اسماعیل (ع) شهر لواسان

شهر لواسان دارای 34 امامزاده است که امامزاده اسماعیل (ع) یکی از آنهاست. این امامزاده در روستای برگ جهان قرار گرفته است. امامزاده اسماعیل بنایی مربعی شکل با گنبدی مخروطی دارد که جدیدا آن را بازسازی کرده اند. مساحت این بنا حدود 50 متر مربع می باشد و علاقمندان به آثار مذهبی می توانند در فصل بهار و تابستان که مناسب ترین زمان برای رفتن به امامزاده اسماعیل است به لواسان رفته و از این بنا دیدن کنند.

 

امامزاده اسماعیل وتکیه سرده روستای برگ جهان

 

امامزاده عبدالله جائیج

آستان امامزاده عبدالله (ع) یکی دیگر از امامزادگان معروف شهر لواسان بوده که در محله جائیج در مرکز شهر لواسان واقع شده است. این بنای شش ضلعی دارای گنبد مخروطی بوده که گلدسته ندارد و قدمت آن به قرن هفتم یا هشتم هجری بازمیگردد. در قسمت بیرونی امامزاده سه شهید به خاک سپرده شده که گورستان محله جائیج نیز محسوب می شود.

امامزاده فضلعلی (ع)

امامزاده فضلعلی (ع)، برادر امام رضا(ع) و از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است. این امامزاده در روستای ناران قرار دارد و دارای دو ایوان می باشد. یکی از این ایوان ها در ضلع شمالی و دیگری در ضلع جنوبی است. بنای امامزاده به صورت مربع بوده و داخل بنا را مزین به آینه کاری هایی زیبا به صورت هشت ضلعی و سپس دایره کرده اند. این در سال 1382 در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.

 

امامزاده فضلعلی و امام زاده جائیج

 

مسجد جامع امام حسن عسگری (ع) شهر لواسان

مسجد جامع امام حسن عسگری (ع) جزو قدیمی ترین آثار تاریخی لواسان محسوب می شود. عمر این بنا به سده پنجم و شش هجری قمری برمی‌گردد. مردمان لواسان معتقدند که ساخت این مسجد پس از اقامت چند روزه امام حسن عسگری(ع) در این مکان، به دستور خود ایشان صورت گرفته است. مسجد امام حسن عسگری نیز جزو آثاریست که به ثبت ملی رسیده است.

 

همه چیز درباره فشم - معرفی جاذبه ها و رستوران ها + نقشه و مسیر دسترسی

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر