سراب روانسر

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/07
بازدید: 1402
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در غرب کشور، استان هایی از جمله کردستان، لرستان و کرمانشاه قرار دارد که هر کدام دارای جذابیت های خاص خود هستند و دارای مناطق بکر و دست نخورده ی فراوانی هستند.
استان کرمانشاه یکی از استان هایی می باشد که دارای آثار تاریخی و طبیعی فراوانی است و همه ساله، گردشگران فراوانی به این منطقه می آیند و از این طبیعت زیبا و جذاب بهره مند می شوند. از جمله آثار زیبای این استان: طاق بستان، بیستون، طاق گرا، بابا یادگار، سراب نیلوفر و همچنین سراب جذاب و زیبای روانسر می باشد. جوانرود، پاوه، قصر شیرین، سرپل ذهاب و ... از شهرهایی این استان چهار فصل می باشد. یکی از شهرهایی که در این استان بسیار پر رفت و آمد قرار گرفته است، شهر تاریخی روانسر می باشد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. سراب روانسر کجاست؟
  2. تفریحات سراب روانسر
  3. علت خشک شدن سراب روانسر

 

سراب روانسر


شهر روانسر که به دروازه اورامانات معروف است، دارای قدمت بسیار زیادی می باشد و قدمت آن را، به عصر پارینه سنگی ملقب کرده اند که چهل هزار سال از عمر آن می گذرد. روانسر شهری است که در گذشته به نیکور، مشهور بوده و دارای آب و هوای تقریبا گرم و مرطوب می باشد و با شهر کرمانشاه 55 کیلومتر فاصله دارد. این شهر در غرب کرمانشاه قرار گرفته است و بسیار سرسبز می باشد.
روانسر از سمت شمال به یک قبرستان باستانی راه دارد و از سمت شرق و غرب به منازل و مناطق مسکونی راه  پیدا می کند؛ جنوب غرب روانسر بازارچه ای مرزی وجود دارد که محل خوبی برای مشتاقان خرید می باشد. شهر روانسر دارای یک مسیر اصلی یا به عبارتی دیگر، یک خیابان اصلی است که تمام مسیرها به آن مرتبط می شود؛ رودخانه ای که از این شهر می گذرد دقیقا در وسط آن قرار گرفته است. دریاچه ی زیبایی که محوطه بسیار زیبا و شگفت انگیزی را در اطراف خود دارا است و برای گردشگری بسیار مناسب می باشد، سراب روانسرنام دارد که همواره میزبان مسافران است.

سراب روانسر کجاست؟

سراب روانسر که یقینا می توان آن را، یکی از جاذبه های تفریحی و توریستی استان کرمانشاه، نام نهاد؛ نام خود را از شهر روانسر برگرفته است. سراب روانسر را در تاریخ 27 اسفند 87  در فهرست آثار ملی قرار داده اند که به عنوان پنجاه و هفتمین اثر ملی ثبت شده است. این سراب از کوهستان های شاهو نشات گرفته است و طبیعت بسیار زیبایی را دارا می باشد. 
طبیعت چشم نواز سراب روانسر و محیط زیبایی که با کمک مسئولین در اطراف آن احداث شده است؛ چنان منظره ای را بهم زده که به زیبایی، در چشم می نشیند و رفتن به آن باعث می شود خاطرات خوب و خوش آیندی برای مسافران رقم بخورد. این سراب یا به عبارتی دیگر این پارک آبی، دارای 3 قسمت می باشد: اولین قسمت آن، کوه است که نماد صلابت می باشد، دیگری دریاچه است که نماد زندگی و سومی را پارک و فضای سبزاست که هر کدام به شکلی نشانه حیات زندگی هستند.
سراب معروف روانسر نامش در بین 50 نقطه ی گردشگری استان است و همواره گردشگران زیادی به این منطقه برای تفریح و گشت و گذار می روند. ارتفاعات و جاذبه های کوهستانی و همچنین پوشش گیاهی طبیعی و مصنوعی از جذابیت های خاص این منطقه محسوب می شود. 

 

سراب روانسر کجاست؟


این سراب که در مرکز شهر روانسر قرار دارد و می توان از آن به عنوان یک شهرمرزی یاد کرد؛ مردمی با گویش کردی دارد که با لباس های زیبای محلی و رفتار بسیار خونگرم و مهربان، پذیرای شما عزیزان می باشند. در این سراب تاریخی، پرندگانی از جمله قو، غاز اوکراینی، آفریقایی و همچنین اردک مسکویی نگهداری می شود و زیستگاه این جانوران به حساب می آید. بازدید از این سراب خوش آب و هوا رایگان است. خوشبختانه این سراب زیبا تمام امکانات رفاهی و تفریحی از جمله محلی برای تردد معلولین با ویلچر، پارکینگ، سرویس بهداشتی، بوفه، رستوران، پوشش شبکه ای و اقامتگاه برای اسکان میهمانان را دارد.
در ایام عید و تعطیلات این شهر مملو از جمعیت می گردد و گردشگران بسیاری از داخل و خارج استان به این سراب زیبا و خوش نقش می روند  و از این مکان جذاب و رویایی نهایت استفاده را می برند. این جاذبه ی قدیمی از دیرباز مورد استقبال همگان قرار گرفته است که می توان لحظات خوب و شادی را در این فضا سپری نمود.

تفریحات سراب روانسر

از جمله تفریحاتی که در این سراب می توان به آن اشاره کرد، لذت بردن از فضای سر سبز محیط پارک، قایق سواری درون محوطه ی سراب، عکس برداری از محیط و دیدن پرندگان زیبایی است که در این منطقه زندگی می کنند. البته اگر به دنبال تفریحاتی خارج از محوطه سراب هستید، می توانید به بازارچه ی مرزی که روبروی سراب برپا می باشد رفته و از آن جا خرید نمایید.
مناطق تفریحی و گردشگری که در نزدیکی این سراب وجود دارد عبارتند از غار قوری قلعه، گور دخمه هخامنشیان، تپه موسائی، سراب جابری، منطقه تفریحی شبانکاره. این منطقه برای تفریحاتی که برای سفرهای کوتاه مدت خود در نظر گرفته اید بسیار ناب و دل ربا می باشد. با رفتن به مناطق غرب کشور، مخصوصا سراب روانسر متوجه می شوید که چه آثار باشکوهی در سرتاسر ایران زمین وجود دارد.

 

سراب روانسر

 

علت خشک شدن سراب روانسر

متاسفانه سراب روانسر در این روزها به خاطر کاهش بارندگی ها، برداشت های نا آگاهانه و بی رویه به واسطه ی کندن چاه های غیر مجاز و همچنین فرو رفتن اب های زیر زمینی، بسیار کم عمق شده و رو به خشکی گرویده است. 
فرماندار شهر روانسر این گونه می گوید که: میزان دبی آب سراب روانسر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 70 درصد کاهش پیدا کرده است. این سراب را که می توان منشا اصلی رودخانه قره سو دانست که آب خود را از کوه های یله ور و شاهو برگرفته است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر