بندر کنگ

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/09/21
بازدید: 1996
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بندر کنگ یکی از بنادر استان هرمزگان است که ممکن است به گوش کمتر کسی رسیده باشد. اما همین بندر کوچک و زیبا در میان دریانوردان و اهالی خلیج فارس از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. ناشناخته بودن بندر کنگ، آن را به مکانی بکر و زیبا برای گردشگری تبدیل کرده است که می تواند سفری به یادماندنی را برای مسافران و گردشگران مشتاق مکان های جدید، فراهم کند. 

 

بندر کنگ

 

این بندر تاریخی و زیبا با مردمان خونگرم و مهربانش، توانسته است به خوبی بافت تاریخی خود را حفظ کند. بندر کنگ در زمان های دور که جنوب ایران تحت تسلط پرتغالی ها بود، یکی از مراکز مهم دولت پرتغال به شمار می رفت و بسیاری از کشتی های پرتغالی ها در آن لنگر می انداختند. در این منطقه، قلعه ای بزرگ نیز وجود داشت که مرکز حکومت به شمار می رفت. این قلعه در کنار دریا واقع شده است و در زمان جزر دیده می شود. 

بندر کنگ مساحت معادل 5 کیلومتر مربع را دارد و در گذشته مکانی برای پهلو گرفتن کشتی های تجاری بزرگ بوده است. از این کشتی ها برای تجارت به هند، بصره، مومباسا و دیگر کشورهای آفریقایی استفاده می شد. تجار محصولاتی من جمله الورد، خرما، المستکی، لوز، جوز و سجاده را به دیگر کشورها می بردند و چوب، پارچه و چای وارد می کردند. این تجار در این بندر برای خود خانه های زیبایی می ساختند که در بالای آن نیز بادگیرهای زیبایی وجود داشت. امروزه این خانه ها خود به عنوان جاذبه های گردشگری به شمار می روند.

بندر کنگ کجاست 

بندر کنگ(bandar kong) یکی از بنادر استان هرمزگان است که جزء قدیمی ترین بنادر ایران به شمار می رود. بندر کنگ در 5 کیلومتری شهر بندر لنگه و 165 کیلومتری بندرعباس در استان هرمزگان و در کرانه خلیج فارس قرار گرفته است. 

فرهنگ مردم بندر کنگ 

مردم شهر کنگ به فرهنگشان اهمیت زیادی می دهند. اهالی بندر کنگ اغلب به زبان فارسی صحبت می کنند اما به زبان عربی می نویسند. در این شهر کوچک و زیبا، آداب و رسوم زیبایی وجود دارد که از گذشتگان در میان اهالی باقی مانده است. یکی از این آداب و رسوم مراسم نوروز می باشد که با عنوان نوروز دریایی یا جشن زمان برگزار می شود. در این روز کارهای دریایی مانند سفر دریایی، تجارت و صید شروع می شوند. 

از دیگر مراسماتی که در این شهر انجام می شود مراسم حل حلو است. در این مراسم که در اعیاد شعبانیه، عید فطر و عید قربان  برگزار می شود، مردم کنگ شیرینی تهیه می کنند و کودکان نیز با مراجعه به درب منازل و خواندن حل حلو، شیرینی دریافت می کنند. در منازل شهر کنگ، مردم سینی فاله را با شیرینی هایی مانند حلوا، شیره انگور، زولبیا و خرما تزئین می کنند و در کنار چای و یا قهوه محلی از مهمانان خود پذیرایی می کنند. شیرینی ها در این شهر به همراه قهوه تلخ و به صورت عربی سرو می شوند.

 

بندر کنگ

 

جاذبه های بندر کنگ 

بندر کنگ دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی زیادی می باشد. این شهر بافت تاریخی و زیبایی دارد که خود می تواند سفری به یادماندنی و هیجان انگیز برای دوستان به وجود آورد. در ادامه به برخی از جاذبه های دیدنی و زیبای این شهر دوست داشتنی اشاره می کنیم.

موزه سندباد 

موزه سندباد مکانی است که در آن گردشگران می توانند با روحیه مردم و آیین های شهر آشنا شوند. این موزه را ناخداها و ملوانان قدیمی تجهیز و تکمیل نموده اند و آن را اداره می کنند. این ملوانان عصرها به این موزه می آیند و برای گردشگران خاطرات خود را تعریف می کنند و با راهنمایی های خود لوازم و آثار موجود در موزه را به گردشگران معرفی می کنند. 

ناخداهای اداره کننده موزه، سندبادهای دریانورد هستند که در زمان های گذشته به دریا می رفتند و به کشورهای مختلف سفر می کردند. شنیدن خاطرات جالب و هیجان انگیز آن ها مطمئنا بسیار جذاب است. در این موزه می توان نمونه هایی از آب انبار و حجله های سنتی را مشاهده کرد.

قلعه پرتغالی‌ها 

همانطور که گفته شد بندر کنگ از لنگرگاه های مهم و مراکز با اهمیت دولت پرتغال در گذشته بوده است. قلعه پرتغالی ها را می توان در غرب این بندر مشاهده کرد که به صورت برج مدور و از سنگ و ساروج ساخته شده است. 

قلعه سنگی هخامنشی 

قلعه سنگی هخامنشی که همانطور که از نامش برمی آید به دوران هخامنشی تعلق دارد، روی کوهی در فاصله 6 کیلومتری از بندر و بر بالای شاهین کوه واقع شده است. امروزه تنها حصار بندها و آثار مخروبه دیوارهای قلعه باقی مانده است اما به گفته برخی از قلعه لشتیان تا قلعه پرتغالی ها راهی زیرزمینی وجود داشته است که در زمان جنگ از آن برای انتقال مهمات و آذوقه برای سربازان استفاده می شده است.

 

قلعه سنگی هخامنشی/ برکه دریا دولت

 

برکه دریا دولت 

برکه دریا دولت، برکه ای دایره ای شکل است که محلی برای جمع آوری آب محسوب می شود که در بیرون شهر کنگ قرار گرفته است. مردم محلی این آب انبار را برکه دریا می گویند و به دلیل وسعت آن، نام دریا دولت بر آن گذاشته شده است. این برکه دارای قطر 28 متر و عمق 14 متر می باشد. نیمی از آب انبار دارای سقف است اما نیمه دیگر آن به دلیل بزرگی سقف ندارد.

مسجد دو محرابه 

مسجد دو محرابه که به دوران قاجار تعلق دارد، دارای دو محراب در دو طبقه است که نشان از جمعیت زیاد این منطقه در گذشته می باشد. آواربرداری و مرمت این مسجد در سال 1397 آغاز شده است. این مسجد در ضلع غربی و رو به روی هسته شهر می باشد و دارای وسعتی 451 متر مربعی است.

مصالح سنگی، رسوبی و مرجانی به همراه ملات ساروج در ساخت مسجد به کار رفته است. آثاری از حمام سنتی را نیز در سال 97 در ضلع جنوبی آن کشف کرده اند. 

لنج بوم مسی 

لنج بوم مسی در سال 1273 در بندر کنگ ساخته شد و دارای ظرفیتی حدود 700 تن بود. این لنج که بخش اعظمی از آن زیر آب قرار گرفته است، دارای ابعادی بزرگ بوده و برای مقاصد تجاری مورد استفاده قرار می گرفته است. بخشی از لنج که در زیر آب قرار دارد با ورق های مسی پوشانده شده است. این لنج در گذشته دارای 60 نفر سرنشین و 2 ناخدا بود که وسایل مختلفی را به آفریقا، پاکستان، یمن و هندوستان حمل می کرد. 

حدود 113 سال پیش و در سال 1322 هواپیمایی ژاپنی به این لنج حمله می کند و قربانیان زیادی می گیرد. امروزه تندیسی به یاد قربانیان در محلی که لنج ساخته شده است. 

سوغات بندر کنگ 

از این بندر زیبا و دلنشین می توان سوغاتی ها و یادگاری های جذابی را با خود به همراه برد. صنایع دستی و شیرینی های محلی خوش طعم این شهر می تواند سوغاتی های خوبی باشند. عروسک های خمیری که لباس ها و نقش و نگارهای حنا بر روی دست ها و پاهای آن ها می توان فرهنگ بومی مردم را مشاهده کرد از صنایع زیبای این شهر هستند. غذاهای خوش طعمی مانند بریانی و حواری و... نیز می توانند خاطره ای به یادماندنی برای گردشگران به یادگار بگذارند.

 

عروسک های خمیری

 

غذاهای محلی بندر کنگ

غذاهای محلی بندر کنگ شباهت بسیاری به غذاهای بندری جنوب هندوستان یا اهالی کالیکوت دارند. نان ها و ادویه های این شهر نیز ریشه هندی دارند و مردم آن غذاها و خوراک های بومی مانند بریانی، حواری، نان فطیر، نان کلوکی، نان حلقه ای، زلیبی، پکاره، نان ستپوری، هریسه، ادویه محلی، گوبولی، باقلا، گری سات، کلمبا و نخود آب پز گرم استفاده می کنند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر