روستای فهرج

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/07/03
بازدید: 1047
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یزد، شهری زیبا در دل کویر با معماری باشکوه و مردمانی خون گرم، می تواند یکی از مقاصد گردشگری جذاب برای جستجو گران زیبایی و هیجان باشد. این شهر با تاریخچه و پیشینه ای پربار دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری بی نظیری است که می تواند شما را از دنیای پیرامون و دغدغه های آن، حتی برای چند ساعت دور کند. یکی از این جاذبه های دیدنی روستای باشکوه فهرج می باشد.

 

فهرج

 

روستای فهرج یزد را بیشتر بشناسیم 

شاید وقتی نام روستا را می شنوید، جایی خوش آب و هوا و سرسبز در نظرتان تجسم شود. اما روستاها می توانند در دل کوهستان و یا حتی کویر باشند. روستای فهرج روستایی زیبا، با حال و هوای متفاوت و معماری فوق العاده است که در 30 کیلومتری شرق شهر یزد قرار دارد. این روستا با خانه های خشتی و ساده خود در کنار قلعه باستانی، آب انبار و مسجد قدیمی اش شما را از دل دنیای مدرن بیرون می کشد و وارد دنیایی سرشار از آرامش می کند. قدمت روستای فهرج به پیش از اسلام برمی گردد. 
قدمت نام روستا نیز مانند قدمت خود آن به پیش از اسلام برمی گردد. نام این روستا در ابتدا فرافر بوده است، اما در قرن های چهارم و پنجم هجری به آن پهره یا پهرشت گفته می شد. با گذشت زمان نام روستا به فهرج تغییر کرد. در گذشته های بسیار دور، روستای فهرج دروازه الیساتیس و یکی از چهار بخش اصلی و مهم شهر یزد محسوب می شده است. به عقیده بعضی این روستا قدمتی 5 هزار ساله دارد.

جمعیت روستای فهرج یزد

طبق سرشماری انجام شده در سال 1395 این روستا دارای 3500 نفر جمعیت است. مردم این روستا مزین به پوشاک متنوعی هستند که از جمله آن ها می توان به دستار یزدی، ترمه های رنگارنگ و شلوارهای پاچین دار اشاره کرد. مردم هنرمند روستای فهرج دارای صنایع دستی مانند انواع قالی با طرح و نقش های زیبا و مشابه قالی های خراسان و کرمان می باشند. به طور تقریبی 600 دار قالی در این روستا وجود دارد و این نشانه این است که ریسندگی و بافندگی در بین مردم روستا رواج دارد. تولید گونی و برزنت نیز از دیگر کارهای مردم این روستا می باشد.
غذاهای رایج روستای فهرج انوع آش های محلی مانند آش جو، ماش و سوپ است. شربت خاکشیر و شاتره به همراه چای آویشن از جمله نوشیدنی های رایج روستا با گیاهان طبیعی و دارویی می باشد. 

 

مسجد فهرج

 

معماری روستای فهرج 

روستای فهرج در دل دشت کویر واقع شده است و دارای بافت مسکونی نیمه متمرکز، به صورت خطی و در جهت جاده درسترسی قرار دارد. این روستا دارای خانه هایی از جنس گل، خشت، آجر و آهن است و برخی از آن ها دارای بادگیرهای بادگیرهایی بر بام های خود هستند که اصالت تاریخی آن ها را به تصویر می کشد. خانه های مسکونی اطراف مسجد جامع این روستا ساخته شده است و می توان گفت مسجد جامع به نوعی کانون روستا می باشد.
 معماری این اماکن و منازل مسکونی روستا مانند دیگر روستاهای یزد، بافت سنتی مخصوص مناطق گرمسیری دارد. روستای فهرج دارای هردو بافت مدرن و سنتی می باشد. بافت امروزی در اطراف بافت سنتی قرار گرفته اند و به نوعی بافت سنتی را محاصره نموده اند. کوچه های این روستا دارای گذرگاه های نیمه پوشیده ای به نام سابات و یا ساباط است که در کنار معماری زیبایی که دارند، خنکای سایه را برای عابران فراهم می کنند.

جاهای دیدنی فهرج یزد

روستای تاریخی فهرج یک روستای تماشایی باری دوست داران فرهنگ و تاریخ ایران است. این روستا لبریز از جاذبه ها و بناهای تاریخی می باشد که می تواند شما را به دوران گذشته ببرد. در ادامه چند مورد از مناطق دیدنی این روستا را معرفی می کنیم:

  • مسجد جامع فهرج: 

مسجد جامع روستای فهرج که به مسجد امام حسن نیز شناخته می شود، به گفته برخی از باستان شناسان، قدمتی مربوط به قرن اول هجری دارد. این مسجد جزء محبوب ترین دیدنی های روستای فهرج محسوب می شود و گفته می شود قدیمی ترین مسجد کشور نیز می باشد. مسجد جامع فهرج دارای معماری متفاوت از دیگر مساجد کشور است و محراب، کتیبه، کاشی و یا گنبد ندارد. این مسجد یکی از پربازدیدترین مکان های روستای فهرج محسوب می شود و با وجود تاریخی و کهن بودن هنوز میزبان گردشگران و نمازگزاران می باشد و پابرجا باقی مانده است.

  • دژ باستانی فهرج

 

دژ باستانی


دژ باستانی فهرج یکی از استحکامات دفاعی روستا در برابر دشمنان در گذشته بوده، اما بعدها به پناهگاهی برای اهالی منطقه تبدیل شده است. نمای بیرونی این دژ به به قرن دهم هجری برمی گردد اما در نمای داخلی آن می توان آثاری از دوران صدر اسلام را مشاهده کرد. این قلعه باستانی در سال 1389 در فهرست آثار باستانی کشور ثبت شده است اما در طول زمان و با کم توجهی مسئولین میراث فرهنگی، مورد فرسایش و نابودی قرار گرفته است و می توان آثار ویرانی را روی آجرهای آن مشاهده کرد.

  • آب انبار حسینیه فهرج:

آب انبار حسینیه فهرج یکی دیگر از اماکن تاریخی این روستا است که گفته کارشناسان قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد. البته برخی دیگر از باستان شناسان قدمت آن را به دوران پیش از اسلام نسبت داده اند. لازم به ذکر است که در دوران گذشته این چشمه برای برگزاری مراسم هایی نظیر مراسم تقدیس استفاده می شده است.

  • چاه چهل دختران:

چاه چهل دختران یکی از جاذبه های تاریخی و در عین حال غمانگیز این روستا است. داستان این چاه را این گونه روایت کرده اند که زمان حمله متجاوزان چهل دختر که متجاوزان را در پشت سر خود می دیدند، برای حفظ شرف و آبروی خود، خود را به درون چاه پرتاب کردند و خودکشی نمودند. این گونه است که ساکنان نام این چاه را چاه چهل دختران نامیده اند.

  • مسجد علاقبندی یا علی قوندی:

مسجد تاریخی علاقبندی دارای گچ بری هایی زیبا و چشم نواز می باشد که متاسفانه امروزه تنها خرابه هایی از آن برجای مانده است.

 

کمپ

 

  • مجموعه تاریخی شهدای فهرج:

مجموعه شهدای فهرج در دو کیلومتری روستا قرار گرفته است و دارای آثار و مکان های تاریخی فراوانی می باشد. قبور به جای مانده در پیرامون این مجموعه به گفته برخی به اویل دوره اسلامی و به گفته برخی دیگر به دوره های قبل از اسلام برمی گردند.

  • کمپ کویری فهرج:

کمپ کویری فهرج دارای امکاناتی نظیر ناهار و شام، بوفه، سرویس بهداشتی، چای ذغالی و امکانات کویرگردی مانند موتور چهارچرخ، شتر سواری و سافاری است. این کمپ امکان کویرنوردی را برای علاقه مندان به این تفریح پرهیجان فراهم می کند.

تفریح در روستای فهرج

روستای فهرج می تواند تفریحات فوق العاده ای را برای سلائق متفاوت فراهم نماید. علاقه مندان به اماکن تاریخی و جاذبه های باستانی در گوشه گوشه این روستا می توانند از آثار باستانی دیدن کنند. برای علاقه مندان به هیجان نیز گشت و گذار در کویر و شترسواری به همراه موتور سواری و سافاری، با عضویت در کمپ های کویری روستای فهرج فراهم است. دوست دارای نجوم می توانند فرصت را غنیمت بشمارند و منظره زیبا و شگفت انگیز آسمان شب را در دل آرامش کویر با چادر زدن دردل کویر، تماشا کنند. تجربه عکاسی از مناظر فوق العاده و چشم نواز کویر نیز برای دوست داران عکاسی می تواند به یادماندنی باشد.

 

شهدای فهرج

 

چگونه به روستای فهرج برسیم

دسترسی به روستای فهرج بسیار راحت می باشد. تنها کافی است به طور زمینی و یا از طریق هواپیما خود را به یزد برسانید و از آن جا با رفتن به جاده یزد - بافق، مسافتی تقریبا کوتاه را طی کنید و با توجه به تابلوهای راهنما خود را به روستا برسانید.

فاصله یزد تا روستای فهرج

این روستای تاریخی و زیبا در 30 کیلومتری شرق شهر یزد و در دل کویر قرار گرفته است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر