راور کرمان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/26
بازدید: 4410
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر راور کرمان یکی از شهرستان‌های واقع در مرکز کشور ایران می باشد که دارای فرهنگی غنی و سوغاتی های اصیل است. این ناحیه از ایران نیز مانند سایر نقاط کشورمان دارای شگفتی های جالبی می باشد که کمتر کسی از آن آگاه است. لحظه آخر در این مقاله در مورد فرهنگ اصیل راور کرمان و هنر اصیل مردم آن اطلاعاتی را با شما به اشتراک گذاشته است که امیدواریم از آن ها لذت ببرید.

 

راور کرمان

 

راور کجاست؟

یکی از محبوب ترین شهرهای جنوب شرقی کشور ایران، کرمان است که به علت زیبایی هایش و هم چنین جای دادن تمدن و میراث ایران در کنار کارخانجات فراوان از اهمیت زیادی در میان مردم برخوردار می باشد. در این منطقه خانه ها، مساجد تاریخی و آتشکده های زرتشتی فراوانی یافت می شود و سال های زیادی پایتخت سلسله های مختلف ایرانی بوده است. این استان با تاریخ و فرهنگ غنی خود شهر راور را نیز در خود دارد.

شهرستان راور کرمان، شهری باستانی با قدمتی هزاران ساله می باشد که بر طبق سفرنامه مارکوپولو فرش آن یکی از نشانه های ایران است. راور در شمال استان کرمان واقع شده و به عنوان یکی از مراکز نساجی این استان شناخته می شود. آنچه که راور را به یک منطقه مشهور تبدیل کرده فرش های دستباف و زیبای آن است. دو اثر سه کبک و سرام از جمله آثار فاخر هنرمندان راور کرمان می باشد.

فرهنگ و زبان مردم راور

آداب و رسوم، باورها، حکایات، تمثیل ها و گفتمان کلامی مردم نه تنها در راور کرمان بلکه در نقطه نقطه ایران شیرین و دلنشین است. گویش و لهجه مردم کرمان در کنار اثر های هنری و صنایع دستی گوشه ای فرهنگ این منطقه می باشد. پریدن از آتش در چهارشنبه سوری، خانه تکانی، پخت سمنو و کماچ، برگزاری مراسم عید نوروز، احترام به افراد سالمند، تربیت کودکان توسط مادر و غیره تنها بخشی از آداب و رسوم مردم راور کرمان ایران است. در راور کرمان معمولا دختران از مادران خود قالیبافی می آموزند و پسران از پدران خود بیل زدن و نحوه کشت گیاه و درختکاری را یاد می گیرند. آنچه که زیبایی راور را غنی تر می کند لباس محلی مردم این منطقه در کنار گویش زیبای آن ها است. پیراهن چرخه چین با چارقدی که به وسیله یک سنجاق قفلی بسته می شود پوشش زنان راور است. کلاه ساخته شده از دم اسب، کمربندهای دست بافت و پیراهن مردانه لباس مردان منطقه راور کرمان را تشکیل می دهد. ییل نیز نوعی لباس گرم است که پوشش دختران و زنان را در فصل سرد سال می باشد.

 

راور کرمان

 

مساحت و جمعیت راور کرمان

طبق سرشماری سال 2006، جمعیت شهر راور کرمان ایران 22910 نفر بود به بیان دیگر حدودا 5921 خانوار در مساحت ۱۱۵۳۵ کیلومتر مربعی این ناحیه زندگی می کنند. البته به طور حتم جمعیت این ناحیه در طی چند سال اخیر بیشتر شده که برای اطلاع دقیق از آن باید بررسی بیشتری انجام داد. هم چنین با توجه به کویری بودن شهر راور کرمان تراکم جمعیتی عظیمی نمی توان در این منطقه شاهد بود.

 

راور کرمان

 

سوغات راور

یکی از سوغات شهر راور، قالی است. فرش راور کرمان سال ها است که زیبایی و کیفیتش زبانزد مردم جهان می باشد. استفاده از طیف گسترده‌ای از طرح‌ها، پالت وسیع، استفاده از رنگ‌ها و الیاف طبیعی، استحکام کششی بالا و مقاومت در برابر سایش و ترکیب رنگ‌های تخصصی و غیره دلیلی بر زیبایی و معروفیت فرش های این ناحیه می باشد. از جمله زیباترین طرح های فرش راور کرمان می توان به سبزیکار راور، گل سرخی، قاب قرآنی، جنگلی، شکارگاه و لچک ترنج و غیره اشاره کرد. اما سوغات راور کرمان تنها فرش نیست بلکه از دیگر سوغات این ناحیه می توان به شال کرمانی، پسته، قوتو، کلمپه، انار و زعفران اشاره کرد.

جاهای دیدنی راور کرمان

راور کرمان نیز مانند سایر نقاط جهان در کنار سوغات معروفش دارای جاذبه های دیدنی زیبایی است که چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند. جالب است بدانیم این شهر بیشترین ارگ ها و قلعه های تاریخی استان کرمان را در خود دارد از جمله جاهای دیدنی این ناحیه می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

قلعه قهقه

قلعه قهقه از جمله آثار زیبا و برجای مانده از دوره ساسانیان می باشد که کمتر کسی تا به حال آن را دیده است چرا که این قلعه در یکی از روستاهای این ناحیه به نام ده شیب قرار دارد. عمده مصالح ساختمانی به کار رفته در این قلعه خشت و گل است و این قلعه در واقع نماد گذشته غیورانه ایرانیان می باشد. جالب است بدانیم که در 500 متری این ناحیه جاذبه تاریخی دیگری با نام تل وزیری وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

 

قلعه قهقه/برج فیض آباد

 

برج فیض آباد

برج فیض آباد واقع در روستای فیض آباد شهرستان راور از جمله بناهای باقیمانده از دوره قاجار می باشد که با هدف دیده بانی ساخته شده است. بازدید از این برج شاید کمی دشوار است چرا که گردشگر باید از صخره ها عبور کند و خود را به برج برساند. پس همراه داشتن تجهیزات کوهنوردی و حفظ نکات کوهنوردی در هنگام بازدید از این قلعه باید رعایت شود.

برج امیر نخعی

یکی از آثار به جای مانده از دوران پهلوی برج امیر نخعی است که در سال 1387 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. این برج دو قلو که مردم آن را به نام برج امیر می شناسند در فلکه فرمانداری خیابان گلنار راور کرمان قرار گرفته است.

یخدان راور

یکی از نقاط دیدنی این منطقه که در گذشته محل جمع آوری آذوقه مردم بود و از زمان قاجار پابرجاست یخدان راور است که دارای 60 متر طول و 5 متر ارتفاع می باشد. این یخدان با گنبد زیبای خود از مصالحی سنگ، خشت و کاهگل ساخته شده است. اغلب مردم به منظور بررسی این ناحیه از لحاظ تاریخی به این نقطه سفر می کنند.

 

یخدان راور/منطقه حفاظت شده دربند راور

 

منطقه حفاظت شده دربند راور

زیست بوم حفاظت شده دربند راور که محل زندگی ببر، یوز پلنگ ایرانی، کاراکال و غیره می باشد از جمله زیبایی های و جاذبه های دیدنی شهرستان راور می باشد که علاوه بر جای دادن گونه جانوری نظیر هوبره، زاغ بور، یوز آسیایی، عقاب و غیره گونه های گیاهی خاصی را در خود جای داده است.

روستای گوجر

روستای گوجر از جمله روستاهای سرسبز شهرستان راور کرمان ایران است که عموم مردم آن زندگی خود را کشاورزی، قالی بافی و باغداری می گذرانند. این روستا از جمله مناطق توریست پسند راور محسوب می شود که قلعه گوجر را در خود داده است. آبگوشت هلو و کشک بادمجان با پسته از جمله غذاهای خوشمزه این روستا می باشد که موجب می شود عده ای از افراد برای سرو آن به این ناحیه سرسبز و تاریخی سفر کنند.

آثار این شهر تنها محدود به اماکن گفته شده نیست بلکه از جمله جاذبه های دیدنی راور می توان به آبشار مکی، آبشار فیض آباد، حمام مرتضی علی، مزار شاه و غیره اشاره کرد.

راه های دسترسی به راور کرمان

خوشبختانه راه دسترسی به شهر راوار کرمان ایران از سه راه هوایی، راه آهن و خودرو میسر است. هر شخص می تواند وابسته به موقعیت کنونی خود یکی از روش های دسترسی را برگزیند. اتوبان 3 باند جاده قم و کاشان در کنار امکاناتی نظیر کاروانسراها، فروشگاه ها و غیره از جمله مناسب ترین مسیرها برای رسیدن به راور کرمان از تهران است. امروزه خوشبختانه وجود اپلیکیشن های مختلف مسیریابی شرایط دسترسی را برای افراد آسان تر می کند. نکته حائز اهمیت برای گردشگرانی که مسیر هوایی را برمی گزینند، این است که باید در هنگام انتخاب مسیر فرودگاه بم، سیرجان و یا جیرفت را انتخاب کنند و سپس از طریق خودرو خود را به راور کرمان برسانند.

 

راور کرمان

 

نقشه شهر راور کرمان

همانطور که پیشتر گفته شد راور در قسمت شمالی استان کرمان قرار دارد این منطقه با شهر هایی نظیر کوهبنان، زرند در ارتباط است. نقشه زیر می تواند اطلاعات زیادی را در خصوص موقعیت قرارگیری شهر راور کرمان نشان دهد.

 

راور کرمان

 

جمع بندی

راور از دیرباز خاستگاه برخی از مرغوب ترین محصولات کرمان بوده است که فرش راور کرمان یکی از آن ها می باشد. تاریخی بودن و جای دادن معادن از جمله دلایلی است که این ناحیه را معروف تر می کند. اغلب گردشگرانی که به راور سفر کردند تمایل زیادی به بررسی این نقطه از لحاظ تاریخی دارند. بسیار خوشحالیم که تا انتهای یکی دیگر از مقالات سایت لحظه آخر با ما همراه بودید لطفا در صورت تجربه سفر به کرمان و راور و یا خرید فرش راور کرمان آن را با ما به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 104 کاربر