روستای لالان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/05
بازدید: 2382
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

روستای لالان یا (لالون) از جاذبه های گردشگری و دیدنی لواسان در استان تهران است که به علت وجود گل های لاله، به لاله گون معروف شده است. برای رفتن به ارتفاعات این منطقه، باید ابتدا به فشم و پس از آن به لالان بروید که ارتفاع مبدا 2500 متر و ارتفاع مقصد آن 4380 متر است. این روستای زیبا در 45 کیلومتری شمال تهران و 11 کیلومتری شمال فشم قرار گرفته است و همین باعث شده برای سفر های یک روزه مناسب باشد. آب و هوای روستای لالان بسیار عالی است و در زمستان، سطح زمین لالان، پوشیده از برف و تابستان های لالان، آب و هوا خنک و ییلاقی می باشد. جمعیت این روستا در سال 1385 تقریبا 665 نفر در 183 خانوار و در سال 1395 حدود 1135 نفر بوده است. مردم این روستا به زبان قصرانی زبان مازندرانی صحبت می کنند و کمی زبان عربی و ترکی در آن درهم است.

 

روستای لالان فشم

 

جاذبه های روستای لالان

مهم ترین جاذبه های دیدنی لالان  را می توان به رودخانه لالان، تنگه لالان، آبشار لالان و چشمه آب معدنی تلخاب اشاره کرد. معروف ترین جاذبه ی دیدنی در این روستا چشمه آب معدنی تلخاب است که شهرت فراوانی دارد. همچنین  دره لالان، یکی از مشهورترین جاذبه های دیدنی می باشد، که مسافران و گردشگران میتوانند از تنگه، سرچشممه، باغستان، چشمه آب گازدار و برفچال نیز بازدید کنند. روستای لالان مسیر هایی برای رسیدن به قله های مختلف دارد و از این مسیرها می توان به  قله های معروفی من جمله قله خلنو که سومین  قله مرتفع البرز مرکزی است، دست پیدا کرد. قله خلنو که به ارتفاع 4380 متر می باشد، سخت ترین قله ی البرز مرکزی می باشد. برای رفتن به این قله نزدیک به 14 کیلومتر کوهنوردی نیاز است؛ همچنین همین مسافت برای برگشت نیزباید طی شود.

 آبشار لالان

آبشار لالان (خلنو) یکی از جاذبه های دیدنی جذاب البرز جنوبی در ارتفاع 3400 متری مرتفع ترین کوه ایران می باشد و در 12 کیلومتری شمال شرق فشم و 4 کیلومتری زایگان قرار دارد. این آبشار با 20 متر ارتفاع در منطقه قصران قرار گرفته است و آب کوهستان ورزاب از این منطقه تامین می شود. گردشگرانی که می خواهند از این آبشار دیدن کنند؛ تقریبا 3 ساعت کوهنوردی باید انجام دهند که در ابتدا باید مسیر پاکوب را طی کنند و پس از آن از تنگه و تونل برفی عبور کنند که تقریبا 50 دقیقه طول می کشد، بعد از آن به چشمه ی تلخاب که آب گازدار اما تلخ مزه از آن می جوشد، میرسند، پس از آن شیب این راه آن قدر زیاد است که تقریبا 45 دقیقه نیاز به کوهنوردی است سپس به آبشار لالان خواهند رسید.

تونل برفی لالان 

در انتهای دره رودخانه ای جریان دارد که بر روی آن پلی از برف و یخ با ضخامت زیاد شکل گرفته است؛ فاصله این پل و سطح رودخانه حدود 3 متر می باشد.

دره لالان

دره لالان به دلیل داشتن ارتفاع زیاد، نمایی کلی از اطراف را نشان می دهد؛ به صورتی که در قسمت شمال، برج، خلنو و قله های وزوا با ارتفاع بیش از 4,200 متر و در قسمت غرب قله ی سرکچال با ارتفاع 4,210 متر قابل مشاهده است. مناسب ترین زمان برای دیدن دره لالان در ماه های خرداد و تیر است؛ به دلیل اینکه در فصل هایی که بارندگی است امکان طغیان رودخانه وجود دارد.

 

دره لالان فشم

 

چشمه تلخاب

چشمه تلخاب دارای آب خنک است، که از میان کوه ها با فشار بسیار زیاد به بیرون می آید و رنگ این چشمه را قرمز می کند.
این چشمه با ارتفاع 3,070 متری شامل سه چشمه می شود: 

  • چشمه ی اول دارای آب گازدار و تلخ مزه که به دلیل وجود آهن، سدیم و... است.
  • چشمه ی دوم که حدودا چسبیده به چشمه ی اول است آبی ترش مزه دارد.
  • چشمه ی سوم دارای آبی شیرین است.

پوشش گیاهی منطقه ی لالان 

از پوشش گیاهی لالان می توان به زرشک، سیرک، لوچک، گون و گلپر تا لاله اشاره کرد. در لالان پرندگانی مانند: هما، چکاوک، عقاب طلایی، هدهد، کبک و نیز حیواناتی مانند: خرس قهوه ای، میش و قوچ زندگی می کنند که گردشگران در طی مسیر می توانند بعضی از آنها را مشاهده کنند.

تنگه لالان

تنگه لالان آب و هوایی دلپذیر دارد و در طی مسیر، آبشار ها، برف چال ها، تونل های برفی و... که بر اثر بهمن هایی که در سال گذشته اتفاق افتاده و به جای مانده است به چشم می خورد. در تنگه لالان باید چند بار از روی رودخانه تردد کرد.

تفریح در روستای لالان فشم

روستای لالان فشم در 11 کیلومتری شمال غربی اوشان فشم است که دارای آبشار لالان، رودخانه لالان، تنگه سر چشمه، چشمه آب گازدار و منطقه برفچال است. روستای لالان فشم به دلیل وجود دشت گل های لاله و آبشار لالان مشهوریت زیادی دارد.
در فصل تابستان به دلیل گرم بودن هوا گردشگران بیشتری به این منطقه می آیند.

 

بهترین زمان سفر به روستای لالان

 

بهترین زمان سفر به روستای لالان

لالان یک روستای کوهستانی است و آب و هوای خنکی دارد به همین این دلیل، سفر کردن در فصل تابستان برای گردشگران مناسب تر از سایر فصول است. در تابستان هوا بسیار گرم  و تبخیر آب رودخانه زیاد است، با کمتر شدن آب رودخانه عبور کردن از آن راحت تر امکان پذیر است. این منطقه در فصل بهار دارای بوته های گلپر و در پایین دست ها قسمت هایی که همچنان برف وجود دارد گل های وحشی پیدا می شود. در فصل پاییز نیز این منطقه هزار رنگ می شود و بسیار دیدنی است. در فصل زمستان سرما و بارندگی زیاد است از این رو اگر لوازم کاملی ندارید؛ بهتر است از سفر به این منطقه اجتناب کنید.

چگونه به روستای لالان برویم؟ 

ابتدا از تهران وارد جاده ی لشکرک می شویم، سپس از میدان اصلی فشم به سمت شرق رفته و بعد از طی کردن 10 کیلومتر به روستای زایگان می رسیم؛ در ادامه، بعد از طی مسافت 3 کیلومتری به لالان رسیم. فاصله تهران تا فشم حدودا 50 کیلومتراست؛ همچنین فشم تا لالان، تقریبا 11 کیلومتر است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر