حرم حضرت زینب

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/30
بازدید: 6787
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

گلدسته های حرم حضرت زینب در دمشق بلندترین مناره های از جنس کاشی معرق به شمار می رود. این کاشی کاری توسط علی پنجه پور در طی 10 سال ساخته شده است و از سبک کاشی کاری های اصفهانی می باشد. یکی از مسائلی که برای شیعیان مختلف در سراسر دنیا بحث می شود محل دفن حضرت زینب(س) دختر اول امام علی(ع) است.

 

حرم حضرت زینب

 

حرم حضرت زینب کجاست؟

سنجار در شمال عراق و جنوب نصیبین، قبرستان بقیع در مدینه ، مقام حضرت زینب در مصر و قرارگیری دمشق در سوریه چهار مکانی است که شیعیان باور دارند حرم حضرت زینب در آن ها دارد. هر کدام از این اماکن زیارتگاه های مسلمانان می باشد. در مصر به حرمی که برای حضرت زینب(س) بنا نهاده شده است در میان ایرانیان به زینبیه و به طور کلی شهرک السیده زینب نامیده می شود.

در سنجار مرقد هایی برای اهل بیت(ع) قرار دارد، که یکی از آن ها برای حضرت زینب(س) می باشد. آل بویه، عقیلیون در گذر زمان این مکان و مرقدها را مورد بازسازی قرار داده است. اما باید توجه داشت که این عقیده سند معتبر تاریخی ندارد و بیشتر باور مردم این منطقه می باشد. معتبرترین مدرک برای اعلام این باور در کتاب اعیان الشیعه است. برهان اصلی این ادعا قطعی نبودن خروج حضرت پی فاجعه کربلا از مدینه می باشد. دلیل مشخص نبودن مکان دفن ایشان وصیت حضرت مبنی بر شبانه به خاک سپردن ایشان است. 

سفری سیاحتی به حرم امام حسین(ع)

معتبر ترین کتاب برای معرفی محل دفن و حرم ایشان در مصر وجود دارد، رساله «اخبار الزینبات» نوشته عُبیدلی نسابه است. محمد حسنین سابقی در رد این رساله ناشناس بودن راویان بیان می کند. امکان این مطلب که این قبر برای زینب بنت ‏یحیی المتوج بن الحسن الانور بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب باشد نیز وجود دارد. 

 

حرم حضرت زینب

 

تاریخچه حرم حضرت زینب

حرم حضرت زینب(س) در دمشق می باشد که جز مساجد بزرگ سوریه است. تا قرن 5 این مکان ساخته نشده بود و منبعی قابل اتکا و استناد در این زمینه وجود ندارد. 

این محل از قرن 7 ام دارای گنبد و بارگاه بوده است. این نظرابن‌جبیر می باشد. اما این احتمال وجود دارد که گزارش درست و دقیق نبوده و منظور از این محل دختر دوم امام علی(ع) بوده باشد. 

محل دفن حضرت زینب(س)

سید محسن امین برای رد کردن محل دفن حضرت زینب(س) در مصر و مدینه دلایلی ارائه کرده است، پس به طور محتمل تر محل دفن حضرت در سوریه می باشد.  

 

حرم امام حسین - محبوب ترین اماکن مذهبی در جهان

 

بخش ‌های مختلف حرم زینب کبری

در سمت راست قبر ایشان اتاق کوچکی وجود دارد، که سه مقبره جای گرفته است. این سه مقبره متعلق به سید حسین یوسف مکی عاملی، محسن الامین عاملی و دختر میرزا تقی بهبهانی می باشد. فضای این محل به صورت مستطیل بوده و حرم در میانه قرار گرفته است. روی گنبد جملاتی از قرآن وجود دارد و این نوشته ها با طلا توسط جمهوری اسلامی طراحی شده است. 

قسمت شرقی یا مصلای زینبیه مساحتی بالغ بر 10000 متر مربع دارا می باشد. جمعه ها نماز جماعت در این بخش خوانده می شود. این بخش توسط نماینده رهبر جمهوری اسلامی ساخته شده است. مجموعا در مقبره 114 اتاق ساخته شده است. 

 

حرم حضرت زینب

 

بهترین زمان برای بازدید از حرم حضرت زینب

در زمان ها و فصول گرم به علت مسقف نبودن حرم در گذشته بهترین زمان برای مسافرت پاییز و بهار بوده است، اما برنامه ای جدید مبنی بر مسقف کردن بخش شمالی گرفته شده که ستون های بخش شمالی در حال ساخت می باشد. 

حرم حضرت عباس - حرم حضرت ابوالفضل در کشور عراق و شهر کربلا و در فاصله بسیار کمی از حرم امام حسین (ع) واقع شده است

شماره تلفن و آدرس

حرم ایشان در دمشق و در منطقه السیده زینب واقع می باشد. متاسفانه هنوز شماره تلفنی برای ارتباط وجود ندارد و 

آدرس سایت حرم حضرت زینب

متاسفانه هنوز برای حرم حضرت وب سایتی راه اندازی نشده است. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 103 کاربر