روستای ازمیغان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/05
بازدید: 1400

روستای ازمیغان، سرزمین نخل و شالی، یکی از روستاهای واقع در اطراف شهر طبس است که هر ساله میزبان تعداد بسیار از گردشگران می باشد. از دلایل جذب تعداد زیادی توریست به این روستا می توان به شالیزار ها و نخلستان های خود رو در کنار هم، اشاره کرد. روستای ازمیغان را می توان از ییلاق های خوش آب و هوای طبس دانست. محلی ‌ها از کلمه‌ی ازمیغان برای اشاره به جایی که محل خوش‌گذرانی لات ‌ها است استفاده می‌کنند.

 

روستای ازمیغان

 

روستای ازمیغان کجاست؟

روستای ازمیغان در فاصله 40 کیلومتری، شرق بخش مرکزی شهرستان طبس واقع شده است. این روستا در ارتفاع 1000 متری سطح دریا می باشد  که در دره ای کم عمق و کوه پایه ای قرار گرفته است. طبق سرشماری که در سال 1385صورت گرفت، این روستا دارای جمعیت 223 نفر می باشد.

در قلعه دختر خانه هایی به سبک دستکند وجود دارد که نمونه ای از سبک خانه‌سازی در قدیم بوده است. این خانه‌ها با دست در دل کوه یا صخره‌ها کنده‌کاری می‌شدند و به صورت خانه در آمده اند. این سبک خانه سازی در مناطق کویری، به ویژه در این روستا بسیار رایج بوده است. از نمونه دیگر آن می توان به خانه هایی در استان کرمان و روستای میمند اشاره کرد. دیوار و سقف ‌های کوتاه و ساختار کوچک خانه‌ های دستکند، نشان سبک مینیمالیسم در ایران باستان بوده است. این اشاره بدون قصد قبلی می باشد و می توان دلیل اصلی ساخت خانه‌ های دستکند، امنیت و فرار از گرمای کوه‌ پایه دانست. در این روستا می توان معماری پلکانی زیبایی را مشاهده کرد. خانه ها در این روستا مانند دیگر روستاهای کویری با خشت، گل، خاک و چوب ساخته شده است.

جاذبه های دیدنی روستای ازمیغان

روستا ازمیغان پیشینه ای تاریخی دارد که منجر به وجود آمدن جاذبه های تاریخی بسیاری دراین روستا شده است. از جاذبه های دیدنی و امکانات این روستا می توان به تنگه و آبشار قدمگاه، کتیبه‌ها، درخت انجیرکوهی و ماساژ در چشمه ماهی درمانی که به دکتر فیش معروف هستند، اشاره کرد.

ازمیغان دارای رودخانه ای است که در تمامی روزهای سال دارای آب است و خشک نمی شود. بر روی آن، بندی احداث شده است که به استفاده درست این آب، برای کشاورزی و کاشت درخت های متنوعی همچون خرما، انگور، سیب، نارنج، پرتقال، نارنگی، آلو، شلیل، هلو، زردآلو، خرمالو، گلابی، گردو، به، بادام، خیار، جو، برنج، گندم، طالبی، خربزه، هندوانه، درخت کاج، اکالیپتوس، لاله وحشی و گل محمدی منجر شده است. یکی از این کهن ترین درخت های این منطقه، درخت انجیر کوهی می باشد که دارای قدمت بسیار طولانی 300 ساله و ارتفاع بلند 20 متر است.

 

روستای ازمیغان کجاست؟

 

آّبشار تخت عروس که پس از گذشتن از کوچه باغ ها در مسیر رودخانه، می توان به آن رسید؛ جایی بسیار زیبا و دل انگیز برای تفریح، آب بازی و بر طرف کردن خستگی راه می باشد. تخت عروس یک سنگ بزرگ در وسط رودخانه ازمیغان است. آب از دو طرف این سنگ عبور می کند که این امر باعث می شود این سنگ از دور به شکل یک تخت به ‌نظر مسافران برسد.

در 5 کیلومتری بالادست و پایین‌دست روستای ازمغیان، دو قلعه قدیمی وجود دارد که اهالی آن‌ها را قلعه دختر می‌نامند. در این منطقه خانه‌های تاریخی روستا به صورت دستکند ساخته شده است. دو نوشته تاریخی شبیه به زبان عربی از دوره محمد بن جعفر طیار در این خانه‌ها کشف شد. متاسفانه امروزه برخی از این خانه‌های قدیمی تبدیل به انبار و محل زندگی حیوانات دامی گشته است.

از دیگر جاذبه های دیدنی روستا می توان به امام زاده سید محمد بن جعفر طیار اشاره کرد که دارای قدمت بسیار طولانی می باشد. قدمت مزار به زمان ورود اسلام به ایران باز می گردد؛ اما در سال 1357 زلزله در روستای ازمیغان رخ داد که باعث تخریب کامل این امامزاده شد و پس از آن محددا به طور کامل ساخته و بازسازی شد.

پوشش گیاهی روستای ازمیغان

این روستا دارای تنوع بسیار جالبی از پوشش های گیاهی می باشد. به طوری که در این روستا می توان درختان نخل را در کنار شالیزار های برنج مشاهده کرد. روستای ازمیغان دارای دو نوع آب و هوا، "گرم و خشک" و "گرم و مرطوب" است.

اگر در فصول گرم سال به این روستا سفر می کنید کلاه آفتابی، عینک مناسب و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید. هم چنین از ملزومات سفر به این روستا کفش مناسب برای پیاده روی طولانی مدت می باشد.

 درختان نخل در این روستا به صورت پلکانی کاشته می شوند و تا از شیب موجود بکاهند. از اردیبهشت ماه، کاشت برنج آغاز می گردد و در مهرماه، برداشت برنج صورت می گیرد. بیشتر درختان و نخل های این روستا خودرو هستند و به صورت بافت گروهی و پراکنده رشد کرده اند. برنج این روستا چلپا می باشد و طعم بسیار خوبی دارد.

 

چه زمانی به روستای ازمیغان سفر کنیم

 

چه زمانی به روستای ازمیغان سفر کنیم؟ 

همان طور که اشاره شد آب و هوای اطراف روستای طبس، به دو نوع "گرم و خشک" و "گرم و مرطوب" تقسم می شود. این روستا در فصل بهار دیدنی های بسیار زیادی مانند شالیزارهای برنج و شکوفه های درختان دارد. هم چنین به علت آب و هوای معتدل در فصول پاییز و زمستان گزینه خوبی برای مسافرت در این زمان می باشد و می توان از کویر گردی در هوای خنک و دلپذیر استفاده نمود؛ اما در فصل تابستان با وجود گرمی زیاد این روستا به اوج زیبایی خود می رسد و می توان از طبیعت سبز بسیار زیبای این روستا استفاده کرد.

سوغات روستای ازمیغان

اگر در روستا قدم بزنید محصولات محلی بسیاری را می بینید که برای فروش گذاشته شده اند. از این محصولات بسیار خوشمزه و خوش طعم می توان به مارمالاد ترش اشاره کرد. اما تنها مارمالاد ترش در این روستا وجود دارد، هم چنین با سایر میوه هایی که اهالی روستا خود آن ها را می کارند، مارمالاد مختلفی برای عرضه و فروش تهیه می کنند. وجود درخت های نخل بی شمار هم منجر شده که خرما از دیگر سوغات این شهر شمرده شود

مسیر دسترسی به روستای ازمیغان

برای رفتن به روستای ازمیغان در ابتدا باید خود را به استان خراسان جنوبی برسانید، و سپس راهی شهرستان طبس شوید، در فاصله 40 کیلومتری شهر طبس، روستای ازمیغان قرار گرفته است

برای رفتن به این شهر باید در مسیر جاده طبس به مشهد بعد از گذارندن 40 کیلومتر به سمت شمال شرق شهرستان طبس به سمت راست پیچیده، 28 کیلومتر را طی کنید و با کمک تابلوهای راهنما به فرعی جاده وارد شوید و با گذراندن 12 کیلومتر و پرداخت 10 هزار تومان به ورودی روستا این بهشت گمشده را که زمینی سرسبز در کنار کویری بی آب است مشاهده کنید.

فاصله طبس تا روستای ازمیغان

فاصله این روستا تا مرکز خراسان جنوبی 314 کیلومتر، تا مرکز شهرستان طبس 41 کیلومتر  و تا شهر طبس 42 کیلومتر می باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر