روستای سلین

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 7359
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر از استان کردستان بازدید کرده باشید، می دانید که این استان از طبیعتی غنی برخوردار است و در هر گوشه از آن می توانید شاهد هنرنمایی خداوند باشید. کوهستان بخش عظیمی از این استان را تشکیل داده و سبب شده تا بسیاری از دیدنی های کردستان، بکر و دست نخورده باقی بماند. هدف مقاله امروز معرفی یکی از جذاب ترین روستاهای این استان می باشد. با ما همراه باشید تا با روستای سلین، توریستی ترین روستای کردستان آشنا شویم.

 

روستای سلین

 

سلین کجاست؟

روستای سلین از زیر مجموعه های شهرستان سروآباد محسوب می شود. این روستا فقط 7 کیلومتر تا روستای هورامان و 70 کیلومتر تا شهرستان سروآباد فاصله دارد. مسیر دسترسی به این روستا، مسیری پر پیچ و خم و بسیار سرسبز است و می توان آن را با جاده چالوس مقایسه کرد.

جاهای دیدنی روستای سلین

روستای سلین از محبوبیت بالایی در میان ایرانگردان حرفه ای برخوردار است. این روستا جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد و همین مسئله آن را به توریستی ترین روستای استان کردستان تبدیل کرده است. در ادامه به تعدادی از دیدنی های این روستای زیبا اشاره می کنیم.

ارتفاعات شاهو

ارتفاعات شاهو، نام بخشی از رشته کوه زاگرس می باشد که در امتداد روستای سلین قرار گرفته است. مسیر دسترسی به این ارتفاعات طولانی و با شیبی تند همراه بوده و مناسب کودکان یا افراد مسن نمی باشد. در قسمتی از مسیر باید از قلب جنگل عبور کنید. ابرها در نزدیکی شما قرار دارند و آواز پرندگان شما را به ادامه دادن مسیر دعوت می کند. این مسیر سراسر از هنر طبیعت پوشیده شده و هر چه جلوتر بروید، منظره های جذاب تری را خواهید دید.

رودخانه سیروان

رودخانه سیروان، از قلب زاگرس تا روستای سلین از مسیری پر پیچ و خم عبور می کند و رگ حیات این منطقه سرسبز می باشد. در مسیر رودخانه به هر طرف که نگاه کنید با طراوت و سرسبزی روبرو خواهید شد. جریان این رودخانه به قدری خروشان و پر قدرت است که سد داریان را بر آن احداث کرده اند.

 

رودخانه سیروان

 

دریاچه سد داریان

آب دریاچه سد داریان از رودخانه سیروان تامین می شود. این دریاچه در نزدیکی روستای سلین قرار گرفته و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. مردم بومی منطقه از این جاذبه گردشگری نهایت استفاده را برده و در آن تفریحاتی آبی احداث کرده اند تا از این طریق منبع درآمدی بدست آورند. زیبایی این دریاچه خصوصا در فصل تابستان خیره کننده است.

پل سیروان

اگر به دنبال منظره ای خیره کننده در روستای سلین می گردید، حتما سری به پلی که روی رودخانه سیروان قرار دارد، بزنید. عرض کم این پل فقط اجازه عبور یک خودرو به طور همزمان را می دهد. زیبایی این پل فقط زمانی که به نیمه آن برسید، نمایان می شود. منظره ای خیره کننده روی یکی از بزرگ ترین رودخانه های استان کردستان انتظار شما را می کشد.

قلعه سلین

از آنجا که طبق شواهد تاریخی قدمت روستای سلین به بیش از 900 سال می رسد، باستان شناسان زیادی امیدوار بودند که کشفی تاریخی در این منطقه صورت پذیرد. حفاری های زیادی انجام شد تا اینکه اخیرا در 1.5 کیلومتری جنوب سلین موفق به کشف قلعه ای تاریخی شدند. با وجود اینکه بقایای زیادی از این قلعه  باقی نمانده، دانشمندان قدمت آن را مربوط به دوران پس از اسلام دانسته و عمرش را بیش از 1000 سال تخمین می زنند.

گورستان مسلمانان

در طی حفاری های به عمل آمده در اطراف قلعه سلین، باستان شناسان موفق به کشف گورستانی از مسلمانان شدند. با آزمایشات انجام شده بر استخوان ها مشخص شد که آن ها نیز عمری برابر با قلعه دارند و متعلق به دوران پس از اسلام هستند.

 

گورستان مسلمانان

 

سوغات سلین

همچون سایر مناطق دیدنی ایران، روستای سلین نیز سوغات مخصوص خود را دارد که در صورت تمایل می توانید برای عزیزان خود خریداری کنید. از جمله سوغات این روستا می توان به فهرست زیر اشاره کرد.

کلاش‌بافی، جاجیم‌بافی، ارغوان‌بافی، نساجی، خشکبار، عسل، روغن محلی، کشک محلی، گردو و انجیر

بهترین زمان سفر به سلین

از آنجا که روستای سلین در مناطق کوهستانی قرار گرفته، بهترین زمان سفر به آن شش ماه اول سال است، چرا که در فصول پاییز و زمستان هوای آن بسیار سرد و برفی شده و مسافران را با مشکل مواجه می کند.

هتل و اقامتگاه در سلین

از آنجا که به تازگی گردشگران زیادی به روستای سلین مراجعه می کنند، هتلی کوچک در آن احداث شده که حداقل امکانات مورد نیاز برای مسافران را فراهم می کند. دکوراسیون داخلی اتاق ها بر اساس سبک زندگی مردم محلی چیده شده و هر اتاق از حمام و سرویس بهداشتی شخصی برخوردار می باشد. در صورت تمایل می توانید از سوئیت یا ویلا های اجاره ای روستا نیز استفاده کنید. بعضی از افراد نیز ترجیح می دهند که در طبیعت کمپ زده و اصلا به اقامتگاه های اینچنینی مراجعه نمی کنند.

راه های دسترسی به روستای سلین

متاسفانه وسایل نقلیه عمومی از این روستا عبور نمی کنند و برای رفتن به روستای سلین باید از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنید. برای رسیدن به این روستا باید از کردستان به پاوه رفته و از آنجا به سمت هورامان بروید و در ادامه مسیر خود را به روستای سلین برسانید. این مسیر 650 کیلومتر مسافت داشته و 9 ساعت زمان می برد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 102 کاربر