جاهای دیدنی سنندج

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1401/05/03
بازدید: 1860
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مرکز استان کردستان و یکی از شهرهای قدیمی غرب کشور سنندج نام دارد. در این شهر آثار ارزشمندی و جاذبه‌های دیدنی بسیاری قرار گرفته است. اگر در فصل تابستان قصد سفر دارید و دنبال یک منطقه خوش آب‌وهوا می‌گردید، شهر سنندج می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. کارشناسان قدمت این شهر را متعلق به قرن یازدهم می‌دانند. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی سنندج را بیشتر بشناسید.

 

سنندج

 

مسجد جامع سنندج

به فرمان والی کردستان، امان الله خان در دوران قاجار مسجد جامع سنندج ساخته شده است. در سال ۱۲۲۸ قمری این مسجد با دوازده حجره در اطراف حیاط برای طلاب و شبستانی بزرگ با ۲۴ ستون ساختند. استفاده از کاشی‌های رنگارنگ و سنگ مرمر در ساخت این بنا باعث افزایش ارزش آن شده است.

عمارت آصف خان وزیری

در بخش مرکزی سنندج عمارتی در دوران صفویه به نام عمارت آصف خان وزیری ساخته شد. این بنا در دوران قاجار و پهلوی تکامل یافت و ۴۵۰۰ متر زیربنا دارد. این بنا یک سر در ورودی به شکل نیم هشتی، تالاب تشریفات، ایوان ستون‌دار، ارسی، قنات، حمام و... بوده و معماری این عمارت هم دارای اهمیت بسیاری است.

 

عمارت آصف خان وزیری

 

حمام خان

یکی از دیگر بناهایی که معماری خاصی دارد و قدمت آن به دوران امان الله خان می‌رسد، حمام خان است. این حمام از هشتی، خلوتی، سرویس بهداشتی، سربینه، آب انبار، حمام گرم و... تشکیل می‌شود. در ساخت این حمام از کاشی‌های رنگارنگی استفاده شده که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

عمارت خسرو آباد

عمارت خسروآباد یکی دیگر از کهن‌ترین بناهای موجود در سنندج به شمار می‌رود. برخی می‌گویند که این بنا در دوران حکومت خسروخان اردلان ساخته شده که با دوران کریم خان زند یکی است. در این عمارت کتیبه‌ای وجود دارد که نام فتحعلی‌شاه قاجار به همراه امان الله خان و سال ۱۲۲۳ حک کرده‌اند. این بنا شامل دو بخش سلطنتی و ساختمان شرقی است. در معماری آن می‌توان به گچ‌بری، آجر کاری و حوض صلیبی اشاره کرد.

 

عمارت خسرو آباد

 

مجموعه تفریحی پارک آبیدر

در قسمت غرب سنندج و بین کوه‌های آبیدر مجموعه تفریحی به نام پارک آبیدر وجود دارد. این مجموعه از محبوب‌ترین تفرج‌گاه‌های سنندج است. پارک آبیدر شامل کوه‌های بزرگ و کوچک به ارتفاع دو هزار و سیصد و پنجاه و دو هزار و دویست و پنجاه است. آبیدر یعنی مکانی که آب زیادی از آن می‌گذرد و به دلیل وجود آبشار و چشمه‌های فراوان این نام را برای این منطقه گذاشته‌اند.

موزه سنندج

موزه سنندج در بخش خارجی یکی از بناهای تاریخی شهر سنندج جای دارد. این مجموعه خانه‌ای ارزشمند از دوران قاجار است که در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه به همت مولا لطف الله ساخته شد‌. در ابتدا این بنا یک دانشسرا و کتابخانه بود و پس از آن تبدیل به موزه شد.

 

موزه سنندج

 

آرامگاه امامزاده پیرعمر

در نزدیکی قلعه سنندج آرامگاه یکی از پسران حضرت علی (ع) است که به امامزاده پیرعمر شهرت دارد‌. این بنا در سال ۱۰۴۶ و زمان حکومت سلیمان خان ساخته شد و در دوران‌های بعد بخش‌هایی به آن اضافه گردید‌. در این امامزاده دو بخش برای زیارت و یک بخش به عنوان مسجد استفاده می‌شود. در این مکان تزیینات آجری، آیینه‌کاری، گچبری و خط بنایی در حاشیه گنبد از نظر معماری اهمیت زیادی دارند.

عمارت وکیل الملک

عمارتی موروثی از خانواده وکیل که از دوران زند باقی‌مانده عمارت وکیل‌الملک نام دارد. حاج محمد رشید بیگ وکیل ابتدا ساختمان اصلی این بنا را ایجاد کرد و پس از آن بخش‌هایی به این بنا اضافه شد. ستون‌های سنگی و آجرکاری در این بنا اهمیت زیادی برای آن به وجود آورده‌اند.

 

عمارت وکیل الملک

 

حمام شیشه

یکی از حمام‌هایی که در سنندج وجود دارد و قدمت آن به دوران قاجار باز‌می‌گردد حمام شیشه است. این حمام دارای هشتی، سربینه، حمام گرم، ستون‌های سنگی و... است. نام این حمام به دلیل وجود درب و پنجره‌های شیشه‌ای بسیار زیبا و رنگارنگ در این حمام است. تزیینات آهک بری با نقش‌های حیوانات و گیاهان هم از نکات مهم معماری این حمام محسوب می‌شوند.

بازار سنندج

در سال ۱۰۴۶ در دوران صفویه به دستور سلیمان خان، بازار سنندج احداث شد. شاه صفی دستور ساخت این مکان را داد و در بخش مرکزی سنندج این بازار را به وجود آوردند. پس از ایجاد خیابان انقلاب این بازار را به دو قسمت سنندجی و آصف تقسیم کردند. این بازار سه دروازه اصلی دارد و نقشه آن به شکل یک مستطیل بزرگ است. بازار سنندج در سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۷۵ در میراث ملی به ثبت رسید.

 

بازار سنندج

 

عمارت مشیر دیوان

عمارت مشیر دیوان در منطقه سرتپوله در خیابان شهدا قرار دارد. میرزا یوسف مشیر دیوان در دوران قاجاریه این بنا رو ساخت. چندین سال این عمارت به عنوان استانداری کردستان استفاده می‌شد و دارای هفت حیاط با آب‌نماهای زیبایی است. از مهم‌‌ترین ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به گچ‌بری، مقرنس‌های گچی و ارسی‌ها با طرح اسلیمی اشاره کرد. معماری این بنا اسلامی است و یکی از عمارت‌های مهم شهر سنندج محسوب می‌شود.

امام زاده هاجر خاتون

در منطقه قدیمی سرتپوله و خیابان صلاح‌الدین ایوبی امامزاده هاجر خاتون سنندج قرار دارد. این امامزاده متعلق به خواهر امام رضا (ع) است که در سفر به کردستان رحلت کرده و در این شهر به خاک سپرده‌اند. گچ‌بری‌های زیبا و نقوش گل‌ و گیاه در این مکان اهمیت زیادی دارند و بخشی از این امامزاده به سبک معماری کردستانی است.

 

امام زاده هاجر خاتون

 

عمارت حبیبی

در قسمت بیرونی عمارت ملالطف‌الله شیخ‌الاسلام عمارتی با نام عمارت حبیبی وجود دارد. این عمارت به همت شیخ‌الاسلام در دوران ناصدالدین شاه ساخته شده و دارای اهمیت زیادی در شهر سنندج است. گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های این بنا به سبک معماری مرکزی ایران بوده و قدمت آن به ۱۴۰ سال می‌رسد. بزرگترین ارسی‌های ایران در این عمارت یافت می‌شوند که به دست استاد حبیب‌الله سنندجی ساخته شده‌اند.

دریاچه سد قشلاق

در دوازده کیلومتری شمال سنندج دریاچه سد قشلاق قرار دارد. این دریاچه ۹۳۴ هکتار مساحت داشته و ماهی‌های خانواده کپور در این مکان زندگی می‌کنند. اطراف این دریاچه هم مناظر طبیعی زیادی وجود دارد. سد قشلاق برای تفریحاتی مانند ماهی‌گیری و قایق‌رانی بسیار مناسب است.

 

دریاچه سد قشلاق

 

پل قشلاق

پل قشلاق روی دریاچه قشلاق واقع شده و قدمت آن به دوران زندیه و صفویه باز می‌گردد. در سال ۱۰۴۶ هجری به دستور شاه صفی و توسط سلیمان خان ساخته شده و در زمان امان الله خان به‌طور کامل مرمت شده است. این پل ۷۸ متر طول، سه متر پهنا و شش دهانه دارد که با طاق‌های جناغی پوشانده شده‌اند. ارتفاع پل در بالاترین ناحیه به حدود شش متر می‌رسد.

 

پل قشلاق

 

سخن پایانی

همان طور که از مطالب بالا متوجه شدید شهر سنندج یکی از شهرهای مهم کشور و دارای آثار باستانی بسیاری است. علاقه‌مندان به تاریخ و معماری قدیمی می‌توانند این شهر را برای سفر خود انتخاب کنند. شهر سنندج آب‌وهوای بسیار عالی دارد و برای گردش و تفریح مناسب است. امیدواریم که اگر این شهر را برای سفر برگزیدید در سفر به این شهر به شما بسیار خوش بگذرد‌.


 

نظرات کاربران

  1. سنندج قلب آذربایجان 😍 سنندج قلب آذربایجان 😍 1402/10/19
    0 نفر پسندیدند
    همه جای آذربایجان بخصوص سینان داش زیباست !! یاشاسین آذربایجان 😍یاشاسین سنندج سینان داش قلب آذربایجان

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 101 کاربر