روستای زایگان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/05
بازدید: 2966
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مناطق شمالی استان تهران به خصوص نواحی شمال شرقی و شمال غربی به علت مجاورت با رشته کوه البرز از آب و هوای دلپذیری برخوردار می باشد. این محدوده به نسبت دارای آب و هوای خنک و سردسیری است که از مناطق ییلاقی تهران محسوب می شود. روستای زایگان نیز در این حوالی قرار گرفته است در ادامه به طور مفصل به معرفی روستای زایگان می پردازیم.

 

روستای زایگان کجاست

 

روستای زایگان کجاست

بخش شمالی استان تهران با نام شمیرانات شناخته شده است که شمیرانات از دو ناحیه لواسانات و رودبارقصران تشکیل می شود. سه شهر فشم(اوشان یا میگون)، شمشک و تجریش در بخش رودبارقصران قرار گرفته اند. از روستاهای رودبارقصران می توان به زایگان، روته، گرمابدر، لالان، آبنیک، آهار، ایگل و امامه اشاره کرد. روستای زایگان با نام های زاگون، زاگن، و زاگان نیز به کار می رود که در میان چهار روستای گرمابدر، آبنیک، لالان و روته قرار گرفته است. این روستای زیبا به نگین رودبارقصران مشهور است.  روستای زایگان به علت داشتن شرایط جوی مناسب و هم چنین رودخانه های پرآب جاجرود، دارای پوشش گیاهی متنوع و سرسبزی می باشد که بسیاری از این پوشش های گیاهی برای مصارف درمانی و دارویی به کار می روند. آب و هوای مناسب و هم چنین رودخانه پر آب جاجرود زمینه فعالیت کشاورزی را مهیا کرده است از این رو عمده مردم این منطقه دارای باغستان های میوه هستند و در فصل تابستان به برداشت میوه های تابستانی اعم از سیب، گیلاس و...می پردازند.

فاصله زایگان از روستاهای اطراف

همان طور که اشاره کردیم روستای زایگان در میان چهار روستا واقع شده است در اینجا مسافت میان تک تک روستا ها را با زایگان ذکر می کنیم:

  • فاصله روستای زایگان تا روستای لالان(لالون) حدودا 3 کیلومتر است و لالان در جهت شمال روستای زایگان واقع شده است.
  • فاصله زایگان تا آبنیک 3000 متر است و آبنیک در موقعیت شمال غربی زایگان واقع شده است.
  • مسافت میان زایگان و گرمابدر حدودا 5 کیلومتر است و گرمابدر در شمال غربی این روستا واقع شده است.
  • روستای روته هم در شرق زایگان در فاصله 6 کیلومتری واقع شده است.
  • در انتهای به فاصله فشم تا زایگان اشاره می کینم که این فاصله حدودا 6 کیلومتر است.

راه های دسترسی به روستای زایگان

حتما راه ها و مسیرهای گوناگونی برای رفتن به یک مکان وجود دارد ولی معمولا همه افراد به دنبال مسیری هستند که آن ها را در کوتاه ترین زمان به مقصد برساند علاوه بر آن نیز از امکانات استراحت گاهی درمیان مسیر برخوردار باشد تا سفر خسته کننده ای نباشد در اینجا بهترین و شناخته شده ترین مسیر رفتن به روستای زایگان را به شما معرفی می کنیم:

اگر از استان تهران قصد سفر به زایگان را دارید؛ از جهت شرق تهران وارد جاده اوشان- فشم شوید و در امتداد رودخانه جاجرود به حرکت خود ادامه دهید تا به میدان امام خمینی برسید؛ از این میدان، مسیر خود را به سمت جاده زایگان تغییر دهید بعد از پیمودن 8 کیلومتر به مقصد خود خواهید رسید. اگر بخواهید به طور تقریبی مدت زمان سفر خود را تخمین بزنید باید بگوییم با در نظر گرفتن اتوبان شهید بابایی به عنوان مبدا، 30 الی 45 دقیقه زمان لازم  جهت پیمودن مسیر لازم است.

 

روستا زایگان در فصل زمستان

 

آب و هوای روستای زایگان

زمانی که نام روستا می آید همه ما به یاد مکان آرام و خوش وآب و هوا به دور از هیاهو می افتیم روستای زایگان نیز از این قاعده مستثنی نیست. این روستا به علت قرار گرفتن در کوهپایه، در فصل تابستان دارای آب و هوای خنک و دلپذیری می باشد؛ از این رو، هجوم جمعیت در فصل تابستان به سمت این روستا بسیار بیشتر از سایر فصول سال است تا علاوه بر بهره مندی از آب و هوای مناسب، بتوانند مدتی را از ترافیک و هیاهو ها و دغدغه های زندگی شهر نشینی در امان بمانند. اما این روستا در فصل های پاییز و زمستان از آب و هوای بسیار سردی برخوردار است و گردشگران کمتری را به خود جذب می کند اگرچه درختان رنگارنگ پاییزی و زمین های پوشیده از برف نیز جذابیت های خاص خود را دارد.

تفریحات روستای زایگان شمیرانات

از تفریحات روستای زایگان میتوان به گشت و گذار در میان جنگل ها و باغ های این روستا اشاره کرد که در فصل تابستان گزینه بسیار مناسبی می باشد و عمده گردشگران بدین منظور به این روستا سفر می کنند؛ هم چنین بازدید از رودخانه جاجرود که از این منطقه عبور می کند نیز گزینه دیگر پیش روی مسافران است. در صورتی که در زمستان به این روستا سفر کنید، از پیست اسکی های دست ساز مردم بومی  نیز برخوردار خواهید شد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر