تبت

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 9041
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 

تبت با تاریخ طولانی و قدمت فراوان خود، رازهایی شگفت و عجیب را در دل خود جای داده است. مردم این کشور و زندگی متفاوت آن ها، یکی از مسائلی است که برای ماجراجویان شگفتی های فراوانی دارد. تبت در گذشته کشوری مستقل بوده، امروزه تحت حاکمیت چین قرار دارد. در ادامه این مطلب بیشتر با این سرزمین عجیب آشنا خواهید شد.

 

تبت کجاست

 

کشور تبت کجاست؟

تبت با ارتفاع 4.900 متر از سطح دریا، در حقیقت مرتفع ترین منطقه بر روی کره زمین می باشد و به همین دلیل، به نام بام دنیا مشهور شده است. تبت که در گذشته با نام لهاسا شناخته می شد، کشوری مستقل بود که در سال 1950 و در پی حمله ارتش آزادی بخش چین، به بخشی از کشور پهناور چین تبدیل شد. تبت که در غرب چین واقع شده، در زمان حمله، حکومتی دین سالار به رهبری دالایی لامای چهاردهم داشت. دالایی لامای به هندوستان تبعید شد و همچنان به فعالیت های دینی خود ادامه می دهد. بیشتر مردم تبت از اشغال چینی ها ناراضی بوده و معتقدند چین سبب شده تا فرهنگ بومی مردم تبت از بین برود. 

امروزه، تبت و مخصوصا شهر لهاسا، به عنوان مرکز مذهبی مهمی در جهان شناخته می گردد که بت کده ها و نیایش گاه های زیاد و معروفی در آن برای بوداییان وجود دارد.

مردم تبت

مردم بومی تبت عموما مردمی فقیر بوده و تبت نیز علی رغم وسعت زیاد خود، جمعیت کمی دارد. این کشور آب و هوای مناسب برای کشاورزی را ندارد و کشاورزی نیز پاسخگوی نیاز شغلی تمام افراد آن نمی باشد. 

همچنین جالب است بدانید مردم تبت، زبان مخصوص به خود را دارند که ریشه آن به قبل از قرن هفتم میلادی می رسد. این زبان بر خلاف زبان چینی، الفبایی بوده و از چپ به راست نوشته می شود.

جاهای دیدنی تبت

در ادامه به معرفی برخی از جاهای مهم و مکان های توریستی تبت می پردازیم.

 

جاهای دیدنی تبت

 

کاخ پوتالا

کاخ پوتالا دقیقا در وسط شهر لهاسا واقع شده است. این کاخ که امروزه تبدیل به موزه شده، دارای بیش از 1000 اتاق و 200 هزار مجسمه می باشد. پوتالا به معنی الهه رحمت است و کوهی به همین نام نیز در نزدیکی کاخ قرار دارد. کاخ پوتالا در سال 1994 در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

موزه تبت

موزه تبت واقع در غرب شهر لهاسا، مساحتی بیش از 53 هزار متر مربع دارد و رسالت خود را تلاش برای زنده نگه داشتن بقایای تاریخی و فرهنگی تبت می داند. در این موزه می توان آثاری از صنایع دستی، هنرهای اصیل و سکه های قدیمی را مشاهده نمود.

معبد گل رز وحشی

معبد گل رز وحشی یا سرا (sera) واقع در فاصله 2 کیلومتری شمال لهاسا، از معابد اصلی تبت است که امروزه بیش از سه هزار راهب در آن زندگی می کنند.

شهر چشمه های آبگرم

شهر یانگ جین در فاصله 90 کیلومتری شمال غرب لهاسا واقع است و به علت دارا بودن چشمه های آب گرم، شهرت فراوانی دارد. چشمه های آب گرم این هر که در یک دره سبز قرار دارد، خواص درمانی زیادی دارند و برای تولید برق نیز استفاده می شوند.

 

اولین پارک تبت

این پارک در نزدیکی عمارت نوربولینکا (norbulingka) واقع شده است. عمارت نوربولینکا خود از آثار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو بوده که در غرب لهاسا ساخته شده و قدمت آن به سال 1755 باز می گردد.

دریاچه نامتسو

آب و هوای این ناحیه بسیار متغیر بوده و به طور مداوم شاهد بارش برف می باشد. همچنین جزیره های بزرگ و کوچک زیادی در اطراف دریاچه نامتسو وجود دارند.

 

دریاچه نامتسو تبت

 

حقایق و اسرار جالب در رابطه با تبت

تبت شگفتی ها، حقایق و اسرار جالبی دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • مردم تبت معتقدند که اعماق دریاچه ها، محل زندگی اژدها می باشد. همچنین کوه ها و صخره ها را دارای روح می دانند.
  • دره سنگپو (Yarlung Tsangpo Grand Canyon) در تبت، با میانگین 2 کیلومتر عمق و 6 کیلومتر به عنوان عمیق ترین دره جهان شناخته می شود.
  • اورست، بلندترین قله جهان نیز در مرز بین نپال و تبت واقع است.
  • تبت بزرگترین استان چین و همچنین کم جمعیت ترین استان این کشور به شمار می رود.
  • مردم تبت جسد مردگان را به عنوان غذا در اختیار پرندگان قرار می دهند.
  • تبت تنها منطقه در جهان است که زن ها در شرایطی خاص، اجازه داشتن چندین شوهر دارند. به این صورت که اگر مردی فقیر دارای چند پسر باشد و از لحاظ مالی نتواند ازدواج همه آن ها را تامین کند، یک زن را به ازدواج تمامی پسران خود در می آورد.
  • دالایی لاما لقب تمامی رهبران دینی بوداییان تبت است. چهاردهمین دالایی لامای تبت، با نام تنزین گیاتسو (Tenzin Gyatso) در سال 1959 و پس از پیوستن تبت به کشور چین، به هندوستان تبعید شد و فعالیت های خود را در این کشور ادامه داد. وی امروزه نیز به عنوان یکی از مشهورترین رهبران بودایی جهان شناخته می گردد.

 

تبت کجاست؟ دیدنی های کشور تبت

 

 

نظرات کاربران

  1. محسن محسن 1403/01/13
    0 نفر پسندیدند
    ممنون اطلاعات خوبی بود
  2. ذره ذره 1402/06/31
    2 نفر پسندیدند
    با سلام و تشکر از تهیه ی و ارسال این متن. این متن به یک واقعیت جغرافیایی می پردازد و کمی از تاریخ آن را به اختصار بیان می کند. سپس وارد حیطه ی معرفت شناختی و هستی شناختی می شود. برای من که علاقمند به جامعه شناسی، فلسفه و روانشناسی هستم و گاه به عنوان یک نویسنده و محقق ، بی این حوزه ها ورود می کنم و برآیند و پالس های ایسم ها را در میان جوامع مختلف منجمله جوامع مذهبی ایران بررسی می کنم جالب است موفق و پیروز باشید. تنها اشکال اطلاعات شما غیرقابل استناد بودن آن ها به علت عدم وجود منبع علمی است که امیدوارم رفع گردد. مهر 1402 ذره

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 103 کاربر