روستای زنوزق کجاست؟ راهنمای سفر + معرفی

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/05
بازدید: 2322
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

روستای زنوزق، روستایی پلکانی و زیبا در دهستان زنوزق بوده که یکی از بزرگترین روستاهای پلکانی آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. این روستا که در میان کوه ها محصور شده است زمان ساخت آن به دوران صفویه برمی گردد و خانه هایی در این روستا وجود دارد که به جا مانده از دوره صفویه است. در قبرستان این روستا سنگ قبرهایی وجود دارد که نقوش آن، حاکی از سکونت در این روستا را از دوران میترائیسم می باشد، در این روستا آثاری از دوره ایلخانی و صفوی نیز پیدا شده است. برای آشنایی بیشتر با این روستا با ما همراه باشید.

 

روستای زنوزق کجاست؟

 

روستای زنوزق کجاست؟

روستای زنوزق در دهستان زنوزق، بخش مرکزی شهرستان مرند و در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این روستا از شرق با کوه های سلطان سنجر، از غرب با روستای درق، از جنوب با شهر زنوز همسایه می‌باشد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم این روستا با شهر زنوز از توابع شهرستان مرند که در ۲۵ کیلومتری شمال مرند قرار دارد و دارای پیشینه تاریخی ۸۰۰ ساله می‌باشد، همسایه است؛ که همین امر یکی از دلایل نشان دادن قدمت بسیار بالای این روستا است.

زنوزق بزرگترین روستای پلکانی ایران 

برای رفتن به این روستای زیبا می‌توانید بعد از بازدید از تبریز، به شهر مرند بروید؛ و از مسیر باغ‌های سرسبز و پربار روستایی که به رنگ قرمز خودنمایی می‌کند به روستای زنوزق بروید. اقلیم این روستا جزو مناطق سردسیر می‌باشد، که حدود شش ماه از سال یخبندان بوده و بهاری نسبتاً سرد و تابستانی معتدل دارد. شکل روستا که دارای بافتی متراکم و خانه هایی به صورت پلکانی در کنارهم می‌باشد، امنیت را برای این روستا به ارمغان آورده و خطرات احتمالی را در حد ممکن کاهش داده است. کوهستانی بودن این منطقه نیز باعث پدید آمدن ده ها چشمه شده و سرسبزی شگفت انگیزی را برای روستا رقم زده است. سنگفرش کوچه ها و راه های روستا، همچنین در و پنجره هایی که به رنگ آبی، سبز و قرمز هستند این روستا را بسیار زیبا کرده است. بهترین زمان برای سفر به این روستای دوست داشتنی، اواخر فصل بهار و تابستان می‌باشد که آب و هوای این روستا بسیار عالی و مناسب بوده و گردشگران می‌توانند از آب وهوای دلپذیر آن لذت ببرند.
وقتی با مردم این روستا صحبت کنید متوجه خواهید شد که مردم آن بسیار باسواد هستند و اغلب آن ها دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس هستند؛ یکی از دلایل این امر تاسیس سومین دارالفنون در این شهر می‌باشد.

 

زنوزق بزرگترین روستای پلکانی ایران 

 

جاهای دیدنی روستای زنوزق

روستای زنوزق دارای جاذبه های دیدنی تاریخی و طبیعی می باشد که همه آنها برای گذراندن اوقات فراغت گزینه های مناسبی می باشند. از جاذبه های این روستا می‌توان به آبشار دامجی قیه و ییلاق ماهار که دشتی سرسبز است و مردم محلی از سبزیجات تازه و مفید آن استفاده می‌کنند، مقبره میرزا حسن فانی زنوزی، مقبره سید هاشم ابن سید حسن، مقبره شیخ زین العابدین زنوزی، آرامگاه یونس نبی، آرامگاه پیر عثمانی، مقبره اقا میر علی اکبر، مقبره پیر اویوقلی و مقبره پیر درویش قیزی اشاره کرد. 
زنوزق به چهار محله تقسیم می‌شود، که هر کدام از آن ها نیز جاذبه ی گردشگری محسوب می‌شوند‌. این محله ها به نام های آقابابا، بدیر، سیدی و کوده لر می‌باشند. کوده لر یکی از محله های جدید این روستا محسوب می‌شود و دیگر محله ها قدیمی و تاریخی هستند.
روستای زنوزق به پشت بام‌های خوشمزه معروف است، در تابستان، روی تمام بام‌های روستا در طبق هایی چوبی قیسی، زردآلو، لواشک و دیگر میوه ها را خشک می‌کنند، که این بام ها را بسیار دیدنی و جالب کرده اند.

تفریح در روستای زنوزق مرند

برای تفریح در زنوزق می‌توانید به کوهنوردی در کوه های سلدرم بروید، از دشت های اطراف روستا نیز می‌توانید دیدن کنید که این دشت در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از روستا قرار دارند، در میان آن ها می‌توانید چشمه ها و رودخانه های بسیار زیبا را هم مشاهده کنید. 
سد زنوز یا همان سد قلع یکی از دیگر تفریحات این روستا است که می‌توانید از آن دیدن کنید و از سرسبزی این‌ منطقه لذت ببرید. قلعه زنوزق هم یکی از جاذبه هایی است که می‌توانید از بالای آن تمام روستا را مشاهده کنید.
می‌توانید از همه جاذبه ها و دیدنی های اطراف این روستا برای تفریح و لذت بردن از طبیعت دیدن کنید و روز های شگفت انگیزی را برای خود رقم بزنید. 

 

روستای زنوزق مرند

 

سوغات روستای زنوزق

سوغات زنوزق از دل طبیعت هستند، عسل، سیب، انواع میوه جات و خشکبار سوغاتی های این روستا زیبا هستند که آن‌ها را می‌توانید از مردم محلی خریداری کنید، همه مردم این روستا باغدار می‌باشند و به همین دلیل امکان تهیه این محصولات طبیعی و ارگانیک از هریک از باغداران امکان پذیر است. اغلب باغداران روستا زنبورداری نیز می‌کنند و عسلی خوش‌طعم را برای گردشگران عرضه می کنند. یکی دیگر از سوغاتی های زیبای این روستا، صنایع دستی  من جمله گلیم، جاجیم و جوراب های دست بافت می باشد که این محصولات را نیز می توانید به یادگار از این شهر تهیه کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر