روستای سیرچ

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/06
بازدید: 2277
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

از جمله استان هایی که  دارای آثار طبیعی و تاریخی بسیار با ارزشی است و توانسته نزدیک به 700 اثر را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند استان کرمان می باشد. کرمان لقب پنجمین شهر تاریخی را  به خود گرفته است که شهری کویری کشور محسوب می شود. شهداد از جمله مناطق استان کرمان می باشد که روستاهای زیادی را در خود جای داده است و هر کدام از این روستاها به فراخور طبیعت خود، زیبا و چشم نواز می باشند. شهداد در 87 کیلومتری کرمان قرار دارد  و روستای زیبای سیرچ در جنوب غربی آن قرار گرفته است. این روستا دارای 1550 نفر سکنه می باشد و به عبارتی نزدیک به 445 خانواده در این روستای خوش آب و هوا زندگی می کنند.

 

روستای سیرچ کرمان، بهشتی در جوار جهنم شهداد

 

معرفی روستای سیرچ کرمان، بهشتی در جوار جهنم شهداد

همیشه زیبایی ها در فضاهای شناخته شده شمال کشور واقع نیستند و گاهی با سفر به دل کویر نیز می توانید مناظری شگفت انگیزی دست پیدا کنید که هرگز قبل از آن فکر نمی کردید در آب و هوای گرم کویر، چنین روستاهای با شکوهی وجود داشته باشد. روستای سیرچ از جمله همین روستاهای خوش آب و هوایی است که توانسته جای خود را در قلب کویر باز نماید. در ایام قدیم این روستا را به نام بهارستان می شناختند و از همان زمان تا به الان مورد استقبال مردمان زیادی بوده است. روستای زیبای سیرچ از زمان های گذشته جزو ییلاقات کرمان بوده و آب و هوای خنک مناسب عشایر و کوچ نشینان می باشد. این روستا که گویی، بویی از کویر نبرده است در دره ای با شیب ملایم می باشد و دارای رودخانه ی دائمی پر آبی است که طبیعت سر سبز منطقه را به مردم آن هدیه نموده است و مردم توانسته اند به کشاورزی و دامداری مشغول گردند. 
می توان این گونه گفت که در کرمان، بهشتی وجود دارد که دقیقا در کنار گرم ترین منطقه کویری یا به عبارتی، جهنم زمینی قرار گرفته است و اگر به دیدن این بهشت بروید یقینا عظمت و شکوه آن را تحسین خواهید نمود. این روستا که پوشیده از درختان انبوه و سر سبز می باشد و چون از زمین های مسطح بهره زیادی نبرده است کشت جو و گندم به ندرت در آن صورت می گیرد. این منطقه را می توان از قطب های گردشگری استان کرمان دانست که توانسته با جاذبه های بسیار زیاد و زیستگاه خوش آب و هوایش دل هر مسافر و گردشگری را برباید.  
روستای سیرچ دارای باغات فراوانی از جمله باغ های درختان انگور، گیلاس، آلبالو و انار است که بسیار پر بار و پر برکت می باشند. اگر به این روستا سفر کردید و قصد داشتید برای خود و یا عزیزانتان سوغات ببرید، حتما از روغن حیوانی مرغوب، قالیچه های کوچک و حصیر بافته های بسیار خوش نقش و نگار بهره گیرید و از آن ها به عنوان ارمغانی نفیس استفاده نمائید. به، آلوچه، زردآلو، قیصی، گردو و شلیل از دیگر محصولاتی است که دست رنج مردمان خونگرم این مرز و بوم می باشد.
سیرچ زادگاه استاد بزرگ هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده قصه های مجید می باشد که توانست با خلق قصه های مجید، دنیای زیبای این نوجوان را به رخ بکشد و بعد از مدت ها، که به تصویر کشیده شد همگی با آن آشنا شدند و از دیدن و شنیدنش لذت بردند. 
برای بازدید از تمام این روستای زیبا، باید چند ساعتی را به این کار اختصاص دهید، با گشت و گذار درسیرچ، از اینکه در این کویر چنین فضای سر سبزی با چنین آب و هوای دلنشین وجود دارد، تعجب می کنید.

 

معرفی روستای سیرچ کرمان

 

آب و هوای سیرچ

آب و هوای مرطوب و خنک سیرچ سبب شده که حس کنید در شمال کشور پا گذاشته اید و فراموش کنید که این روستا در دل کویر واقع شده است. این روستا که در ارتفاعات واقع شده است و دارای فضایی کوهستانی می باشد،  می توان از لحظه به لحظه ی بودن در آن لذت برد و استفاده نمود. درختان و مناظر بسیار چشم نواز و جذاب روستا، حال و هوای مناطق شمالی را به وجود آورده اند که نمی توان دل از آن کند و باز هم مشتاق خواهید شد که به این منطقه رفته و از سفر به آن لذت ببرید.

جاهای دیدنی سیرچ کرمان

می توان گفت یکی از جاذبه های زیبای روستای سیرچ، درخت سروی است که بیش از هزار سال عمر کرده است و هم چنین درختان چنار بسیار قدیمی سر به فلک کشیده، می باشد.
در قسمت جنوبی روستا، چشمه ی آب گرمی با نام چشمه آبگرم چوشان وجود دارد که مملو از مواد معدنی است و توانسته درمان امراض متعددی باشد و خواص درمانی زیادی را دارا باشد م چنین آب این چشمه، می تواند مشکلات پوستی و مفصلی را برطرف نماید. در ضمن بزرگترین تونل سنگی خاورمیانه نیز در این منطقه قرار دارد. رفتن به این روستای زیبا در تمام فصول، سال زیبایی های خاص خود را دارا است و بهار و پائیزش به اندازه ای زیبا می باشد که دل هر میهمانی را می رباید؛ حتی اگر در زمستان به آن سر بزنید می توانید با بالا رفتن از ارتفاعاتش و پشت سر گذاشتن زمین های پر برفش، به پیست اسکی این منطقه رفته و لذت یک اسکی در دل کویر را بچشید.
از نزدیک ترین جاذبه های مذهبی منطقه می توان به امامزاده سید جلال الدین اشاره کرد که مورد احترام مردم می باشد. در کنار رودخانه ی پر آب این روستا می توانید به عکس برداری بپردازید و عکس های زیبایی با مناظر مختلف و طبیعت جذاب آن با خود به یادگار ببرید و هر وقت که دلتنگ شدید و نتوانستید باز هم به دیدن این فضای مهیج بروید با دیدن آن ها یاد خاطرات خوب و شیرین خود را زنده کنید.

 

امامزاده سید جلال الدین روستای سیرچ

 

فاصله  سیرچ تا شهداد

روستای زیبای سیرچ در 25 کیلومتری شهداد می باشد و فاصله ی بسیار کمی را با این بخش دارا است و همین امر سبب گشته که رفت و آمد و مسیر دسترسی آسان و راحتی را در اختیار مسافران و گردشگران قرار دهد. البته اگر می خواهید به پیست اسکی بروید باید از جاده قدیم کرمان- بم به جاده سیرچ وارد شده و پس از اینکه تونل سیرچ را پشت سر گذاشتید به این پیست طبیعی خواهید رسید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر