جاهای دیدنی مسکو

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/27
بازدید: 1869
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

به جرئت می توان گفت که روسیه کشوری پر آوازه و سرشار از شگفتی ها و زیبایی ها می باشد. مسکو پایتخت این کشور بیش از 800 سال قدمت داشته و مجموعه ای شگفت انگیز از تاریخ، فرهنگ، هنر و مدرنیته را در خود جای داده است. مسکو از جمله شهرهایی می باشد که نباید دیدن آن را از دست داد، چرا که با قدم زدن در این شهر پرجنب و جوش و سرزنده و همچنین بازدید از سالن های اپرا و نوشیدن قهوه های معروف در کافه های شهر که روزی محل رفت و آمد نویسندگان و موسیقی ‌دانان بزرگ جهان بوده است، فرهنگ آن را لمس خواهید کرد. این شهر باشکوه و قدرتمند دارای جاذبه های گردشگری فوق العاده ای است که گردشگران زیادی را از سراسر دنیا برای بازدید از مکان های گردشگری مسکو به این کشور جذب می کند.

مسکو

پایتخت فدراسیون روسیه یکی از پرجمعیت ترین شهر قاره اروپا بوده و بیش از 12 میلیون نفر جمعیت دارد. شهر مسکو مرکز سیاسی، اقتصادی، تاریخی و فرهنگی روسیه به حساب می آید و در کنار رود مسکو واقع شده است. این شهر نهمین شهر گران قیمت دنیا بوده و رشد بسیار سریعی در صنعت گردشگری دارد و  به عنوان یکی از بزرگ ترین اقتصاد های شهری جهان محسوب می شود. مسکو یک مقصد ویژه برای کسانی است که می خواهند غذاهای مختلف و بین المللی را تست کنند و برای تست غذاهای مختلف به گردشگری می پردازند، چرا که در این شهر 2700 رستوران وجود دارد و شما می توانید با رفتن به هریک از آن ها در حالی که به موسیقی گوش نواز پیانو گوش فرا می دهید، غذاهای مختلف را سفارش داده و میل کنید. از رستوران های معروف این شهر می توان به رستوران خاچاپوری، رستورانی که نان داغ همراه با پنیرش بسیار مشهور است، رستوران آپارتمان 44، رستوران دودو و رستوران مایاک اشاره کرد. در ادامه می خواهیم چند نمونه از مکان های دیدنی مسکو را به شما معرفی کنیم، تا اگر به این شهر سفر کردید، حتما دیدن از آن ها را در برنامه خود بگنجانید. 

میدان سرخ، مهم ترین نماد شهر مسکو

میدان سرخ در مرکز شهر روسیه قرار داشته و یکی از پر بیننده ترین مکان های دیدنی مسکو به حساب می آید. این میدان زیبا و دیدنی سنگ فرش شده و اطراف آن ساختمان هایی با معماری جذاب و چشم گیر قرار دارد. میدان سرخ بدین خاطر به یکی از معروف ترین مکان های دیدنی مسکو تبدیل شده که بسیاری از وقایع مهم تاریخی در این مکان رخ داده است. این میدان در گذشته مکانی برای عرضه محصولات تاجران بوده و اکنون به عنوان یک مکان دیدنی شناخته می شود. از جمله مکان های دیدنی اطراف آن میدان عبارتند از: کاخ کرملین، کلیسای سنت باسیل، آرامگاه لنین و... جالب است بدانید که میدان سرخ یکی از میدان های اصلی و مرکزی شهر بوده و اکثر خیابان های شهر نیز به این میدان منتهی می شوند. علاوه بر این در این میدان کنسرت بسیاری از خوانندگان معروف نیز برگزار می شود که افراد بسیاری برای تماشای آن ها به این میدان می آیند. رژه روز پیروزی نیز یکی از بزرگ ترین جشن های ملی روسیه است که هر ساله در این میدان برگزار می شود. نکته دیگر در مورد میدان سرخ این است که این میدان و بناهای اطراف آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند.

میدان سرخ/کلیسای سنت باسیل

کلیسای سنت باسیل، رنگین ترین بنای دنیا

حتما تا به حال نام کلیسا سنت باسیل را شنیده اید و یا با دیدن عکس های بسیار زیبای آن را حیرت زده شده اید. این کلیسا در شهر مسکو روسیه و در میدان سرخ که به عنوان قلب تپنده مسکو نیز شناخته می شود قرار گرفته است و هر ساله گردشگران زیادی در ابتدای سفر به مسکو از این نمای شگفت انگیز دیدن می کنند.کلیسا جامع سنت باسیل نه تنها از حیث معماری بی نظیر آن، بلکه از نظر تاریخی و مذهبی نیز برای مردم روسیه بسیار ارزشمند است. این بنا که به دستور ایوان مخوف ساخته شد، قدمتی بالغ بر 450 سال دارد و تا آغاز قرن هفدهم میلادی نیز عنوان مرتفع ترین بنا در سراسر قاره اروپا را به خود اختصاص داده بود. ابتدا در این کلیسا مراسمات عبادی و روحانی برگزار می شد، اما از سال 1929 آن را به موزه تبدیل کردند و در کنار کاخ کرملین و میدان سرخ، کلیسا جامع سنت باسیل نیز به عنوان یکی از زیباترین بناهای روسیه در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. نکته قابل توجه در ساخت کلیسا سنت باسیل روسیه این می باشد که پس از اتمام ساخت آن، ایوان مخوف از ساخت چنین بنای شگفت انگیزی متحیر ماند و دستور داد تا معمار آن را کور کنند تا دیگر نتواند در هیچ کجا بنایی باشکوه تر از آن بسازد که رقیبی برای این سازه باشد.

میدان مانژمسکو، میدانی به قدمت 200 سال

بعد از میدان سرخ یکی دیگر از میدان های معروف شهر مسکو میدان مانژ است که در اطراف آن چندین موزه ی زیبا و دیدنی قرار دارد. میدان مانژ که در پشت باغ کرملین قرار دارد نزدیک به 70 سال قدمت داشته و در قدیم به جای آن یک صومعه وجود داشته است. از این میدان نیز همانند میدان سرخ برای برگزاری جشن ها و رژه ها استفاده می شود. 

میدان مانژ/کاخ کرملین

کاخ کرملین، بزرگ ترین کاخ سلطنتی روسیه

کرملین به معنی دژها یا قلعه های روسیه می باشد و این جاذبه ی دیدنی و بسیار زیبای مسکو که هم در میان سیاستمداران و هم در بین توریست ها و گردشگران بسیار مشهور شده است. کرملین همانند میدان سرخ در مرکز شهر قرار داشته و متشکل از پنج کاخ و چهار کلیسای جامع می باشد که اطراف آن ها توسط دیوار و برج های کرملین احاطه شده است. بزرگ ترین کاخ این مجموعه کاخ بزرگ کرملین بوده که 700 اتاق دارد و ساخت آن به قرن 19 میلادی باز می گردد. اگر قصد بازدید از این مجموعه ی دیدنی را دارید، لازم است بدانید که کاخ کرملین در روزهای پنج شنبه باز نبوده و عکس برداری از داخل آن نیز ممنوع است.

کیلومتر صفر مسکو، مکانی برای برآورده شدن آرزوها

کیلومتر صفر در بسیاری از کشورها به مکانی گفته می شود که فاصله ی دیگر نقاط کشور را نسبت به آن می سنجند. اما این نقطه در مسکو به یکی از مکان های دیدنی تبدیل شده است و افراد بسیاری برای دیدن آن به کیلومتر صفر می آیند و آرزو می کنند. در نقطه ای که کیلومتر صفر مسکو می باشد، پلاک دایره ای شکل از جنس برنز قرار دارد که روبروی کلیسای ایبریان بوده و با فاصله ای اندک از میدان سرخ قرارگرفته است. بازدید کنندگان و مردم محلی بسیاری برای آن که آرزو کنند به این نقطه می آیند. آن ها معتقدند که اگر بر روی دایره بایستند و سکه ای که پرتاب می کنند بر روی دایره بیفتد، آرزویشان برآورده می شود و اگر سکه در خارج دایره بیفتد آرزویشان برآورده نخواهد شد.

کیلومتر صفر مسکو/مترو مسکو

مترو مسکو، زیباترین متروی جهان

متروی مسکو متروی طراحی شده با نقش ‌های برجسته، حاشیه ‌های زینتی،، سنگ ‌های مرمر، مجسمه‌ های برنز، شیشه ‌های رنگی و موزاییک ‌های بی‌شماری است که برگرفته از متد روم شرقی می باشد. این مترو از آن جهت در جهان معروف شده است که بیشتر شبیه به یک گالری هنری می باشد تا یک سیستم حمل و نقل عمومی. به همین خاطر روزانه افراد بسیاری برای دیدن این آثار جذاب و دیدنی از مترو استفاده می کنند. متروی مسکو در سال ۱۹۳۵ با ۱۳ ایستگاه در طول ۱۱ کیلومتر بنا شد و در آن زمان اولین سیستم راه زیر زمینی بود که در زمان اتحاد جماهیر شوروی ساخته می شد. بعد ها در سال 2016 تعداد ایستگاه های این مترو به 200 ایستگاه افزایش یافت و خط ریلی آن نیز به 33 کیلومتر رسید. از این رو این مترو لقب پنجمین خط متروی بلند جهان را به خود اختصاص داد. جالب است بدانید که بر اساس گزارشات حاکی از گروه حمل ‌و‌ نقل مسکو، این مترو با دقتی ۹۹ درصد، رکورد دار ورود و خروج به‌ موقع قطار‌ ها در زمان تعیین شده است. به طوری که حداکثر فاصله ی انتظار قطار در ساعت شلوغی تنها به ۹۰ ثانیه می‌ رسد. علاوه بر این این مترو به خاطر قرار گیری اش در عمق 74 متری زمین در ایستگاه پابدی پارک به عنوان عمیق ترین متروی جهان شناخته می شود.

خیابان آربات، خیابانی قدیمی اما مهم

خیابان آربات یکی از قدیمی ترین و مهم ترین خیابان های شهر مسکو به حساب می آید که قدمت آن به قرن 15 میلادی باز می گردد. این خیابان که از دو خیابان جدید و قدیمی تشکیل شده است، سرشار از آثار هنری، فروشگاه‌ های خرید سوغاتی، کافه، موسیقی زنده و نقاشانی است که تصویر شما را طراحی می کنند. در روزهای یکشنبه در این خیابان گروه‌ های نمایشی، نوازندگان، آکروبات‌ ها و ... گرد هم می آیند و افراد بسیاری برای دیدن آن ها به این خیابان می آیند. جالب است بدانید که خانه الکساندر پوشکین که اکنون به موزه تبدیل شده است نیز در این خیابان قرار دارد و به مناسبت دویستمین سالگرد تولد این شاعر فرهیخته، مجسمه برنزی او و همسرش در خیابان آربات نصب شده است. در خیابان آربات جدید که تقریباً به موازات آربات قدیم می باشد، فروشگاه‌ های متعددی وجود دارد که به شکل امروزی بوده و گردشگران می‌توانند وسایل مورد نیاز خود مانند خوراک، پوشاک تا دوربین عکاسی و... را از آن جا خریداری نمایند. در قرن ۱۸  خیابان آربات خیابان مورد علاقه ی روشنفکران و جامعه هنری مسکو بود که در آن قدم می ‌زدند و در کافه ‌های آن به صحبت و نوشیدن قهوه می ‌نشستند. به جرأت می‌توان گفت هنوز هم  بعد از گذشت 5 قرن در این خیابان همان جو تاریخی و هنری پا برجاست.

