کویر رضا آباد

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/09/13
بازدید: 2441
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کویر و روستای عشایری رضا آباد از توابع شهرستان بیارجمند شاهرود است که در آن هنوز هم می توان سیاه چادرها و کوچ عشایر را همراه با پوشش سنتی زنان و مردان در دل مناظر زیبای کویر از روی پشت بام های گنبدی شکل مشاهده کرد. گذراندن یک شب در خانه های روستایی، خوردن نان و غذای محلی مردم رضا آباد، شتر سواری و زندگی ماجراجویانه برای چند روز به صورت سنتی در کویر رضا آباد سبزوار می تواند تجربه جالبی برای شما مخاطب عزیز سایت لحظه آخر باشد. برای آشنایی هر چه بیشتر با این روستای زیبا با ما همراه باشید.

 

کویر رضا آباد

 

کویر رضا آباد کجاست؟

کویر رضا آباد شاهرود در نزدیکی پارک ملی خارتوران یا پناهگاه حیات وحش توران در 200 کیلومتری جنوب غربی شاهرود در استان سمنان واقع شده است، این کویر در 100 متری روستایی به همین نام قرار دارد. در این روستا می توان نمونه ای کامل از یک روستای کویری و توریستی را مشاهده کرد. معماری اصیل خانه ها که با مصالح مخصوص ناحیه کویر ساخته شده است چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. جالب است بدانیم عشایر این ناحیه هنوز هم در سیاه چادر زندگی می کنند اما در این روستا می توان خانه هایی با سقف گنبدی مشاهده کرد که این نحوه معماری منشاء علمی و مهندسی دارد. گله های شتر، آسمان صاف، تپه های ماسه ای به اشکال دلربا و غیره بخشی از زیبایی های کویر رضا آباد سبزوار است.

جاذبه های کویر رضا آباد

هر بخش از کویر رضا آباد شاهرود می تواند برای هر بیننده جذاب باشد، اما آسمان پر ستاره و حیات وحش زیبا از جمله جاذبه های دیدنی این کویر است که بیشترین طرفدار را در میان کویرنوردان دارد. تپه های شنی، نقوش زنان هنرمند روستا، سیاه چادرهای عشایری و غیره نیز از جمله جاذبه های دیدنی این ناحیه محسوب می شود. در کنار جاذبه های اصلی کویر رضا آباد می توان به بازدید از کاروانسراهای قدیمی این ناحیه با معماری بسیار اصیل و باشکوهش اشاره کرد. کاروانسرا میان دشت از جمله اماکن نزدیک در این ناحیه است که می توان در آن علاوه بر آشنایی با معماری اصیل ایرانی با قسمت های مختلفی از کاروانسرا های قدیمی مانند آب انبار، حمام، چاپارخانه (پست‌خانه سنتی) و تلگراف خانه در دوره صفویه و قاجار آشنا شد.

 

کویر رضا آباد

 

جاذبه های طبیعی شاهرود

شاهرود دومین شهر پرجمعیت استان سمنان است که از سمت شرق با دامغان، از غرب با سبزوار و بردسکن و از شمال با گرگان همسایه است. شاهرود در واقع بین شهرهای تهران و مشهد قرار دارد و از هر کدام تقریباً 500 کیلومتر فاصله دارد. آب و هوای شاهرود سرد و کویری محسوب می شود و این موضوع  بیانگر این است که این شهر تابستان های گرم و زمستان های خنکی و خشکی را تجربه می کند. بر اساس کاوش‌های صورت گرفته در محوطه‌ی اطراف رضا آباد، این شهر دارای قدمت بالایی می باشد بر اساس عقیده مورخان قدمت این شهر به دوره اشکانیان بازمی گردد. شاهرود و دامغان از جمله شهر تاریخی ایران برشمرده می شود که مردم آن ها به زبان فارسی میانه ای سخن می گویند. در شاهرود علاوه بر جاذبه های تاریخی فراوان، می توان جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی را مشاهده کرد. از جمله جاذبه های دیدنی و طبیعی شاهرود می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

جنگل ابر

شاهرود نه برای جنبه تاریخی خود، بلکه بخاطر تنوع طبیعی اش در میان مردم بسیار محبوب است. با پیمودن 45 کیلومتر به سمت شمال به جنگل ابر که یکی از برترین عجایب طبیعی ایران با امواج ابری و قدمت میلیون ها سال است، می توان رسید. در این ناحیه بسیار زیبا که می توان ابر ها را لمس کرد می توان از آب و هوای لذت بخش این منطقه و طبیعت بکرش لذت برد. اگر به مشاهده درخت های کهنسال و باران های گاه بی گاه علاقه مند هستید جنگل ابر بهترین گزینه برای شما است.

 

جنگل ابر

 

چشمه هفت رنگ

در ۲۵ کیلومتری شمال شهر شاهرود و جنوب غربی دره های کوه شاهوار که بخش هایی از البرز شرقی محسوب می شود، چشمه ای هفت رنگ وجود دارد که دارای آب گوارا و حیات وحش بسیار زیبا است. در کف این چشمه می توان سنگ هایی به رنگ های آبی سرمه ای، آبی فیروزه ای، نارنجی، نقره ای و قهوه ای مشاهده کرد که این جاذبه طرفداران زیادی دارد. هم چنین این چشمه دارای خواص دارویی برای استخوان و پوست است.

اما علاوه بر دو مورد فوق از دیگر زیبایی های طبیعی شاهرود می توان به روستای خارتوران، دشت آفتابگردان و شقایق کالپوش، آبشار قندیل های یخی آوستا و غیره اشاره کرد که می تواند چشم هر بیننده را به خود جلب کند.

تفریحات کویر رضا آباد

بافت و ساختار کویر به گونه ای است که طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. در واقع این قطعه از طبیعت نیز دلبری های مخصوص به خود را دارد که می تواند چشم هر گردشگری را به خود جلب کند، اما آنچه گردشگران را ترغیب می کند تا به کویر رضا آبادسفر کنند عوامل ذیل است:

بارش شهاب سنگ

در اواسط تابستان و مرداد ماه یکی از شناخته شده ترین آتش بازی های آسمان در کویر رضا آباد سمنان رخ می دهد که دیدن آن در شب، خالی از لطف نیست. این پدیده برای کسانی که عاشق دنیای شگفت انگیز شب هستند می تواند همچون یک هدیه بی نظیر از طرف طبیعت باشد. در کویر رضا آباد شاهرود سمنان می توان بدون آلودگی آسمان، از دیدن مناظر ساخته شده توسط ستاره ها لذت برد. هم چنین جالب است بدانیم طبق تحقیقات برآورد می شود در این بازه از سال می توان بیش از 60 تا 100 شهاب سنگ را در آسمان مشاهده کرد.

 لذت بردن از زندگی ساده روستایی

روستا رضا آباد از جمله روستاهای بکر سمنان محسوب می شود که می توان در آن زندگی ساده و کاملا ارگانیک روستایی را مشاهده کرد. در این روستا می توان هنرهایی نظیر پخت نان، پشم ریسی، نحوه کره گرفتن از شیر گاو و غیره را مشاهده کرد. در کنار تمام جاذبه های فوق این روستا محل مناسبی برای عکاسی های مخصوص کویر محسوب می شود.

 

کویر رضا آباد

 

شتر سواری

شتر سواری می تواند یک تجربه جالب برای افرادی باشد که به کویر گردی علاقه مند هستند. در این کویر می توان به راحتی از شتر سواری لذت برد. چرا که وفور شتر در این ناحیه سبب می شود تا گردشگران علاوه بر خرید فرآورده های شیر شتر از آن به جهت عبور و مرور استفاده کنند.

مشاهده پوشش گیاهی متفاوت و حیوانات کمیاب

اگر به مستند علاقه مند باشید کویر رضا آباد سبزوار می تواند یک گزینه جالب برای شما باشد چرا که در این کویر می توان پوشش گیاهی زیبایی را در کنار حیوانات کمیاب نظیر جوجه تیغی، روباه، غزال و غیره را مشاهده کرد که این خود می تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته شود.

از دیگر تفریحات کویر رضا آباد شاهرود سمنان و روستای رضا آباد می توان به خوراکی های لذیذ مانند قره قروت، نان محلی، غذاهای روستایی لذیذ، کره محلی و غیره اشاره کرد که می تواند برای برخی از افراد جذاب باشد.

اقامتگاه های بوم گردی کویر رضا آباد

اقامتگاه و محل اسکان مهم ترین گزینه برای افرادی است که کویر را به عنوان نقطه گردشگری انتخاب کرده اند. در کویر رضا آباد شاهرود سمنان نیز اقامتگاه های سنتی و جذابی به چشم می خورد که از جمله زیباترین و معروف ترین آن ها می توان به اقامتگاه کلوت کویر، سیاه چادرهای عشایر، اقامتگاه بابا نادر، اقامتگاه کویر توران و غیره اشاره کرد. کلیه این اقامتگاه ها در کنار مناظر و ویژگی های زیبای خود دارای امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، صبحانه، موسیقی زنده، آشپزخانه فول امکانات و غیره هستند. در مورد هزینه اسکان مسافران در این اقامتگاه ها می توان با توجه به امکانات قیمت های متفاوتی را در نظر گرفت اما به طور کلی هزینه اسکان در این اقامتگاه ها از 65 هزار تومان آغاز می شود.

 

اقامتگاه های بوم گردی کویر رضا آباد

 

راه های دسترسی به کویر رضا آباد

راه های دسترسی به کویر رضا آباد سبزوار می تواند از طریق هواپیما، قطار یا خودرو شخصی باشد، اما برای بازدید از این کویر با هواپیما و قطار باید بلیط سبزوار را دریافت کرد و سپس با تور یا تاکسی خود را به کویر رساند. برای بازدید از این کویر زیبا باید از روستای رضا آباد گذر کرد. این روستا در دهستان خارتوران از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود قرار دارد. برای رسیدن به این ناحیه می توان جاده توسکستان در گلستان یا جاده سبزوار به سمت روستا رضا آباد را برگزید. موقعیت این کویر از سمنان به این صورت است که با عبور از پلیس راه میامی و طی کردن مسیر 110 کیلومتری در جاده ای خاکی به طول 27 کیلومتر می توان تابلوی رضا آباد سبزوار را مشاهده کرد. مسیر های رسیدن به کویر رضا آباد شاهرود متفاوت است از دیگر راه های رسیدن به این مقصد می توان به مسیر داورزن به مزینان اشاره کرد.

 

کویر رضا آباد

 

نکات مهم کویر گردی در رضا آباد

قبل از سفر به کویر رضا آباد شاهرود سمنان باید برنامه ریزی داشت، چرا که یک برنامه ریزی کامل سبب می شود تا شخص سرگردان نشود و از زمان خود نهایت استفاده را کند. در واقع برنامه ریزی، به سفر جهت می بخشد و آن را ماجراجویانه تر می کند. در کنار تمام نکات حائز اهمیت همراه داشتن وسایلی نظیر جعبه کمک های اولیه، یک چاقو یا چند ابزار، قرص تصفیه آب، قطب نما، ماسک مخصوص کویر گردی، فندک و غیره می تواند بسیار کمک کننده باشد. هم چنین از جمله نکات حائز اهمیت در هنگام کویر گردی می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  1. تنها به GPS یا سیگنال تلفن همراه تلفن همراه خود توجه نکنید و از طریق خورشید نواحی جغرافیایی را حدس بزنید.
  2. کلاه لبه دار، دستکش و بالم لب را در کنار بطری آب همواره خود داشته باشید.
  3. به بازدید از نقاط ناشناخته بدون وجود راهنما بپرهیزید.
  4. به منظور عدم مارگزیدگی حتما همراه خود کیسه خواب یا چادر مسافرتی داشته باشید.
  5. همواره لباس های رنگ روشن را برای کویر گردی انتخاب کنید.
  6. نوشیدن آب میوه و همراه داشتن میوه هایی نظیر هندوانه می تواند تا حد زیادی آب بدن شما را تامین کند.
  7. غذاهایی در حجم کم با انرژی بالا بخورید.
  8. حتی الامکان غذاها و تنقلات خشک و بدون نمک با خود حمل کنید.
  9. خود را برای اختلاف دمای شب و روز آماده کنید.
  10. تا قبل از تاریک شدن هوا یک سرپناه برای خود بیابید.

جمع بندی

کویر رضا آباد شاهرود از جمله کویر های زیبا و بکر استان سمنان است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی را به سمت خود جلب می کند. با تمام تفاسیر گفته شده اما باید بدانیم که محیط‌های بیابانی و کویری همیشه گرم و مهمان‌نواز نیستند، پس باید خود را برای هر اتفاقی در کویر آماده کرد و به نکات مربوط به کویر گردی دقت بنمایید. بسیار خوشحالیم که تا پایان مقاله با لحظه آخر همراه بودید لطفا نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص کیفیت اقامتگاه ها و تفریحگاه های شهر شاهرود با ما به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر