موزه معصومیت

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/05
بازدید: 5601
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور ترکیه، کشوری با قدمت طولانی و همچنین تاریخی شگفت انگیز می باشد که در گوشه به گوشه ی آن می توان شاهد این فرهنگ و تمدن بود. استانبول  که پایتخت این کشور است دارای جذابیت های منحصر به فردی می باشد که تلفیقی از آثار تاریخی و فرهنگی  طبیعی است. از جمله شگفتی های این شهر می توان از موزه معصومیت استانبول یاد کرد که به نوبه ی خود خارق العاده است و دیدن آن، حتما شما را با شگفتی های زیادی روبرو خواهد نمود. این موزه، مکان مناسبی برای دوستداران و شیفتگان ادبیات ترکیه است و فضای بسیار جذاب و کلکسیونی شیک و تاریخی را در بر گرفته است

موزه معصومیت استانبول ترکیه

آشنائی با موزه معصومیت استانبول

موزه ی معصومیت استانبول در جهان، اولین موزه ای می باشد که از دل قصه ها بیرون کشیده شده و پا به عرصه واقعیت نهاده است. اگر دوست داشته باشید می توانید به این موزه اشیایی را اهدا نمائید و در تکمیل آن نقش داشته باشید. این موزه بر عکس دیگر موزه‌ها که مشغول جمع آوری آثار و اموال دوران های پیشین پادشاهان هستند و آثار جنگ و غارت را به نمایش می گذارند، سراسر پاکی و زندگی می باشد و همه چیز طبق رمان شکل گرفته است. نویسنده و بنا کننده این رمان و موزه می گوید: توجه کنید که این اشیا دیگر خیالی نیستند. حالا بعد از ساختنشان آن ها واقعی هستند.

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

موزه معصومیت استانبول

تاریخچه موزه معصومیت استانبول

موزه معصومیت استانبول در ساختمانی که متعلق به قرن نوزدهم میلادی است دایر شده و در مقابلش تنگه بسفر می باشد که گویی همه چیز دست به دست هم داده که جذابیت موزه را هزاران برابر نماید. اما این که، موزه معصومیت چگونه شکل گرفته است بر می گردد به رمانی با همین اسم، یعنی رمان معصومیت. این رمان که نوشته‌ی ارهان پاموک می باشد در سال 2008 منتشر شد و بعد از انتشارش در سال 2012 موزه ای به نام معصومیت هم دایر گشت. 
این موزه که تلفیقی از هنر، فرهنگ و ادبیات می باشد به روی مردم گشوده شد که بتوانند تصویر هر آنچه در کتاب آمده را نیز دریابند و با آن ها از نزدیک آشنا شوند. ایده ی نوشتن و جمع آوری وسایل موزه در دهه 90 در ذهن پاموک جرقه خورد و آن را کم کم انجام داد. موضوع این رمان مطرح، که به زبان های مختلف نیز ترجمه شده، عاشقانه می باشد که بین سال های 1974 تا 2000 توسط دو کاراکتر اصلی به نام های کمال و فوسون شکل گرفته است. این رمان، جامعه ی سال های دور ترکیه را به رخ کشیده و اتفاق های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی را به نمایش می گذارد.  

موزه های استانبول - تاریخچه استانبول را در موزه های استانبول تماشا کنید.

موزه معصومیت استانبول

رمان معصومیت پاموک

پاموک درباره ایده ی همزمان موزه و کتاب این گونه می گوید: موضوع این نبود که من یک کتاب موفق داشته باشم و بعد فکر کنم که حالا می توانم موزه ای هم بر مبنای این کتاب درست کنم. وقتی دخترم کوچک بود، هر روز او را به مدرسه می بردم و هر روز از برابر یک ساختمان عبور می کردم که نبش یک خیابان قرار داشت. ناگهان، یک روز، فکری عجیب به سرم راه پیدا کرد که داستانی درباره این خانه بگویم. به همین دلیل آن را خریدم و شروع به نوشتن کردم. رمان معصومیت با ظرافت کاری بالایی نوشته شده و هر آنچه که در این رمان آمده از دیداری و شنیداری و پوششی توسط پاموک جمع آوری گشته و در موزه معصومیت استانبول به نمایش گذاشته شده است.
اگر می خواهید درک درستی از موزه را داشته باشید سعی کنید کتاب را بخوانید، و البته اگر هنگام بازدید کتاب را همراه خود داشته باشید دیگر نیاز به پرداخت ورودی ندارید. بعد از این که کار جمع آوری کلکسیون موزه تمام شد، پاموک از بهترین معماران ترکیه در شکل گیری دکوراسیون بهره گرفت و بسیار با ظرافت و تمیز کارش را به اتمام رساند. فضای موزه معصومیت استانبول، سر پوشیده می باشد و تهویه مطبوع و وسایل سرمایشی و گرمایشی در آن تعبیه شده است. اگر قصد رفتن به آن جا را داشتید و دوست دارید در زمان خلوتی به دیدن موزه و آثار استانبول بروید بین ماه های مارس تا مه و یا اینکه سپتامبر تا نوامبر زمان و فرصت خوبی می باشد که از این کشور و این موزه دیدن نمائید.

موزه معصومیت استانبول

اشیای موجود در موزه معصومیت استانبول

می توان گفت هر آنچه که در کتاب آمده است در این موزه وجود دارد. تمام اشیا، و تصاویری که در رمان شرح داده شده با رفتن به موزه نمود پیدا کرده و شنیدنی ها به دیدنی تبدیل می شود. شاید چیزی شبیه به تجربه ی آلیس در سرزمین عجایب باشد و ترکیه در دهه 50، 60 و 70 را بتوانید در این موزه بیابید. زنانی با کت و دامن های رنگارنگ، موهای مرتب، کیف های با آرم شنل، ظرف هایی از جنس نقره و عکس های خانوادگی قدیمی که همه به سبک و سیاق دهه های پیشین استانبول است، اشیای موجود در موزه را شکل داده و به رخ کشیده است.
موزه معصومیت استانبول دارای 83 بخش است که همانند رمان که بر 83 فصل می باشد منطبق شده و هر بخش این موزه حال و هوای هر فصل را تداعی می کند. در یکی از دیوارهای موزه 4213 ته سیگار وجود دارد که هر کدام داستان جدایی را دارا است. 
این دیوار همچون یک تاریخ نگاره ای قدیمی است که با خواندن هر کدام از، متون زیر ته سیگار ها، می توانید پی به راز و رمزش ببرید. در قسمتی از موزه، فیلم هایی به تصویر کشیده می شود که مربوط به دهه 50، 60 و 70 است و حال و هوایی غمناک دارد. 
پاموک می گوید برای ادای دین به سینمای ترکیه بر روی یکی از دیوارهای موزه، مجموعه ای سینمای دو دهه ی 60 و 70 را به عرصه نمایش قرار داده است. خیابان استقلال، سینماهای معروف آن دوران، عکس های قدیمی که در هنگام نوجوانی پاموک از اطراف موزه گرفته شده جزو چیزهایی است که شما در موزه با آن ها برخورد خواهید نمود.

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

اطلاعات بازدید از موزه معصومیت

اطلاعات بازدید از موزه معصومیت استانبول

اگر به استانبول رفتید و قصد داشتید به این موزه سری بزنید فراموش نکنید که در روزهای دوشنبه این موزه تعطیل می باشد. البته ذکر این نکته لازم است که فقط طبقه اول موزه قابلیت رفت و آمد با ویلچر را دارد.

هزینه بازدید از موزه معصومیت

بازدید از موزه معصومیت رایگان نیست و برای دیدن آن باید بهای 50 لیری بلیط را بپردازید. فراموش نکنید برای خرید این بلیط تا ساعت 16:30 زمان دارید.

ساعات بازدید از موزه معصومیت

رفتن به این موزه در ساعات 10 تا 17 امکان پذیر است.

موزه معصومیت استانبول

آدرس موزه معصومیت استانبول و نحوه دسترسی به آن

موزه معصومیت استانبول، در منطقه بی اغلو استانبول، خیابان چوکور جوما، بن بست دالگیچ قرار دارد و برای رفتن به آن کافی است که شما به یکی از ایستگاه های تراموا واقع در استانبول بروید و بعد از این که سوار شدید در ایستگاه توپخانه که فاصله ی زیادی با موزه ندارد پیاده شوید. بعد از اینکه 8 دقیقه پیاده روی انجام دادید به موزه معصومیت استانبول خواهید رسید.

نظرات کاربران

  1. محمد حسینی محمد حسینی 1401/12/15
    16 نفر پسندیدند
    موزه معصومیت استانبول از زیباترین موزه هایی بود که تابحال دیده بودم. ته سیگارهایی که افراد مختلف کشیده بودن با تاریخ هاشون رو همه رو ثبت کرده بودن.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر