سراب کهمان لرستان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/09
بازدید: 9798

یکی از استان های واقع در غرب کشور، استان لرستان می باشد که به علت واقع شدن این استان در رشته کوه های زاگرس از موقعیت جغرافیایی بسیار مطلوبی برخوردار است این امر منجر به آب و هوای دلپذیر، چشم اندازهای جذاب و جاذبه های تفریحی و گردشگری بسیاری در این منطقه می باشد. از میان تعداد زیاد جاذبه های گردشگری این استان در ادامه شما را با سراب کهمان آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

سراب کهمان در مسير رودخانه كهمان واقع شده است. رودخانه کهمان در مقایسه با سایر سراب ها و رودخانه های استان لرستان از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می باشد زیرا این رودخانه قدمت تاریخی و چند صد ساله دارد و به علت داشتن جذابیت ها و ویژگی های منحصر به فرد فراوان، همواره مورد توجه پادشاهان بوده است و کاخ های تفرجگاهی خود را  در این منطقه بنا می کرده اند.

 

سراب


رودخانه کهمان از کوه های مرتفع و سر به فلک کشیده گرین جاری می شود و با وارد شدن به چشمه تخت شاه واقع در دره تخت شاه با آب سایر چشمه های اطراف اعم ازچشمه سراب خاصو و چشمه تخت شاه و… ترکیب می شود و در مجموع رودخانه بزرگ کهمان را می سازند. این رودخانه در 12 ماه سال پر آب است و در تامین آب آشامیدنی ساکنان این منطقه، روستاها و شهرستان های اطراف نقش مهم و حیاتی را ایفا می کند. اما امروزه به علت زیاده روی در مصرف آب این رودخانه در مصارف کشاورزی و پرورش جانوران آبزی در برخی از فصول سال به خصوص تابستان این رودخانه کم آب می شود، خوشبختانه تا به حال دچار خشکسالی نشده است از این رو ساکنان و گردشگران این منطقه باید به بهترین نحوه از این نعمت خدادادی استفاده کنند تا در اثر سهل انگاری این رودخانه نیز مانند بسیاری از رودخانه های مهم کشور اعم از زاینده رود و... دچار کم آبی و خشک سالی نشود.

سراب کهمان کجاست؟

سراب کهمان متعلق به شهرستان سلسله و در نزدیکی شهر الشتر واقع در استان لرستان است. فاصله حدودی این سراب از شهر الشتر حدودا 15 کیلومتر می باشد و در جهت شمال این شهر واقع شده است. شهرستان سلسله یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق این استان می باشد که مقصد مناسبی برای ساکنان و گردشگران در هر چهار فصل است. وجود کوه های سر به فلک کشیده، یخچال های دائمی، پوشش گیاهی وسیع، چشمه سار ها و آبشار های فراوان و... منجر شده که این منطقه به عنوان یکی از بکرترین مقصدهای گردشگری تبدیل شود.
اگر در رابطه با معنای کهمان در ذهن شما شوال پیش آمده که این نام از کجا آمده است باید بگوییم که نام آن برگرفته از یک دره با نام همان کهمان می باشد که دره کهمان که با نام دره تخت شاه نیز شناخته شده است منبع اصلی تامین آب رودخانه کهمان می باشد. خود واژه کهمان از ترکیب دو واژه "کی" و "مان" ساخته شده است.

 

کهمان

 

 در گویش محلی به صورت کی امان یا کیمو گفته می شود. معنای کی امان، کیمو و کیمان مامن و امانگاه پادشاه است. تخته سنگ های کهمان لرستان، تخت شاهان ایران باستان در زمان فراغت از سلطنت بوده و گواهش را می ‌توان همان گاو خمره‌ ها و آثار بدست ‌آمده از آن و تخت گاه‌ های سراب خاصون (سراب خاصان) و سراب و چشمه معروف تخت شا (تخت شاه) دانست. البته دلیل دیگر این نام شاید وجود بقایای تختگاهی می باشد که توسط یکی از حکام قاجار در میان چشمه و زیر درختان گردو ساخته شده است.

موقعیت مکانی کهمان الشتر

رشته کوه زاگرس که بخشی از کمربندی آلپ و هیمالیا محسوب می شود دارای جاذبه های گردشگری زیبایی همچون کوه گرین واقع در شهرستان سلسله می باشد. کهمان به علت داشتن آب و هوای مناسب و هم چنن پوشش گیاهی فراوان از گذشته های دور مورد توجه پادشاهان بوده است ویژگی های منحصر به فردی که در این منطقه وجود دارد و در همین مقاله هم به آن اشاره کرده ایم منجر شده است که این منطقه در اردیبهشت 1380 به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت برسد.
از جاذبه های گردشگری این منطقه می توان به قله کلو، رادیولاریت های گرین، غارهای اعجاب انگیز، کهمان نماد حیات، کهمان بی انتها اشاره کرد.

پوشش گیاهی و جانوری 

سراب کهمان یکی از با ارزش ترین منبع آب این منطقه است و تاثیر به سزایی در گونه گیاهی و جانوری این منطقه دارد در ادامه تاثیر این رودخانه را بر پوشش گیاهی، حیات جانوری، پرورش ماهی بررسی می کنیم:

پوشش گیاهی

کشاورزان با بهره گیری از آب این سراب اقدام به رشد و پرورش درخت گردو، تمشک، آلو، زالزالک، بلظ، گلابی، انجیر، سیب و ...کرده اند  و منطقه سرسبزی را به وجود آورند .پر آب بودن این رودخانه منجر به پایدار ماندن بسیاری از درختان کهن نوع چنار، زبان گنجشک، صنوبر، سپیدار، بید، درختچه های کوهستانی و...  شده و هم چنین وجود زمین‎ های کشاورزی زیاد در این دره که به کشت انواع محصولات کشاورزی به خصوص خیار اختصاص یافته، رنگ سبز و زیبایی را به آن بخشیده است.

 

سراب کهمان

 

حیات جانوری

از گونه های جانوری این منطقه کوهستانی می توان به پلنگ، خرس، روباه، شغال، کفتار،سگ آبی، سمور، بز، موش خرما، قوچ، گراز، خوک، کبک کوهی، کبک دری، تیهو، گنجشک، کلاغ، قرقاول، بلدرچین و دیگر انواع خزندگان و پرندگان اشاره کرد.
 از طرفی دیگر چون این سراب قدمت تاریخی و طولانی مدتی دارد مقصد دسته از پرندگان مهاجر در برخی از ماه های سال می باشد.

پرورش ماهی

آب گوارا و شیرین این سراب، شرایط مناسبی را جهت احداث شیلات ماهی فراهم کرده است و این مکان یکی از بزرگ ترین مراکز رشد و پرورش ماهی های سرد آبی خاورمیانه به شمار می رود.

بهترین زمان بازدید از سراب کهمان

همان طور که پیش تر اشاره کردیم سراب کهمان در استان لرستان که یک منطقه کوهستانی واقع در کناره های رشته کوه زاگروس واقع شده است از این رو آب و هوای حاکم بر این منطقه، آب و هوای سرد و معتدل می باشد از این رو بهترین زمان جهت سفر به این منطقه فصل تابستان است زیرا در این فصل اگرچه اکثر استان ها و مناطق کشور دارای آب و هوای گرم و خشک ویا گرم و مرطوب هستند که آب و هوایی بس کلافه کننده می باشد این منطقه دارای آب و هوای مناسب و دلنشینی می باشد.

 

جاذبه

 

راه های دسترسی به سراب کهمان

اگر بعد از خواندن این مقاله تصمیم گرفته اید به این مکان گردشگری که روح و جان ما را به خود جذب می کند، سفر نمایید. ما با شما همراه خواهیم بود تا شما را در جهت یافتن بهترین مسیر به سراب کهمان راهنمایی کنیم.
برای بازدید از سراب کهمان باید راهی استان لرستان شوید و به سمت مناطق شمالی این استان حرکت کنید. زمانی که به مرکز شهرستان سلسله رسیدید از طریق خیابان شهید مدنی و بعد مسیر دره تنگ به دره کهمان می رسید و از این دره میتوانید به سمت سراب کهمان راهی شوید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر