روستای گلین سنندج

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 12008

آیا تا به حال فکر سفر به عروس سنندج به ذهنتان رسیده؟ یا اصلا اسم آن به گوشتان خورده است؟ روستای گلین سنندج همان عروس منطقه ی ژاوه رود کردستان است که هر ساله میزبان، گردشگران و ایرانگردان بی شماری می باشد. اگر اهل طبیعت گردی هستید و از گشت و گذار در مناطق کوهستانی لذت می برید؛ بازید از این روستا را، در برنامه ی سفرهای آینده تان قرار دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی و شناخت این روستا بپردازیم پس تا آخر با ما همراه باشید تا هر چه بهتر در رابطه با این روستا و جاذبه های آن، شناخت پیدا کنید.

 

روستای گلین سنندج

 

 معرفی روستای گلین سنندج

در منطقه ژاوه رود سنندج، روستایی بکر و دیدنی به نام گلین واقع شده است که از بهترین جاذبه های گردشگری و طبیعی کردستان محسوب می شود. روستای گلین حدودا در فاصله 50 کیلومتری سنندج واقع شده است و از توابع بخش سیروان می‌ باشد. مسیر دسترسی به روستای گلین بسیار زیبا و جذاب است و در طی راه شاهد دره چم سو و ژاوه رود و باغ های دل انگیر توت فرنگی خواهید بود. گلین، روستایی با بافت پلکانی، کهن و با قدمتی حدود 1000 سال است که برای گردشگران بسیار جذاب می باشد. درختان بلند و چشم نواز، آواز رودخانه های اطراف روستا، کوچه های باریک و قدیمی و خانه های زیبای پلکانی، از روستای گلین، تصویر رویایی می سازد. 
سوغات گلین اغلب خشکبار و میوه خشک است که توسط مردم زحمت کش روستا تهیه می شود و به فروش می رسد. روستاهای دیدنی سو و دولاب، در نزدیکی گلین واقع شده اند و بازدید از این دو روستا اغلب در برنامه گردشگران گلین می باشد. مردمان مهربان و مهمان نواز روستای گلین، از کشاورزی، دامداری و فروش صنایع دستی‌ زندگی خود را می‌گذرانند و به زبان کردی و گویش هورامی صحبت می‌ کنند. پوشش مردم روستا لباس های محلی کردی می باشد.
در لغت، گُلین به معنای عروس و دره های تنگ می باشد و اسم مناسبی برای این روستا می باشد، چرا که گلین، عروس منطقه ژاوه رود و دارای دره های باریک و تنگ است. وجود چشمه ها و حوض های پایدار در روستا، گردش در آن را بسیار لذت بخش تر می کند. در ادامه به توضیحات تکمیلی روستای گلین سنندج خواهیم پرداخت.

جاهای دیدنی روستای گلین

جاهای دیدنی روستای گلین سنندج، بسیار خاص و ویژه هستند که برای هر گردشگری جذاب می باشند. مکان های تاریخی، جاذبه های طبیعی، آب و هوای مطلوب و بسیاری از ویژگی های ناب دیگر، هر گردشگر خوش ذوقی را متقاعد می‌ کند که به بازدید از این خطه سبز سفر کند. آثار باستانی دیرینه ای در روستا وجد دارد که به عنوان مثال می‌ توان به، حمام کهن محله پیر شاوا، خانه‌های پلکانی به سبک سنتی، کلید چوبی با قدمت 200 ساله اشاره کرد. در نمای روبروی روستا، کوه مرتفع قاله گا به چشم می‌خورد که از جاذبه های طبیعی زیبای گلین محسوب می شود.
نمای مزارع و باغات توت فرنگی، گردو، شاتوت و توت سفید روستا، بسیار چشم نواز و دلنشین است. حوض ها، چشمه ها، رودخانه ها و آبشار های اطرف و درون روستای گلین از دیگر جاذبه های این روستا می باشد که حتما باید در سفر به این روستا، از آن ها دیدن فرمایید. موقعیت مکانی گلین مناسب بوده و شما دسترسی راحتی به روستاهای بکر اطراف آن، مثل سه دره، قازی بکر، هانه چرمه، سه رو بازی، وارو ساوی، رزوره، پیر شریف، سه رباور، دگاو واری و تونه سوره دارید. در ادامه، دیدنی های محبوب روستای گلین سنندج را معرفی می کنیم.

 

جاهای دیدنی روستای گلین

 

 آبشار سروزونه گلین

جاذبه های طبیعی بسیاری را می‌ توان در کردستان زیبای ایران مشاهده کرد. در روستای گلین سنندج هم، آبشار سروزونه یک مکان طبیعی و تفریحی عالی است. این آبشار در ارتفاعات بالایی واقع شده است و سرچشمه بسیاری از رودخانه ها و چشمه های گلین می باشد. بازدید از آبشار سروزونه و گردش در اطراف آن، برای اکثر گردشگران، می تواند گزینه مناسبی باشد.

کوه مرتفع قاله گا در گلین 

خانه های گلین بر روی کوه ساخته شده اند و به همین دلیل است که روستا بافتی پلکانی دارد. کوه قاله گا، نمای روبروی گلین را پوشش داده و سرتاسر کوه پوشیده از درختان میوه می باشد و به همین دلیل، نمایی فوق العاده جذاب دارد. اگر اهل کوهنوردی و طبیعت گردی در ارتفاعات می باشیدد، کوه قاله گا، یک انتخاب کاملا مناسب برای شما است.

حمام کهن پیر شاوا 

اغلب روستاهای باقدمت ایران، دارای حمام های عمومی جالبی بوده اند. در محله پیر شاوا گلین، یک حمام قدیمی با معماری سنتی و زیبایی بنا شده است که قدمت بلندی دارد. این حمام دیرینه، دیگر مورد استفاده مردم نیست اما به دلیل ارزش و قدمت زیاد آن، به عنوان آثار باستانی روستا، از آن مراقبت می‌ شود. اگر به آثار تاریخی علاقه مند هستید، حتما از حمام پیر شاوا بازدید کنید.

کلید چوبی با عمری 200 ساله

در روستای گلین سنندج، کلیدی چوبی با حدود 200 سال قدمت وجود دارد. این کلید توسط یکی از اهالی روستا، به نام دایه سلطنت نگه داری می شود و برای مردم گلین از اهمیت زیادی برخوردار است. بررسی و بازدید از این کلید چوبی دیرینه، قطعا خیلی جذاب و شگفت انگیز خواهد بود.

 

روستای گلین سنندج

 

وضعیت آب و هوای روستای گلین

روستای گلین در منطقه‌ ای کوهستانی واقع شده است و به طبع آن، آب و هوایی کوهستانی و خنک دارد. در فصل های بهار و تابستان، گلین به اوج زیبایی خود می رسد و در کنار هوای مطلوب، جاذبه های طبیعی و آثار باستانی می توان از محصولات کشاورزی این روستا هم استفاده کرد. گردشگران بسیاری از سراسر ایران سالانه مقصد سفر خود را روستای گلین سنندج انتخاب می کنند تا در دل طبیعت، در میان روستایی با قدمت هزار ساله گردش و تفریح بپردازند.

مردم و سوغات روستای گلین 

جمعیت گلین، اغلب به طور دائم هزار و سیصد نفر است که البته در برخی از فصول سال، به دو هزار نفر هم می رسد. روستای گلین سنندج، از حداقل امکانات لازم برای سفر برخوردار است و 3 مسجد، مدرسه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، کتابخانه و خانه بهداشت و اقامتگاه های مناسب درون روستا به چشم می آید. در روستا اینترنت وجود دارد اما به نسبت سرعن پایینی دارد. مردم گلین به باورهای دینی و مذهبی معتقد بوده و گواه این موضوع، 3 مسجد ارزشمندی می باشد که در روستا قرار گرفته است. مردم این توابع، اصالت کرد دارند و مردمانی بسیار خون گرم و مهمان نواز می باشند. در روستا که قدم بزنید با مردمان مهربانی روبرو خواهید شد که پوششی کردی و زیبایی دارند و همواره مشغول انجام فعالیتی هستند. بانوان گلین پرکار و خوش ذوق بوده و در حین گردش در روستا، می توانید بوی نان تازه و انواع دیگر غذاهای محلی را که در کوچه ها پیچیده استشمام کنید. همان طور که در قبل هم اشاره شد، اغلب مردمان روستا از طریق دامپروری و باغبانی امرار معاش می‌ کنند در نتیجه برای سوغات، از محصولات طبیعی و باکیفیت روستا مثل توت، شاتوت و گردوی تازه می توان استفاده کرد. توت فرنگی های گلین بسیار محبوب و معروف می باشد، به خصوص که بانوان روستا مرباهای خوش طعمی از این محصول درست می کنند و در عرصه فروش قرار می‌دهند. 

مسیر دسترسی به روستای گلین

از مسیر سنندج به سمت روستای گلین، باید از مسیر ژاوه رود عبور کنید. سپس حدود 20 کیلومتر از جاده کامیاران را پشت سر بگذارید و بعد وارد جاده فرعی سمت راست شوید، بدین طریق، در مسیر اصلی روستای گلین قرار می گیرید. مسیر دسترسی به این روستا کمی پر پیچ خم است اما آسفالت شده است و در تمام طول سفر، شاهد طبیعت بکر و زیبای کردستان خواهید بود.

اگر قصد سفر به کردستان را دارید و به دنبال یک منطقه ی خوش آب و هوا هستید تا شما را از هیاهو و غوغاهای شهری دور کند، می توانید به روستای گلین سنندج سفر کنید. اگر از ابتدای مقاله تا به اینجا با ما همراه بوده اید، حتما به شناخت نسبی در مورد این روستا دست پیدا کرده اید و می دانید که چه گنج ارزشمندی در کردستان، شهر دلیران وجود دارد.
 

نظرات کاربران

  • زانیار نزازی زانیار نزازی 1402/04/24
    7 نفر پسندیدند
    خیلی عالی روستای زیبا و دلنشین گلین که زادگاه بنده نیز می باشد را توصیف‌ کردید ممنون

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.7 از 5 | از 104 کاربر