روستای ورمقان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/26
بازدید: 4471
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

روستای ورمقان روستایی است که در استان کرمانشاه در دامنه کوه های مرتفع بدر، در ۳۵ کیلومتری شمال شهر سنقر در دهستان باوله واقع شده است. روستای ورمقان روستایی زیبا با طبیعت و هوایی بی نظیر بوده که در ماه های گرم سال، هوایی مطبوع و معتدل دارد. روستای ورمقان یا ”ورمکان”، از ییلاقات خوانین و مردم سنقر بوده و لازم به ذکر است که این منطقه سرشار از چشمه های پر آب و درختان سرسبز و پربار بلوط و بادام کوهی می باشد. دامنه کوهستان بدر در هنگام بهار، مملوء از مراتع سبز و گیاهان خودرو می شود و جلوه ای بسیار زیبا به روستا وکوهستان می بخشد.

 

ورمقان

 

چشمه ‌های زلال این روستا همیشه زبانزد گردشگرانی که به این منطقه سفر کرده اند، بوده و هست، چرا که ظاهری دلربا را برای هر بیننده ای ایجاد می کند . سپری کردن آخرین روزهای تابستان در دامنه سرسبز کوه‌ های بدر و پریشان و در روستای ورمقان به علت هوای مطلوب در آن زمان و گیاهان خاص و خوشرنگی که در آن جا می روید بسیار آرامش بخش بوده و احساس رخوت و آرامش را برای تمامی گردشگران علاقمند به طبیعت به ارمغان می آورد. چشمه شاه پسند این روستا،  به‌ عنوان یکی از روستا‌های هدف گردشگری در استان انتخاب شده است.
جنگل‌ ها و باغ‌ های سرسبز این روستا مهم ترین سرمایه اقتصادی و طبیعی به شما می آید. اطراف این روستا را درختان بلوط و بادام کوهی احاطه کرده است که بر جذابیت طبیعی این روستا اثری مضاعف دارد. این روستا چیزی در حدود۳۰۰ نفر جمعیت دارد که شغل بیشتر اهالی آن، زراعت و کشاورزی، باغداری و دامداری می باشد. همچنین عمده محصولات کشاورزی آن گندم، جو، یونجه و شبدر است و در بخش صیفی نیز مهم ترین محصول این منطقه، خیار، گوجه و هندوانه است. اغلب باغ‌ های این روستا درختان گردو، بادام، هلو، زردآلو و سیب داشته و می توان گفت جزو پرفروش ترین محصولات این روستا نیز می باشد. محصولات لبنی این روستا، به لحاظ عوامل موثر جغرافیایی در کیفیت محصول، جزو بهترین و با کیفیت ترین ها در بازار رقابتی استان می باشد. علاوه بر این، طعم و مزه محصولات این روستا در کشور و گوشت و پشم گوسفند این منطقه ازلحاظ مرغوبیت مورد توجه بوده و هست. روستای ورمقان مراتعی غنی و حاصل خیز دارد. در حوالی کوهستان بدر، آبشاری زیبا و اعجاب انگیز وجود دارد که به «کانی شاه پسند» یا چشمه شاه پسند معروف است. این آبشار که از دیواره‌های صخره‌ای کوهستان بدر سرچشمه می گیرد، یکی از زیباترین آبشارهای موجود در استان کرمانشاه می باشد. 
قالی ‌بافی، گلیم، جاجیم ‌بافی و سجاده ‌بافی از صنایع ‌دستی مردم روستای ورمقان بده که به علت کیفیت فوق العاده آن طرفداران بسیاری نیز دارد. مردم این روستا در دهل زنی نیز مهارت مثال زدنی دارند و این مهارت خود را در جشن ها و مراسم های مختلف استفاده می کنند.خوشبختانه یا متاسفانه در سال های اخیر معماری ساختمان ها و خانه های روستای ورمقان نیز همانند بسیاری از روستاهای کشور، تغییر یافته و ساختمان های سفید و آجری بزرگ و چند طبقه، روی ویرانه های خانه های قدیمی کاهگلی ساخته شده اند، به طوری که کمترمنظره ای را که هماهنگ با طبیعت باشد مشاهده می شود.  با این حال تماشای روستایی با جلوه ای آمیخته به نماهای شهری و بافتی روستایی، بخاطر طبیعت اطراف آن هنوزم لذت بخش است.

مردم روستای ورمقان

زندگی در کوهستان و دشت های حاصل خیز آن، باعث شده روستاییان ورمقان که به زبان کردی و لهجه کلهری صحبت می کنند، بیشتر به زراعت و دامداری مشغول باشند و برخی نیز از راه تولید صنایع دستی که مواد اولیه آن را خودشان به دست می آورند و به فروش می رسانند، کسب درآمد کنند.
با فرا رسیدن عید، جوانان روستا بنا بر سنتی شیرین، در بالای بام خانه هایشان آتش روشن کرده و سپس بالای پشت بام منازل همسایه ها رفته و دستمال یا شال خود را از منافذی که در سقف خانه ها و پنجره ها وجود دارد، به داخل اتاق آویزان می کنند و با خواندن شعر هایی قدیمی، از صاحب خانه عیدی می خواهند. صاحب خانه نیز در شال آنها گردو، بادام، شیرینی، نخودچی، کشمش و تنقلات می ریزد.

 

ورمقان

 

آب و هوای روستای ورمقان

ورمقان در تابستان آب و هوایی معتدل و در زمستان اغلب برفی است و حدود ۵ ماه از سال، هوای سردی دارد. روستای ورمقان به دلیل برخورداری از موقعیت طبیعی و اقلیم مطلوب، مناظرزیبا و چشم ‌نوازی دارد که در اوایل پاییز، رنگ های زیبای درختان نقاشی هفت رنگ طبیعت را به تصویر می کشد. کوهستان بدر با قله ۲۸۵۰ متری در فصل زمستان از برف پوشیده می‌شود و شکوه و جلوه روستا را صدچندان می کند.

مكان های ديدنی روستای ورمقان

میزان گردشگر‌های روستا ورمقان به علت های مختلفی بسیار محدود است. از جمله این عوامل، می توان به ناآگاهی مردم وهمچنین عدم معرفی کامل این روستا اشاره کرد و می توان گفت که در روستای ورمقان شرایط رفاهی مناسبی برای جذب گردشگر فراهم نشده است، بنابراین بسیاری از مردم از این بهشت زمینی بی اطلاع هستند.
مردم روستای ورمقان به تازگی غاری را در این روستا کشف کرده اند و چیزی در حدود ۱۵۰‌متر از این غار را پیموده اند. این غار در صورت رسیدگی و بازگشایی در شرایط مناسب، می تواند به جاذبه جدید این روستا تبدیل شود. هنوز به ‌طور رسمی هیچ کس پیگیر رسیدگی و بازگشایی این غار نشده و در صورت رسیدگی این امربه‌ دست مسئولان میراث فرهنگی وگردشگری استان، این غار می‌ تواند محلی برای جذب توریست های داخلی و خارجی شود
خاص ترین ویژگی این روستا وجود دامنه های متعدد بوده  که در هر دامنه، چشمه های آب فراوانی را دارد. اصلی ترین چشمه که در ارتفاع بیش از 3000 متری از سطح دریا و بر کوه بدر واقع در شرق روستای ورمقان قرار دارد به نام «کانی شاه پسند» شهرت داشته و مکانی است که در آن جا هوا حتی در گرم ترین روز ها نیز بسیار مطبوع و خنک بوده به گونه ای که حتما باید لباس مناسب و گرم با خود به همراه داشته باشید.

 

ورمقان

راه های دسترسی به روستای ورمقان

همانطور که اشاره کردیم این روستا در استان کرمانشاه قرار دارد. روستای ورمقان روستایی سرسبز است که در استان کرمانشاه در دامنه کوه های مرتفع بدر و پریشان، در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شهر سنقر و از توابع دهستان باوله می باشد.

نظرات کاربران

  1. مهرداد مهرداد 1401/11/02
    25 نفر پسندیدند
    باسلام واقعا روستای زیبا و عالی هست من خودم پدر بزرگم بچه اونجا بوده و سالی یک دوبار برای تفریح وکوهنوردی میریم ورمقان، وبسیار زیبا مردم مهمان نوازی دارد،

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 103 کاربر