بندر لنگه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 8142
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جنوب ایران دارای بنادر مختلفی می باشد که هر کدام در نوع خود بی نظیر هستند. یکی از بنادر مهم کشور بندر لنگه است و در آن کالاهای اساسی خرید و فروش می گردد. این شهر از قدیمی ترین بنادر جهان به حساب می آید. وسعت شهرستان بندر لنگه 8210 کیلومتر مربع و 11.5 درصد خاک استان هرمزگان را در برگرفته است. در سفر به بندر لنگه با ما همراه باشید تا بیشتر با این بندر تاریخی و زیبا آشنا شوید. 

 

بندر لنگه

بندر لنگه کجاست؟

بندر لنگه یکی از بنادر ایران بوده که از قدمتی طولانی برخوردار است. بندر لنگه نوعی شهر بسیار مهم در استان هرمزگان بوده که امروزه جایگاه بسیار مهمی دارد. این بندر تاریخی در جنوب ایران و جزو استان هرمزگان است که از سمت شمال با استان فارس و شهرستان بستک، از سمت جنوب با خلیج فارس، از شرق با شهرستان بندر خمیر و از غرب با شهرستان پارسیان هم مرز است. این بندر در فاصله‌ی ۱۸۴ کیلومتری بندرعباس قرار دارد که تقریبا ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه می‌شود.
از نظر موقعیت جغرافیایی این بندر جذاب در امتداد رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. شهرستان لنگه از چهار بندر و شهر بسیار مهم تشکیل شده که می‌توان به بندر لنگه، بندر کنگ، بندر چارک و کیش اشاره کرد.

ریشه نام بندر لنگه

نام لنگه یعنی چه؟ آیا می‌دانید منظور از نام بندر لنگه برای چیست؟ لنگه لغتی است که در فرهنگ فارسی به معنای تک، فرد، بی همتا، نادر و (تا) آمده؛ از طرف دیگر در زمان‌های قدیم، محیطی مناسب جهت زندگی افراد زیادی بوده است. این موضوع باعث شده تا در همان سال‌ها این بندر به لنگه یا لنگه دنیا معروف شود. از همان سال به بعد این نام بر روی این بندر ماند و امروزه نیز از آن به بندر لنگه یاد می‌کنند. معنی لنگه یعنی همانند دنیا است.

بندر لنگه

تاریخچه بندر لنگه

بندر لنگه یکی از بنادر بسیار قدیمی در جنوب ایران است. شواهد و اسناد مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد آبادانی این بندر به دوران هخامنشیان بر می‌گردد. این بندر دوران هخامنشیان یکی از بنادر اصلی و بسیار مهم به شمار می‌آمد. بندر لنگه از سال ۱۲۱۳ به مدت ۶ دهه به عنوان یک بندر اصلی و یک منطقه‌ی بسیار مهم برای حکومت لارستان بوده است. همچنین از دیگر دلایل معروفیت آن در طول تاریخ، صنعت مروارید آن بوده و صنعتی که باعث رونق و پیشرفت این بندر در آن سال‌ها شد.

صنعت مروارید

این بندر تا سال ۱۹۲۱ مرکز صنعت مروارید در خاورمیانه و در دیگر کشورها به شمار می‌آمد. دقت داشته باشید صنعت مروارید از صنعت نفت بسیار مهم‌تر و حساس‌تر است؛ به گونه‌ای که افراد زیادی می‌توانند در این زمینه مشغول به کار شوند و سود قابل توجه‌ای از آن برای کشور به دست آورند. اما چگونه این بندر تبدیل به نقطه‌ای جهت صنعت مروارید شد؟ در قدیم چهار دسته بازرگان در این بندر فعالیت می‌کردند. گروهی از این چهار دسته از بازرگانان دارای غواصان و کشتی‌های مختلفی بودند. این گروه در اوایل تابستان اقدام به صید مروارید از دریای خلیج فارس می‌کردند. گروه دوم که به گروه طواش‌ها معروف بودند و اقدام به خرید و فروش کردند. این دسته از گروه‌ها، مرواریدها را به دیگر کشورها برده و آن‌ها را به فروش می‌رساندند. این موضوع به حدی ادامه پیدا کرد که خرید و فروش حتی در دوران قاجار نیز انجام می‌شد. به گونه‌ای که تاجران مختلفی از دیگر کشورها، مثلا از جمله عربستان و هند به این منطقه آمده و بر روی این مرواریدها سرمایه‌گذاری می‌کردند.

صنعت مروارید

موقعیت جغرافیایی بندر لنگه

یکی از بنادر بسیار زیبا، جذاب و فوق‌العاده شگفت‌انگیز موجود در ایران که در جنوب ایران و در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته است، بندر لنگه خواهد بود. این بندر جزو یکی از شهرهای دیدنی استان هرمزگان بوده که در ۱۸۴ کیلومتری شهر بندرعباس قرار دارد. این بندر جذاب به دلیل موقعیت جغرافیایی خود هم مرز با دیگر شهرستان‌ها و از طریق آب‌های آزاد با دیگر کشورها در ارتباط است.

فاصله بندر لنگه از دیگر شهرها

بندر لنگه بندری است که در استان هرمزگان قرار گرفته و به عنوان یکی از شهرهای ساحلی این استان به حساب می‌آید. این شهر ساحلی تا خود بندرعباس ۱۸۴ کیلومتر، تا شهر بوشهر ۵۵۳ کیلومتر، شهر بستک ۱۴۵ کیلومتر، و تا شهر لار که واقع در استان فارس است، ۲۹۹ کیلومتر فاصله دارد.

بندر لنگه

اسکله های بندر لنگه

بندر لنگه جزو بنادر بسیار مهم در جنوب ایران است که همواره کالاهای مختلفی از دیگر کشورها از طریق این شهر بندری وارد ایران می‌شود. بندر لنگه دارای اسکله‌های مختلفی است. به‌طورکلی اسکله‌های بندر لنگه به ۳ نوع تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها عمقی در حدود ۵.۵ متر از سطح زمین دارند. این سه اسکله دارای کاربردهای مختلف و در عین حال چند منظوره بوده، به طوری که کشتی‌هایی که حامل بارهای نیمه سنگین و چرخ دار هستند از طریق این اسکله‌ها وارد این بندر می‌شوند. در ابتدا باید دانست که منظور از عمق اسکله‌ها چیست؟ منظور از عمق اسکله این بوده که حداکثر آب‌خور مجاز برای پهلو گرفتن کشتی‌ها چه قدر است؟ دقت داشته باشید اسکله‌های این بندر در قسمت‌های مختلف با توجه به پتانسیل آن ناحیه ساخته شده‌اند. به عنوان مثال اسکله شماره یک این بندر چند منظوره بوده و عمق آن ۵.۵ متر است. طول این اسکله ۲۴۳ متر بوده و اولین اسکله‌ی بندر لنگه در سال ۱۳۶۰ ساخته شد.
اسکله‌ی شماره ۲ همانند اسکله‌ی شماره‌‌ی یک چند منظوره بوده و عمق آن نیز به ۵.۵ متر می‌رسد. این اسکله به طول ۲۴۰ متر در سال ۱۳۸۰ ساخته شد. اسکله‌ی شماره ۳ دارای ۲۰ متر طول و عمق آن نیز مانند دیگر اسکله‌های این بندر است. این اسکله مناسب کشتی‌های باری بوده و به صورت رو-رو است. از مقایسه کردن تمامی اسکله‌های این بندر می‌توان دریافت که اسکله‌ی شماره‌ی ۱ بزرگ‌ترین اسکله در بین این سه اسکله بوده و اسکله‌‌ی شماره ۳ به عنوان کوچک‌تریم اسکله به حساب می‌آید.

