باغ گیاه شناسی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/27
بازدید: 2210
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

باغ هایی که انواع زیادی از گیاهان بومی و غیربومی یا گل ها در آن ها وجود دارند باغ گیاه شناسی نامیده می شوند. در این باغ ها امکاناتی مانند تور، نمایش های آموزشی و دیگر خدمات ارائه شود. باغ های دارویی قرون وسطی زمینه ساز به وجود آمدن ایده باغ های گیاه شناسی بوده است. علاوه بر زیبایی که این باغ ها دارند مواردی مانند ذخیره ژنتیکی گیاهان در حال انقراض، حفاظت و... هم در هنگام تاسیس در نظر گرفته شده است.

 

باغ گیاه شناسی چیست؟

 

باغ ملی گیاه شناسی تهران کجاست؟

باغ گیاه شناسی یکی از جاهای دیدنی تهران در سمت غرب تهران است که علاقه مندان بهل و گیاهان را مجذوب خود میکند.

آدرس باغ ملی ایران، استان تهران، تهران، اتوبان تهران ـ کرج، خروجی پیکان شهر، آزادشهر، بیست متری سرو آزاد، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران می باشد. محل قرار گیری این باغ در دامنه رشته کوه البرز و در شمال غربی تهران و حاشیه اتوبان تهران - کرج می باشد.

آشنایی بیشتر با باغ گیاه شناسی تهران

تاسیس باغ گیاه شناسی در سال 1347 با واگذاری زمینی به مساحت 145 هکتار شروع شد. کارشناسان خارجی بر روی ساخت این باغ گیاه شناسی نظارت داشتند. آب و هوای این منطقه متوسط از لحاظ رطوبت و میزان بارش 240 میلی متر که مقدار خوبی حساب می شود، می باشد. آدرس باغ گیاه شناسی اتوبان تهران، کرج، خروجی پیکان شهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور می باشد.

امکاناتی چون کافه، رستوران، آلاچیق، پارکینگ، نمازخانه و سرویس بهداشتی و خرید انواع گل و گیاهان در موزه گیاه شناسی تهران وجود دارد.

بخش های مختلف پارک گیاه شناسی تهران

کلکسیون‌های این باغ با اهداف آموزشی جمع آوری و نگهداری می شوند. در باغ گیاه شناسی، رویشگاه هایی طراحی شده است که تعداد 7 تا از آن ها مربوط به ایران و 6 رویشگاه نیز مربوط به جهان می باشد. علاوه بر این، 8 کلکسیون و باغ موضعی نیز در این باغ وجود دارد. در ادامه به بررسی مختصر هر یک از آنها می پردازیم.

کلکسیون‌ها:

کلکسیون‌های این باغ با اهداف آموزشی جمع آوری و نگهداری می شوند. در باغ گیاه شناسی، رویشگاه هایی طراحی شده است که تعداد 7 تا از آن ها مربوط به ایران و 6 رویشگاه نیز مربوط به جهان می باشد. علاوه بر این، 8 کلکسیون و باغ موضعی نیز در این باغ وجود دارد. در ادامه به بررسی مختصر هر یک از آنها می پردازیم.

 

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی

 

رویشگاه‌های ایرانی

1.  رویشگاه هیرکانی: این مجموعه که اجرای آن از سال 1351 آغاز شده، از مهم ترین و قدیمی ترین مجموعه های این باغ محسوب می شود. برای این مجموعه گیاهان مناطق جلگه‌ای و ارتفاعات جنگلی خزر جمع‌آوری شده است.

2.  رویشگاه زاگرس: اجرای این مجموعه از سال 1367 آغاز شده و زیرمجموعه رویشگاه ایرانی- تورانی است. برای این مجموعه گونه های مربوط به جنگل های زاگرس جمع آوری شده است.

3.  رویشگاه البرز جنوبی: یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های گیاهی این باغ محسوب می‌شود که اقدامات اجرایی آن به طور فشرده از سال 1380 تا سال 1383 انجام شده اند. این رویشگاه با الهام از طبیعت دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز ساخته شده است.

4.  رویشگاه ایرانی- تورانی: این رویشگاه با هدف جمع‌آوری گیاهان شاخص و مهم ناحیه ایرانی- تورانی اجرا شده است. ناحیه مذکور از شمال به کوهپایه رشته کوه البرز و کوه‌های شمالی خراسان، از جنوب به منطقه صحارا- سندی، از شرق به مرز همسایه های افغانستان و پاکستان و از غرب به رشته کوه زاگرس محدود می‌شود.

5.  گلخانه جنوب ایران: این گلخانه دارای سه بخش مجزاست و ساخت آن در سال 1388 به پایان رسیده است.

6.  باغ پیاز ایرانی: در این منطقه گونه های گیاهی پیاز دار که از مناطق مختلف ایران جمع آوری شده، کاشته شده است.

7.  باغ میوه‌های بومی: این باغ در سال 1374 با هدف آموزش و شناسایی درختان میوه بومی احداث شده است.

اما رویشگاه ها و بخش های این پارک فقط به قسمت های ایرانی ختم نمی شود به طور مثال بخش های رویشگاه اروپا، چمن‌زارهای آمریکا، رویشگاه قفقاز، رویشگاه هیمالیا و رویشگاه چین و ژاپن در قسمت رویشگاه های جهان وجود دارد.

رویشگاه‌های مربوط به جهان باغ گیاه شناسی تهران شامل رویشگاه اروپا، چمن‌زارهای آمریکا، رویشگاه قفقاز، رویشگاه هیمالیا، رویشگاه چین و ژاپن می باشند. همچنین بخش های دیگری همچون کلکسیون های موضوعی: قطعه آموزشی و نمایشی، باغ سیستماتیک، باغ گیاهان صنعتی و دارویی، آربراتوم، جنگل و گردشگاه (شاکای)، باغ صخره‌ای، میدان مرکزی، باغ رز و چهار باغ ایرانی، پهن‌ برگان همیشه سبز و باغ ‌های اقماری در این باغ قرار دارند.

 

باغ گیاه شناسی

 

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی آزادشهر

از آنجایی که باغ گیاه شناسی ملی تهران دارای انواع زیادی از گل های زیبا و سبزی می باشد بهترین زمان برای بازدید فصل بهار است.

فصل پاییز همیشه زیبایی منحصر به فرد خود به باغ موزه گیاه شناسی تهران  می بخشد. برگ های رنگارنگ در این فصل زیبایی حیرت انگیز در باغ ایجاد می کند؛ اما از شکوفه دادن گل های داوودی هم در این فصل غافل نشوید.

ساعت کاری باغ گیاه شناسی تهران

ساعت کاری موزه گیاه شناسی تهران تمامی روز های هفته از ساعت 9 تا 18:30 و فروش بلیط آن از ساعت 9 تا 16:30 باز می باشد.

قوانین باغ گیاه شناسی

  •    از مسیر برای پیاده روی خارج نشوید و به صحبت ها و راهنمایی های کارشناسان که برای هر گروه از بازدید کننده ها قرار داده می شود گوش دهید.
  •     وارد قسمت چمن محوطه نشوید.
  •   به علت زحمت بالایی که برای گیاهان گل ها کشیده می شود و ارزش بالای بعضی از گونه ها از کندن یا آسیب زدن به گیاهان و گل ها خودداری کنید.
  •    مراقب باشید هنگام عکاسی به گیاهان صدمه نزنید.
  •    فضای حمل و استفاده از پایه عکاسی وجود ندارد.
  •   برای زباله ها سطل مخصوص تعبیه شده است، از انداختن آن ها در جای دیگر خودداری کنید.
  •    برای خوردن آب از بوفه موزه گیاه شناسی تهران استفاده کنید. آب های سطح باغ موزه قابل شرب نیست.
  •     به دریاچه‌ها و آبشارها نزدیک نشوید.
  •   مراقب سیستم‌ها و شبکه‌های آبیاری باشید تا موجب خسارت یا شکستگی نشوید.
  •    آویزان شدن و استفاده از تنه درختان و هرگونه آسیب به آنها برای بستن طناب اکیداً ممنوع می باشد.

 

باغ گیاه شناسی تهران

 

  •    برای پیدا کردن محل های مورد نیاز خود مانند سرویس بهداشتی و محل استراحت کوتاه به نقشه باغ رجوع کنید. تنها از این محل‌ها برای نشستن و استراحت استفاده شود و روی چمن ها ننشینید.
  •   روشن کردن آتش به هر نحوی ممنوع می باشد.
  •     پخت و پز در باغ ممنوع و صرف غذا تنها به‌ صورت یک نیم وعده سبک و بدون آتش امکان‌پذیر است. بهتر است ناهار در رستوران باغ گیاه شناسی صرف شود.
  •     باغ گیاه شناسی محل بازی نیست. از آوردن وسایل بازی (توپ، بدمینتون و ...) به باغ پرهیز کنید.

تمامی این قوانین برای حفاظت از گیاهان و درختان و کمتر آسیب دیدن آن ها گذاشته شده است. بسیاری از گیاهان در باغ گیاه شناسی آزاد شهر جزو گونه های در حال انقراض یا با اهمیت از لحاظ گیاه شناسی می باشند. تلاش بیشتر برای انجام قوانین کمک به حفظ این محیط ارزشمند است. 

مسیرهای دسترسی به باغ ملی گیاه شناسی تهران

برای رفتن به باغ گیاه شناسی آزادشهر می توان از مترو و خودرو استفاده استفاده نمود. برای استفاده از مترو، ایستگاه وردآورد و ایرانخودرو فاصله نسبتا مناسب و کمی تا باغ ملی گیاه شناسی دارد و می توان از تاکسی یا اتوبوس استفاده نمود. با استفاده از خودرو از مسیر بزرگراه تهران کرج، خروجی پیکان شهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید گودرزی، خیابان هشتم غربی می توان استفاده نمود.

تصاویر باغ گیاه شناسی تهران

در ادامه تصاویری از باغ گیاه شناسی تهران را مشاهده میکنید.

 

عکس های باغ گیاه شناسی

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر