تنگه لیلی

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/07/04
بازدید: 2231
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جاذبه های گردشگری استان لرستان و همچنین شهرستان درود، بر هیچ کسی پوشیده نیست. این استان لرستان به دلیل داشتن جاذبه های توریستی طبیعی، یکی از استان های ایران است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند. طبعیت بکر و زیبای استان لرستان و شهرستان های آن، در کنار اقلیم فوق العاده ی این منطقه، همگی دلایلی هستند که باعث این جذابیت شده اند.
برای مثال جاهای زیبای این استان مانند آبشار بیشه پوران، غار منو، تالاب ازگن تنگه ی لی لی، از جمله جاذبه های گردشگری این استان به شمار می روند. اما در این مطلب قصد داریم به بررسی تنگه ی لیلی بپردازیم و آن را به شما معرفی کنیم؛ این تنگه که در شرق استان لرستان و در 20 کیلومتری شهرستان درود واقع شده است، حوضچه های آب خنک بسیاری دارد و جای ایده آلی برای سفر در تابستان است. 
در ادامه قصد داریم این جاذبه ی گردشگری استان لرستان را بیشتر توضیح دهیم و با آن آشنا شویم؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید!

 

تنگه لی لی دورود

 

تنگه لی لی دورود 

تنگه ی لیلی که به تنگه سورپیلو نیز شهرت دارد، در مجاورت روستای چمنار و نرسیده به روستای سمیرم این شهر قرار گرفته است. همان طور که گفته شد این تنگه حوضچه های آب خنک زیادی دارد و عمق بعضی از آن ها گاها تا 2 متر نیز می رسد. تنگه ی لی لی که از رودی به نام  جریان می گیرد، در دل صخره ‌های زاگرس شکل گرفته است و همین موضوع باعث شده است تا استخر های طبیعی بسیار زیبا با چشم انداز های فوق العاده در این منطقه ایجاد شود. گفتنی است که اگر قصد دارید به این تنگه بروید، باید تجهیزات کوهنوردی داشته باشید و با اصول اولیه ی آن نیز آشنا باشید؛ چراکه در این تنگه، صخره های زیادی قرار دارند.
وجه تسمیه این تنگه نیز در نوع خودش جالب است! محلیان شهر درود، به گیلاس های کوچکی که بر روی درختان گیلاس قرار گرفتنه اند، " لی لی" می گویند. نام دیگر تنگه نیز همان طور که گفته شد، "سورپیلو" است و این اسم نیز اسم یکی از پل های اطراف این ناحیه می باشد.
شکل گیری این تنگه ی بسیار زیبا نیز در طول سالیان سال بوده انجام شده است و دلیل اصلی به وجود آمدن آن، فرسایش ‌های آبی و بادی موجود در این منطقه و در گذشته می باشد. این نوع از فرسایش ها باعث می شوند تا سطوح صاف و صیقلی بر روی سنگ ایجاد نماید و دیواره هایی با اشکال عجیب نیز روی سنگ ها قرار بگیرد. 
کمی پیش تر گفتیم که رودی که این تنگه را تغذیه می کند، رود مابره نام دارد؛ در گذشته مردم به دلیل وجود مار های آبی زیاد در این منطقه، این رود را " ماربره " نامیده اند. گذر کردن رود ماربره از تنگه ی لی لی، باعث شده است تا حوضچه ‌ها و استخر های طبیعی در این مکان شکل بگیرد. در ماه هایی از سال که بارندگی در این استان زیاد است، آب این تنگه گاها به دو متر نیز می رسد و این مکان به عنوان یک استخر کاملا طبیعی با آبی سالم برای گردشگران شناخته می شود!

 

لرستان

 

تفریحات تنگه لی لی

تفریحات گوناگونی در تنگه ی لی لی شهر درود انجام می شود؛ برای مثال به دلیل عمق بالای آب این منطقه، انجام فعالیت هایی مانند قایق سواری در این تنگه کاملا امکان پذیر است. ما در این بخش سعی کرده ایم که تمام فعالیت های تفریحی تنگه ی لی لی را که در دره ی لیلی قرار گرفته است.، برای شما شرح دهیم.

  • قایق‌ سواری:

یکی از فعالیت هایی که اغلب در این ناحیه به آن پرداخته می شود، قایق سواری بر روی ماربره می باشد؛ آب خروشان تنگه ی لی لی، یکی از عواملی است که این فعالیت را بسیار هیجان انگیز تر می کند و قایق سواری با قایق های بادی بر روی این تنگه، می تواند بسیار لذت بخش باشد!

  • شنا کردن در تنگه ی لی لی:

کیست که آبی سرد و زلال را با عمق زیادی ببیند و برای انجام یک شنای خوب وسوسه نشود! علت سردی آب این تنگه، تماس آب این منطقه، با صخره های بلند می باشد به دلیل جلوگیری کردن آن ها از تابش نور خورشید، محدوده خوبی را برای سرد ماندن این آب ایجاد کرده است.

 

قایق

 

تماشای منظره‌ی لی لی

اگر به تفریحات آبی علاقه ای ندارید و یا شناگر خوبی نیستید، می توانید به تماشای مناظر فوق العاده ی این تنگه بپردازید؛ عکاسی از این منطقه به دلیل وجود چشم انداز بسیار بکر، یکی از تفریحاتی است که می تواند ساعت ها شما را سرگرم کند.

قبل از این که به این تنگه سفر کنید، بسیار ضروی است که بدانید حتما باید همراه خودتان وسایل لازم برای تفریحات آبی را ببرید؛ چون در این منطقه هیچ نجات غریقی وجود ندارد و همین موضوع می تواند تهدیدی برای فرزندان، افراد خردسال و یا حتی افراد کهنسال باشد. پس قبل از هر چیزی به شما توصیه می کنیم که هنگام شنا کردن در این حوضچه ها، حتما مراقب خود و اطرافیان تان باشید و از انجام شوخی هایی که معمولا در استخر انجام می شود، در این تنگه پرهیز کنید.

بهترین زمان بازدید از تنگه لی لی

تقریبا نمی توان زمان خاصی را برای بازدید از این تنگه ی زیبا پیشنهاد کرد؛ اما چیزی که واضح می باشد این است که در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا و سردی آب این تنگه، می توانید تفریح خوبی را در این مکان داشته باشید؛
 در فصل بهار نیز آب این تنگه عمق زیادی می گیرد و شاید بیشتر برای عکاسی مناسب باشد تا شنا و تفریحات آبی. ما به شما پیشنهاد می نماییم در این دو فصل به این منطقه سفر کنید.

چگونه به تنگه لی لی برویم؟

برای رسیدن به این تنگه، ابتدا باید به شهرستان درود واقع در استان لرستان بروید؛ سپس باید خودتان را به روستای " چمنار " که در فاصله ی 14 کیلومتری روستای درود قرار گرفته است، برسانید. شما باید بدانید که این روستا یعنی روستای " چمنار "، در غرب دریاچه ی گهر و قله ی اشترانکوه قرار گرفته است.

 

لرستان


در ادامه باید از چمنار 45 دقیقه زمان صرف کنید تا به روستای سیره یا لاسوره برسید؛ تنگه لی لی، در میان دو روستای سیره و چمنار قرار گرفته است و شما بعد از رسیدن به سیره، باید یک ساعت راه را به صورت پیاده صرف کنید تا به لی لی برسید. 
راه دیگری نیز برای افرادی که قصد دارند از شهر خرم آباد به لی لی بروند وجود دارد؛ این افراد می توانند با صرف مدت زمان تقریبا دو ساعت، مسیر روستا های سیرم و چمنار را رانندگی کنند. مسافرانی هم که در شهرستان درود هستند، می توانند با حدود 20 دقیقه رانندگی، به چمنار بروند و بعد خود را به تنگه لی لی برسانند.
شاید در نگاه اول پیمایش این مسیر طولانی و سخت به نظر برسد، اما نکته ی خوبی که در این میان وجود دارد این است که همه این مسیر ها، مناظر زیبایی دارند که نمی گذارند در طول مسیر احساس خستگی به شما دست دهد!

در سفر به تنگه لیلی لرستان چه وسایلی به همراه داشته باشیم؟

همان طور که در بالا نیز گفته شد، تجهیزات سفر به تنگه لی لی در دره ی لیلی استان لرستان، به خود شما بستگی دارد؛ اگر شما به ورزش های آبی علاقه مند هستید، لازم است تا وسایلی مانند قایق بادی و تجهیزات دیگری همراه خود داشته باشید و پیمایش طول مسیر تنگه نیز ملزم به داشتن کفش های خوبی است که شما را در طول پیمایش اذیت نکنند. برای انجام فعالیت هایی مانند صخره نوردی و عکاسی نیز باید وسایل مربوط به آن ها را همراه خود داشته باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر