چادگان اصفهان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/10
بازدید: 3252
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر چادگان یکی از مکان های دیدنی استان اصفهان می باشد که آب و هوای خنک و دلپذیر آن در فصل های گرم سال اعم از بهار و تابستان منجر شده است که گردشگران زیادی این شهر را به عنوان مقصد گردشگری خود برگزینند. اگر می خواهید به اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با این شهر زیبا دست پیدا کنید با ما همراه باشید.

 

چادگان  اصفهان

 

معرفی چادگان اصفهان

این شهر در گذشته به نام پاراتاک بود اما بعدها به نام چادگان تغییر کرد. کلمه چادگان از دو کلمه چاد و گان ساخته شده است که کلمه چاد یک واژه ترکی به معنای شیار، شکاف، دره و کلمه گان هم پسوند نسبت مکانی می باشد که درواقع می توان گفت چادگان به معنای میان دره کوچک می باشد.
شهر چادگان به نسبت شهر قدیمی می باشد و در دوران صفویه با مهاجرت اجباری ترک زبانان به دستور شاه عباس اول به این منطقه سبب شد که این خاندان با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی حاکم بر منطقه و نیز نزدیکی به رود زاینده رود به فعالیت های کشاورزی و آبادانی بپردازند که منجر به وجود آمدن چنین شهر زیبایی بشوند.

موقعیت جغرافیایی چادگان

همانطور که اشاره کردیم شهر چادگان در استان اصفهان قرار دارد در فاصله 115 کیلومتری از مرکز این استان یعنی شهر اصفهان فاصله دارد. چادگان دارای مساحت حدودا 1200 کیلومتری می باشد که از سمت شمال، جنوب، غرب به ترتیب با شهرستان های تیران و کرون، استان چهارمحال بختیاری، شهرستان فریدون شهر همسایه می باشد.
در صورتی که تصمیم به دیدن این شهر زیبا کرده اید بهتر است از سمت غرب کشور وارد بزرگراه شماره 62 اصفهان شوید و بعد از 42 کیومتر رانندگی در این بزرگراه به ورودی چادگان خواهید رسید و نهایت بعد از طی کردن مسافت 35 کیلومتر به شهر زیبای چادگان خواهید رسید.

 

چادگان بهشتی در اصفهان

 

امکانات رفاهی چادگان

شهر چادگان از گذشته تا به آلان پیشرفت های بسیاری را داشته است و امروزه از لحاظ امکانات، در وضعیت مطلوبی به سر می برد. از مجموعه تفریحی چادگان می توان به سکوی نشیمن خانوادگی، باشگاه سوارکاری، اسکله قایق رانی، قایق موتوری، دستگاه اتوبوس دریایی، استخرهای مجهز، زمین های ورزشی فوتبال و ولیبال و بسکتبال و تنیس و پینگ پنگ، تله کابین، پیست های دوچرخه سواری و....اشاره کرد.

جاهای دیدنی چادگان اصفهان 

1- دهکده تفریحی زاینده رود

دهکده تفریحی زاینده رود در کنار سد چادگان در نزدیکی ساحل دریاچه پشت سد واقع شده است و به عنوان یکی از زیباترین تفرجگاه های چادگان محسوب می شود. از امکانات رفاهی این دهکده می توان به اسکله قایقرانی، زمین ورزشی، مجموعه های تجاری، رستوران، چایخانه سنتی و استخر اشاره کرد.

2-انالوجه

روستای انالوجه یکی از شهرستان های واقع در چادگان می باشد که مردم ساکن در این منطقه ترک زبان هستند و اصالتا از ایلات شیرازی می باشند. این قوم در گذشته های دور، به این منطقه مهاجرت کرده و آن را به عنوان محل سکونت خود برگزیده اند. نام اصلی این روستا ایلچه بوده که بعدها به ایلانچه و آنالوچه و در نهایت به انالوجه تغییر کرده است.

 

خانه معظم الملک میر پنج

 

3-خانه معظم الملک میر پنج

یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی چادگان،  خانه معظم الملک میر پنج است که دارای زیرزمین، تالارها، اتاق های وسیع همراه با آیینه کاری می باشد. تزیینات این خانه با بهر گیری از تزیینات اروپایی می باشد. یکی از نکات مهمی که در ساخت این خانه لحاظ شده است این است که به علت واقع شدن این خانه در ارتفاعات کوهستانی، در جلوی ایوان های اتاق خواب، جداره هایی با شیشه الوان قرار گرفته تا از ورود سرما به داخل ساختمان جبوگیری کند.

4-مشهد کاوه

یکی از دهستان های چادگان، دهستان مشهد کاوه می باشد که متاثر از نام شخصیت بزرگ کاوه آهنگر می باشد. در گذشته نام این دهستان کودلیه بوده است که بعدها با قیام کاوه آهنگر به نام مشهد کاوه معروف شده است. در این شهر آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش قرار دارد. مردم بومی این محله ترک زبان هستند که از دوران صفویه تا کنون چندین نسل در این منطقه می زیسته اند.

5-دریاچه سد زاینده رود

دریاچه سر زاینده رود با مساحت 45 هزار کیلومتر در مجاورت چادگان و در فاصله 110 کیلومتری جهت غرب اصفهان واقع شده است. ارتفاع این دریاچه 2000 متر از سطح دریا می باشد و از آب این سد برای تامین آب آشامیدنی استان های اصفهان، چهارمحال بختیاری و یزد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دریاچه سد زاینده رود

 

سوغاتی های چادگان

همانطور که قبل تر توضیح دادیم به علت واقع شدن چادگان در نزدیکی رود زاینده رود، شرایط مناسب برای کشت و کار فراهم شده و عمده بومیان به فعالیت کشاورزی مشغول هستند. از این رو انواع میوه جات، گندم، پنیر و دوغ محلی در این منطقه یافت می شود. از مهم ترین سوغات این منطقه می توان به قالی و گلیم اشاره کرد قالی های این منطقه نه تنها در داخل کشور، بلکه در بسیاری از کشور های خارجی نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 101 کاربر