جلفا

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/10/03
بازدید: 3328
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جلفای تبریز یکی از شهرهای تاریخی ایران، قطب بزرگ گردشگری در شمال غرب کشور است. این شهر در قرون گذشته همواره به عنوان یکی از نقاط تجاری و گردشگری ایران شناخته می شد. طبیعت زیبا و وجود بازارهای متنوع به همراه وجود میراث فرهنگی غنی از جمله ویژگی های بارز این شهر است. برای کسب اطلاعات هر چه بیشتر در خصوص این ناحیه این مقاله از سایت لحظه آخر را از دست ندهید.

 

جلفا

 

جلفا کجاست؟

جلفا در شمال غربی استان آذربایجان شرقی می باشد. این شهر در شمال کوه کیامکی داغ و جنوب رودخانه ارس واقع شده است و هم چنین این شهرستان از جنوب به مرند و زراغان، از شرق به شهرستان کلیبر، از غرب به استان آذربایجان غربی و از شمال با جمهوری آذربایجان و ارمنستان همسایه می باشد. در مورد وضعیت اقلیمی جلفای تبریز می توان گفت این شهرستان دارای آب و هوای سرد و نیمه بیابانی با تابستان متعادل و زمستان های سرد است. جالب است بدانیم شهرستان جلفا از 2 بخش به نام های «سیاهرود» و «مرکزی»، سه شهرستان «جلفا» و «هادیشهر» و «سیاهرود» و 5 دهستان تشکیل شده است. مردم جلفا آذری هستند و به زبان ترکی آذربایجانی و به لهجه محلی خود صحبت می کنند، مردم این ناحیه پیرو دین اسلام و شیعه اثنی عشری هستند.

 

جلفا

 

جاهای دیدنی جلفا

جلفا به دلیل داشتن آثار تاریخی منحصر به فرد، موقعیت استراتژیک و جغرافیای مناسب و همچنین مجاورت با منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس از اهمیت تجاری، سیاسی و گردشگری زیادی برخوردار است. بقعه سید ابوالقاسم نباتی، برج دوزال، خانقاه سنت استپانوس، کلیسای ننه مریم، آسیاب مخروبه، روستای اشتبین، کلیسای مریم مقدس، زیارتگاه بابا یعقوب، قلعه علی بیگ، حمام تاریخی جلفا و غیره از شاخص ترین آثار گردشگری این ناحیه در کنار بازار جلفای تبریز و رود ارس هستند. در ادامه در مورد دو جاذبه دیدنی جلفای تبریز بیشتر سخن گفته ایم.

کلیسای سنت استپانوس

کلیسا سنت استپانوس که در قرن نهم پس از میلاد مسیح ساخته شد، دومین کلیسای مهم ارامنه ایران پس از قره کلیسا است که در استان آذربایجان شرقی در 17 کیلومتری غرب شهرستان جلفا و در 3 کیلومتری جنوب رود ارس و در محلی به نام قزل ونک واقع شده است. متاسفانه این کلیسا در اثر زلزله شدید آسیب جدی دید اما بعدها در دوران صفویه مرمت شد.

کلیسای سنت استپانوس در داخل قلعه ای مستحکم قرار دارد و ارامنه مجموعه ساختمان هایی را در داخل قلعه ها بنا کرده اند. این کلیسا نه تنها مورد احترام مسیحیان بلکه همه ادیان است، اما در واقع متعلق به جامعه مسیحی گریگوری در ارمنستان (پیروان گریگور روشنگر) است.

جالب است بدانیم در یک روز خاص از سال، هزاران ارمنی در این مکان گرد هم می آیند تا مراسم ویژه خود را انجام دهند. استفان سنت استپانوس یکی از اولین واعظان مسیحی و شهدای دین مسیحیت بود که در سال 36 بعد از میلاد در اورشلیم سنگسار شد، به اتهام اینکه علیه قوانین یهودی صحبت می کرد؛ بنابراین باید کلیساهای زیادی در سراسر جهان با همین نام وجود داشته باشد.

در خصوص معماری این کلیسای واقع در جلفای تبریز نیز باید گفت: بنای کلیسا در فضایی زیبا که توسط درختان بلند احاطه شده و دارای فضایی استوانه ای شکل و گنبدی مخروطی شکل می باشد. تمام قسمت های این کلیسا از سنگ ساخته شده و می توان در آن هفت برج نگهبانی متعلق به دوره ساسانی را مشاهده کرد. این بنا آمیزه‌ای از معماری اورارتو، اشکانی و رومی است. کل کلیسا از سنگ های صورتی، قرمز و سفید ساخته شده و دیوارهای بیرونی آن با سنگ های زیبا و کنده کاری های چشمگیر تزیین شده است.

 

کلیسای سنت استپانوس

 

در سال 1384، کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در جریان مرمت، استخوان‌های باقی‌مانده برخی از حواریون و قدیسان مسیح را کشف کردند، که بر اساس اسناد تاریخی در کلیسا نگهداری می‌شد. این بنای زیبا و تاریخی که هم اکنون به ثبت یونسکو نیز رسیده هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر ارامنه از سراسر جهان است.

رودخانه ارس

رودخانه ارس که از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ارزروم ترکیه سرچشمه می گیرد در امتداد مرز ایران جاری است. این رودخانه زیبا و طویل از غرب به شرق جریان دارد و از استان های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی می گذرد. قرار گرفتن در مجاورت رودخانه ارس باعث شده است که جلفا از آب و هوای بسیار خوبی به ویژه در فصل تابستان برخوردار باشد.

 

رودخانه ارس

 

جاهای تفریحی جلفا

جلفا از جمله شهر مرزی و زیبای آذربایجان شرقی محسوب می شود که دارای جاذبه های تاریخی توام با طبیعت بکر است. گردشگران برای تفریح در این ناحیه گزینه های متعددی دارند. بازار جلفای تبریز و سوغات جلفای تبریز در کنار رستوران گردی تنها بخشی از تفریحات این منطقه است. هم چنین از جمله مکان های تفریحی این ناحیه می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • حمام کردشت
  • کاروانسرای خواجه نظر
  • آبشار ماهاران
  • پارک ملی کنتال
  • منطقه حفاظت شده مراکان
  • بازار مرزی جلفا تبریز
  • بازارهای جلفا

بازار مرزی جلفای تبریز

همان طور که پیشتر گفته شد جلفا شهر کوچکی در شمال تبریز و شهر مرزی ایران و آذربایجان است. جلفا از اهمیت زیادی از نظر گردشگری برخوردار می باشد. این ناحیه دارای بازار های متعددی است که افراد زیادی را از سراسر جهان به خود جلب می کند. این شهر در گذشته تنها محدود به یک بازارچه کوچک بود اما هم اکنون دارای پاساژ ها و مجتمع های تجاری در کنار بازار های متعدد است. یکی از معروف ترین بازار های این منطقه بازار مرزی جلفا قبل از کلیسای سنت استپانوس و در کنار رودخانه زیبای ارس می باشد که در سال 1373 تاسیس شد و عمده محصولات این بازار را لوازم خانگی، پوشاک، محصولات ورزشی، محصولات مسافرتی و خودرو را با قیمت مناسب تشکیل می دهد. جالب است بدانیم از زمانی که این ناحیه به منطقه آزاد تبدیل شده هر روز بر تعداد بازار های جلفا افزوده می شود.

 

بازار مرزی جلفای تبریز

 

سوغات شهر جلفا

سوغات شهر جلفا تبریز تنها محدود به مربای گردو نیست بلکه از جمله سوغات این ناحیه می توان به فرش و گلیم دستبافت، صنایع دستی و چرم، شیرینی قرابیه و نوقا اشاره کرد. هم چنین به علت وجود باغات فراوان در این ناحیه اغلب میوه های موجود در این منطقه نیز به عنوان سوغات شهر جلفا در کنار باقلوا ترکی و زیتون شور به فروش می رسد.

غذاهای محلی جلفا

جذاب ترین بخش سفر سرو غذا های محلی منطقه است. در رستوران های جلفای تبریز در کنار کوفته تبریزی، دلمه و آبگوشت تبریزی غذاهای لذیذی به نام های قرود قيله یا قوروت قیله و قورودلو کوفته وجود دارد که بیس این غذا ها بر پایه کشک است. قوروت قیله از جمله غذاهای محلی این منطقه محسوب می شود که طرفداران مخصوص به خود را دارد اما قورودلو کوفته از جمله غذاهای کم نام و نشان ایرانی است که بر پایه کشک طبخ می شود؛ تحقیقات نشان می دهد این غذا معمولا در شب حنابندان برای پذیرایی از میهمانان در گذشته طبخ می شد.

 

غذاهای محلی جلفا

 

راه های دسترسی جلفا

فاصله تبریز تا جلفا 136 کیلومتر می باشد که این فاصله حدودا 2 ساعت به طول می انجامد. مسیر دسترسی به جلفای تبریز نیز می تواند وابسته به موقعیت قرارگیری شخص متفاوت باشد اما اغلب افراد مسیر تبریز به سمت صوفیان و مرند را به منظور دسترسی سریع برای رسیدن به جلفای تبریز انتخاب می کنند، اما زیباترین مسیر برای رسیدن جلفا و بازدید از بازار جلفا تبریز مسیر کلیبر است؛ این مسیر گرچه دورتر است اما دارای جاذبه های دیدنی بی نظیری است.

اقامت های بوم گردی جلفا

نخستین گزینه قبل از سفر که باید به آن اندیشید اقامتگاه و محل اسکان است. خوشبختانه شهر جلفای تبریز دارای اقامتگاه های بومگردی متعددی می باشد که از جمله معروف ترین آن های می توان به اقامتگاه بومگردی آنیل است که دارای امکاناتی نظیر سیستم گرمایشی و سرمایشی، تسلط پرسنل به دو زبان ترکی و انگلیسی، آشپزخانه عمومی مجهز، پارکینگ و غیره می باشد. البته این تنها اقامتگاه بوم گردی این ناحیه نیست بلکه در این ناحیه هتل های زیادی نیز وجود دارد.

 

اقامت های بوم گردی جلفا

 

جمع بندی

جلفا یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که در شمال غربی این استان قرار دارد. در چند سال گذشته جلفا به عنوان یکی از مناطق مرند به شمار می رفت اما هم اکنون خود یک شهرستان جدا با جاذبه های دیدنی و سوغات های معروف خود است. این شهرستان که در شمال کوه کیامکی و کرانه جنوبی رود ارس قرار دارد هر ساله تعداد زیادی گردشگر را از سراسر جهان به سمت خود به منظور بازدید از آثار های دیدنی و بازار جلفای تبریز به سمت خود فرا می خواند. خوشحالیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید لطفا در صورت آگاهی از سایر جاذبه های دیدنی جلفای تبریز آن را با به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

  1. سارا زارع سارا زارع 1402/10/14
    0 نفر پسندیدند
    از هر نظر جای فوق العاده زیباییه هم فرهنگ مردمش هم طبیعتش هم جاذبه هاش

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 102 کاربر