دریاچه آویدر

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/09
بازدید: 1670

دریاچه آویدر که در زبان عامیانه به آن آبیدر گفته می شود، در 30 کیلومتری شرق نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان در استان مازندران قرار گرفته است. این دریاچه زیبا و جذاب در میان انبوهی از درختان زیبا و سر به فلک کشیده قرار دارد که در نتیجه احداث سد خاکی ایجاد شده است و به همین دلیل این دریاچه را با نام های سد آویدر و سد صلاح الدین نیز می شناسند. تپه ای سرسبز و زیبا در میان دریاچه قرار گرفته که بعد از احداث سد به زیر آب رفته و زیبایی دریاچه را دوچندان کرده است. این دریاچه متعلق به اداره آبیاری منطقه می باشد و از آن به منظور تامین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی منطقه استفاده می شود.

 

دریاچه آویدر

 

این دریاچه 125 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و شاید جالب باشد که بدانید این دریاچه زیبا در سریال دل به نمایش گذاشته شده است. دریاچه آویدر که یکی از جاذبه های گردشگری زیبای شهرستان نوشهر می باشد، مورد توجه بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان قرار گرفته است. 

از منظره زیبای اطراف دریاچه نیز نباید غافل شد، زیرا نیمی از جذابیت این دریاچه به دلیل فضای سرسبز و زیبای اطراف آن است. نواحی همواری برای نشستن و پیک نیک های خانوادگی و دوستانه نیز در اطراف دریاچه قرار دارد و نواحی جنگلی نیز می توانند محلی مناسب برای چادر زدن باشند. امکاناتی نظیر رستوران های محلی، آلاچیق، سرویس بهداشتی و... در اطراف دریاچه و به منظور رفاه گردشگران قرار گرفته است. بنابراین با به همراه داشتن لوازم پیک نیک می توانید تفریحی لذت بخش را همراه خانواده در کنار دریاچه آویدر تجربه کنید.

دریاچه آویدر کجاست؟

همانطور که گفته شد دریاچه زیبا و شگفت انگیز آویدر در 30 کیلومتری شرق شهرستان نوشهر و نرسیده به روستای صلاح الدین واقع شده است. این دریاچه در نزدیکی جنگل سیسنگان و دریا، در شمال کشور، قرار دارد و از محبوبیت ویژه ای در میان توریست های برخوردار است.

 

دریاچه آویدر

 

جاذبه های دیدنی دریاچه آویدر

کوهستان اطراف دریاچه باعث به وجود آمدن منظره جنگلی جذاب و دیدنی اطراف دریاچه شده است که مکانی مناسب برای دوست داران طبیعت می باشد. این دریاچه به دلیل آب و هوای خنک و متفاوتش از سایر مناطق مازندران، گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. پوشش طبیعی و بکر اطراف دریاچه ناشی از شناخت کم مردم از این منطقه می باشد. این دریاچه محلی برای زندگی گونه های مختلف جانوری مانند انواع ماهی ها و قورباغه های می باشد که تماشای آن ها خالی از لطف نیست.

جزیره سبز رنگ میان دریاچه نیز از دیگر جاذبه های جذاب جزیره است که زیبایی دریاچه را دوچندان کرده است. گردشگران می توانند به وسیله قایق های موجود در کنار دریاچه به این جزیره نزدیک شوند و در اطراف آن به گشت و گذار بپردازند.

تفریحات دریاچه آویدر

دریاچه آویدر برای تفریح و سرگرمی گردشگران تفریحاتی را تدارک دیده است که به شرح هریک می پردازیم:

قایق سواری

تماشای دریاچه اگرچه جذاب و خیره کننده است اما قایق سواری روی آن لذتی به مراتب بالاتر دارد. در اطراف دریاچه قایق های پدالی و موتوری وجود دارد که گردشگران می توانند با پرداخت کرایه به اجاره آن ها بپردازند. از این قایق ها برای رفتن به مرکز دریاچه و تماشای دریاچه از روی آب استفاده می شود که قطعا خاطره ای به یادماندنی برای گردشگران و بازدیدکنندگان خواهد بود.

 

دریاچه آویدر

 

ماهی گیری 

غذا خوردن و درست کردن کباب در کنار دریاچه بسیار لذت بخش است اما اگر ماهی که خودتان گرفته اید را کباب کنید مطمئنا می تواند لذتی بیشتر داشته باشد. این دریاچه در پشت سد شرایط مناسبی را برای رشد موجودات آبزی فراهم کرده است و می توانید ماهی ها را در دریاچه ببینید. افرادی که به ماهی گیری علاقه مند هستند می توانند از این فرصت استفاده کنند و مهارت خود را محک بزنند زیرا این امکان و اجازه در دریاچه آویدر فراهم است.

اسب سواری

اسب سواری آن هم در کنار دریاچه می تواند شما را به یاد فیلم های قدیمی و افسانه ای بیندازد. اما این امکان در واقعیت و در کنار دریاچه آویدر، توسط افراد محلی فراهم شده است. این افراد در کنار دریاچه اسب های خود را به گردشگران کرایه می دهند و لذت تفریح در این دریاچه را دوچندان می کنند.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری در کنار دریاچه ممکن است برای بسیاری از گردشگران جذاب باشد. این امر با وجود مسیرهایی که در اطراف دریاچه وجود دارد برای گردشگران فراهم شده است اما باید توجه داشته باشید که کرایه دوچرخه در اطراف دریاچه صورت نمی گیرد و گردشگران باید با خود دوچرخه خود را به همراه داشته باشند.

شهربازی

در اطراف دریاچه می توانید شهر بازی را مشاهده کنید که دارای وسایل و امکانات سرگرمی مانند کلایمکس یا عینک واقعیت مجازی می باشد. پارک بادی برای استفاده کودکان نیز در این شهر بازی وجود دارد.

چه زمانی برای رفتن به دریاچه آویدر مناسب است؟

ارتفاع این دریاچه از سطح دریا باعث شده است تا دارای آب و هوایی خنک و مطبوع باشد. این دریاچه در تمامی فصول سال زیبایی های مخصوص به خود را دارد و می تواند محلی به یادماندنی برای مسافرت باشد، اما در شش ماهه اول سال به دلیل آب و هوای معتدل و خنک خود، طرفداران بسیاری دارد. پاییز این دریاچه را می توان به تابلویی رنگارنگ از برگ درختان تشبیه کرد که به زیبایی هرچه تمام تر نشان دهنده این فصل زیبا می باشد.

زمستان دریاچه آویدر ممکن است با بارش برف همراه باشد که دلیل آن نیز نزدیکی دریاچه به منطقه کوهستانی می باشد. بنابراین زمستان های این دریاچه نیز سرشار از زیبایی و جذابیت است و سرمای هوا نمی تواند از زیبایی آن بکاهد.

 

دریاچه آویدر

 

چگونه خود را به دریاچه آویدر برسانیم؟

با حرکت از نوشهر به سمت نور به پارک جنگلی سیسنگان می رسید. هنگامی که حدود 10 کیلومتر از پارک جنگلی سیسنگان دور شدید، به روستای صلاح الدین کلا نزدیک می شوید. تابلوی سد خاکی را می توانید در مسیر مشاهده کنید. با دیدن تابلو به سمت جنوب حرکت کرده و بعد از 5 کیلومتر و با عبور از روستاهای صلاح الدین کلا، اولیا و ملا کلا، می توانید زیبایی خیره کننده دریاچه را مشاهده کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.3 از 5 | از 101 کاربر