کویر خور و بیابانک

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/10/05
بازدید: 2223
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کویرهای عظیم ایران با شرایط منحصر به فرد خود همواره گردشگران و مسافران بسیاری را از هر گوشه ی کره زمین مسحور خود می کنند. در میان کویرهای معروف ایران، نام یک کویری که در دل اصفهان می درخشد، کویر خور و بیابانک است. این کویر به علت جای دادن کاروانسراها و مهمانسراهای متعدد از جمله کویرهای پرطرفدار ایران شناخته می شود که لحظه آخر قصد دارد در این مقاله در مورد آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد.

 

کویر خور و بیابانک

 

کویر خور و بیابانک کجاست؟

شهرستان خور و بیابانک یکی از شهرستان‌های استان اصفهان به مرکزیت خور است. گفته ها حاکی از آن است که این ناحیه در سال 1388 از شهرستان نایین جدا شد. بر اساس سرشماری صورت گرفته در سال 1395، جمعیت این شهرستان 19761 نفر و 6420 خانوار است. آنچه که این شهرستان را خاص می کند وجود کویر عظیم و زیبای این ناحیه می باشد که بستر تفریح و کسب تجربه های بیشتر را برای گردشگران فراهم کرده است.

تفریحات کویر خور و بیابانک

کویر بیابانک و خور اصفهان دارای تفریحات متنوع و مخصوص کویر است که می تواند تجربه متفاوتی را برای گردشگران در کویر باشد. از جمله تفریحات کویر خور و بیابانک می توان به منظره زیبای شب در محیطی آرام، تجربه سرو غذاهای مخصوص این ناحیه، شتر سواری، سافاری و غیره اشاره کرد. خاطرات و تجربه کویرگردان نشان می دهد بهترین تفریح در این ناحیه در کنار بازدید از جاذبه های دیدنی آن نشستن دور آتش و گوش سپردن به داستان های خاص منطقه است.

 

کویر خور و بیابانک

 

جاذبه های گردشگری خور و بیابانک

هر کس یک بار جذابیت بیابان را تجربه کند تا آخر عمر رهایش نمی کند. این جمله قابل تامل از یک جغرافی دان اتریشی بیان شده و به معنا آن است که کویر گردی می تواند تجربه هیجان انگیز توام با آرامش کویر را برای هر شخص رقم بزند. کویر بیابانک و خور نیز مانند سایر کویرهای ایران از زیبایی هایی بهره مند است که در ادامه لحظه آخر به معرفی آن ها پرداخته است.

قلعه تاریخی بیاضه

یکی از جاهای دیدنی کویر خور و بیابانک اصفهان، قلعه زیبای روستای بیاضه است. قلعه بیاضه اولین قلعه پنج طبقه در جهان می باشد که تنها مصالح به کار رفته در آن خشت و گل است. در سراسر این قلعه سنگر مشاهده می شود. این قلعه از نظر دفاعی به شدت ایمن بوده است. درب این قلعه و مکانیسم تخلیه آب قنات هوشیاری مردم در گذشته نه چندان دور در برابر دشمن را نشان می دهد. هم چنین تحقیقات نشان می دهد درون این قلعه حفره هایی برای پنهان شدن سربازان نیز تعبیه شده است.

 

قلعه تاریخی بیاضه/قلعه جندق

 

قلعه جندق

قلعه تاریخی جندق واقع در شهرستان خور و بیابانک بنایی باقیمانده از امپراتوری ساسانی محسوب می شود. از آنجایی که این کویر در مسیر جاده ابریشم می باشد. این قلعه به عنوان یک قلعه و یا کاروانسرا در این منطقه در دوره ساسانی قرار گرفته است. کویر گردان و افراد علاقه مند به سفر می توانند از روستای جندق و دیدنی های درون این روستا که شامل قلعه انوشیروان، قلعه جندق و غیره است؛ بازدید کنند.

مسجد جامع جندق

مسجد جامع جندق که در شهرستان نایین واقع شده است دارای معماری اصیل و زیبای ایرانی می باشد. صحن مسجد که مستطیلی شکل است در هر ضلع آن می توان سه غرفه را مشاهده کرد. گنبد آجری این مسجد نیز در ضلع جنوبی مسجد قرار دارد. وجود یک حسینیه و دو شبستان از دیگر اجزای مسجد جندق هستند.

گرمه

گرمه از جمله روستاهای دهستان نخلستان است که به عنوان بخش مرکزی شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان شناخته می شود. مردم این ناحیه به گویش های گرمی، خوری، فروی و ایرجی سخن می گویند. گرمه که در نزدیکی بیابانک قرار دارد می تواند محل مناسبی برای اقامت و اسکان باشد.

 

گرمه/نارین قلعه

 

نارین قلعه

نارین قلعه یا قلعه نارنجی از جمله عناصر و قلعه های دفاعی این ناحیه در گذشته دور بوده است. آنچه که این قلعه را به عنوان جاذبه گردشگری قلمداد می کند، مصالح اولیه ساخت این قلعه است. این قلعه هنوز در حال مطالعه و بررسی می باشد چرا که گفته و گمان ها در مورد این جاذبه دیدنی بیشمار است.

مسجد جامع فرخی

از دیگر جاهای دیدنی کویر خور و بیابانک می توان به مسجد جامع فرخی اشاره کرد. این مسجد با معماری زیبای خود دارای دو شبستان بهارانه و زمستانه می باشد. مسجد جامع فرخی در سال 1249 با گنبدهای کوچک و ستون های بلند در این منطقه بنا شده است. هر ساله تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی برای مشاهده این اثر هنری به سمت این ناحیه سفر می کنند.

روستای فرخی

روستای فرخی از جمله روستای اصیل و دیدنی کویر بیابانک و خور است. این روستا در گذشته به دارالامان مشهور بود چرا که تمام افرادی نواحی که با پادشاه وقت دشمن بودند در این ناحیه در محیطی امن ساکن می شدند.

 

روستای فرخی/دریاچه نمک خور و بیابانک

 

دریاچه نمک خور و بیابانک

دریاچه های نمک خور و بیابانک اصفهان دریاچه ای مملو از تجمع نمک و املاح فراوان است که این موضوع امکان زندگی جانداری محدود و تمایز یافته می کند. چرا که آب دریاچه به علت املاح باران و شسته شدن زمین های اطراف، شور است. با تمام تفاسیر اما نمک این دریاچه به عنوان بهترین نمک برای پخت و پز شناخته می شود.

آبشار نمکی

یکی از جاذبه های طبیعی این بیابان آبشار نمکی است. منظره این آبشار بسیار زیبا و حیرت انگیز می باشد. جالب است بدانیم وجود معادن نمک در این ناحیه موجب تشکیل این اثر هنری شده است. وجود کریستال های نمک این آبشار را درخشان تر کرده است. برخی از افراد از آبشار نمک با عنوان آبشاری با خواص درمانی یاد می کنند که از دلیل علمی و خواص درمانی آن اطلاعاتی در دسترس نیست.

بهترین زمان سفر به کویر خور و بیابانک

بهترین زمان برای لذت بردن از تپه های شنی کویر بیابانک و خور اصفهان مهر ماه است چرا که پاییز زیبایی و ماجراجویی خاصی به بیابان ها می دهد که همین امر کویر گردی را جذاب می کند. البته اوایل بهار نیز فصل مناسبی برای سفر به این ناحیه است اما سرمای استخوان سوز نیمه پاییز و زمستان و گرمای فراتر از ذهن تابستان در کویر بیانگر این است که این دو فصل زمان مناسبی برای سفر به کویر نیست.

 

کویر خور و بیابانک

 

راه های دسترسی به کویر خور و بیابانک

راه های دسترسی به کویر خور و بیابانک می تواند وابسته به شرایط شخص متفاوت باشد. گردشگران از طریق اتوبوس، خودرو شخصی، هواپیما و قطار در نزدیکی این کویر قرار گیرند اما بقیه راه را باید باید خودرو طی کنند. بهترین مسیر برای دسترسی به کویر خور و بیابانک اصفهان مسیر قم به کاشان و اصفهان است. اما مسیر های دیگری نیز وجود دارد که وابسته به شرایط شخص، استفاده از اپلیکیشن های مسیریابی بهترین راه حل است.

 

کویر خور و بیابانک

 

جمع بندی

کشور ایران از جمله کشورهای جهان است که به عنوان کشور چهار فصل شناخته می شود که هر نقطه از آن دارای زیبایی های مخصوص به خود است. کویر خور و بیابانک از جمله جاذبه های دیدنی ایران می باشد که در قلب ایران واقع شده است. تجربه زندگی در بیابان و لذت تفریحات کویری موجب می شود که تا اغلب گردشگران این ناحیه را برای سفر انتخاب کنند. بسیار خوشحالیم که تا انتهای مقاله با لحظه آخر همراه بودید در صورت تجربه سفر به کویر حتما نکات ایمنی لازم برای کویر گردی را با ما از طریق نظرات به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 100 کاربر