خیابان آربات/باغ وحش مسکو

باغ وحش مسکو

باغ وحش مسکو مجموعه ای تفریحی و محیط زیستی است که در فضایی به مساحت ۲۱/۵ هکتار در سال 1846 بنا شده و مالکیت آن خصوصی بوده است. بعد از آن در سال 1919 میلادی دولت روسیه و پس از آن در سال 1922 دولت مسکو مالک آن شدند. جالب است بدانید که از گذشته باغ وحش مسکو یکی از اماکن دیدنی مسکو بوده و در ابتدای تاسیس ۲۸۶ حیوان در آن نگهداری می شده است.

صومعه ی ناوادویچی 

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی مسکو صومعه ی ناوادِویچی می باشد که زیباترین صومعه شهر به حساب می آید. این صومعه که در سال ۱۵۲۴ به دستور پرنس واسیلی به مناسبت یادبود پیروزی نیرو‌های روس در سال ۱۵۱۴ بر نیروهای لهستان و لیتوانی برای باز پس‌گیری شهر اسمولنسک بنا شد، متشکل از ۱۶ گنبد می باشد که  در قسمت جنوب غرب رودخانه مسکو قرار دارد. یکی از شگفتی های این مجموعه دفن شدن افراد سرشناسی است که از ابتدای قرن بیستم تاکنون در آن جا دفن شده اند. به همین خاطر بسیاری از افراد این مکان را پلی به گذشته روسیه می دانند. نکته جالب توجه در این آرامستان این است که بر بالای هر مزار مجسمه ی متوفی قرار دارد که  با گل های رنگین و زیبا آراسته شده است. از جمله افراد مشهور دفن شده در این آرامستان عبارتند از: گوگول (طنز پرداز)، چخوف (نویسنده سرشناس)، برتلس (دانشمند ایران ‌شناس روس)، سرگئی آیزنشتاین (کارگردان)، ماکارنکو (روانشناس)، توپولف (مهندس طراح هواپیما)، بلیایف (فضانورد)، تیتوف (فضانورد)، نیکیتا خروشچف (رییس جمهور سابق شوروی)، بوریس یلتسین (اولین رییس‌جمهور روسیه فدرال)، زویا (دختر پارتیزان قهرمان روسیه در جنگ جهانی دوم)، همسر و پسر استالین، همسر گورباچف و ... همچنین مزار ابوالقاسم لاهوتی (شاعر و فعال سیاسی ایران در دوره مشروطه) نیز در این مکان قرار دارد.

آسمان خراش هفت خواهر

هفت خواهر به هفت آسمان خراش گفته می شود که در مرکز شهر مسکو قرار گرفته است و یکی از مکان های دیدنی شهر مسکو به حساب می آید. جالب است بدانید که این سازه ها تا چندین قرن بلندترین ساختمان های جهان به شمار می آمدند و امروزه از این هفت خواهر به عنوان هتل، آپارتمان و دانشگاه استفاده می شود و یکی از آن ها هم نیز به محل اقامت نخست وزیر خارجی تبدیل شده است. در ساخت این سازه ها ترکیبی از سبک باروک و گوتیک به چشم می خورد که این ها جذابیت این سازه ها را چندین برابر کرده است.

آسمان خراش هفت خواهر/ شاه توپ

شاه توپ مسکو

شاه توپ وسیله ای می باشد که در زمان سلطنت ایوان مخوف در سال ۱۵۸۶ ، توسط آندره چخوف برای ایجاد ترس و وحشت در دل دشمنان ساخته شد. طول این توپ ۵/۳۴ متر، وزن آن ۴۰ تن و کالیبر آن ۸۹۰ میلی ‌متر است. اگر چه قرار بر این بود که از این توپ عظیم برای تیراندازی به صورت خوشه ‌ای استفاده گردد ولی خوشبختانه هیچ‌ گاه از آن استفاده نشد و اکنون نیز این توپ و گلوله هایش جنبه تزئینی پیدا کرده است و آن را در میدان سرخ در نزدیکی دروازه اسپاسکی و پس از آن در سال ۱۷۰۶ در کرملین جای گذاری کردند.

مقبره ی لنین مسکو 

یکی از هیجان انگیز ترین و خوف انگیزترین جاذبه های شهر مسکو، آرامگاه مومیایی شده لنین، اولین رهبر اتحاد جماهیر شوروی است که به عنوان مشهورترین مومیایی مدرن در جهان نیز شناخته می شود. جسد ولادیمیر لنین، از سال ۱۹۲۴ دورن یک تابوت شیشه‌ای در معرض نمایش قرار داده شده است. مقبره ی لنین در اطراف میدان سرخ قرار داشته و ورود به آن برای عموم آزاد است و سالانه بیش  از 5/2 میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند. 

بنای فتح آسمان مسکو

بنای فتح آسمان بنایی منحصر به فرد می باشد که در سال 1964 به منظور بزرگداشت برنامه های فضایی روسیه ساخته شده است.این بنای شگفت انگیز 110 متر ارتفاع داشته و در ساخت آن تماما از تیتانیوم استفاده شده است. اگر به بالای این بنا بروید راکتی را خواهید دید که در سمت فضا قرار دارد و اگر وارد بنای فتح آسمان شوید در آن جا موزه ی فضایی روسیه را مشاهده خواهید کرد که به تازگی برای بازدید عموم باز شده است و تا چندی پیش درب های این موزه به دلیل مرمت و بازسازی بسته بود. 

فتح آسمان/کلیسای مسیح ناجی

کلیسای مسیح ناجی

از دیگر جاهای دیدنی شهر مسکو کلیسای مسیح ناجی می باشد. بر اساس آن چه که در تاریخ آمده است ناپلئون بناپارت در زمان حکومت خود تصمیم بر آن می گیرد که در فتح گشایش هایش روسیه را نیز فتح کند که این اقدام او بی نتیجه می ماند. چرا که روسیه کشوری بزرگ بود و فتح آن به سادگی ممکن نبود. از این رو ناپلئون پس از شکستی که می خورد عقب نشینی می کند. بعد از آن مقامات روسیه کلیسایی را بنا می کنند به این دلیل که آن ها معتقد بودند، حضرت مسیح شهر را از تصرف نجات داده است. ساخت این کلیسا بیش از 40 سال طول کشید و در سال 1931 نیز به دستور استالین منفجر گردید. دلیل او برای این کار این بود که تصمیم داشت کاخی بسیار بلند با ارتفاع 400 متر در آن جا بنا کند و مقبره لنین را بر بالای آن قرار دهد. جالب است بدانید که این پروژه هیچ وقت شکل نگرفت و در حد همان بلند پروازی باقی ماند. از این رو در سال 1995 مردم روسیه مجددا اقدام به بازسازی این کلیسای تاریخی و دیدنی کردند و امروزه از این کلیسا به عنوان یکی از اماکن دیدنی شهر یاد می شود.

درپایان

سفری داشتیم به جاهای دیدنی مسکو که ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را حفظ کرده‌اند. روسیه کشوری است که تنوع مذهبی بالایی دارد و به همین دلیل، کلیساهای باستانی زیادی در آن وجود دارد. طبیعت زیبا و دیدنی روسیه، گردشگران و طبیعت‌گردان بی‌شماری را به خود جذب می‌کند. فرهنگ و هیبت این کشور را از خیابان‌ها و موزه‌های آن می‌توان فهمید. بنابراین بیایید جاذبه های گردشگری مسکو را دریابیم. چه جاهایی را باید در این سرزمین سردسیر و زیبا دید؟

نظرات کاربران

  1. طلا طلا 1402/04/28
    0 نفر پسندیدند
    جاهای تفریحی روسیه همیناس فقط؟؟؟؟؟؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر