کندلوس

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/07
بازدید: 3161
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کمتر کسی پیدا می شود که سفر به شمال کشور جزء برنامه های ثابت سفرهایش باشد ولی به کندلوس مازندران سفر نکرده باشد. شهر های شمالی ایران به خاطر آب و هوای نابی که دارند مشهورند؛ البته از وجود دریای خزر نمی‌توان چشم پوشی کرد چرا که از مهم‌ترین عوامل سفر گردشگران به شهرهای شمالی همچون مازندران، سپری کردن زمانی در کنار دریاست؛ همه دوست دارند غروب و طلوع بی نظیر خورشید را کنار آب تماشا کنند. 
نمی‌شد انکار کرد که احتملا خیلی ها صرفا به خاطر دریای خزر به شهرهای شمالی سفر می‌کنند، ولی نباید از این مسئله نیز غافل شد که شمال رفتن صرفا دیدن دریا نیست؛ روستاها، آبشارها، جنگل و کوهستان‌های حاصل خیز و چشم نواز شمال به خودی خود می‌تواند دلیل محکم و حائز اهمیتی برای سفر به شهرهای شمالی باشد. در ادامه‌ی این مقاله نیز قرار است یکی از زیباترین روستاهای شمالی یعنی روستای کندلوس مازندران را به شما عزیزان معرفی کنیم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید چون مطمئنا از عظمت و زیبایی های این روستا شگفت زده خواهید شد.

 

کندلوس

 

کندلوس کجاست

 روستای تاریخی چهار هزار ساله کندلوس، در دامنه‌ی رشته کوه های البرز که به دره‌ی زانوس می‌رسد، قرار گرفته است و از روستاهای منطقه‌ی کجور نوشهر به حساب می آید. روستای کندلوس مازندران، هم از نظر تاریخی و هم از نظر آب و هوایی هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. 
این روستا از آن دسته مناطقی است که اگر عکس مناظر آن را ببینید، شاید باورتان نشود که این عکس ها متعلق به ایران است، البته ناگفته نماند که طبیعت ایران سرسبز و بلند آوازه‌ی ما، اگرچه توسط برخی از هم وطنان گرانقدرمان به خاطر وضعیت کلی آب و هوای ایران که گرم و خشک است، کم ارزش شمرده می شود اما طبیعت بهشت گونه و دل انگیز هم کم ندارد که داستان هرکدام به خودی خود می تواند موضوع یک مقاله یا حتی کتاب باشد. پس بیایید قدر این گنج گران قدر را بدانیم. در اینجا با روستای کندلوس مازندران بحث را ادامه می دهیم.
این روستا 75 کیلومتر با نوشهر، 5 کیلومتر با لرگان (از دیگر روستاهای ییلاقی استان مازندران) و 15 کیلومتر با شهر پول که در مرکز بخش کجور (از بخش های ییلاقی شهرستان نوشهر) قرار گرفته، فاصله دارد. از نظر جغرافیایی ارتفاع روستای کندلوس مازندران از سطح دریا 1650 متر می باشد.

جمعیت روستا

جمعیت کندلوس مازندران طبق آخرین سرشماری صورت گرفته در سال 1395، هزار و نود و دو(1092) نفر گزارش شده است و این روستای تاریخی 376 خانوار را در دل خود جای داده است.

شغل اهالی روستا

نقل است در زمان ناصر الدین شاه قاجار، چون کولی های این روستا مشغول فلزکاری بودند، ناصرالدین شاه اسم این روستا را میخ ساز نامید البته در این عصر نیز، عده ای از روستاییان، کندلوس مازندران را به نام میخ ساز می شناسند. مردم زحمت کش این روستا همانند مردمان دیگر روستاهای شمال ایران مشغول کارهایی نظیر کشاورزی، نجاری و خیاطی هستند. البته تا قبل از اینکه قانون مراقبت از جنگل بیان شود پیشه‌ی اصلی این عزیزان تهیه و تولید چوب و ذغال بوده است که در زمستان ها این شغل بسیار رونق داشته و در تابستان های مطبوع روستا نیز مشغول کشاورزی می شدند.
یکی از نکات جالبی که در مورد این روستا وجود دارد این است که، اگرچه این روستا در 9 ماه از سال تقریبا خالی از سکنه است؛ اما سرقت و قتل و در کل جرایم مختلف هیچگاه در این روستا اتفاق نیفتاده و این موضوع شرافت و انسانیت مردم روستا را می رساند. از دیگر مسائلی که برخلاف دیگر شهرها و روستاهای شمالی در کندلوس مازندران به چشم می خورد تمیزی و پاکیزگی چشم گیر آن است. در بیشتر قسمت های روستا سطل زباله قرار گرفته و مردم روستا در پاکیزگی آن بسیار کوشا هستند.

 

کندلوس

 

جاهای دیدنی روستای کندلوس

اگرچه کندلوس مازندران تنها یک روستا به شمار می رود، اما جاهای دیدنی کندلوس آنقدر زیاد است که با بسیاری از دیگر شهرهای تاریخی کشور توان برابری دارد. جدای از جاذبه های محیطی این روستا که به واسطه‌ی موقعیت جغرافیایی آن پدید آمده، قدمت چهارهزارساله‌ی آن که از تمدن پیش از میلا مسیح تا قبل و بعد از ورود اسلام به ایران را با خود به ارمغان آورده، باعث احداث موزه هایی در این روستا شده است. این ویژگی روستا هر ساله موزه گردان بی شماری را به خود جذب می کند پس اگر از آن دست افرادی هستید که به تاریخ و موزه گردی علاقه دارند سفر به این روستای کهن به شما توصیه می شود. در ادامه‌ی این بخش به بررسی یک به یک جاذبه های دیدنی کندلوس می پردازیم.

آبشار کندلوس

دومین معرفه‌ی روستا ها و شهر های شمالی بعد از دریای زیبای خزر، آبشار های فوق العاده ایست که در این مناطق وجود دارد. اگر قصد دارید به بهشت های زمینی سفر کنید پیشنهاد می شود حتما به آبشارهای شمال کشور که توسط جنگل ها محاصره شده اند، سری بزنید. یکی از این آبشار های باشکوه که به نام آبشار کندلوس معروف است، در این روستا واقع شده. آبشار کندلوس حدودا 10 متر ارتفاع دارد و در 5 کیلومتری روستای کندلوس مازندران واقع شده است. اگر تمایل به یک پیاده روی درست و حسابی دارید؛ می توانید از روستا تا این آبشار را به صورت پیاده طی کنید که حدودا یک ساعت طول می کشد ولی در عوض شاهد مناظری خواهید بود که قطعا ذره ای خستگی راه را برایتان باقی نمی گذارد و زمان و مسیر به کلی از دستتان در می رود. آب این آبشار از دماغه‌ی کوه و به حالتی قطره قطره و بارانی به زمین می ریزد و گاهی تابش نور خورشید به آن نیز، رنگین کمان زیبایی را پدید می آورد.

دیو چشمه کندلوس

اگر قصد دارید تجربه‌ی نوشیدن آبی گوارا و طبیعی را در مجموعه خاطرات سفرتان به کندلوس ثبت کنید به هیچ عنوان از چشمه های اطراف روستا که موهبتی انکار ناشدنی از جانب خداوند است، غافل  نشوید. چشمه های که خود جوش از دل زمین زاییده شده اند و منظره ای بسیار تاثیرگذار را با خود همراه ساخته اند.
بزرگترین چشمه‌ی اطراف کندلوس ماندران، دیو چشمه است که حدود 20 کیلومتر با خود روستا فاصله دارد. آب این چشمه به قدری گوارا است که بسیاری از مردم منطقه به جای استفاده از آب لوله کشی برای آشامیدن، به دیو چشمه می روند و برای مصارف روزانه آب برمی دارند. شهرت این چشمه را می توانید در ضرب المثلی که اهالی کجور برای آن ساخته اند بهتر درک کنید: "هرکس، دیو چشمه او ره بَخارِه اَی گِردِنه هَیجه". این ضرب المثل می گوید هرکسی که آب دیو چشمه را بنوشد دوباره به این مکان برمی‌گردد.

 

 کندلوس

 

امام ‌زاده فضل و فاضل کندلوس

هرچقدر از مکان های تفریحی کندلوس مازندران بگوییم کم گفته‌ایم اما علاوه بر تفرجگاه های این روستا، یک مامن گاه روحانی هم در کندلوس قرار دارد. بهتر است در سفرتان به این روستا عرض ارادتی هم به آرامگاه امام زاده فضل و فاضل کندلوس نیز داشته باشید. برای رفتن به این مکان نورانی باید به شرق روستا بروید.
قدمت این امامزاده به حدود 100 سال پیش بر می گردد و آثار تاریخی همچون کتیبه ای با آیات قرآن و نقاشی های ظریف و چشم نواز روی سقف ساختمان امامزاده در آن قرار دارد. پیکره‌ی این ساختمان را برجی آجری تشکیل داده و سقف و ایوان آن از چوب درست شده است.

موزه گیاهان دارویی کندلوس

همانطور که می دانید اکثر گیاهان دارویی و معطری که در دل کوه ها، تپه ها و جنگل ها رشد می کنند به صورت خودرو هستند و عملیات کاشت  و برداشت خاصی بر روی آن ها اعمال نمی شود. به خاطر مستعد بودن روستای کندلوس مازندران در زمینه‌ی پوشش گیاهی فراوان گیاهان دارویی مردم این روستا در سال 1365 تصمیم به تاسیس موزه گیاهان دارویی گرفتند. به واسطه‌ی این موزه مردم روستا با کشت و پرورش گیاهان دارویی آشنا شدند و از آن پس به واسطه‌ی این موزه یک اشتغال‌زایی چشم گیری برای ساکنان آن منطقه شکل گرفت.
به هنگام گذر از این روستا می توانید به این موزه نیز سر بزنید و با شیوه‌ی پروش گیاهان دارویی و همچنین خواص آن ها آشنا شوید و حتی اسانس ها و روغن های گیاهی طبیعی که در این موزه تولید می شود را خریداری کنید. باغ بوتائیک که در این موزه قرار دارد مساحت 10 هزار متر مربعی دارد و محصولاتی که در این باغ کشت و تولید می شود از محصولات صادراتی ایران به کل دنیا است.

موزه مردم‌شناسی کندلوس

اولین موزه‌ی روستایی در دنیا، موزه‌ی مردم شناسی کندلوس مازندران است و علاوه بر این اعتبار، این موزه از غنی ترین موزه های مردم شناسی در منطقه‌ی خاوره میانه نیز به شمار می رود. هدف اصلی ایجاد این موزه حفاظت از فرهنگ و آثار بومی است. از جمله افراد تاثیر گذار در ساخت این موزه دکتر علی اصغر جهانگیری بوده که خود جزء دغدغه مندان در زمینه‌ی جمع آوری و حفظ آثار باستانی به شمار می آمد. در دل آثار و اشیاء شناسنامه دار این موزه، داستان ها و تاریخ با ارزشی نهفته است که قدمتشان به هزاره‌ی دوم قبل از میلاد مسیح تا دوران قاجاریه بر می گردد. مجموعه آثار نفیسی که در این موزه قرار دارد به صورت منظم و به بخش های مختلفی طبقه بندی شده اند برای مثال بخشی مخصوص اسناد تاریخی و تذهیب شده و کتب تاریخی است و در بخشی دیگر ابزار زیستی همچون قیچی، چاقو، قفل، پوشاک و زیور آلات به نمایش گذاشته شده است. شما می توانید شاهد نقاشی های سنتی و قهوه خانه ای نیز در این موزه باشید.

 

کندلوس

 

حمام خزینه ای کندلوس

یکی دیگر از اماکن باستانی ثبت شده در آثار ملی این کندلوس مازندران، که به زمان قاجار بر می گردد، حمام خزینه ای کندلوس است. با گذر از این حمام با ساز و کار حمام های عمومی آن مان آشنا می شوید و برگی دیگر از تاریخ را ورق خواهید زد.

دریاچه خضر نبی کندلوس

دریاچه خضر نبی، در داخل روستا نیست و در نزدیکی آن، و در فاصله ای حدودا 30 کیلومتر از روستا، واقع شده است. داستان و روایتی میان مردمان آن دیار دست به دست شده که بیانگر آن است در گذشته، حضرت خضر از این دریاچه عبور کرده اند و دلیل نام دریاچه نیز همین روایت است.

دریاچه فراخین کندلوس

اگر تا به حال به این دریاچه که در نزدیکی روستای کندلوس مازندران قرار دارد رفته باشید با بازتاب تصویر اعجاب بر انگیز و رویایی که درختان جنگل های هیرکانی شمال بر روی آب باقی گذاشته اند حیرت زده شده اید. هر چه از زیبایی این دریاچه گفته شود کم است و واقعا حداقل یکبار تجربه‌ی فردی لازم دارد تا بتوانید عظمت آن را درک کنید چرا که آن همه زیبایی در چند کلمه نمی گنجد.

معماری خاص روستا کندلوس مازندران

این روستا به قدری معماری دلنشینی دارد که حتی اگر هیچ یک از آثار باستانی و جاذبه های گردشگری در دل آن نبود باز هم، ارزش معرفی کردن و شناسانده شدن را داشت. معابر این روستا همگی سنگ فرش شده هستند و خانه ها نمایی کاهگلی به همراه پنجره های سنتی و سقف های لتی دارند.

 

کندلوس

 

سوغات و صنایع دستی روستای کندلوس

یکی از روش های کسب درآمد مردم این روستا با استفاده از فروش صنایع دستی زیبا و کم بدیع است که تولید می کنند. البته از شیرین ترین بخش های سفر هم باید به خرید سوغاتی و صنایع دستی اشاره کرد. از جمله صنایع دستی که ساخته‌ی دستان هنرمند مردمان این دیار است می توان به جاجیم، ایزار (همان پارچه های چهارخانه دست بافت پشمی است)، دستکش، جوراب و بلوز پشمی، نمد، نی، دهل و سرنا (که از ابزارآلات موسیقی پر استفاده در آن منطقه نیز به شمار می آید) اشاره کرد.
حال که حرف از آلت های موسیقی شد؛ شاید برایتان جالب باشد که متداول ترین و پر استفاده ترین نی مورد استفاده در کندلوس مازندران، نی هفت بند است؛ و هم چنین، سرناهای این روستا که بومیان به آن پسپسی نیز می گویند و چوب شمشاد ساخته شده است، نیز بسیار مشهور می باشد. این دو ساز را هم می توانید در روستا تهیه کنید.
جدای از مواردی که گفته شد از پرطرفدارترین سوغاتی ها و محصولاتی که گردشگران از مردم روستا می خرند، گیاهان دارویی و معطر روستا است با خواصی فوق العاده و ماندگار، اگر بیشتر بیماری ها را می خواهید با طب سنتی و محصولات طبیعی درمان کنید از گیاهان دارویی کندلوس غافل نشوید.

بهترین زمان سفر به روستای کندلوس

از آنجایی که کندلوس مازندران مانند بسیاری دیگر از روستاهای آن منطقه ییلاقی است، شاید بتوان گفت، همانطور که عشایر در فصول بهار و تابستان به این مناطق سردسیر کوچ می کنند، بهترین زمان برای سفر شما نیز همین فصول است، اما این روستا یک روستای چهارفصل به شمار می رود و درست نیست که زیبایی های خارق العاده‌ی طبیعت رنگارنگ پاییز و کوهستان سفیدپوش زمستان آن را به خاطر سرما نادیده گرفت؛ پس شاید بهتر است بگوییم در هر فصل و در هر زمان که به این روستا سفر کنید از سفرتان پشیمان نخواهید شد در نتیجه خود را محدود به زمان خاصی نکنید.
علاوه بر مواردی که گفته شد شاید آداب و رسوم و مراسمات کهن این روستا مانند رسم مج (خوش قدم) برایتان جالب باشد و قصد داشته باشید با فرهنگ و این دسته از آداب رسوم در این روستا نیز آشنا شوید به این منظر باید در فروردین ماه و یا تیر ماه به این روستا سفر کنید تا از نزدیک شاهد این مراسمات خاطره انگیز که از تمدن های پیشین و اجداد گذشته به ارث رسیده، باشید.

 

کندلوس

 

چگونه به کندلوس برویم؟

در اینجا مسیر سفر را برایتان مشخص می کنیم، پس کمربندهایتان را ببندید و طبق راهنمایی ها پیش بروید. برای رفتن به این روستای اعجاب انگیز قدم به جاده چالوس بگذارید (جاده کرج به چالوس) و زمانی که به 25 کیلومتری شهر زیبا و معروف چالوس رسیدید، در دوراهی دوآب به سمت کجور حرکت کنید، مسیر خود را تا رسیدن به پل رودخانه‌ی چالوس ادام دهید. از این پس تابلو های کنار جاده، راهنمای شما خواهند بود. از اینجا حدودا 42 کیلومتر باید طی کنید تا به این روستای زمردین کندلوس مازندران برسید.
اگر می خواهید از موقعیت مکانی آنلاین این روستا استفاده کنید و با کمک مسیریاب های تلفن همراه به این روستا برسید روی این لینک بزنید. سفرتان به سلامت و شادی.

فاصله تهران تا روستای کندلوس

برای سفر از تهران به روستای کندلوس مازندران، باید مسیری که پیش از این به آن اشاره شد، را طی کنید، اما اگر به طور میانگین و کلی بخواهید فاصله تهران تا کندلوس را بدانید چیزی حدود 220 کیلومتر می باشد، که اگر با سرعت مطمئنه و نه خیلی کند رانندگی کنید با توجه به کوهستانی بودن مسیر حدودا 3 الی 4 ساعت در  راه هستید. البته آنقدر مناظر جاده ها جذاب هستند که احتمالا هر چند ده کیلومتر یکبار برای تماشای منظره های خیره کننده و چشم نواز اطراف جاده توقف خواهید کرد.
برای بیان زیبایی های حیرت انگیز روستای کندلوس مازندران این مقاله خیلی کوتاه بود و تنها خواندن مقاله در مورد کندلوس، آنطور که شایسته است شما را به درک درست و عمیقی از عجایب خارق العاده‌ی آن نمی رساند، چرا که چندین کلمه، ظرفیت آن همه عظمت و تنوع در آثار باستانی و تفرجگاه ها را ندارد، به همین خاطر سفر به این قطعه از بهشت زمینی، اکیدا توصیه می شود.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر