تنگه ظلمات

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/10/04
بازدید: 1294
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ایران سرزمینی مملو از بیابان ها و تنگه های هیجان انگیز و منحصر به فرد است که برخی از آن ها هنوز هم شناخته نشده اند. تنگه ظلمات اصفهان از جمله اماکن و جاذبه های دیدنی ایران به شمار می رود که هنوز کمتر کسی او را می شناسد. جاذبه گردشگری که اکنون سایت لحظه آخر می خواهد در موردش صحبت کند یکی از تنگه های ناشناخته در شهر اصفهان است. اگر تاکنون تنها تنگه هرمز را می شناختید و آن را به عنوان زیباترین جاذبه گردشگری در جنوب می شناختید هم اکنون نام تنگه ظلمات را به خاطر بسپارید چرا که این تنگه واقع در پارک ملی کویر از جمله جاذبه های دیدنی این خطه محسوب می شود که سفر و دیدن آن هر گردشگر داخلی و بین المللی را به وجد می آورد.

 

تنگه ظلمات

 

تنگه ظلمات کجاست؟

تنگه ظلمات واقع در استان اصفهان از جمله آثار دیدنی پارک ملی کویر شناخته می شود که به علت ناشناخته بودن و بکر بودن آن بسیار زیبا و چشم نواز است. بر اساس تحقیقات این تنگه در ابتدا یک مسیل بود که بر اساس اتفاقات طبیعی و فرسایش های متعدد به شکل کنونی در آمده است. گردشگران در هنگام سفر به تنگه ظلمات عمقی 30 متری را در فاصله دو کیلومتر از سمت شمالی به جنوبی مشاهده می کنند. البته عموم گردشگران باید بدانند بازدید از تنگه ظلمات اصفهان مشروط بر اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. با تمام تفاسیر فوق بازدید از تنگه ظلمات ممکن است برای برخی جالب و هیجان انگیز و برای عده ای مسیری عادی و بدون جذابیت باشد.

راه های دسترسی به تنگه ظلمات

امکان دسترسی و سفر به تنگه ظلمات از طریق قطار و هواپیما به صورت غیر مستقیم امکان پذیر است، اما گردشگر به کمک خودرو شخصی و مجوز رسمی می تواند از این جاذبه گردشگری اصفهان بازدید کند. برای رسیدن به این تنگه گردشگر باید وارد مسیر محیط بانی سفید آب واقع در 50 کیلومتری مرنجاب شود که دسترسی به این مسیر از طریق کاشان و جاده ورامین میسر است. ما به شما مسیر کاشان، آران بیدگل به سمت مرنجاب و سفید آب را پیشنهاد می دهیم؛ اما به طور کلی برای رسیدن به این تنگه مسیر های متفاوتی وجود دارد که هر شخص می تواند با توجه به شرایط خود و کمک گرفتن از اپلیکیشن های مسیریابی آن را برگزیند.

بهترین زمان بازدید از تنگه ظلمات

بهترین زمان بازدید از تنگه ظلمات اصفهان اوایل پاییز و فصل بهار قبل از غروب آفتاب است. چرا که منظره موجود در این زمان بسیار چشم نواز و ایده آل برای عکاسی محسوب می شود. البته لازم به ذکر است که بگوییم پیاده روی برای رسیدن به این تنگه کمی زیاد است پس حتما وسایل لازم را همراه خود ببرید. با توجه به اینکه تنگه ظلمات در پارک ملی کویر قرار دارد پس می توانید از جاذبه های دیدنی بیشتری نیز دیدن کنید. در رابطه با این موضوع در ادامه به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

 

تنگه ظلمات

 

جاذبه های توریستی نزدیک تنگه ظلمات

با توجه به اینکه حدود 90 درصد کشورمان ایران را زمین های خشک تشکیل داده است پس می توان گفت میهن عزیزمان جاذبه های جالبی را در نقاط کویری خود دارد. زیبایی مناطق شمالی متنوع می باشد اما تا به حال به آسمان زیبای کویر و خنکای آن در شب فکر کرده اید؟ نشستن بر روی شن زار های نرم و تجربه شتر سواری تنها گوشه ای زیبایی های کویر است که هر گردشگری می تواند آن ها را تجربه کند. با توجه به هیجان انگیز بودن سفر های مربوط به نواحی کویری این ناحیه طرفداران مخصوص به خودش را دارا است. همان طور که پیشتر گفتیم تنگه ظلمات اصفهان در پارک ملی کویر واقع شده که بازدید از آن تنها با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست میسر است اما از جمله جاذبه های نزدیک به تنگه ظلمات اصفهان می توان به بازدید از کاروانسرای مرنجاب، کویر مرنجاب، منطقه خارو، قلعه کرشاهی، جزیره سرگردان، کاروانسرای صفویه و غیره اشاره کرد که هر یک به نوبه خود می توانند جذاب و دیدنی باشند.

نکات مهم بازدید از تنگه ظلمات اصفهان

با توجه به اینکه کویرنوردی و سفر به تنگه ظلمات اصفهان نیز مانند تمام سفر ها دارای آداب و نکاتی است در این بخش سعی کردیم تمامی نکات لازم برای بازدید از تنگه ظلمات را گردآوری کنیم تا گردشگر بتواند مطابق با شرایط خود انتخاب کند از ناحیه بازدید کند یا خیر.

  • همراه داشتن یک دست لباس اضافه به علت مسافت دو کیلومتری تا رسیدن به تنگه ظلمات
  • پوشش آزاد و سبک
  • همراه داشتن دوربین عکاسی، کلاه آفتابی، کفش راحتی
  • همراه داشتن خوراکی و تنقلات
  • کیسه زباله به علت جمع آوری زباله های حاصل از مصرف تنقلات
  • چراغ قوه و نقشه منطقه

 

تنگه ظلمات

 

پوشش گیاهی و جانوری در تنگه ظلمات اصفهان

گرچه با شنیدن این نکته که تنگه ظلمات در منطقه کویری قرار دارد اغلب ذهن ها به سمت محیطی کاملا برهوت جهت می یابد، اما کویر و تنگه ظلمات نیز دارای پوشش گیاهی و جانوری غنی است که می توان از دیدن آن ها لذت برد. از جمله گیاهان موجود در این ناحیه می توان به شیرخشت، درخته بادام و پسته وحشی، درختچه گز، نی، تیغ، گیاه درمنه و غیره اشاره کرد که اغلب آن ها دارای خواص دارویی هستند. به عنوان مثال درختچه گز هم در صنعت و هم در درمان برخی از بیماری ها در علم طب سنتی نقش موثری دارد. کویر برخلاف پوشش گیاهی اندک و فقیر خود در بحث زیستگاه گونه های جانوری بسیار غنی است از جمله جانورانی که در تنگه ظلمات زندگی می کنند می توان به کفتار راه راه، پلنگ ایرانی، یوز پلنگ، قوچ، بز کوهی و صد ها گونه حشره، پستاندار و پرنده اشاره کرد که می تواند تمامی موارد فوق برای هر گردشگری زیبا باشد.

جمع بندی

تنگه ظلمات از جمله آثار طبیعی واقع در جنوب شرقی پارک ملی کویر اصفهان است. این تنگه به علت ساختار خود هنوز بکر مانده که امروز می تواند نخستین هدف و مقصد هر گردشگر و یا کویر نورد باشد. این تنگه که شبیه به تنگه گرند کنیون آمریکا است هر ساله عده ای زیادی از گردشگران را مشتاق می کند که با اخذ مجوز از سازمان محیط زیست از ناحیه بازدید کنند. بسیار خوشحالیم که تا انتهای یکی دیگر از مقالات سایت لحظه آخر با ما همراه بودید لطفا در صورت تجربه سفر به تنگه ظلمات اصفهان حتما تجربیات و نظریات خود را در خصوص این ناحیه با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 100 کاربر