بندر لنگه

معماری بندر لنگه

معماری و ساخت بندر لنگه با توجه به عوامل مختلفی انجام شده است. عواملی که با توجه به محیط آب‌وهوا، اقلیم، حضور اقوام مختلف صورت گرفته و اگر شما به این بندر توریستی سفر کرده باشید و از نزدیک معماری آن را دیده باشید به طور حتم متوجه تاریخی بودن آن شده‌اید. در قسمت‌های مختلف این بندر شما می‌توانید حضور بلند مدت و تاریخی اقوام مختلف را ببینید. از محله‌هایی از این دست معماری می‌توان به محله‌های بلوکی، بحرینی، افغان، مینابی، بلوچ، لاری، رودباری و سماچ اشاره کرد. به طور حتم افراد زیادی جهت زندگی و کار کردن به سراغ این بندر آمده و در آن اقدام به زندگی کرده‌اند.
افرادی که هر کدام از آن‌ها با توجه به قوم و ملیت خود در یکی از محله‌های فوق زندگی می‌کردند. از طرفی آب‌وهوای این منطقه به گونه‌ای است که در این شهر بادهای مدیترانه‌ای، بارش‌های متعدد، دمای بالا، گرما و گرد‌ و غبار بسیاری وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود تا بناهای این شهر در درون خود حیاط‌های مرکزی داشته باشند. از طرفی در فصل تابستان برای در امان ماندن از آفتاب این بندر، خانه‌ها معمولا به صورت شرقی غربی ساخته می‌شوند.
از طرفی بیشتر بناهای این شهر ارتفاعی بیش از ۱۵ متر دارند. این موضوع به ویژگی‌های اقلیمی موجود در این بندر برمی‌گردد. این موضوع باعث می‌شود حتی در خیابان‌های این شهر سایه‌هایی به وجود بیایند. در این شهر بنا به بالا بودن آب‌های زیر زمینی، ساختمان‌ها زیر زمین ندارند. امروزه در طراحی بناهای این بندر ایوان‌هایی به صورت سرپوشیده ایجاد می‌شود. از دیگر ویژگی‌های معماری این بندرها می‌توان به وجود پنجره‌های بزرگ و سرتاسری در بناهایی که در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته‌اند اشاره کرد. همچنین در تمامی بناهای این بندر بادگیرهای مختلفی جهت خنک نمودن فضای داخلی ساختمان‌ها و بناها استفاده شده است.

بندر لنگه

مردمان بندر لنگه 

اگر قصد دارید تا به بندر لنگه سفر کنید باید اطلاعات کاملی از مردمان این سرزمین داشته باشید. مردمانی که در جنوب زندگی می‌کنند معمولا افرادی خونگرم و مهمان نواز هستند. این مردمان به دلیل آب‌وهوای منطقه، مردمانی صبور بوده و تنها کافی است تا یکبار به این بندر زیبا سفر کنید تا از مهمان نوازی‌های آنان نهایت لذت را ببرید. بر اساس سرشماری که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته بندر لنگه دارای جمعیتی قابل توجه بوده که جمعیت آن تقریبا به ۳۱ هزار نفر می‌رسد. این میزان جمعیت، اقوام و ملیت‌های مختلفی هستند که گویش‌های مختلفی دارند. از طرفی این موضوع باعث می‌شود تا مردمانی با مذاهب مختلف در این بندر باشند.

زبان - دین و مذهب

زبان اصلی در بندر لنگه زبان فارسی است. مردمان این شهر به لهجه‌ی انگه‌ای یا در میان بومی‌ها، اچنی صحبت می‌کنند. در این شهر ساحلی افراد مختلفی با مذاهب سنی و شیعه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. این موضوع باعث شده تا در این شهر دو نماز جماعت برگزار شود و به احترام مردمانی با مذهب تسنن مدرسه‌ای به نام سلطان العلماء تاسیس شود.

بندر لنگه

صنایع دستی بندر لنگه

بندر لنگه بندری جنوبی است که به دلیل آب‌وهوای آن و فرهنگ بومی خود سوغاتی‌های مختلفی که مختص به خود بوده، داراست. یکی از سوغاتی‌های بسیار معروف و در عین حال خاص آن صنایع دستی این بندر بوده و صنایعی که هنر دست بانوان و مردان این سرزمین است که هر کدام از آن‌ها نشان دهنده‌ی فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه و مردمان به حساب می‌آید. صنایع دستی این نقطه از ایران شامل موارد مختلف و متنوعی می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به حصیر دستی، لنج‌سازی، خوس‌دوزی، گلابتون‌دوزی، زری‌دوزی، سوزن‌دوزی، برقع، گرگوربافی و دوخت لباس‌های محلي اشاره کرد.

غذاهای بندر لنگه

این شهر، شهری در جنوب ایران بوده که غذاهای مختلف و مختص به محیط خود را دارد. از غذاهای بسیار معروف و خاص این منطقه می‌توان به گوبولی، قلیه ماهی، ماهی سرخ کرده، شوربا، چنگال، خم فروش، جلاب، نان تومشی، نان فلزی، تنوری، تنکی، فتیر، شلشلی، گپکی و نان رگاگ اشاره کرد.

بندر لنگه

طبیعت بندر لنگه

بندر لنگه به دلیل موقعیت جغرافیایی که داشته و به دلیل نزدیکی به خط استوا، تفاوت چندانی با دیگر شهرها و یا کشورهای استوایی ندارد. این منطقه از نظر آب‌وهوایی جزو مناطق گرم و مرطوب بوده و این موضوع به گونه‌ای است که این شهر در سردترین روزها دمایی کمتر از ۶ درجه سانتی گراد ندارد. به همین دلایل پوشش گیاهی غالب در این منطقه به‌طورکلی گیاهان شورپسند بوده و در مقابل کم آبی مقاوم هستند.
از طرفی از نظر تنوع جانوری زیر اب نیز این بندر، بسیار متنوع و خاص بوده و تنوع آن بسیار قابل توجه است. همچنین این بندر زیستگاه زندگی جانوران مختلفی بوده که می‌توان به انواع ماهی، لاک‌پشت، میگو اشاره کرد.


بهترین زمان سفر به بندر لنگه

اگر می‌خواهید به این بندر جذاب سفر کنید باید به برخی نکات، توجه‌ای ویژه داشته باشید. یکی از این نکات، زمانی است که شما برای سفر خود انتخاب می‌کنید. بهترین زمان سفر به شهر بندری لنگه بستگی به آب‌وهوای این منطقه دارد. در ابتدا باید دانست که آب‌وهوای این منطقه به چه شکلی است.
این منطقه مانند هر شهر جنوبی در بیشتر ماه‌های سال هوای گرام و به صورت شرجی است. این موضوع باعث می‌شود تا شما در فصل تابستان با گرمای آزار دهنده‌ای مواجه شوید. به گونه‌ای که تنفس شما در این زمان دچار اختلال و بسیار سخت می‌شود. از طرفی از اول فصل پاییز، هوای این منطقه خنک شده و باران‌های بسیار زیادی می‌بارد. همچنین هر چه قدر به سمت زمستان می‌رویم، آب‌وهوای این منطقه خنک‌تر شده و شما حس بسیار بهتری دارید. البته دقت داشته باشید آب‌وهوای این شهر دیدنی در فصل زمستان مانند فصل بهار در دیگر شهرها و مانند تهران است.
پس اگر به دنبال بهترین زمان برای سفر به بندر لنگه هستید ما به شما فصل پاییز و زمستان را پیشنهاد می‌کنیم. دقت داشته باشید اگر در این زمان به این شهر سفر کردید همراه خود چتر ببرید. چرا که در این فصل‌ها باران‌های بسیار شدید و ناگهانی باریده می‌شود.

بندر لنگه
 

شغل مردم بندر لنگه

کشاورزی در این بندر به صورت دیم صورت می گیرد و انجام این شیوه به دلیل نبودن آب شیرین است. این شهر در گذشته صادر کننده ی محصولات کشاورزی بوده که متاسفانه هم اکنون دیگر رونق ندارد. زنان بندر لنگه غالبا به بافتن لباس های محلی به شیوه ی سنتی اشتغال دارند. صید ماهی در این شهر رایج می باشد. از دیگر مشاغلی که می توان از آن یاد کرد صید مروارید است که از شغل های مهم مردم بندرلنگه محسوب می گردد.

 

بندر لنگه

 

زبان مردم بندر لنگه

زبان مردم بندر لنگه فارسی است و این فارسی آمیخته با لهجه ی اچمی یا لنگه ای می باشد. بیشتر مردم جنوب کشور لهجه ای اچمی دارند. هنگام صحبت کردن با مردم این شهر متوجه طرز بیان کلمات خواهید شد که با این لهجه ی شیرین درآمیخته شده است.

دین و مذهب مردم بندر لنگه

مردم این شهر مسلمان هستند و دارای مذهب سنی و شیعه می باشند. در بندر لنگه یک مدرسه ی علوم دینی اهل سنت با نام سلطان العلماء دایر می باشد و در این شهر نماز جمعه برای اهل تشیع و اهل تسنن برگزار می گردد. در بندر لنگه مردم اهل سنت و اهل تشیع برادرانه با یکدیگر زندگی می کنند و هر کدام از این مذهب ها مسجد خود را دارا هستند. زندگی در بندر لنگه به شکل کاملا دوستانه در میان مذاهب متفاوت صورت می گیرد.

آب و هوای بندر لنگه

بندر لنگه مانند دیگر شهر های ساحلی هوایی مرطوب را در تابستان تجربه می کند. البته زندگی در بندر لنگه سبب می شود که به این نوع آب و هوا عادت کرد. بارندگی در این شهر متغیر بوده و بعضی از اوقات سیل آسا است. 

 

بندر لنگه

 

جاهای دیدنی بندر لنگه

این شهر که از زمان هخامنشیان تا به اکنون از مهم ترین بنادر ایران و حاشیه ی خلیج فارس است دارای جاذبه های دیدنی بسیاری می باشد. در سفر به بندر لنگه حتما از مکان های تاریخی و طبیعی این شهر دیدن نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این جاذبه ها آشنا شوید.

سایه خوش

سایه خوش نام محلی است که در آن صحرا به دریا پیوند می خورد. منطقه ی بیابانی سایه خوش، نزدیک خلیج فارس است. معروفیت سایه خوش به خاطر شکل جالب و عجیب صخره ها و همچنین سکوتش می باشد. 

 

سایه خوش/ عمارت فکری

 

عمارت فکری

این خانه ی تاریخی توسط عبدالواحد فکری در زمان قاجار ساخته شد. او که از تاجران مطرح بندر بود این عمارت را برای اقامت خانواده و همچنین محلی برای تجارت و بازرگانی خود بنا کرد. عمارت فکری دارای 25 اتاق، 2 زیر زمین و یک حیاط مرکزی است.

آبشار بدو

این آبشار زیبا در روستای لمزان است و سر چشمه ی آن در کوه بدو داخل بندر لنگه می باشد. آبشار بدو فصلی بوده و دارای حوضچه های پلکانی منظمی است.

حیات وحش جزیره شتور

یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی در جنوب ایران به طور حتم حیات وحش جزیره شتور است. این جزیره بسیار دیدنی در ۵ کیلومتری جنوب شرقی جزیره لاوان و در مساحتی در حدود ۴ کیلومتر مربع قرار گرفته است. در این منطقه شما می‌توانید انواع گیاهان شورپسند و مقاوم در برابر کم آبی را ببینید. در این جزیره علاوه‌بر گیاهان، جانورانی نیز وجود دارند. از جمله جانورانی که در این جزیره زندگی می‌کنند می‌توان به پرستوها و مارهای سمی آن اشاره کرد. این پرستوها در چهار گونه مختلف بوده که زیبایی آن به گونه‌ای است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

بندر لنگه

 بندر کنگ 

بندر کنگ از دیگر مناطق دیدنی در بندر لنگه است که اگر شما به این شهر کردید حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از این بندر مشاهده کنید. بندر کنگ به دلایل مختلفی در بین مردمان بومی و گردشگران مشهور شده است. از جمله این دلایل وجود خانه‌های کاملا سفید با نام سانتورینی ایران بوده که حتی در بین جهان نیز شناخته شده‌اند.

مساجد و بناهای تاریخی بندر لنگه 

این شهر به دلیل قدمت خود و همچنین وجود ملیت‌های مختلف در درون خود بناهای تاریخی بسیار و همچنین مساجد مختلفی را جای داده است. بناهایی که هر کدام از آن‌ها جلوه‌ای خاص از زیبایی را به این بندر داده‌اند.

مسجد غیاث

یکی از بنادر بسیار قدیمی در بندر لنگه، مسجد غیاث است. این مسجد در دل شهر ساحلی قرار گرفته و به دلیل موقعیت جغرافیایی خود همواره گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. این مسجد توسط حاجی غیاث و در سده‌ی ۱۳ ام ساخته شده است. البته این مسجد به دلیل سن بسیار بالا در سال ۱۴۰۱ مورد بازسازی قرار گرفت.

مسجد غیاث

مسجد افغان

مسجد افغان مسجدی بسیار مهم و کلیدی بوده که در محله افغان این بندر قرار گرفته است. بر اساس شواهد و مدارک مختلف مسجد افغان توسط مرحوم حاج عبدالله افغان ساخته شده؛ مرحوم حاج عبدالله افغان از بازماندگان افغان‌های بستگ در این شهر ساحلی بوده که اقدام به ساخت این مسجد کرده است. قدمت این بنا به دوران افشاریان بر می‌گردد. از ویژگی‌های ظاهری مسجد افغان می‌توان به وجود دو شبستان بزرگ برای زمستان و تابستان اشاره کرد.

مسجد خداداد

مسجد خداداد، مسجدی بسیار معروف و خاص در این شهر بوده که به عنوان اولین مسجد شیعیان به حساب می‌آید.  این مسجد بسیار جذاب و دیدنی در محله‌ی شیعه نشین یعنی مساح قرار گرفته است.

بنای فکری

بنای فکری یا خانه‌ی فکری، جزو خانه‌های تاریخی در این شهر است که قدمت آن به قاجاریان بر می‌گردد. این خانه در ابتدا برای عبدالواحد فکری بوده که همراه با ایل و تبار خود در این خانه زندگی می‌کرد. این فرد در این خانه به امور حسابداری می‌پرداخت. در ساخت این خانه از ویژگی‌های بارز موجود در خانه‌های جنوب استفاده شده است.
 

 

مسجد ملک ابن عباس/آبشار بدو

 

مسجد ملک ابن عباس

این مسجد در زمان تیموری بنا شد و در زمان صفوی و قاجار مورد بازسازی قرار گرفت. سبک معماری که در این مسجد به کار رفته شیوه ای هندی و ایرانی دارد. شبستان مسجد ملک ابن عباس دارای 6 ستون و 2 درگاه است.

برکه دریا دولت

این آب انبار تاریخی لقب سومین برکه بزرگ ایران را به خود اختصاص داده است. نام این برکه را به خاطر بزرگی بسیارش دریا دولت نهاده اند. برکه دریا دولت در کناره ی بندر کنگ از توابع بخش مرکز شهرستان بندر لنگه قرار دارد.

قلعه شیخ سلطان

این قلعه در بندر مغویه است و متعلق به شیخ سلطان المرزوقی می باشد. شیخ سلطان از حکمرانان منطقه و رئیس قبیله ی المرازیق بود. این قلعه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است. این بنا تعداد زیادی اتاق و حمام سنتی دارد و از یک برج نگهبانی و دو بادگیر هم بهره برده است.

 

چشمه آب گرم بادون/قلعه شیخ سلطان

 

چشمه آب گرم بادون

این چشمه در مسیر بندر لنگه به روستای گزیر قرار گرفته است. آب چشمه از شکاف سنگ های مارنی از دل زمین بیرون می آید. آب این چشمه توسط استخری که در اطراف آن ساخته شده است به مصارف کشاورزی می رسد.

قلعه لشتان

این قلعه بر بلندای کوه« شاهین کوه» در قسمت مرکزی شهرستان بندر لنگه قرار گرفته است. قلعه ی لشتان متعلق به سده ی نهم هجری می باشد. در لب دریا و نزدیکی شهر کنگ هنوز آثاری از این قلعه به جا مانده است. مردم محلی آن را«قَلعُو» می خوانند و از مکان های تاریخی بندر لنگه به حساب می آید.

سوغات و صنایع دستی  بندر لنگه

صنایع دستی متعددی در این شهر وجود دارد که در میان آن ها می توان به حصیر دستی، لنج سازی، خوس دوزی، گلابتون دوزی، زری دوزی، سوزن دوزی، برقع، گرگور بافی و دوخت لباس های محلی اشاره کرد.

شغل ساکنین بندر لنگه

مردمانی که در بندر لنگه زندگی می‌کنند مشغول به کارهای مختلفی هستند. در این شهر برخی مشغول به کشاورزی بوده و برخی در حوزه صید ماهی و فروش آن فعالیت می‌کنند. دقت داشته باشید کشاورزی در این بندر به صورت دیمی است. از طرفی بانوان این منطقه نیز کارهای مختلفی انجام می‌دهند. یکی از این کارها بافتن لباس‌های محلی به شیوه‌ی سنتی است.

بندر لنگه

مذهب و آداب و رسوم بندر لنگه

همان‌طور که در بالا گفتیم مردمانی که در بندر لنگه زندگی می‌کنند غالبا مسلمان هستند. شیعه و سنی دو مذهب بزرگی است که در این شهر وجود دارد. مردمانی که در شهر ساحلی لنگه زندگی می‌کنند دارای آداب و رسوم خاصی هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. آدابی که به تمام کارهای روزمره‌ی آن‌ها وارد شده است. اگر می‌خواهید با فرهنگ و آداب رسوم این مردمان بیشتر آشنا شوید می‌توانید به یکی از مراسم‌های عروسی آن‌ها روید. اگر ازدواجی در این شهر اتفاق بیفتد، با آدابی خاص انجام می‌شود. مراسم ازدواج، حجله بندی عروس و داماد دو مراسم بسیار خاص و باشکوه در این شهر جنوبی است که بسیار جذاب برگزار می‌شود. 
دقت داشته باشید فرهنگ و هنر در این شهر بندری جور دیگری است و توانسته جلوه‌ای بسیار خاص داشته باشد. هنرهای مختلفی در فرهنگ این شهر وجود دارد که به مرور زمان تبدیل به یک آداب و رسوم خاصی شده است. برخی از این هنر‌ها شامل سراغ یا بادبان سازی و تنظیف و تزئین صدف می‌شود. دقت داشته باشید فرهنگی که در این سرزمین وجود دارد بسیار زنده و پویا است.

بندر لنگه

اقامت در بندر لنگه

اگر به این شهر سفر کرده‌اید و به دنبال محلی مناسب جهت اقامت هستید هتل‌های این شهر مناسب شما است. در این شهر هتل‌ها و مهمانسراهای مختلفی وجود دارد. هتل‌هایی که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی را دارند و می‌توانند امکانات مختلفی را در اختیار گردشگران قرار دهند. علاوه‌بر هتل و مهمانسرا در این شهر، اقامتگاه بوم‌گردی نیز می‌تواند انتخابی مناسب برای شما باشد. دقت داشته باشید اقامتگاه بوم گردی امکانات کمتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. به عنوان مثال شما برای استفاده از سرویس بهداشتی و حمام لازم است از سرویس بهداشتی‌های عمومی استفاده کنید. البته دقت داشته باشید شما با سپری در اقامتگاه‌های بوم گردی می‌توانید با فرهنگ و آداب و رسوم این شهر بیشتر آشنا شوید. اگر می‌خواهید در بهترین هتل در شهر لنگه اقامت کنید ما به شما هتل دیپلمات را پیشنهاد می‌کنیم.

بندر لنگه

رستوران های بندر لنگه

اگر دلتان خواست یکی از وعده‌های غذایی خود را در محیطی خارج از محیط محل اقامت میل کنید، می‌توانید سری به رستوران‌های موجود در شهر بزنید. رستوران‌هایی که هر کدام از آن‌ها غذاهای محلی و بومی این شهر را تهیه می‌کنند. رستوران‌های مختلفی در سطح شهر وجود دارد که بهترین و مناسب‌ترین رستوران‌ها در زیر آمده است:

  • رستوران سلطان
  • رستوران بهونه
  • شورنا بیروت
  • فست فود لبنان

 
سوغات بندر لنگه

به طور حتم سفر به یکی از شهرهای جنوبی آن هم بندر لنگه می‌تواند سفری خاص و پر ماجرا باشد. مخصوصا اگر این سفر همراه با خرید سوغاتی‌های مختلفی انجام شود. بندر لنگه به دلیل قرار گیری در مجاورت آب‌های آزاد و همچنین محیط و موقعیت جغرافیایی خود همواره سوغاتی‌های متفاوتی را نیز داراست. سوغاتی‌هایی که با توجه به این موقعیت می‌تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید تمامی سوغاتی‌های این شهر را از مراکز خرید آن خریداری کنید. به‌طورکلی سوغاتی‌های موجود در این شهر شامل موارد مختلفی می‌شود که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انواع ماهی و میگو جنوب
  • گلابتون‌بافی
  • خوس‌دوزی
  • زردوزی
  • برقع
  • سوزن‌دوزی

شما برای خرید سوغاتی‌های بالا می‌توانید به بازار محلی آن و یا بازار مساح مراجعه کنید. همچنین برای خرید انواع میگو و ماهی می‌توانید به سراغ دریا رفته و به طور مستقیم از صیاد‌ها خریداری کنید و از کیفیت آن‌ها مطمئن باشید.

بندر لنگه

مشاهیر بندر لنگه

علما، ادبا، فقها و شاعران مختلفی که زاده این سرزمین بوده و امروزه تنها نام آن‌ها باقی مانده است، بسیار هستند. شاعرانی که هر کدام از آن‌ها در وصف این سرزمین شعرهای مختلفی را سروده‌اند. نکته قابل توجه این است که برخی از شاعرانی که در این سرزمین به دنیا آمده‌اند هنوز در قید حیات هستند. در ادامه به اسامی برخی از شاعرانی می‌پردازیم که تنها نام و شعرهای آن‌ها باقی مانده و به برخی از افرادی که امروزه نیز در نزد ما هستند اشاره خواهیم کرد.
سیدفضل سیدجلال‌الدین، محمد یوحا، عبدالرحمن ادیبی، شیخ‌الاسلام سیدجعفر موسوی، محمدشریف ملااحمدی، شیخ‌الاسلام شیخ رضوان، شیخ‌الاسلام عبدالرحمن خالدی، حجت‌الاسلام سیدشبر موسوی، ابراهیم ادیبی، شیخ‌الاسلام احمد السرحان، ملامحمد کوخردی، حجت‌الاسلام سیدعلی عرب، رئیس محمد رسول سعدی، سالم بن ابراهیم الخاجه، شیخ‌الاسلام محمدعلی خالدی، رئیس اسماعیل سعدی، شیخ حسن رضوان، ابراهیم محمود درویش جابری (معروف به حاج ابراهیم جابری)، مهرداد پورموسی، حجت‌الاسلام آقا سیدمحمد عالم، فاطمه قدم، عبدالکریم سعدی، شیح صالح ادیب، شیخ قاسم قصاب، ملا عبدالکریم واحدی، عبداله واحدی، محمد احمد هودی، ملا یوسف بلوکی، رئیس حاج محمد بهزاد اسیری، رئیس ابراهیم محمودیان، حاجی محمدرضی بلوکی، حاجی آمنه حسن عمانی، رئیس حسن سعدی، حاج شعبان صداقت، رئیس احمد سعدی، حسین گله‌داری، عبدالواحد فکری، شیخ سلطان المرزوقی، علی محمود درویش جابری (معرف به حاج علی جابری)، بدر محمد امین، سالم محمد نجار (معروف به حاج سالم قریشی)، محمد عبدالرحمن علینا و شیخ سلطان المرزوقی.

بندر لنگه

 سخن پایانی 
بدون شک سفر به یکی از شهرهای جنوبی ایران آن هم بندر لنگه می‌تواند سفری خاص و جذاب باشد. سفری که می‌تواند شما را با فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه بیشتر آشنا کند. شما با سفر به این بندر می‌تواند از تمامی بناهای دیدنی و تاریخی این شهر و همچنین طبیعت بسیار جذاب آن بیشتر آشنا شوید. طبیعتی که می‌تواند در جایگاه خود زیبایی‌ها و شگفتی‌های مختلفی را داشته باشد. اگر شما تا به الان به این شهر ساحلی رفته و از آن دیدن کرده‌اید می‌توانید از حس و حال خود به هنگام بازدید از معماری این شهر در قسمت نظرات برایمان بگویید.
 

نظرات کاربران

  1. ابراهیم عبدالهی دورکی ابراهیم عبدالهی دورکی 1402/05/11
    0 نفر پسندیدند
    می خواستم از بندر لنگه برای سه شبانه روز اقامت در ابوموسی سفری داشته باشم. آیا تهیه بلیط کشتی در بندر لنگه آسان است؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر