آشنايی با شهرستان بوكان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/09/17
بازدید: 2394
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از محبوب ترين شهرهای ایران برای مسافرت، شهرستان بوكان می باشد. بوكان، در جنوب استان آذربایجان غربی واقع شده است و دارای اماكن ديدنی و تاريخی بسيار زيادی می باشد. اين شهرستان زيبا و خوش آب و هوا به دلایل مختلفی هر ساله حجم عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند. اگر دوست داريد بيشتر با اين شهرستان آشنا شويد، تا انتهای مطلب با ما همراه باشيد.

 

شهرستان بوكان

 

معرفی شهرستان بوکان آذربایجان غربی

شهرستان بوكان همانطور كه اشاره كرديم در جنوب استان آذربایجان غربی واقع شده است. اين شهرستان به مركزيت شهر بوكان بوده و دارای 250 هزار نفر جمعيت می باشد. مركز اين شهرستان، یعنی شهر بوكان، بزرگ ترين شهر استان آذربایجان غربی است. اين شهرستان با 6 شهرستان از استان آذربایجان غربی و کردستان هم مرز می باشد.

شهرستان بوكان یکی از مهم ترين قطب های دام پروری و كشاورزی كشور است و معادن بسيار زيادی دارد.

تاریخچه شهرستان بوکان

قدمت شهرستان بزرگ و سرسبز بوکان به 2 هزار سال می رسد. البته باستان شناسان معتقدند قدمت اين شهر كهن بيشتر از آن است چرا كه آثاری با قدمت بسیار زیاد نيز در اين شهرستان يافت شده اند. اما متاسفانه به دليل نبودن تاريخی مدون، نمی توان قدمت دقيق اين شهرستان كهن را تخمين زد. يافته های به دست آمده از باستان شناسان نشان می دهد كه در زمان ساسانيان و اشكانيان، مقرهای نظامی متعددی در اين شهرستان ساخته شده است.

آب و هوای بوکان

آب و هوای شهرستان بوكان، در اغلب اوقات معتدل و كوهستانی می باشد. اما بهترين زمان برای سفر به اين شهرستان، در بازه زمانی بهار تا تابستان است چرا كه هوا در اين مناطق به علت موقعيت جغرافيايي بسيار دلچسب و خنک می باشد. بايد ذكر كرد كه در فصل زمستان، اين شهرستان بسيار سرد شده و احتمال بارش های متعدد وجود دارد.

جاهای دیدنی بوکان

همانطور كه در ابتدا به آن اشاره كرديم اين شهرستان قطب مهمی برای گردشگری كشور محسوب می شود. بوكان دارای تعداد بی شمار جاهای دیدنی است. با ما برای معرفی اين اماكن همراه باشيد.

مسجد جامع بوکان

یکی از بناهای تاريخي شهرستان بوكان، مسجدی است که در سال ۱۳۱۰ هجری قمری، به دستور علی اصفهانی احداث شد. در سال ۱۳۴۵، به دستور مقامات، 4 گنبد و 3 ستون به اين مسجد اضافه شد. امروزه در اين مسجد، مراسم نماز جمعه برگزار مي شود.

 

مسجد جامع بوکان/ سد بوکان

 

دریاچه سد بوکان

یکی از تاثيرگذار ترين مکان های گردشگری بوكان، درياچه سد بوكان است. اين سد خاکی در 35 کیلومتری جنوب شرقی اين شهرستان قرار دارد، نام اين سد، سد شهيد كاظمی می باشد. آب زلال پشت سد از رود زرينه رود گرفته شده است.

بوستان ساحلی بوکان

یکی از تفرجگاه ها در شهرستان بوکان، پارک ساحلی این شهرستان است که در بخش غربی شهرستان بوكان بنا شده است. رود زيبا و پهناور سيمينه رود از ميان اين تفرجگاه گذر می كند كه منظره ای زيبا ساخته است.

تپه و غار قلایچی

تپه ی باستانی قلایچی در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در روستایی به همین نام قرار دارد. در طی سال های اخیر، كاوش های بسياری در اين تپه انجام شده كه به كشف آثار بسيار زياد ختم شده است. آثاری همچون معبد مرکزی برج ها، دیوارهای آن، حیاط سنگ فرش شده، پله های متصل به حیاط، چند اتاق اندود شده با گل اخری و نقاشی هایی به رنگ سیاه، آبی و آجرهایی که با موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی منقوش شده است.

 

تپه و غار قلایچی/ سرداران مکری

 

آرامگاه سرداران مکری

آرامگاه سرداران مکری، یکی از جاذبه های تاریخی در شهرستان بوکان می باشد که در داخل پارک عمومی ملت این شهرستان قرار گرفته است. اين بنای كهن و زيبا متعلق به دوره حكومت قاجار می باشد. علت نام گذاري اين بنا به سرداران مکری، دفن شدن سردار عزیزخان مکری، محمد حسین خان مکری، قاضی حسین مکری و علی خان مکری در اين مكان است.

منطقه شکار ممنوع سه‌ کانیان

يكی از زيباترين و چشمگيرترين ديدنی های اين شهرستان، دشت سه کانیان است كه محل زندگي گونه ای بومی به نام مرغ ميش می باشد. این دشت، برخوردار از ۵ روستا با نام های سه کانیان، کانی علی گرده، کانی سور ارمنی، كاني بلاغی، کانی قلا است .همچنین در این منطقه از بوکان گونه های  مختلفی از گياهان دشتی مانند خوشخوراک، گون کتیرا، یونجه وحشی، چاودار، گلابی های وحشی، زالزالک، گل کاغذی، گون های خوش خوراک، پسته ی وحشی يافت می شود.

خانقاه 

شمس الدين برهاني، يكي از اساتيد عرفان، در سال های ۱۲۷۷ تا ۱۲۸۰هجری قمری، در منطقه ی مکریان، روستای شرفکند شهرستان بوکان، خانقاهی را بنا كرد و در آن جا به تعليم مريدان خود پرداخت.

سوغات و صنایع دستی بوکان

از جمله سوغات اين شهرستان، كلوچه های محلی، انواع ترشی محلی و باميه های خوشمزه است. اين شهرستان به ترشی های مرغوب و باميه و كلوچه هايش شهرت دارد.

صنايع دستی بوكان مانند بسياری از شهرستان های ايران، شامل قالی بافی، سجاده بافی، پارچه بافی، حصير بافی و خراطی است. يكی از محبوب ترين صنايع دستی اين شهر، سجاده بافی و حصير بافی است. همه موارد اشاره شده توسط مردم زحمت كش و پر هنر شهرستان بوكان ساخته می شود.

 

سوغات و صنایع دستی بوکان

 

چگونه به بوکان برویم؟

شهرستان بوكان در غرب ايران قرار دارد. برای رفتن به آن جا بهتر است به مركز استان آذربايجان غربی يعنی اروميه سفر کنید و سپس به سمت جنوب حركت كنيد تا به شهرستان بوكان برسيد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر